به گزارش مشرق، علیاصغر فانی در گردهمایی معاونان آموزش متوسطه سراسر کشور که در تالار فرهنگیان برگزار شد، گفت: سال تحصیلی ۹۵-۹۴ به لحاظ بازگشایی مدارس سال دشواری بود.
وی افزود: امسال شاهد تکمیل دوره متوسطه اول و حذف پایه اول از دوره متوسطه دوم بودیم. این موضوع موجب شد تا نیروی انسانی مازاد داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ساماندهی و سازماندهی نیروی متوسطه دوم در دوره متوسطه اول و ابتدایی کار دشواری بود و برخیها منتظر بودند ما نتوانیم این کار را برای اول مهر انجام دهیم تا انتقادات خود را نسبت به آموزش و پرورش آغاز کنند.
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش با مدیریت صحیح بر منابع محدود توانست مهر امسال مدارس را به خوبی بازگشایی کند، گفت: موضوع هدایت تحصیلی در دوره متوسطه بسیار اهمیت دارد. در پایان سال تحصیلی جاری دانشآموزان پایه نهم باید هدایت تحصیلی شوند.
وی افزود: باید هرچه سریعتر تکلیف شاخهها و رشتههای دوره متوسطه مشخص شود. تلاش میکنیم تا یک ماه آینده تکلیف رشته و شاخههای دوره متوسطه در شورای عالی آموزش و پرورش نهایی شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پوشش تحصیلی در سالهای اخیر در دوره متوسطه اول و دوم رشد خوبی داشته است. نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول، ۹۴ درصد و دوره متوسطه دوم ۸۲ درصد بوده است.
فانی ادامه داد: در حالی که در گذشته نرخ پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه ۵۴ درصد بوده است. اکنون ۱۸ درصد دانشآموزان متوسطه دوم در مدارس حضور ندارند که باید در جذب آنان تلاش کرد. پراکندگی روستا، مناطق کوهستانی و دسترسی دانشآموزان به مدارس، سرویس روستامرکزی در کاهش نرخ پوشش تحصیلی تاثیرگذار است.
وی با یادآوری اینکه میانگین نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم ۸۲ درصد است، گفت: در برخی از استانها نرخ پوشش تحصیلی از این رقم کمتر است که باید به آن توجه شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رشد بیرویه رشته علوم تجربی و توسعه رشتههای فنی و حرفهای که متناسب با نیاز جامعه نیست، نگران کننده است.
فانی ادامه داد: در شاخه کار و دانش متناسب با نیاز جامعه باید رشتهها تعریف شود و رشتههای اشباع را تعدیل کنیم. رشتههای موجود در کار و دانش و فنی و حرفهای باید هوشمندانه توسعه یابد.
وی با اشاره به ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی بیان کرد: برای سال تحصیلی آینده، ارتقای مدیریت آموزشگاهی به صورت جدی دنبال میشود. در شرایط فعلی که با منابع محدود روبرو هستیم، یکی از روشهای ارتقای توانمندی و اختیارات مدیران است تا در این شرایط با بسیج منابع در معلمان ایجاد انگیزه کنند و اولیا را بیشتر از گذشته مشارکت دهند. سال ۹۵ سال ارتقای کیفیت است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نخستین فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهرماه ۹۵ مشغول به تدریس در دوره ابتدایی در مدارس آموزش و پرورش خواهند شد.
فانی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی با محدودیت ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش مواجه هستیم و چارهای جز ساماندهی نداریم.
وی افزود: امسال شاهد تکمیل دوره متوسطه اول و حذف پایه اول از دوره متوسطه دوم بودیم. این موضوع موجب شد تا نیروی انسانی مازاد داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: ساماندهی و سازماندهی نیروی متوسطه دوم در دوره متوسطه اول و ابتدایی کار دشواری بود و برخیها منتظر بودند ما نتوانیم این کار را برای اول مهر انجام دهیم تا انتقادات خود را نسبت به آموزش و پرورش آغاز کنند.
فانی با بیان اینکه آموزش و پرورش با مدیریت صحیح بر منابع محدود توانست مهر امسال مدارس را به خوبی بازگشایی کند، گفت: موضوع هدایت تحصیلی در دوره متوسطه بسیار اهمیت دارد. در پایان سال تحصیلی جاری دانشآموزان پایه نهم باید هدایت تحصیلی شوند.
وی افزود: باید هرچه سریعتر تکلیف شاخهها و رشتههای دوره متوسطه مشخص شود. تلاش میکنیم تا یک ماه آینده تکلیف رشته و شاخههای دوره متوسطه در شورای عالی آموزش و پرورش نهایی شود.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: پوشش تحصیلی در سالهای اخیر در دوره متوسطه اول و دوم رشد خوبی داشته است. نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه اول، ۹۴ درصد و دوره متوسطه دوم ۸۲ درصد بوده است.
فانی ادامه داد: در حالی که در گذشته نرخ پوشش تحصیلی دوره دوم متوسطه ۵۴ درصد بوده است. اکنون ۱۸ درصد دانشآموزان متوسطه دوم در مدارس حضور ندارند که باید در جذب آنان تلاش کرد. پراکندگی روستا، مناطق کوهستانی و دسترسی دانشآموزان به مدارس، سرویس روستامرکزی در کاهش نرخ پوشش تحصیلی تاثیرگذار است.
وی با یادآوری اینکه میانگین نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه دوم ۸۲ درصد است، گفت: در برخی از استانها نرخ پوشش تحصیلی از این رقم کمتر است که باید به آن توجه شود.
وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: رشد بیرویه رشته علوم تجربی و توسعه رشتههای فنی و حرفهای که متناسب با نیاز جامعه نیست، نگران کننده است.
فانی ادامه داد: در شاخه کار و دانش متناسب با نیاز جامعه باید رشتهها تعریف شود و رشتههای اشباع را تعدیل کنیم. رشتههای موجود در کار و دانش و فنی و حرفهای باید هوشمندانه توسعه یابد.
وی با اشاره به ارتقای کیفیت مدیریت آموزشگاهی بیان کرد: برای سال تحصیلی آینده، ارتقای مدیریت آموزشگاهی به صورت جدی دنبال میشود. در شرایط فعلی که با منابع محدود روبرو هستیم، یکی از روشهای ارتقای توانمندی و اختیارات مدیران است تا در این شرایط با بسیج منابع در معلمان ایجاد انگیزه کنند و اولیا را بیشتر از گذشته مشارکت دهند. سال ۹۵ سال ارتقای کیفیت است.
وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: نخستین فارغالتحصیلان دانشگاه فرهنگیان مهرماه ۹۵ مشغول به تدریس در دوره ابتدایی در مدارس آموزش و پرورش خواهند شد.
فانی در پایان بیان کرد: در شرایط فعلی با محدودیت ورود نیروی انسانی به آموزش و پرورش مواجه هستیم و چارهای جز ساماندهی نداریم.