رییس جمهوری در این بازدید که سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح وی را همراهی می کرد، همچنین از بخش های مختلف سامانه پدافند هوایی برد بلند باور ٣٧٣ که به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و مراکز علمی و پژوهشی کشور طراحی و ساخته شده است، بازدید کرد.
روحانی در بدو ورود به سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع در یادمان شهدا، به مقام شامخ شهیدان وزارت دفاع ادای احترام کرد و از یگان تشریفات مستقر در میدان سان دید.
رونمایی از اولین موتور توربوجت ملی
حجتالاسلام والمسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در مراسم روز صنعت دفاعی که در سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع با حضور سردار حسین دهقان وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح، جمعی از مدیران ارشد، دانشمندان و متخصصان این وزارتخانه، نیروهای مسلح و شبکه همکاران صنعتی - تحقیقاتی برگزار شد، از نخستین موتور توربوجت ملی هواپیما با نام اوج رونمایی کرد.
موتور توربوجت ملی اوج به عنوان دستاورد درخشان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع که در اجرای فرمان فرمانده معظم کل قوا و با دستان با کفایت دانشمندان، طراحان و متخصصان صنعت دفاعی ساخته شده، یکی از پیچیدهترین محصولات هوایی است که بدون هیچگونه مشارکت خارجی چه در حوزه دانش و چه در حوزه نرمافزار و سختافزار طراحی و در سال اقدام و عمل اولین نمونه ساخته شده آن به منصه ظهور رسیده است.
به گفته وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، با نهایی شدن ساخت این محصول علاوه بر قطع رشتههای وابستگی به اینگونه موتورهای هوایی، جمهوری اسلامی ایران در زمره 8 کشور صاحب دانش و طراحی و فناوری ساخت این دسته از موتورها قرار گرفته است.
نخستین موتور توربوجت ملی اوج قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانههای متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرندههای با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست.
موتور توربوجت ملی اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفروم مرجع میتواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
نخستین موتور توربوجت ملی اوج قابلیت عملکرد پروازی تا ارتفاع 50 هزار پا را دارا بوده و مجهز به سامانههای متعددی است که در شرایط مختلف عملیاتی و محیطی از توانمندی بالایی برخوردار است و قابلیت نصب بر روی انواع پرندههای با وزن برخاست حداکثر 10 تن را داراست.
موتور توربوجت ملی اوج با بیش از 14 هزار قطعه و با فناوری بسیار پیچیده موجب ایجاد یک جهش بلند در دانش طراحی و فناوری ساخت در صنعت هوایی کشور گردیده و به عنوان یک پلتفروم مرجع میتواند زمینه ورود کشور به فاز طراحی و ساخت موتورهای توربوفن و توربوشفت نیمه سنگین و سنگین کلاس هوایی و صنعتی را فراهم کند.
دستیابی به فناوری تولید پرههای توربین به روش ریختهگری دقیق در خلاء از مهمترین فناوریهای حاصل شده در روندساخت اولین موتور توربوجت ملی است که بومیسازی برخی از سوپرآلیاژهای کلاس هوایی از دیگر دستاوردهای نخستین این موتور بومی است.
دستیابی به دانش بومی طراحی و فناوری ساخت قطعات گردنده موتور توربوجت شامل محور اصلی، دیسکهای توربین، اسپولهای جلویی و عقبی کمپرسور و دیسک کمپرسور با همت و تلاش دستاندرکاران و متخصصان صنایع هوایی کشور گردیده است.
وزیر دفاع پشتیبانی نیروهای مسلح با اشاره به اینکه با طراحی و ساخت نخستین نمونه موتور توربوجت، جمهوری اسلامی ایران از نظر علمی و فناوریهای نوین از جایگاه رفیعی در سطح منطقه و جهان برخوردار میشود، گفت: افزایش باور و اعتماد به نفس ملی نسبت به دانش فنی جوانان این مرز و بوم و تلاش در جهت تسریع روند پیشرفتهای دفاعی به منظور صیانت از حریم هوایی و منافع ملی کشور و نیز الهامبخشی و امیدآفرینی با عنوان الگوی اسلامی پیشرفت از مشخصههای بارز و دستاوردهای کلان طراحی توربوجت ملی اوج محسوب میگردد.
وی همچنین ایجاد زنجیره طراحی و تولید متشکل از سازمانهای زیرمجموعه وزارت دفاع، دانشگاه ها، مراکز علمی و فناوری و شرکتهای خصوصی دانش بنیان، برای تحقق این دستاورد ملی را نشان از ابعاد گسترده این پروژه و عزم وزارت دفاع برای بکارگیری ظرفیتهای کشور در راستای تولید قدرت دفاعی، اقتصاد مقاومتی و اشتغالزایی ذکر کرد.
خاطرات روحانی از صنعت دفاعی کشور در دوران دفاع مقدس
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی روز یکشنبه در آئین گرامیداشت روز ملی صنعت دفاعی گفت: سال اول جنگ آمریکایی ها رها کرده و رفته بودند، ما هم نمی خواستیم آنها بالای سر ما باشند. چقدر سخت بود وقتی یک موتور را باز می کردیم و یا می خواستیم جمع کنیم و ببندیم. یک موشک را باز می کردیم و می خواستیم تعمیر کنیم.
روحانی با بیان این که من یادم هست سال 1358 قبل از جنگ اولین باری که موتور فونیکس را در اصفهان باز کرده بودند و می خواستند با تعمیرات این موتور کاملا آشنا شوند یادآور شد: خیلی مهم است که ما قدم به قدم توانستیم جلو برویم. یک کامپوننت هایی در هواپیما بود که ما اینها را اصلا باز نمی کردیم. کل کامپوننت عوض می شد چون به ما نمی دادند.
وی افزود: اولین باری که می خواستیم آنها را باز کنیم برای ما خیلی عجیب و غریب بود. خیلی از آنها را باز کردیم، تعمیر کردیم بعد اکثر آنها را باز کردیم به تعمیر رساندیم و بردیم رو هواپیما. کار بزرگی بود که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.
فرمانده پدافند هوایی کل کشور در سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰ ادامه داد: خیلی مهم بود که ما در هر قدمی بتوانیم به یک بخشی از کار مسلط شویم.لامپ های رادار که دیگر از قدرت افتاده بود و کار نمی کرد، کسی فکر نمی کرد که این لامپ ها را بشود احیا کرد. زمانی به یک افسری می گفتم آنها را می شود احیا کرد، می گفت لامپ خانه شما وقتی می سوزد مگر می شود دیگر احیا کرد چگونه می شود این را احیا کرد.
روحانی گفت: زمانی که تلاش و کوشش کردیم به دلیل این که ما نداشتیم. ما بیشتر از یک عدد لامپ نداشتیم و همه لامپ ها از دست رفته بود. گاهی وقت ها ناچار می شدیم لامپ خارک را بیاوریم تهران و یا از تهران به خارک ببریم. شرایط ویژه ای داشتیم.
وی اضافه کرد: زمانی ناچار شدیم موشک هاگ تهران را به طور کلی خاموش کنیم. من به کسی نگفته بودم. به مسوولین رده بالای خودم نگفته بودم. خاموش کرده بودیم. چند ماه هم گذشته بود. یک جلسه ای بود با حضور مسوولین رده بالا بحث و صحبت شد که هاگ تهران، گفتم هاگ تهران خاموش است. گفتند هاگ تهران خاموش است؟ از کی(چه زمانی) خاموش است؟ گفتم دو تا سه ماه است. خیلی دچار تعجب شدند.
معاون جانشین فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب به من گفتند تو با چه جراتی این کار را کردی؟ سه ماه هاگ تهران خاموش است!؟ گفتم بله؛ من خاموش کردم با مسوولیت خودم. چون اگر می آمدم مشورت می کردم شما همه تردید می کردید. برای من خارک مهم بود و می خواستم حفظ کنم. قطعه نداشتم این کار را کردم. سه ماه هاگ تهران خاموش بود که البته آن زمانی که من داشتم می گفتم شرایط ما بهتر شده بود.
روحانی تاکید کرد: کار عظیم و بزرگی در آن مقطع نسبت به زمان خودش انجام گرفت. آن وقتی که ما توانستیم به این فناوری برسیم که چه کار کنیم که موشک های ضدتشعشع به رادارهای ما نخورد.
وی از خدای متعال برای شهیدان ستاری وبابایی علو درجات درخواست کرد و گفت: زمانی که با یکدیگر کار می کردیم، جلسات متعدد و ساعت ها کار؛ برای اولین بار در عملیات والفجرهشت این تلاشها جواب داد که کار بزرگی در آن مقطع بود که توانستیم حراست کنیم وامروز هم آن روحیه باقی مانده است.
رییس جمهوری افزود: به نظر من اساس مسئله باور و ایمان است که با این روحیه ایمان می توانیم به همه چیز برسیم. آن هایی که روز اول این موتورها را روشن کردند در چه شرایطی بودند و امروز در چه شرایطی هستیم .
روحانی تصریح کرد: استعداد ما ایرانی ها کمتر از دیگر کشورها نیست اگرچه عقب ماندگی تاریخی داریم که با سرعت می توان جبران کرد. روحیه جهاد، ایمان و باور به اینکه قادر هستیم به اهداف بلندمان دست یابیم، اساس کار است.
وی با بیان اینکه البته همه چیز و هر موفقیت و پیروزی را از ناحیه خدا می دانیم، ادامه داد: همه جا خدا به ما توفیق و روحیه می دهد و شرایط را اماده می کند و الحمدالله امروز در سی ویکم مرداد که در طول دو- سه سال گذشته خدمت شما رسیدیم، دیدیم یک گام به پیش است و در فناوری های مختلف قدم را پیش گذاشتیم و کار عظیمی انجام شده است.
روحانی با بیان این که من یادم هست سال 1358 قبل از جنگ اولین باری که موتور فونیکس را در اصفهان باز کرده بودند و می خواستند با تعمیرات این موتور کاملا آشنا شوند یادآور شد: خیلی مهم است که ما قدم به قدم توانستیم جلو برویم. یک کامپوننت هایی در هواپیما بود که ما اینها را اصلا باز نمی کردیم. کل کامپوننت عوض می شد چون به ما نمی دادند.
وی افزود: اولین باری که می خواستیم آنها را باز کنیم برای ما خیلی عجیب و غریب بود. خیلی از آنها را باز کردیم، تعمیر کردیم بعد اکثر آنها را باز کردیم به تعمیر رساندیم و بردیم رو هواپیما. کار بزرگی بود که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاد.
فرمانده پدافند هوایی کل کشور در سال های ۱۳۶۴ تا ۱۳۷۰ ادامه داد: خیلی مهم بود که ما در هر قدمی بتوانیم به یک بخشی از کار مسلط شویم.لامپ های رادار که دیگر از قدرت افتاده بود و کار نمی کرد، کسی فکر نمی کرد که این لامپ ها را بشود احیا کرد. زمانی به یک افسری می گفتم آنها را می شود احیا کرد، می گفت لامپ خانه شما وقتی می سوزد مگر می شود دیگر احیا کرد چگونه می شود این را احیا کرد.
روحانی گفت: زمانی که تلاش و کوشش کردیم به دلیل این که ما نداشتیم. ما بیشتر از یک عدد لامپ نداشتیم و همه لامپ ها از دست رفته بود. گاهی وقت ها ناچار می شدیم لامپ خارک را بیاوریم تهران و یا از تهران به خارک ببریم. شرایط ویژه ای داشتیم.
وی اضافه کرد: زمانی ناچار شدیم موشک هاگ تهران را به طور کلی خاموش کنیم. من به کسی نگفته بودم. به مسوولین رده بالای خودم نگفته بودم. خاموش کرده بودیم. چند ماه هم گذشته بود. یک جلسه ای بود با حضور مسوولین رده بالا بحث و صحبت شد که هاگ تهران، گفتم هاگ تهران خاموش است. گفتند هاگ تهران خاموش است؟ از کی(چه زمانی) خاموش است؟ گفتم دو تا سه ماه است. خیلی دچار تعجب شدند.
معاون جانشین فرماندهی کل قوا در دوران دفاع مقدس یادآور شد: در آن جلسه رهبر معظم انقلاب به من گفتند تو با چه جراتی این کار را کردی؟ سه ماه هاگ تهران خاموش است!؟ گفتم بله؛ من خاموش کردم با مسوولیت خودم. چون اگر می آمدم مشورت می کردم شما همه تردید می کردید. برای من خارک مهم بود و می خواستم حفظ کنم. قطعه نداشتم این کار را کردم. سه ماه هاگ تهران خاموش بود که البته آن زمانی که من داشتم می گفتم شرایط ما بهتر شده بود.
روحانی تاکید کرد: کار عظیم و بزرگی در آن مقطع نسبت به زمان خودش انجام گرفت. آن وقتی که ما توانستیم به این فناوری برسیم که چه کار کنیم که موشک های ضدتشعشع به رادارهای ما نخورد.
وی از خدای متعال برای شهیدان ستاری وبابایی علو درجات درخواست کرد و گفت: زمانی که با یکدیگر کار می کردیم، جلسات متعدد و ساعت ها کار؛ برای اولین بار در عملیات والفجرهشت این تلاشها جواب داد که کار بزرگی در آن مقطع بود که توانستیم حراست کنیم وامروز هم آن روحیه باقی مانده است.
رییس جمهوری افزود: به نظر من اساس مسئله باور و ایمان است که با این روحیه ایمان می توانیم به همه چیز برسیم. آن هایی که روز اول این موتورها را روشن کردند در چه شرایطی بودند و امروز در چه شرایطی هستیم .
روحانی تصریح کرد: استعداد ما ایرانی ها کمتر از دیگر کشورها نیست اگرچه عقب ماندگی تاریخی داریم که با سرعت می توان جبران کرد. روحیه جهاد، ایمان و باور به اینکه قادر هستیم به اهداف بلندمان دست یابیم، اساس کار است.
وی با بیان اینکه البته همه چیز و هر موفقیت و پیروزی را از ناحیه خدا می دانیم، ادامه داد: همه جا خدا به ما توفیق و روحیه می دهد و شرایط را اماده می کند و الحمدالله امروز در سی ویکم مرداد که در طول دو- سه سال گذشته خدمت شما رسیدیم، دیدیم یک گام به پیش است و در فناوری های مختلف قدم را پیش گذاشتیم و کار عظیمی انجام شده است.
دستیابی ایران به موشک کروز مافوقصوت در آینده نزدیک
سردار حسین دهقان وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح در مراسم رونمایی از
نخستین موتور ملی توربوجت هواپیما به علمرد این وزارتخانه اشاره کرد و گفت:
در بعد و زمینه های موشکی همه آنچه را که دنبال می کردیم طی این مدت به
دست آوردیم؛ سیستم های هدایتی آن را چندگانه کردیم و سیستم های ناوبری آن
را به گونه ای طراحی کردیم که دقت اصابت و هدفگیری ما را بالا ببرد.
وی افزود: در حوزه موشک های کروز گام های بلندی را برداشتیم و الحمدالله تمام موشکهایی که قبلا داشتیم بردشان را دو - سه برابر افزایش دادیم و سعی کردیم آنها را تنوع کاربری ایجاد کنیم یعنی اگر موشکی ساحل به دریا بود و یا از روی شناوری پرتاب میشد آنها را هواپایه کنیم و برای عملیات هوایی نیز استفاده کنیم.
وزیر دفاع ادامه داد: توانستیم روی سیستمهای هدایت آنها تغییر ایجاد کنیم و توان موتورهای آنها را افزایش دهیم و بردشان را زیاد کنیم بهطوری که اگر در بحث دریا یک زمانی نیاز به کیلومترها مسافت داشته باشیم آن را به 100 کیلومتر برسانیم.
سردار دهقان گفت: توانستیم سرعت موشکها را بالا ببریم و انشالله در آینده ای نزدیک موشکهای کروز دریایی با سرعت مافوق صوت هم دست پیدا کنیم.
وی افزود: توانستیم یک نوع یکپارچگی و همپیوندی خوبی را در صنایع دفاعی ایجاد کنیم که منجر به همافزایی و افزایش قابلیت ها شد.
سردار دهقان تصریح کرد: امروز این توفیق را داریم که با بیش از 3 هزار و 150 شرکت در سطح ملی همکاری می کنیم که بیش از 370 شرکت دانش بنیان هستند و بیش از 360 - 370 شرکت نیز صنایع بسیار توانمندی هستند که در صحنه ملی کار می کنند.
وزیر دفاع افزود: در این خصوص بخشهای خصوصی، دولتی و دانشگاهی نیز همکاری دارند به طوری که امروز با 92 دانشگاه در سطح کشور در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در جهت اکتساب فناوری ها همکاری داریم.
وی ادامه داد: محصول این نگاه یک نوع نگاه نوآورانه و باز بود و منجر به این شد که در بعضی از فعالیت های تولیدی ظرفیت خود را 4 برابر افزایش بدهیم و در جایی تا 400 درصد رشد داشتیم که ناشی از همین استفاده از ظرفیت های داخلی بود.
وی افزود: در حوزه موشک های کروز گام های بلندی را برداشتیم و الحمدالله تمام موشکهایی که قبلا داشتیم بردشان را دو - سه برابر افزایش دادیم و سعی کردیم آنها را تنوع کاربری ایجاد کنیم یعنی اگر موشکی ساحل به دریا بود و یا از روی شناوری پرتاب میشد آنها را هواپایه کنیم و برای عملیات هوایی نیز استفاده کنیم.
وزیر دفاع ادامه داد: توانستیم روی سیستمهای هدایت آنها تغییر ایجاد کنیم و توان موتورهای آنها را افزایش دهیم و بردشان را زیاد کنیم بهطوری که اگر در بحث دریا یک زمانی نیاز به کیلومترها مسافت داشته باشیم آن را به 100 کیلومتر برسانیم.
سردار دهقان گفت: توانستیم سرعت موشکها را بالا ببریم و انشالله در آینده ای نزدیک موشکهای کروز دریایی با سرعت مافوق صوت هم دست پیدا کنیم.
وی افزود: توانستیم یک نوع یکپارچگی و همپیوندی خوبی را در صنایع دفاعی ایجاد کنیم که منجر به همافزایی و افزایش قابلیت ها شد.
سردار دهقان تصریح کرد: امروز این توفیق را داریم که با بیش از 3 هزار و 150 شرکت در سطح ملی همکاری می کنیم که بیش از 370 شرکت دانش بنیان هستند و بیش از 360 - 370 شرکت نیز صنایع بسیار توانمندی هستند که در صحنه ملی کار می کنند.
وزیر دفاع افزود: در این خصوص بخشهای خصوصی، دولتی و دانشگاهی نیز همکاری دارند به طوری که امروز با 92 دانشگاه در سطح کشور در زمینه های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی در جهت اکتساب فناوری ها همکاری داریم.
وی ادامه داد: محصول این نگاه یک نوع نگاه نوآورانه و باز بود و منجر به این شد که در بعضی از فعالیت های تولیدی ظرفیت خود را 4 برابر افزایش بدهیم و در جایی تا 400 درصد رشد داشتیم که ناشی از همین استفاده از ظرفیت های داخلی بود.
باور ۳۷۳ اولین محصول «ورتیکال لانچ» ایرانی+
جمهوری اسلامی ایران در کنار تمام ماجراهای دریافت سامانه پدافندی اس300،
اما کار ساخت یک سامانه پدافندی به نام باور373 را نیز همزمان با
کارشکنیها در تحویل S300، از مدتها قبل آغاز کرده بود که این سامانه،
امروز رسما با حضور رئیس جمهور رونمایی شد و به گفته وزیر دفاع، تا پایان
امسال عملیاتی خواهد شد.
این سامانه به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و مراکز علمی و پژوهشی کشور طراحی و ساخته شده است.
*** لانچرها
امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش (9 شهریور سال 92) درباره روند تولید سامانه موشکی باور، گفته بود: درباره باور 373 باید باور داشته باشیم که به نقاط خوبی رسیدهایم. مهمترین اصل این است که باور 373 به مرحله "باور" رسیده و مشکل فنی در این بخش نداریم. زیرسیستمهای این سامانه نهایی شده و بخشی از تستهای فنی و تستهای عملیاتی هم صورت گرفته اما بخش درون سیستمی آن امسال(سال92) انجام خواهد شد.
این سامانه به دست توانمند دانشمندان و متخصصان سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع و با همکاری قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) و مراکز علمی و پژوهشی کشور طراحی و ساخته شده است.
*** لانچرها
امیر اسماعیلی، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش (9 شهریور سال 92) درباره روند تولید سامانه موشکی باور، گفته بود: درباره باور 373 باید باور داشته باشیم که به نقاط خوبی رسیدهایم. مهمترین اصل این است که باور 373 به مرحله "باور" رسیده و مشکل فنی در این بخش نداریم. زیرسیستمهای این سامانه نهایی شده و بخشی از تستهای فنی و تستهای عملیاتی هم صورت گرفته اما بخش درون سیستمی آن امسال(سال92) انجام خواهد شد.
اگر چه هنوز هیچ مسئولی درباره موشکها، رادارها و دیگر سامانههای باور 373 سخنی نگفته است اما در جریان رژه روز ارتش در 29 فروردین ماه سال 89، لانچرهایی رونمایی شد که بسیار شبیه لانچرهای سامانه موشکی اس 300 بود و بسیاری از کارشناسان نظامی، آن لانچرها را همان لانچرهای سامانه باور 373 نامیدند.
نکته قابل توجه درباره سامانه موشکی باور 373 این است که لانچرهایی که در سالیان گذشته از این سامانه رونمایی شده بود، با آنچه که امروز به عنوان نسخه نهایی لانچرها رونمایی شد، بسیار متفاوت است. در نمونه اولیه، لانچرها استوانهای بودند اما در نمونه نهایی، لانچرها مکعب مربعی هستند. معمولا از لانچرهای مکعب مربعی برای استفاده پدافندی در ناوها استفاده میشود.
** موشکها و رادارها
در جریان بازدید علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی از نمایشگاه دستاوردهای وزارت دفاع نیز، شبکه خبر سیما فیلمی از این بازدید پخش کرد که در آن موشک و یکی از رادارهایسامانه موشکی باور 373 به نمایش گذاشته شد.
اگر چه این شبکه اعتنایی به این رادار و موشک نکرده بود و تنها، تصاویر آن در حالی که رئیس مجلس در حال بازدید از نمایشگاه بود را پخش کرد اما این، اولین تصاویر از موشک و رادار سامانه باور 373 بود که به نمایش درآمد که البته شاید ناخواسته هم بود.
رادار کنترل آتش برد بلند و آرایه فازی معراج 4 متعلق به سامانه باور 373
بررسی
فیلم پخش شده، نشان میدهد که موشکهای باور 373 به همین نام (باور 373)
نامگذاری شده است. موشکهای باور، بسیار به موشک صیاد 3 یعنی همان موشکی که
آن هم به طور شاید ناخواسته در همان نمایشگاه توسط شبکه خبر سیما به نمایش
درآمد، شبیه است ولی ضخامت بدنه و طول موشک باور، بیشتر از موشک صیاد 3 به
نظر میرسد.
موشک باور373 (سفید) و موشک صیاد 3 (قرمز)؛ تصویر گرفته شده از فیلم شبکه خبر
ناگفته نماند که خودرو فوق سنگین ذوالجناح نیز اندکی بعد رونمایی شد و تصاویری از همان لانچرها (لانچرهای باور 373) پشت آن نصب شده بود و این یعنی، لانچرهای این سامانه قرار است که توسط این خودرو حمل شود.
ذوالجناح؛ خودروی حامل لانچرهای باور 373
برای این سامانه موشکی، 3 نوع موشک مختلف برای شکار اهداف در بردها و ارتفاعهای مختلف تولید شده (مشابه S400 با بردی کمتر از آن) است؛ دی ماه سال 93 نیز امیر اسماعیلی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی ارتش اعلام کرد که رادارها و موشکهای این سامانه با موفقیت تست شده است.
غیر از این بخشها، باور 373 از یک پست ارتباطی و یک پست فرماندهی جداگانه نیز بهره میبرد.
امروز پس از تلاش چند ساله متخصصان کشورمان برای طراحی و ساخت یک سامانه موشکی برد بلند پدافندی، این سامانه رسما با حضور رئیس جمهور و وزیر دفاع رونمایی شده است. با رونمایی از این سامانه، حالا ایران نه تنها یک سامانه قدرتمند، بردبلند و بومی در حوزه پدافند هوایی در اختیار دارد، بلکه "اولین محصول" تماماً ایرانی با قابلیت پرتاب عمودی موشکها (ورتیکال لانچ) که خود از فناوریهای روز دنیا به حساب میآید نیز رونمایی شده است.