کد خبر 60935
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۵:۲۸

شيلي كشوري است در منتهي‌اليه جهان، در غرب آمريكاي لاتين. اكثريت مردم اين كشور كاتوليك هستند اما اقليت مسلماني نيز در اين كشور زندگي مي‌كنند. هم اکنون حدود 350.000 فلسطینی در شیلی زندگی می کنند که بزرگترین جامعه مهاجران فلسطینی در دنيا را تشكيل مي‌دهند. پس از انقلاب اسلامي نيز تعداد زيادي از مردم اين كشور به مذهب اهل‌بيت‌(ع) گرويدند.

به گزارش گروه خواندنی های مشرق، حدود 50 درصد مسلمانان شيلي اهل روزه هستند. آنها آمدن ماه مبارك را گرامي مي‏دارند و خود را براي حضور در مساجد و مراسم اين ماه آماده مي‏كنند.

اوقات شرعي ؛ مشكل اصلي

مهم‏ترين مشكل مسلمانان شيلي در ماه مبارك رمضان، مسأله تعيين اوقات شرعي است. بین كشور شیلی و شرق، یک کوهستان عظيم به نام رشته‌کوه "آند" (يا در زبان محلي: لس‌آندس) وجود دارد كه داراي 6 هزار متر ارتفاع است.
کشور شیلی بين این رشته کوه و اقيانوس آرام قراردارد و این بلندی باعث می‌شود که تعیین وقت دقيق شرعی صبح برای مردم مشکل ‌باشد. مردم این کشور برای حل مشکل و دانستن اوقات افطار و سحر، بیشتر از اینترنت و یا مردم آرژانتین کمک می‌گیرند. همچنين یک سایت دولتی در شیلی وجود دارد که وقت‌های جغرافیایی را اعلام می‌کند.

6 ماه شب 6 ماه روز

فاصله شمال تا جنوب شيلي چهارهزار کیلومتر است. لذا این دو قسمت تفاوت‌هاي زيادي با یکدیگر دارند. شمال شیلی دارای صحراهای خشک و گرم بسیاری است. مردم جنوب شیلی 6 ماه از سال را در شب و 6 ماه را در روز به سر می‌برند.
شهر "پونتارناس" واقع در اين منطقه دارای گوسفندان فربه ای است که به کشورهای عربی صادر می‌شوند؛ لذا مسلماناني براي ذبح شرعي در آن كار مي‌كنند. آنان به دليل اين اختلاف ساعت روزه‌داري سختي را پيش رو دارند.

لباس مخصوص در رمضان

مسلمانان شيلي در ماه رمضان و نيز در روزهاي جمعه کل سال لباس‏هاي مخصوصي می‏پوشند كه نشانه‏اي از مسلمان بودن آنها باشد؛ مثل لباس‏های بلند اسلامی و عربی و کلاه‏هاي هندی یا پاکستانی. دليل آنها براي ان كار "عمل به سنت پیامبر (ص) " است.

عبادت و مسجد

از آنجا كه  شیعیان روحانی بومي ندارند در اين ماه از مبلغين شيعه اهل آرژانتین استفاده مي‏كنند. گاهي نيز كه در اعزام اين مبلغ مشكلي پيش مي‌آيد خود روزه‌داران بعد از نماز عشاء حلقه‌هايي تشكيل مي‌دهند و در مورد این ماه صحبت می‌کنند. همچنين متنی ديني آماده می‌شود و توسط یک شخص برای حضار قرائت می‌شود.

اما اهل سنت برنامه نماز تراویح و قرائت قرآن دارند. آنها هرساله يك روحانی از مصر دعوت مي‌كنند تا برنامه‌هاي مذهبي آنان را اداره كند.

اطعام
شيعيان در روزهای جمعه، شنبه و یکشنبه مقدار زیادی غذا طبخ می‏کنند و در مساجد و مؤسساتشان از روزه‏داران پذيرايي مي‏کنند.
اهل سنت هم در اين ماه تعداد زیادی گوسفند ذبح نموده و غذا را در یک مسجد بزرگ به نام "مسجد السلام" در پايتخت شيلي تقسيم مي‏كنند.
 آنها روی زمین مي‌نشينند و غذا را در سینی‌های بزرگ که چند نوع غذا در آن قرار داده شده است با هم می‌خورند.

تغذيه
در شيلي، پختن غذا و شيريني‌های خاص رمضان عموميت ندارد. فقط برخي خانواده‏های عرب و عرب‌تبار غذاها و تنقلات مخصوص اين ماه را براي خود تهيه مي‌كنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس