به گزارش مشرق، درگاه ملی خدمات دولت الکترونیک هفته جاری و همزمان با روز جهانی ارتباطات با هدف استانداردسازی و مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولت به مردم و حرکت به سمت معماری سریسگرا و خدمت محور افتتاح و رونمایی شد.
درگاه ملی جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به همراه اطلاعات، شرایط، کانالها و شیوه دریافت آنها به شهروندان ارائه میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی ایجاد این پورتال، پنج مرحله برای ایجاد این درگاه نام برده که به شرح زیر است:
1. مطالعات تطبیقی با کشورهای توسعه یافته: استفاده از تجارب کشورهای موفق در حوزه IT، شناسایی خدمات قابل ارائه به کاربران، بهینهسازی ارائه خدمات
2. دستهبندی و ارزیابی خدمات دستگاههای اجرایی کشور: دستهبندی خدمات جهت ورود اطلاعات به درگاه به صورتهای موضوعی یا خوشهای، دستگاهی، الکترونیکی و غیرالکترونیکی
3. ایجاد پنجره واحد خدمات دولت همراه با تأمین امنیت آن: درج پیوند دسترسی کلیه خدمات براساس دستهبندیهای انجام شده، ایجاد دسترسیهای متعدد برای کاربران جهت دریافت خدمات، ارائه خدمات دستگاههای اجرایی به مردم از طریق پنجره واحد، صرفهجویی در زمان و هزینه ارائه خدمات به مردم، مدیریت یکپارچه در ارائه خدمات دولت به مردم
4. توسعه سرویسهای الکترونیکی و ایجاد بستر کاربری جهت دسترسی به خدمات الکترونیک دولت: توسعه درگاه واحد، ارائه خدمات دولت به مردم به صورت وب سرویس به جای لینک دسترسی، الکترونیکی نمودن خدمات دستگاههای اجرایی، ایجاد شناسایی یگانه (SSO) به ازای هر کاربر
5. ارزیابی دستگاههای اجرایی از منظر پیشرفت در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم: انتخاب دستگاههای برتر در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، ایجاد رقابت در دستگاهها جهت الکترونیکی نمودن ارائه خدمات به مردم، استقرار دولت الکترونیکی در کشور
اهداف اصلی راهاندازی چنین درگاهی استانداردسازی و مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولت به مردم، حرکت به سمت معماری سرویسگرا و خدمتمحور، تسهیلگری و شتاببخشی در ارائه خدمات به شهروندان، شفافیت در اطلاعرسانی پیرامون خدمات قابل ارائه و مداومت، پیوستگی و فراگیری در ارائه خدمات است.
درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (iran.gov.ir) در سه بخش، خدمات دولت به مردم را ارائه میکند؛ بخش اول شامل پنجره جستجوی درگاه است که با بهرهگیری از سه جویشگر بومی دسترسی به خدمات را تسهیل میکند.
بخش دوم در بدنه اصلی درگاه (Hotpoint) قابلیت دسترسی به پر کاربردترین خدمات از قبیل سامانه پاسخگویی 195، ایران 141، خدمات شناسنامهای طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی با استفاده از پردهنگارها و نیز پیوندهای تصویری وجود دارد.
در بخش سوم نیز ارائه خدمات به صورت فهرستوار و تقسیمبندی موضوعی (براساس خوشهها) شامل آموزش و پژوهش، اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بینالملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حملونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی و محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکانپذیر است.
بخش چهارم نیز مربوط به ارائه خدمات براساس فهرست دستگاههای دولتی و حاکمیتی ارائه دهنده خدمت، میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد تا با شناسایی، دستهبندی و ارزیابی خدمات سایر دستگاههای اجرایی که تاکنون در کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار نگرفتهاند، پیوندی برای آنها روی این پورتال ایجاد کند.
ایجاد دسترسی به خدمات استانها، کلانشهرها و روستاها در درگاه واحد نیز بخش دیگری از اهداف آینده این سازمان است.
درگاه ملی جایی است که شناسنامه خدمات مورد تأیید سازمان مدیریت و برنامهریزی کشور به همراه اطلاعات، شرایط، کانالها و شیوه دریافت آنها به شهروندان ارائه میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران به عنوان متولی ایجاد این پورتال، پنج مرحله برای ایجاد این درگاه نام برده که به شرح زیر است:
1. مطالعات تطبیقی با کشورهای توسعه یافته: استفاده از تجارب کشورهای موفق در حوزه IT، شناسایی خدمات قابل ارائه به کاربران، بهینهسازی ارائه خدمات
2. دستهبندی و ارزیابی خدمات دستگاههای اجرایی کشور: دستهبندی خدمات جهت ورود اطلاعات به درگاه به صورتهای موضوعی یا خوشهای، دستگاهی، الکترونیکی و غیرالکترونیکی
3. ایجاد پنجره واحد خدمات دولت همراه با تأمین امنیت آن: درج پیوند دسترسی کلیه خدمات براساس دستهبندیهای انجام شده، ایجاد دسترسیهای متعدد برای کاربران جهت دریافت خدمات، ارائه خدمات دستگاههای اجرایی به مردم از طریق پنجره واحد، صرفهجویی در زمان و هزینه ارائه خدمات به مردم، مدیریت یکپارچه در ارائه خدمات دولت به مردم
4. توسعه سرویسهای الکترونیکی و ایجاد بستر کاربری جهت دسترسی به خدمات الکترونیک دولت: توسعه درگاه واحد، ارائه خدمات دولت به مردم به صورت وب سرویس به جای لینک دسترسی، الکترونیکی نمودن خدمات دستگاههای اجرایی، ایجاد شناسایی یگانه (SSO) به ازای هر کاربر
5. ارزیابی دستگاههای اجرایی از منظر پیشرفت در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم: انتخاب دستگاههای برتر در ارائه خدمات الکترونیکی به مردم، ایجاد رقابت در دستگاهها جهت الکترونیکی نمودن ارائه خدمات به مردم، استقرار دولت الکترونیکی در کشور
اهداف اصلی راهاندازی چنین درگاهی استانداردسازی و مدیریت یکپارچه ارائه خدمات دولت به مردم، حرکت به سمت معماری سرویسگرا و خدمتمحور، تسهیلگری و شتاببخشی در ارائه خدمات به شهروندان، شفافیت در اطلاعرسانی پیرامون خدمات قابل ارائه و مداومت، پیوستگی و فراگیری در ارائه خدمات است.
درگاه ملی خدمات دولت هوشمند (iran.gov.ir) در سه بخش، خدمات دولت به مردم را ارائه میکند؛ بخش اول شامل پنجره جستجوی درگاه است که با بهرهگیری از سه جویشگر بومی دسترسی به خدمات را تسهیل میکند.
بخش دوم در بدنه اصلی درگاه (Hotpoint) قابلیت دسترسی به پر کاربردترین خدمات از قبیل سامانه پاسخگویی 195، ایران 141، خدمات شناسنامهای طرح ساماندهی مشاغل خانگی و خدمات پستی با استفاده از پردهنگارها و نیز پیوندهای تصویری وجود دارد.
در بخش سوم نیز ارائه خدمات به صورت فهرستوار و تقسیمبندی موضوعی (براساس خوشهها) شامل آموزش و پژوهش، اطلاعات و ارتباطات، اقتصادی و مالی، امنیت و مدیریت بحران، امور بینالملل، امور داخلی کشور، انرژی، حقوقی و قضایی، حملونقل و شهرسازی، رفاه و تأمین اجتماعی، سلامت و بهداشت، صنعت و تجارت، فرهنگی و اجتماعی و محیط زیست، منابع طبیعی و کشاورزی امکانپذیر است.
بخش چهارم نیز مربوط به ارائه خدمات براساس فهرست دستگاههای دولتی و حاکمیتی ارائه دهنده خدمت، میشود.
سازمان فناوری اطلاعات ایران در نظر دارد تا با شناسایی، دستهبندی و ارزیابی خدمات سایر دستگاههای اجرایی که تاکنون در کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی مورد بررسی قرار نگرفتهاند، پیوندی برای آنها روی این پورتال ایجاد کند.
ایجاد دسترسی به خدمات استانها، کلانشهرها و روستاها در درگاه واحد نیز بخش دیگری از اهداف آینده این سازمان است.