کد خبر 1210508
تاریخ انتشار: ۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۴۵

به گزارش مشرق، عزت الله ضرغامی در رشته توئیتی، بخش هایی از ایده خود برای اصلاح نظام گمرکی را تشریح کرد و نوشت:

اخذ عوارض گمرکی باید بر اساس حمایت از تولید داخلی باشد. افزایش دائمی تعرفه ها با هدف درآمدزایی و حمایت غیراصولی از کیفیت پایین کالای داخلی باید متوقف شود. باید با کاهش پلکانی سالانه ی عوارض،افزایش کیفیت محصول و قیمت قابل رقابت در تراز جهانی، تضمین شود.

واردات،صادرات و ترانزیت سه رویه گمرکی معمول دنیاست. در ایران،علاوه بر اینها رویه‌های دیگری نیز حاکم است. مرجوعی، امانات پستی، مسافری، پیک‌های سیاسی، فروشگاه‌های آزاد، ورود موقت، صدور موقت، تعاونی‌های مرزنشینی،پیله وری،ته لنجی،مناطق آزاد،مناطق ویژه، بازارچه‌های مرزی، سوآپ و ...

در گمرک ایران بیش از ۴۵ قانون و مقررات بعضاً متناقض و ۱۵ کنوانسیون بین المللی ملاک عمل است که با هیچ روشی امکان اعمال همزمان آنها وجود ندارد. فقط در سال ۹۷ بیش از ۳۰۰ بخشنامه به ضابطین گمرک ابلاغ شده است! این آشفتگی، بهشت برخی ترخیص کاران حرفه‌ای! و منشأ فساد است.

برای صادرات و واردات، بیش از ۴۰ سازمان مجوز می دهند که هدف عمده آنان درآمدزایی است. تعدد مجوزها و مراکز صدور آن ها، از عوامل ریشه ای فساد است. باید با تجمیع مراجع صدور مجوز و اخذ عوارض در گمرک، زیر میز این فساد زد. گمرک حافظ منافع تولید است و نه سازمان‌های صدور مجوز!

 گمرک نباید محل رسوب کالا و پارکینگ خودرو باشد. گمرک حافظ منابع انبارداران نیست. گمرک دروازه عبور کالاست. سرعت خروج کالا از گمرک ارزش افزوده خلق می کند. انباشت عمدی کالاهای وارداتی در گمرک، مهندسی اضطرار برای دور زدن قوانین و ترخیص های بی رویه است.

طرح ضرغامی برای تغییر بهشت ترخیص کاران حرفه‌ای

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • وطن پرست DE ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    طرف نمی دونه که توییتر برای محتوا کوتاه هست نه انتشار برنامه ها.سلبریتی بازی امروز ریشه در سلبریتی پروری دیروز ایشون داره. اطفا سعی نکنید ازایششون کنید.
  • حمید IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۰
    0 0
    اگر در اجرای ماده 12 قانون امور گمرکی سرعت و دقت و الزام کافی مورد توجه قرار میگرفت،بسیاری از این مشکلات حل میشد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس