بزرگوار گرامی انعمت علیهم - غیرالمغضوب علیهم والضالین ..اینها همه زیر مجموعه صراط مستقیم هستند قرآن کریم همیشه لغتی را که بکار میبرد بلافاصله توضیح میدهد مثلا ذَلِكَ الْكِتَابُ لَا رَيْبَ فِيهِ هُدًى لِلْمُتَّقِينَ ﴿۲﴾. اين است كتابى كه در [حقانيت] آن هيچ ترديدى نيست [و] مايه هدايت تقواپيشگان است (۲).ادامه " حال توضیح متقین " ..الَّذِينَ يُؤْمِنُونَ بِالْغَيْبِ وَيُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَمِمَّا رَزَقْنَاهُمْ يُنْفِقُونَ ﴿۳﴾. آنان كه به غيب ايمان مى آورند و نماز را بر پا مى دارند و از آنچه به ايشان روزى داده ايم انفاق مى كنند.
میخوانیم ما را به راه راست هدایت کن ...راهی که.....و ادامه
و حالا اگر کسی به راه مستقیم هدایت شد نه مغضوب میشود و نه گمراه و نه جزو ظالین.در حقیقت نمیشود کسی جزو انعمت علیم باشد ولی در صراط مستقیم نباشد. پس صراط مستقیم اصل دعا خواهد ماند.
پایدار باشید.
جمع اضداد محال است - غضب شده ها در صراط مستقیم نیستند - ضالین نیز در صراط مستقیم نیستند - راه راست با راه غضب شده ها وگمراهان این دو با یکدیگر در تضاد هستند زیر مجموعه هم نیستند
- خداوند در سوره یس می فرمایند:
الم اعهد الیکم یا بنی آدم الا تعبدوالشیطان لکم عدو مبین فانعبدونی هذا صرا ط المستقیم - در پاسخ به همین دعوت در قرائت سوره مبارک حمد لبیک می گوئیم که ایاک نعبد - در ادامه می توانیم بگوئیم راه مستقیم به عبودیت ختم می شود و راه ضالبن به عذاب از خدا می خواهیم مارا در میان خیر و شر به خیر محض یعنی صراط المستقیم هدایت فرمایند - لذا خیر و شر باهم زیر مجموعه نیستند - شر در عدم خیر است
پاسخ به سلام : چرا « غیر » و « لا » رو برداشتی ؟ بابا جمع اضداد که در دعاهای مختلف هم امکان پذیر نیست ؛ « صراط الذین انعمت علیهم غیر المغضوب علیهم و لا الظالین » همه اش مبیّن « صراط المستقیم » است .
سلام .اول اینکه من هنوز متوجه نشدم چرا فرمودند یازده مرتبه .نمازهای شبانه روز 5 نماز زمان دار است با 10 سوره حمد و ترکیب صراط المستقیم را نیز 10مرتبه تکرار میکنیم. در تمام آیات عبودیت را رام بودن وجود انسان در برابرفقط خدا و قوانین الهی بدون هیچ مقاومتی بیان میکند و کسی که اینگونه باشدقران میفرماید در صراط مستقیم است.صراط به جاده بدون پستی وبلندی و هموار گفته میشود و مستقیم هم بدون پیچ و خم است .وَأَنِ اعْبُدُونِي ۚ هَـٰذَا صِرَاطٌ مُّسْتَقِيمٌ ﴿٦١﴾یس