کد خبر 91588
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۰ - ۱۷:۳۲

دادگاه حقوق بشر اروپا با صدور حكمی، دولت تركیه را به پرداخت 20 میلیون و 830 هزار دلار به 13 تبعه بخش یونانی نشین قبرس محكوم كرد.

‌به گزارش مشرق ، ایرنا به نقل از رسانه های خبری تركیه نوشت:  13 تبعه بخش یونانی نشین قبرس در سال 1990 میلادی با طرح شكایتی اعلام كرده بودند كه اموال و املاكشان در بخش ترك نشین این جزیره پس از مداخله نظامی تركیه در سال 1974 بدون استفاده باقی مانده است و خواهان پرداخت غرامت از سوی تركیه شدند.

دادگاه حقوق بشر اروپا پس از رسیدگی به این پرونده در حكمی، دولت تركیه را ملزم به پرداخت 20 میلیون و 830 هزار دلار به این افراد كرد.

بخش ترك نشین قبرس در سالهای گذشته برای ممانعت از شكایت اتباع بخش یونانی نشین در نزد دادگاه حقوق بشر اروپا علیه تركیه كمیسیونی تحت نام ' كمیسیون اموال غیرمنقول' را در این بخش تشكیل داد. این كمیسیون از سال 2010 از سوی اتحادیه اروپا به عنوان یك مرجع به رسمیت شناخته شد و مقرر گردید اتباع بخش یونانی نشین كه در پی مداخله نظامی تركیه اموال و املاك آنان در بخش ترك نشین باقی مانده برای احقاق حقوق خود به این كمیسیون مراجعه كنند.

كمیسیون یاد شده تاكنون به شكایات صدها نفر از یونانی تبارهای جزیره رسیدگی و به آنان ضمانت پرداخت وجوهی كرده است.

موضوع اموال و املاك اتباع دو بخش جزیره یكی از مهمترین مسایل مورد مذاكره بین رهبران دو بخش قبرس جهت وحدت دو بخش جزیره را تشكیل می دهد.

جزیره قبرس پس از مداخله نظامی تركیه در سال 1974 میلادی به دو بخش شمالی (ترك نشین) و جنوبی (یونانی نشین) تقسیم شد.

بخش ترك نشین در دهه 1980 میلادی اعلام استقلال كرد و نام خود را جمهوری ترك قبرس شمالی اعلام كرد.

بخش ترك نشین قبرس تاكنون به غیر از تركیه از سوی هیچ كشوری به رسمیت شناخته نشده و مشمول تحریم های بین المللی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • حسن ۱۰:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    0 0
    واقعاً دل انسان از این همه رحم و مرومت و انصاف دادگاه حقوق بشر اروپا کباب می شود!!!! گویی در عراق، افغانستان، فلسطین و ویت نام، الجزایر شیلی، آرژانتین، قاره آمریکا، استرالیا و ... هیچ گونه اتفاق سوئئ از طرف دوستانشان واقع نشده است!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس