دوتابعیتی

با خروج کاوه مدنی از کشور بدون آنکه مشخص شود او و کاووس سید امامی تا چه اندازه در خروج اطلاعات مهم به بهانه های زیست محیطی از کشور نقش داشته اند، بار دیگر ضرورت برگناری مدیران دو تابعیتی در کشور مشخص

به گزارش مشرق، کاوه مدنی نامی است که بعد از انتشار تصاویر رقص و شراب‌خواری وی در یکی از ساختمان های مربوط به کشورمان در مالزی منتشر شد در رسانه ها بیشتر خودنمایی کرد.

چه کسی پای کاوه مدنی را به ایران باز کرد؟

٢۶ شهریور ٩۶ با حکم عیسی کلانتری، کاوه مدنی معاون سازمان محیط زیست شد و به این ترتیب زندگی خود در لندن را رها کرده و به ایران بازگشت؛ مدنی بعد از فارق التحصیل شدن در رشته مهندسی عمران در دانشگاه تبریز راهی کشور سوئد شد که در سال ۱۳۸۴ در رشته منابع آب از دانشگاه لوند فارغ‌التحصیل شد. او در سال ۱۳۸۸ مدرک دکترای خود را در رشته مهندسی عمران محیط زیست از دانشگاه کالیفرنیا، دیویس دریافت کرد. وی پس از آن دوره پسا دکتری خود را در رشته اقتصاد و سیاست محیط زیست دردانشگاه کالیفرنیا، ریورساید گذراند.

بیشتر بخوانید:

وی قبل از ورود به ایران بارها با رسانه‌های متعدد در خصوص وضعیت محیط زیست ایران گفت‌وگو کرده بود، همچنین سمینارهای مختلفی با مشارکت مدنی در ایران برگزار شده بود اما در نهایت کلانتری او را بدون داشتن هرگونه سابقه مدیریتی در داخل کشور به برگزاری سمینارهای مختلفی در ایران قبل از گرفتن پست معاون پرداخته است. وی بدون هیچ سابقه مدیرتی و همچنین فعالیت اجرایی در ایران معاون بین‌الملل، نوآوری و مشارکت فرهنگی - اجتماعی سازمان محیط زیست شد.

بعد از روی کار آمدن کاوه مدنی، رسانه های اپوزیسیون با ذوق زدگی از روی کار آمدن یک «جوان نخبه» در دولت روحانی سخن می گفتند؛ این جوان نخبه استاد دانشگاه انگلیس بود و تا پیش از مسئولیت خود در دولت یازدهم، ایران را به عنوان محلی برای زندگی خود انتخاب نکرده بود.

بعد از دستگیری کاووس سید امامی در بهمن ماه سال گذشته به اتهام جاسوسی به بهانه های محیط زیستی برای سرویس های خارجی، گمانه زنی ها درباره ارتباط سید امامی با برخی از فعالان محیط زیست شدت گرفت.

ابتدا اخباری مبنی بر دستگیری کاوه مدنی در راستای این پرونده منتشر شد اما در نهایت عصر روز بیست و دوم بهمن ماه محمود صادقی؛ نماینده حاشیه‌ساز مجلس از بازداشت کاوه مدنی، معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست خبر داد.

وی در حساب کاربری توییتری خود نوشت: «امروز صبح با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، برای اطلاع از علت بازداشت فعالان محیط زیست و اقدامات دولت تماس داشتم، ایشان گفتند کاوه مدنی را نیز دیروز بازداشت کرده‌اند.»

اما چند ساعت پس از این ادعاهای نماینده مردم تهران در مجلس، عکسی از کاوه مدنی در کنار عیسی کلانتری منتشر شد که نشان می‌داد این فرد در بازداشت به سر نمی‌برد.

تمامی حدس و گمان‌ها در روزهای اخیر ادامه یافت و سرانجام  کاوه مدنی؛ معاون آموزش و پژوهش سازمان حفاظت محیط زیست در توییتی به بازداشت برخی فعالان زیست محیطی واکنش نشان داد اما سخنی از بازداشت و بازجویی خود به میان نیاورد.

شایعات در این باره ادامه یافت تا اینکه عیسی کلانتری؛ رئیس سازمان محیط زیست امروز در حاشیه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره آخرین پیگیری‌های بازداشت فعالان محیط‌ زیست و کاوه مدنی اظهار کرد: وزارت اطلاعات پیگیر این موضوع است البته آقای مدنی بازداشت نشده و از پرونده مرحوم کاووس سید امامی نیز اطلاعاتی ندارم؛ این موضوع از طریق مراجع ذی‌صلاح در حال پیگیری است.

این موضوع اگرچه مسکوت ماند اما یکی از نمایندگان مجلس در جایی دیگر اعلام کرده بود که چند نفر دیگر به همراه کاووس سید امامی قرار بود بازداشت شوند اما در نهایت با فشارهایی که وارد شد تنها سید امامی بازداشت شد.

موضوع بازداشت کاوه مدنی مسکوت ماند تا وی در نهایت اواخر اسفند ماه «نشست تخصصی خیابان ولیعصر» را برگزار کرد تا پیگیر امورات مربوط به چالش بدون زباله در تهران باشد.

این آخرین نشست کاوه مدنی در ایران بود و بعد از آن کاوه مدنی از کشور به مقصد مالزی خارج شد؛ انتشار عکس های کاوه مدنی در ایام تعطیلات عید که در حال رقصیدن در یک مراسم مختلط با زنان در خارج از کشور بود موجی از انتقادات را در برداشت، مراسمی که هنوز مشخص نشده با حضور چه اشخاصی بوده و معاون سازمان محیط زیست در آنجا چه می کرده است.

کاوه مدنی از زمان انتشار عکس هایش در سفر مالزی تا کنون به کشور برنگشته است و در نهایت طی چند روز گذشته اخباری مبنی بر استعفای او از رسانه ها به صورت غیر رسمی منتشر شد.

در ادامه توئیت کاوه مدنی مبنی بر استعفایش منتشر شد؛ توئیتی که در خصوص فعالیت های خود و همچنین انتشار عکس های هنجار شکنانه اش توضیحی نداده بود.

آنچه مشخص است کاوه مدنی در موضوعات زیست محیطی زیادی در ایران نقش داشته است که یکی از آنها معاهده آب و هوایی پاریس است؛ از مواردی که کاوه مدنی به شدت روی آن حساس بوده و فعالیت های وی در این خصوص مشهود است مساله پیوستن ایران به معاهده خسارت‌بار پاریس است. معاهده ای که آمریکا نیز زیر بار تعهدات تحمیلی آن نرفت و اعلام کرد برای حفظ آمریکا و منافع مردمش از این معاهده خارج می شود. خروج آمریکا از معاهده پاریس در دولت اوباما پیگیری و در دولت ترامپ قطعی شد اما حامیان دولت در داخل اصرار دارند که این پروژه آمریکایی ها را در سطح قوه مجریه آمریکا تنزل دهند.

در شرایطی که آمریکا خروجش از معاهده پاریس را اعلام کرده بود، کاوه مدنی در این خصوص می گوید:«مذاکرات پاریس می‌تواند به ما امید و درس‌های ارزشمندی بدهد. حس مشترک در کنار تهدیدها می‌تواند ملت‌ها را متحد کند. حتی در زمانی که تندروها،تروریست‌ها و ترامپ‌ها برای تفکیک دنیا ساخت در تلاش اند.»

با خروج کاوه مدنی از کشور بدون آنکه مشخص شود او و کاووس سید امامی تا چه اندازه در خروج اطلاعات مهم به بهانه های زیست محیطی از کشور نقش داشته اند، بار دیگر ضرورت برگناری مدیران دو تابعیتی در کشور مشخص شد. کاووس سید امامی هم تابعیت سه کشور انگلیس، آمریکا و ایران را داشت.

اکنون پرونده جاسوسی که به نام محیط زیست مشهور شده بود، با فرار یک متهم از کشور و خودکشی متهم دیگر در زندان، همچنان باز مانده است و سوالات زیادی وجود دارد که علیرغم اعترافات کاووس سید امامی همچنان بی پاسخ مانده اند.

منبع: دانا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۱۶:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    25 1
    چرا قوه قضائیه شل میاد ؟ چه حکمتی تو کاره که دولت شده لانه امن دوتابعیتی ها
  • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    22 1
    باید وزیر اطلاعات رو کشوند به دادگاه که میگه دوتابعیتی نداریم
  • IR ۱۶:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    23 5
    واقعاً باید به کسانی که به این جاسوس میگن نخبه گفت مزدوران بیشعور
  • DE ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    20 2
    دوتابعیتی ها , دو زیستیان و یا دوگانه سوزها به افرادی گفته میشود که مانند شتر مرغ رفتار میکنند هرجا هرچه به نفع آنهاست همانند. بهترین جوانان نخبه این مملکت بیکارند و دولتی ها دنبال دوتابعیتی ها هستند زیرا مخارج و برو بچ و اقوام و دوستان را میتوان پس از عبور از مرز و سکنا در خارج زیر پوشش و چتر دوتابعیتی ها قرار داد .بلدچی در خارج!
  • IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۱/۲۹
    11 0
    دقیقا بفرمان فشار از کجا بوده همون جا رو قوه قضاییه بازداشت کنه
  • US ۰۲:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    1 0
    چرا همه مدیران کشور ایران از خارج نصب میشوند و تعلیم داده میشوند./ نامه تمام
  • IR ۰۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۱/۳۰
    1 1
    چرا اين همه مدير از خارج مياد؟؟؟؟در حاليكه فارغ تحصيلان خودمون بيكارن
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۲
    1 1
    حالا چه اطلاعاتی را فعالان محیط زیست به خارج از کشور فرستادند که اینقدر مهم بود؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس