مدافع حرم فاطمیون شهید سید احمد سادات - کراپ‌شده

در این بخش از گفتگو اسامی افرادی به صورت اختصار آمده که برای مسئولین اشتهارد به راحتی قابل شناسایی هستند و می‌شود از آن‌ها پرسید به چه حقی اجازه خاکسپاری شهید را در گلزارشهدا و قبرستان‌های شهر ندادند؟

گروه جهاد و مقاومت مشرق - برای گفتگو با خانواده چند شهید مدافع حرم فاطمیون راهی شهر اشتهارد شدیم. اولین خانه‌ای که درش را به روی ما گشود؛ منزل شهید سید احمد سادات بود. آقامجتبی (فرزند شهید) و سرکار خانم سیده‌صدیقه حسینی (همسر شهید) از زندگی پر فراز و نشیب پدر خانواده گفتند و در نهایت، ما را به بیابان‌های اطراف شهر بردند تا مزار این شهید عزیز را نیز زیارت کنیم.

قسمت‌های قبلی گفتگو را نیز اینجا بخوانید:

«سید احمد» سلاح برادر شهیدش را برداشت و رفت +‌ عکس

فرار شبانه «سید احمد» از خانه پدری!

مدافع‌حرمی که با اجبار پیگیر امور جانبازی شد! + عکس

آنچه در ادامه می‌خوانید،‌ چهارمین قسمت از گفتگوی ما با این خانواده رنج‌کشیده است که داغ پدر هنوز در گفته‌هایشان پیدا بود... در این بخش از گفتگو اسامی افرادی به صورت اختصار آمده که برای مسئولین اشتهارد به راحتی قابل شناسایی هستند و می‌شود از آن‌ها پرسید به چه حقی اجازه خاکسپاری شهید سادات را در گلزارشهدا و قبرستان‌های شهر ندادند؟!

پسر شهید: ۱۶ روز بعد آمدنشان که پدر شهید شدند، گفتند ایست قلبی است. یعنی در وب‌سایت‌ها زدند که سید ایست قلبی کرده! پیکر پدر را به پزشکی قانونی فرستادیم که علت اصلی را مشخص کند. دو سه ماه طول کشید تا جواب پزشکی قانونی بیاید و علت، عفونت پیشرفته ریوی بود. که ما این را سریع پیگیری کردیم. الان هم در حال پیگیری امور برای احراز شهات هستیم.

«ج الف»؛ «هـ س» و «م ی» را شناسایی کنید!

**: آقاسید لحظه آخر در آی.سی.یو بودند؟

پسر شهید: نه، در بخش بودند. فرستادیم آمپول‌ها را بزنند، نیم ساعت بعد، زن داداشم آمد گفت برو مدارک بابا را بیاور؛ من فهمیدم بابا شهید شده.

مادرم اصلا نفهمید بابا چی شد؛ بابا کتش را پوشید، شلوارش را پوشید، غذایش را هم خورد. با این که ماه رمضان بود، چون پدر در حالت مسافرت و مأموریت بود، مادر گفت روزه‌ات را نگیر؛ غذایت را بخور. خودشان آماده شدند که بروند بیمارستان. ما پدر را تا پای پله‌ها بردیم؛ جلوی پله‌ها که رسید از حال رفت. خودش از پله‌ها رفت پایین. پدرم هیکلی و سنگین بود، اگر پایین نیامده بود، نمی‌شد پدر را ببریم پایین. باید ۷ **: ۸ نفر جمع می‌شدند تا بتوانند پدر را جابجا کنند. جلوی ماشین که رسید، بیحال شد. رفتیم بیمارستان الزهرای اشتهارد. علت شهادتشان هم عفونت پیشرفته ریوی بود. خیلی در حق پدر من ظلم شد. خیلی ظلم شد. اگر شما مظلوم‌ترین شهید فاطمیون را بخواهید معرفی کنید، پدر من بود. با تمام سابقه جهادی و با تمام خدمتی که کرد،‌اینگونه با او برخورد کردند.

**: برادر شهید هم بودند، پسرشان هم جانباز مدافع حرم بود...

پسر شهید: هم خودش جانباز بود و هم پسرش جانباز بود. حتی اگر پدر را شهید هم نمی‌دانستند ابتدا به صورت قانونی باید در قطعه صالحین امامزاده دفن می‌کردند. اما نگذاشتند در این قطعه دفن بشود.

**: کدام امامزاده؟

پسر شهید: امامزاده «ام کبری» و «ام صغری» که آن طرفش قطعه شهداست این طرفش صالحین خاکسپاری شده‌اند. مثل جانبازان و پدران و مادران شهدا.

**: آنجا پدر و مادر شهدا و جانبازان هم خاکسپاری می‌شوند؟

پسر شهید: بله. پدر من شرعی و قانونی باید در قطعه صالحین دفن می‌شد. حتی بعدها که این اتفاق افتاد، آقای دکتر فاطمی گفت که سید، شهید است و باید او را در گلزار شهدا خاکسپاری می‌کردند. ما گفتیم اشکال ندارد؛ شما نمی‌گذارید یا مردم حساسیت دارند که ما افغان‌ها را در قطعه صالحین دفن نمی‌کنید...

«ج الف»؛ «هـ س» و «م ی» را شناسایی کنید!
اعضای شورای شهر و شهردار پیشنهادی اشتهارد بر سر مزار شهید سادات که امید می‌رود مصوبه غیرانسانی ممنوعیت خاکسپاری اموات اتباع افغان در قبرستان‌های شهر را ملغی کنند

**: چرا سید را به گلزار شهدا نبردند؟ کسی پیگیر نبود؟

پسر شهید: خیر، نه امامزاده پیگیر شد، نه سپاه اشتهارد پیگیر شد. ما وقتی پدر را دفن کردیم، شب دفتر اصلی فاطمیون متوجه شد پدر شهید شده.  البته یگان البرز مطلع بود که پدر را فرستادند پزشکی قانونی تا علت فوت پدر مشخص شود، چون بالاخره نیروی مسلح بود.

ما پدر را آوردیم اینجا دفن کنیم که نگذاشتند. یک عده تجمع کردند، هتک حرمت کردند، توهین کردند.

**: چه کسانی بودند؟

پسر شهید: ۷ ، ۸ نفر آدم بودند که اسامی‌شان هم هست، ولی متاسفانه هیچ کسی هم بعد از آن اتفاقات نیامد بگوید چرا این کار را کردید!

**: مبنایشان چه بود؟ چه‌کاره بودند؟

پسر شهید: هیچ کار دولتی نداشتند. ما گفتیم اشکال ندارد، اینجا قبرستان عمومی دارد و پدربزرگم هم آنجا دفن است؛ زیرش را می‌کَنیم برای پدر. قبرستان عمومی بود دیگر. مزار بابا را آنجا کندیم، از دادستانی و شهرداری هم نامه داشتیم. البته بنیاد شهید و ایثارگران اشتهارد خیلی کم کاری کردند. رئیسشان هم خیلی کم‌کاری کردند. خدا جوابشان را بدهد.

آمدیم داخل قبرستان عمومی، دیدیم ۷ **: ۸ نفر ریخته‌اند و دارند قبر را پر می‌کنند! جلوی خواهرم، دارند فحش می‌دهند. گفتم دارید چه‌کار می‌کنید؟ گفتند اگر پدرت را اینجا دفن کنی تو را هم می‌کُشیم. این حرفی است که آقای «‌ه س» به من زد.

**: مسئولیتش چه بود؟

پسر شهید: هیچ مسئولیتی ندارد، قبرکَن است. گفت اگر بابات را اینجا دفن کنی، تو را هم می‌کُشم. ۲۰ **: ۳۰ نفر آدم آنجا شاهد بودند. من اصلا ماندم که چه‌کار کنیم ؟ الان بابایم را کجا دفن کنیم؟ شهیدمان را کجا ببریم؟ پدرم مگر چه هیزم تری به شما فروخته بود؟ شما که می‌شناسید پدرم را؛ پدرم ده سال در سوریه جنگیده، آدم آبرومندی است...

«ج الف»؛ «هـ س» و «م ی» را شناسایی کنید!
وسائل باقی مانده از شهید سید احمد سادات

**: منظورشان چه بود؟

پسر شهید: می‌گفتند تبعه افغان، حق ندارد. اینها لج کردند با ما؛ سر اینکه ما می‌خواستیم پدرمان را آنجا دفن کنیم با ما لج کردند؛ گفتند اصلا ما نمی‌گذاریم پدرتان در اشتهارد دفن شود!

**: پس کجا باید می‌بردید؟

پسر شهید: پدرم را بردیم بیرون شهر و در بیابان دفن کردیم...

**: (با تعجب) یعنی این کار را کردید؟!

پسر شهید: بله؛ فرمانده تخصصی یگان فاطمیون، با بیشترین سابقه در یگان فاطمیون را در بیابان دفن کردیم!

**: واقعا مجبور شدید این کار را بکنید؟

همسر شهید: مجبور شدیم. گفتند اینها چند سال است که اصلا قبرهای اتباع را جدا کرده‌اند.

**: جایی بردید که بقیه اتباع هم بودند؟

پسر شهید: بله،‌تعداد دیگری از افغان‌های مظلوم هم آنجا هستند.

همسر شهید: یک قبرستان است که تازه تشکیل داده‌اند؛ یک طرف اهل تسنن را گذاشتند، یک طرف شیعه‌ها را. ولی سید واقعا جایش آنجا نبود. یعنی اگر بگوییم یک آدم عادی فوت کرده و برده‌اند آنجا هم باز قلب آدم مسلمان می‌گیرد. ولی سید این همه سال به سوریه رفته، هم برادر شهید است، هم جانباز است، هم خدمت کرده، شهیدشده برای دفاع از همین ناموس و همین آب و خاک. وقتی داعش به مجلس شورای اسلامی در تهران آمده بود، چقدر را کشت؟ آن موقع سید داشت در خاکریزها می‌جنگید؛ واقعا این انصاف نبود.

**: به نظرم کم کاری واحد فاطمیون هم بود.

همسر شهید: آن روز که سید را خاک کردند آن آقای مسئول آمده بود و با کت و شلوار، کناری ایستاد و هیچ کاری نکرد. یک بی‌سیم هم دستش بود. بنده خدا! تو که داری می‌آیی حداقل یک نیروی نظامی هم با خودت بیاور که کاری از دستش بربیاید. خلاصه سید اینقدر مظلومانه و غریبانه به شهادت رسید.

**: آن مسئول در جریان بود که آقا سید مدافع حرم است؟

پسر شهید: پدر اصلا جانبازی‌اش را آنجا درست کرده بود. می‌دانست پدر ما جانباز است، می‌دانست پدر ما فرمانده متخصص فاطمیون است، می‌دانست پدر ما بیشترین سابقه جهادی را دارد. برادر شهید است، می‌دانست پدر ما فرزندش جانباز است، از همه اینها اطلاع داشت با این حال کاری نکرد.

فقط آمد و به آن گروه گفت: بگذارید دفن شود!... آن‌ها هم گفتند: نمی‌گذاریم دفن شود! اگر دفن شود جنازه را می‌کشیم بیرون و متلاشی می‌کنیم!... او هم سکوت کرد و چیزی نگفت.

**: الان چطور می‌شود مزار آقاسید را زیارت کنیم؟

همسر شهید: باید بروید قبرستان افغانی‌ها در حاشیه شهر.

پسر شهید: الان پدرم ۵ کیلومتریِ اشتهارد دفن است و هر سری که می‌خواهیم برویم ...، خیلی سختی می‌کشیم.

همسر شهید: ۶۰ هزار تومان کرایه ماشین می‌دهیم و می‌رویم. برای برگشت هم کلی دردسر داریم چون کسی حاضر نیست بیاید آنجا و ما را سوار کند.

پسر شهید: عجیب و غریب است. اصلا کاری ندارم؛ برای ما فرقی نمی‌کند؛ پدر ما بود دیگر؛ همین که اسمش مانده و راهش مشخص بود، برایتان فیلم‌هایش را می‌گذارم تا بدانید چه شخصیتی بود؛ ولی این کار در حق پدرم بی‌انصافی بود...

**: این کار را جای دیگر ندیده‌ام. برعکس آن را دیده‌ام. یادم هست منزل شهید عباس حیدری بودیم. منزل پدرشان و فامیل‌های پدری‌شان در پیشواست و تولد شهید در پاکدشت بوده. سپاه پاکدشت و پیشوا با هم دعوا می‌کردند که این شهید ماست و باید بگذارید در شهر ما تشییع باشکوه شود و پیش ما باشد. و متاسفانه این برخورد در اشتهارد، یک مورد عجیب است.

در فیلم‌هایی که از سید باقی‌مانده می‌شود حس و حال آخرهایش را فهمید. تغییراتش کاملا مشخص است.

پسر شهید: عجیب و غریب بود.

**: خدا رحمتش کند. می‌خواهم بگویم آنجا دو تا سپاه و بنیاد شهید با هم جر و بحث داشتند که ما باید شهید را تحویل بگیریم و فرزندِ اینجاست و بردند در امامزاده جعفر پیشوا به خاک سپردند. این سری که من رفتم دو تا شهید مدافع حرم بودند که با هم دوست بودند، به فاصله دو سه ماه از هم شهید شدند، یکی برج ۸ و یکی برج ۱۱، آن‌ها را کنار هم در قبر گذاشتند. این قبر شاید ۵ متر فاصله دارد با قبر سرلشکر اردستانی که در حادثه هواپیما با شهید ستاری‌و یارانش شهید شد و کنارشان هم مزار امام جمعه شهر است. اصلا اینطور نگفتند که به خاطر اینکه افغانستانی هستند بروند خارج شهر...

«ج الف»؛ «هـ س» و «م ی» را شناسایی کنید!
همسر و فرزند شهید سید احمد سادات در کنار مزار آقاسید

پسر شهید: چون ابتدا علت شهادت پدر ما مشخص نبود، گفتند ایشان فوت کرده است.

**: به فرض اینکه شهید می‌شدند هم اینها همین کار را می‌کردند؟

پسر شهید: بله دیگر. هیچ کسی حتی برای پدرمان مراسم نگرفت. من دلم دارد می‌سوزد برای اینکه نعیم رضایی، رفیق خودم بود و شهید شد. نعیم کلا دو ماه رفت سوریه. دو ماه رفت بعد شهید شد و آوردند و تشییعش کردند و مراسم گرفتند و در گلزار شهدای اشتهارد به خاک سپردند. پدر من هفت سال سابقه جهادی دارد، اسم حضرت زینب که می‌آمد گریه می‌کرد، این خصلتش را مادرم به شما می‌گوید. نه تنها از مادرم، بلکه از تمام همرزمانش بپرسید پدرم اسم بی‌بی زینب که می‌آمد گریه می‌کرد، اسم امام حسین که می‌آمد گریه می‌کرد، می‌گفت خدایا ما را شهید کن؛ خاکسپاری بابا در بیابان اصلا یک اتفاق عجیب و غریب بود، ما اصلا توقع نداشتیم. لج و لجبازی شد، برای چهلم پدرم تنها کسی که از یگان فاطمیون آمد آقای دانیال فاطمی بود که خودجوش است و اصلا مسئولیتی ندارد؛ هیچ کس دیگر نیامد!

**: آقای دانیال فاطمی هم تازه مغضوب آنهاست به خاطر حرف‌هایی که می‌زند...

پسر شهید: دوستش ندارند. اما زمانی که این را شنید آمد گفت واقعا چه اتفاقی برای سید افتاد؟ اصلا چطور می‌شود؟ اصلا باور نمی‌کرد.

**: سید را در سوریه دیده بود؟

پسر شهید: دوست بودند با هم، دوست قدیمی بود. گفت اصلا باورم نمی‌شود که سید احمد برایش این اتفاق افتاده و این طور شده. گفت با توجه به شخصیت و فعالیت‌های عظیمی که در سوریه انجام داده فرمانده میدانی‌اش آقای «ص» زنگ زد گفت تدمر دوبار آزاد شد؛ گفت پشت آزادی تدمر، سید احمد بود؛ گفت در توپخانه که فعالیت می‌کرد، ۱۰۷ داعش را چنان وسط داعش زد که هنوز هم که هنوز است فرمانده لشکر می‌گوید یادش بخیر سید احمد چه کار کرد؛ چه حماسه‌ای آفرید. پدر من شیرمرد فاطمیون بود.

آقای فاطمی زمانی که این را شنید گفت باورم نمی‌شود؛ هنوز که هنوز است باورم نمی‌شود سید را بردند بیابان. گفت فکر می‌کردم زمانی که سید شهید شود سپاه قدس یک مراسم خیلی باشکوه برایش می‌گیرند.

بعد از شهادت آقاسید، این استدلال خودم است که پدرم اصلا روضه مجسم بود. فرضم بر این شد که پدرم مثل کل عمرش که به اهل بیت اقتدا کرد، این دم آخری هم به مادر سادات اقتدا کرد با این اتفاقی که افتاد.

اما این گله‌ها هست. اول که آمدید، شما گفتید اشتهارد «مسجد» زیاد دارد، گفتم اما «مسجدی» خیلی کم دارد. و این برای من دردی است که هیچ جا هم گفته نشده. فقط اینکه آقای «ف» و «ه» و تعدادی از مسئولان شهر آمدند اینجا، دو کیسه برنج آوردند و یک ملیون تومان پول دست مادرم دادند و رفتند! بعد در وب سایت خودشان زدند که ما لوح تقدیر دادیم، فلان کردیم، بیسار کردیم، پیگیری کردیم... ما که چیزی ندیدیم.

«ج الف»؛ «هـ س» و «م ی» را شناسایی کنید!
مسیری که در بیابان، ما را به مزار شهید سید احمد سادات رساند

پدرم هم بر فرض اینکه ۷ سال جهاد کرده، ۷ سال از زندگی‌اش گذشته (خواهر من ۸ سال بود پدرم را ندیده بود) حق داشت یک بنر تسلیت برایش در شهر نصب کنند؟ یک کارمند ساده اداره گاز و آب هم وقتی برایش یک اتفاقی می‌افتد، یک بنر سر خیابان می‌زنند که فلانی افتاد و... همین را هم برای پدر من نزدند. هیچ کار نکردند برای ما...

همسر شهید: بنرهایی که خودمان زده بودیم را هم شبانه کنده بودند!

پسر شهید: گفتیم یک اطلاع رسانی بکنیم و بنرهای کوچکی را خودمان برای پدر زدیم که مراسمش را اعلام کنیم. یک گروه ۷ ، ۸ نفری بودند که من اینها را می‌شناسم و بنرها را پاره کردند. همان کسانی بودند که نگذاشتند پدر در امامزاده دفن شود و بعد نگذاشتند داخل قبرستان عمومی دفن شود....

**: آن ۷،۸ نفر مشکلشان چه بود؟

پسر شهید: اشتهاردی هستند، مشکلشان این است که پدرمان از اتباع افغان است.

**: اصلا سید را می‌شناختند؟

پسر شهید: پدر ما خیلی با این اوباش جر و بحث می‌کرد چون ضدانقلاب هستند. یکی‌شان آموزش و پرورشی است، یکی‌شان هم در اداره آب کار می‌کند، ولی چون از آن قماش‌هایی هستند که در هر حادثه‌ای می‌روند و شعارهای غیرانقلابی می‌دهند، پدر ما زیاد با این طور آدم‌ها معاشرت نداشت. پدرم پایگاهش همین مسجد حضرت ابوالفضل (ع) بود. یعنی از خانه فقط می‌رفت مسجد اذانش را می‌گفت و نمازش را می‌خواند و برمی‌گشت.

آقای سیدکمال هم هیئت امنای مسجد است که پدرم را خوب می‌شناسند، در فیلمی که پدرم اذان می‌گویند، در نهایت می‌آید پیشانی ایشان را می‌بوسد.

**: اسم این ۷ ، ۸  نفر را دارید به ما بگویید.

پسر شهید: بله، آقای «ج الف» معلم خودم بود. من در قبرستان که پدر را دیدم، گفتم آقای ... من اصلا از شما توقع ندارم! گفتم شما معلم ما بودید. اگر این اتفاق افتاده، زشت است شما بروید در قبرستان بایستید؛ شما معلم ما بودید، ما با شما خاطره‌ها داریم. یا مثلا آقای ‌«ه س» که در ابن جمع بودند، (...)فروش هستند.آدم‌های درست و حسابی نیستند؛ اعتیاد دارند و (...)فروش هستند. یا آقای «م ی» در اداره (...) است. من اسامی دقیقشان را دارم. 

هر چند وقتی این اتفاق افتاد سپاه هم آمد، نه اینکه نیامده باشد. سه چهار نفر جوان سپاهی آمدند، ایستادند و رفتند. مراسم تشییع پدرم که در بیابان شروع شد دیدم فلام مسئول اشتهارد آمدند، خیلی دوست داشتم بپرسم آقای «پ» شما که آمدید، نمی‌توانستید بیست دقیقه، نیم ساعت زودتر بیایید و موضوع خاکسپاری در امامزاده را برای پدر من درست کنید؟! گفت من تازه آمده‌ام و با این شهر آشنایی کامل ندارم. یک بهانه‌های خاصی آوردند. خیلی در حق پدر ما کم‌لطفی کردند؛ خیلی دروغ گفتند. داخل وب سایتشان گفتند ما برای اینها لوح تقدیر آوردیم؛ ما که لوح تقدیرشان را ندیدیم.

همسر شهید: من این را نگفتم و در دلم سنگینی کرده؛ ما رفتیم برای سید سنگ قبر سفارش بدهیم. آن سنگ‌تراش گفته بود که یک مقدار از مبلغ سنگ قبر شهدا و جانبازان را بنیاد شهید تقبل می‌کند. ما زنگ زدیم به بنیاد و گفتند نه؛ همچین چیزی نیست.

«ج الف»؛ «هـ س» و «م ی» را شناسایی کنید!

من نمی‌گویم چون پول نداربم، چرا، پولش را داشتیم؛خدا هیچ کس را محتاج کسی نکند. ولی ما رفتیم و پیگیری کردیم ولی هیچ مبلغی برای سنگ قبر ندادند. ما سنگ قبر سید را خودمان گذاشتیم. ولی وقتی من به امام جمعه اشتهارد مراجعه کردم گفت من زنگ می‌زنم سپاه تا یک مبلغی از آن را مساعده بدهند به شما؛ مثلا از چهار میلیون و خرده‌ای، یک مبلغی را کمک کنند. ما رفتیم سپاه، گفتند یک فاکتور برای ما بیاورید که شما چقدر هزینه کرده‌اید برای سنگ قبر؟ ما یک فاکتور هم بردیم؛ الان سه چهار ماه می‌شود که هیچ کمکی حتی برای سنگش هم نکردند؛ که مثلا از آن ۵ میلیون تومانی که خرج کردیم، حداقل مقداری‌اش را به ما بدهند...

پسر شهید: خدا را شکر من خودم شاغلم، برادرم کار می‌کند، ما اصلا هیچ چشم‌داشتی نداریم به مساعده و کمک مالی این دوستان. اما موضوع اصلی،‌ همدلی و همراهی با ما بود...

*میثم رشیدی مهرآبادی

ادامه دارد...

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 44
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    69 1
    خدا لعنتشان کند!
    • دیده بان IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      11 2
      ما فرزندان کورشیم، ما فرزندان داریوشیم، ما فرزندان هخامنشیم، ما آریایی هستیم، ما متمدن هستیم، ما نژاد برتر هستیم، ما نژاد پرست هستیم، ما ناسیونالیست هستیم، ما دست آپارتاید را از پشت بستیم.... خاک بر سرمون کنن با این همه ادعا و این اخلاق پلیدی که داریم. انشاء الله که هرکس در حق این شهید و خانواده اش این جفاها را کرده روز محشر در مقابل همین شهید محشور بشه و چشماش از حدقه دربیاد با دیدن عظمت و عزت و جایگاه شهید. بعد هم وارونه وارد جهنمش کنند. الله اکبر از این همه بی شعوری...
    • IR ۲۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      4 0
      اون چند نفر معتاد مواد فروش ضد انقلاب اشتهاردی رو به کل ایران تعمیم نده. یکی از اون اشتهاردی ها رو میشناسم که هر جا میرفت از کمک هایش به حمل و نقل اسباب اثاث در خیریه میگفت تا اینکه یکبار بنده رو برای کمک در جابجایی اثاث در خیره برای کار خیر و ثواب برد، جلوی بنده از شخص خَیر، مبلغ زیادی پول برای حمل و نقل گرفت! که در حیرت ماندم و پش از آن با ایشان قطع رابطه کردم. عجیب آدم های ریاکاری هستند برخی از ایشان.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    66 1
    انسان احساس شرم میکند از این همه بیعدالتی و تبعیض.
  • ناشناس IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    42 1
    تاسف باره . باید مراکز نظامی و انتظامی و قوه قضائیه ورود کنه و مخصوصا سپاه حتما ورود کنند و پدر این بی شرفها رو در بیارن یعنی سه یا چهارتا آدم عوضی و معتاد و لاشخور واسه یه شهر تهیین تکلیف می کنند . این بنده خدا رفت 1000 کیلومتر اون طرفتر با کثیف ترین و جانی ترین آدمها جنگید و شهید حالا 2 متر قبر نباید یه جای آبرومند بهش بدهند خیلی عجیبه واقعا عجیبه
    • دیدگا IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      13 1
      متاسفانه این مساله جدیدی نیست... خانواده شهدای فاطمیون در ایران خیلی بهشون توجه نمیشه و در وضعیت مناسبی بسر نمی برن! یعنی بین شهدای ایرانی و خانواده هاشون و شهدای افغان و خانواده هاشون که در سوریه در کنار هم با داعش میجنگیدن زمین تا آسمون اختلاف هست! کی نمیتونه منکر مجاهدتها و رشادتهای بچه های فاطمیون بشه و همینطور زینبیون...شیرچه های افغان اگه نبودن معلوم نبود کی میخواست جلوی داعشی هایی که از افغانستان و چچن و مغولستان به داعش ملحق شدن رو بگیره؟!
  • IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    47 0
    عزیزان غصه نخورید! مسئله تازه ای نیست... مولایش امام حسن مجتبی علیه السلام را هم نگذاشتند در حرم پیامبر دفن شود پیکر مطهرش را تیرباران کردند امام حسین علیه السلام مجبور شد ببرد بقیع پیکر برادر را. اللهم العن اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد و آخر تابع له علی ذلک
  • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    35 0
    چه مردم بی فرهنگی! حداقل از خدا بترسند!
  • IR ۰۸:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    24 0
    خدا به خیر بگذراند با این همه توهین به شهدا!. این مشکل بعد انتخاب روحانی و نفوذ دو تابعیتی ها، که اکثرا" جاسوس غرب هستند و به منظور اختلاف افکنی در جامعه بیشتر شد!.
    • علی IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      2 2
      این حرف مفت یعنی چه ؟ در اینکه روحانی پدر مملکت رو در آورد شکی نیست اما اینکه عده ای فاسد دزد حرامخور بیایند اینطوری بایک رزمنده وخانواده محترمش برخورد کنند ربطی به روحانی نداره این از بی فرهنگی وبی دینی عده ای میباشد که کم هم نیستند و مثل قارچ سمی در حال گسترشند دست برادرید از حرفای بی سرو ته والکی . زشته
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    16 0
    من که باورم نمیشه! آخه چطور ممکنه
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    16 0
    آدم ناراحت میشه این حد از ظلم رو می بینه.بعد همینا چون اربابشون آمریکا رو از افغانستان انداختن بیرون ومیخوان دوباره برگرده اومدن فضای مجازی رو پر کردن از حملات طالبان به افغانستان ودارن مثلا دل می سوزونن برای افغانستان.لعنت بر حرامخوری که اینطور آدم ها رو پست می کنه.مظلوم مدافعان حرم
  • محسن حججی IR ۰۹:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    27 0
    ماشرمنده این خانواده ایم.
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    16 0
    واقعا باعث تاسف و شرم هست از چنین رفتاری هم توسط ادارات مربوطه و هم توسط عده ای از محل خدا عزت و اجر عظیم به شهید و خانواده و بازمدگان عطا کنه و ان شاالله جبران و معذرت خواهی بشه
  • عزیزی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    28 0
    این همه کم لطفی در مورد شهید سادات واقعا عجیب و غریب است. از مشرق ممنونیم که پیگیر این موضوع شد و مثل همیشه در مسیر عدالت قدم بر می دارد.
  • محمد IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    23 1
    خداوند رحمتش کند من از ایرانی بودن و این تعصب جاهلانه شرمنده شدم
  • N, GB ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    14 0
    .. خیلی دوست دارم برم سر مزار این شهیدامید ارم قسمت بشه ممنون از مشرق بابت این مصاحبه با خدا خانواده شهید
  • ش. AE ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    14 0
    خدا لعنت کنه آنهایی که باعث خجالت شیعه و ایران میشوند از سپاه بعید است که پی گیر نکردند در سوریه بجنگد و شهید شود و بعد پیکر شهید را روی دست خانواده شهدا رها کند حاج قاسم سردار کجایی ؟؟؟؟ خدا روح این شهید بزرگوار و تمامی شهدا را با اباعبدالله الحسین علیه السلام محشور گرداند
  • پاسدار IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    11 0
    از دولتیان که روحانی ودارودسته اش انتظاری نبود آنها اعتقادی به دفاع از حریم خانم زینب نداشتند نمونه آن آمدن رییس جمهور سوریه به ایران وقهر کردن وزیر خاجه دوست گرمابه وگلستان کری وموگرینی. ویا در مورد یمن بازگرداندن کشتی حامل کمک به یمنی ها به دستور کری در نیمه راه. فقط جای تعجب وتاسف است. اگر حاج قاسم بود آیا بازهم کسی اجازه این جسارت را داشت که این غلط زیادی رابکند. فرمانده عزیز سپاه. سردار سلامی. وسردار عزیز. قاانی. فرمانده نیروی قدس جانشین حاج قاسم نگذارید به سرباز حاج قاسم ظلم کنند و آزاد آزاد راه بروند. فرمانده سپاه ناحیه آنجا باید توبیخ گردد. فرمانده محترم استان. سردار ذوالقدر انتظار ازان برادر عزیز این است که سریعا دستور رسیدگی. بدهند. وبا آن 8نفر گنده لات برخورد شود. هیئت هایی که داعیه امام حسینی ونوکری خانم زینب را دارید وداریم باید بمیریم. ما اینجا غذا وچای میخوریم عزاداری میکنیم شب هم کنار خانواده وفرزند دراغوشمان. این فرزند حضرت زهرا 1000کیلومتر آن طرف‌تر. دوری از زن وفرزند با خوردن گلوله وترکش وگاز شیمیایی. از حرم خانم زینب دفاع کرده. رسم هیئتی ومردانگی این است دولتیان. اعتقادی ندارند با خود ماهم اینگونه برخورد میکنند. برادران سپاه سپاه قدس هیئتی ها شما چرا. مردی ومردانگی کجاست. سردار قاانی. آیا حاج قاسم می‌گفت اینها افغانی هستند. اگر اعتقاد ندارید ونمی توانید ارامنه به خانواده سید اشهدا ارادت خاصی دارند می توان از آنها برای دلجویی این خانواده کمک گرفت
  • رضا IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    11 0
    سلام- دل هر انسان آزاده و مومنی از شنیدن این سخنان به درد می آید- من مدت 5 سال است در این شهر زندگی می کنم و از این قسم رفتار ها زیاد از این قماش دیده ام- مردمی بسیار منفعل و خنثی- انگار خاک مرده پاشیده ای در این شهر- جلوی چشمشان هر اتفاقی می افتد ولی انگار از گل و سنگند و هیچ عکس العملی ازخودشان نشان نمی دهند- همین اوباش چند سال پیش با خط دهی منافقین فراخوان دادند در شهر آشوب به پا کردند و باعث خسارت به اموال عمومی و مخصوصا حوزه علمیه شدند- از مردم و مسئولین متعرض اینها نشد الا عده ای کم(کمتر از انگشتان یک دست )و حتی پرونده ای هم از این بابت تشکیل نشد در حالی که در طول مسیری که این عده در شهر حرکت کردند شعار علیه مقدسات دادند و تخریب کردند، همه مغازه ها در طول مسیر دوربین مدار بسته فعال بود و تصاویر و رفتارشان به وضوح ثبت شده بود ولی دریغ از یک اقدام قانونی مناسب- در عوض وقتی تعدادی از مردم مومن قصد اعتراض و تجمع در حمایت از نظام و انقلاب و محکومیت این حرکت را داشتند مسئولین شهر تهدید کردند و مجوز ندادند حتی در محیط سربسته و داخلی( مثل مسجد و مصلی هم که قانونا مجوز نمی خواهد مانع شدند- چندین مورد توهین و هتک حرمت آمرین به معروف و حتی بازداشت آنها و اتهام تراشی نسبت به آنها اتفاق افتاد ولی کسی از این مظلومین حمایت نکرد- حتی روحانیون سرشناس و امام جمعه وسپاه و مسئولین قضایی و انتظامی و.... اینها را گفتم تا بدانید این اتفاقات در این شهر کم نیست و بیش از اندازه اتفاق افتاده است- کاش آدرس دقیق مزار این شهید عزیز را منتشر می کردید تا مردم متدین این شهر بتوانند در آنجا حضور یافته و مرحم دل بازماندگانش باشند
  • حسن IR ۱۰:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    11 0
    من به نوبه خودم از این خانواده عزیز عذرخواهی می کنم و خدا لعنت کنه مسئولین بی کفایت را که فقط پشت میز نشینی را بلدند.خانواده محترم آقا سید خداوند به شما صبر همراه با صحت و سلامتی عنایت نماید
  • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    9 0
    خدا لعنت كند كسانيكه به دلايل واهى و تعصب بي جا نسبت به برادران و خواهران افغانى(به نظر من اينها ايرانى تر از هرايرانى هستند) بى احترامى ميكنند
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    12 0
    اینکه به آلمانها و امریکاییها نژادپرست بگیم و درعین حال بگوییم خاکسپاری مهاجرین در آرامستانهای ایرانی ممنوع است مصداق بارز تزویر و نفاق در بین ماست و در این حال فقط باید گفت پناه بر خدا از مدعیان دینداری که آبرویی برای دینداران نگذاشتند.
  • عابر پیاده IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    13 0
    مشرق لطفاً پیگیری کنید. در صف اسلام و جهاد بر علیه کفر و نفاق همه برادر و برابرند.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    5 0
    ان اکرمکم عندالله اتقکم
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    9 0
    من هم شرمنده شدم !!!!!!! واقعا که آن افراد را باید یه گوشمالی حسابی داد نه با قانون بلکه مثل خودشان !!!!! اگر در شهر ما بودند حتما اینکار را میکردیم ولی واقعا سپاه باید فرمانده سپاه اشتهارد را بازخواست کنه به خاطر این بی توجهی !!!! و همچنین باید فرماندار و رئیس بنیاد شهید اشتهارد محاکمه بشوند و این موضوع توسط سپاه قدس که فرمانده اصلی این عزیزان بوده در سوریه انجام بشه !!! کسی اگر می تونه این موضوع رو باید به سردار قاآنی برسونه تا پیگیری بشه !!! سردار سلیمانی اگر بود 100% پیگیری میکرد
    • حسین IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
      5 0
      خداوند متعال لعنت کند انهایی را که در حق این سید شهید بزرگوار ظلم کردن حتی نسبت دادن کلمه پست به این بیشرفها ی.......
  • حسن IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 0
    یقینا در اون دنیا که تک تک ما در پیشگاه پروردگار قرار می گیریم باید بابت این رفتارهای غیر انسانی ، متحجرانه و قبیله گرایی همچون اعراب جاهلیت که داشتیم ، پاسخگو باشیم. واقعا از اینکه به ظاهر یک شیعه امیر المومنین( ع) هستیم ولی رفتار اینچنینی با یک سادات که فقط به جرم اینکه در جغرافیای دیگری بدنیا آمده ، داشته و داریم باید از خجالت بمیریم.
  • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    6 0
    سید جز دفاع از حرم و ناموس ما چه کرده بود که اینچنین مظلومانه حرمتش شکسته شد..................
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    7 0
    در عمل باید نشان دهیم که : شاخص اصلی قرب الهی تقوی است نه ملیت! ما چگونه رفتار میکنیم؟
  • هموطن GB ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    واقعا حق داره آدم خون گریه کند، بدبختیهای بی شرف، چه ظلمی در حق این خانواده و این شهید شده. دارید تبدیل میشوید به ارتش رضا شاه و محمد رضا شاه، بی خاصیت، ظالم و دیدیم که حتی ۱ ساعت هم نتوانستند مقاومت کنند در برابر دشمن. شرف ندارید اگر پیگیری نکنید و حق این عزیزان رو نگیرید
  • هموطن GB ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    اسامی این افراد را واضح بنویسید، آنها هم‌اگر جوابیه دارند میتوانند در خبرگزاری شما چاپ کنند. در ضمن دنبال کردن نیاز ها و شکایات خانواده های شهدا و رزمنده ها، اسم حاج قاسم رو زنده و مکتبش را پر رهرو نمیکند. خانواده عزیز حاج قاسم، این وظیفه شماست. نگذارید خون سر از و این شهدا پایمال شود، وای بحال همگی اگر اینگونه شود.
  • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    2 0
    ما واقعا شرمنده شهید عزیز و خانواده محترم شهید هستیم دفن این شهدا در خاک کشور ما باعث افتخار و سربلندی ما هست و سرشار از برکت برای این مملکت امیدوارم اون کسانی که این رفتار زشت رو در قبال این شهید والامقام پیشه کردند تو دنیا و آخرت خیر نبینند و رسوای دو عالم باشند
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    شرمندگی این ماجرا موند برای ما واقعا شرمنده شهید و خانواده شهید شدیم روی ما سیاه
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    0 0
    یعنی نژاد پرست تر و ... از ما ایرانی ها سراغ ندارم اگر مسلمان هستیم که کلام خدا در قرآن می فرماید:ملاک برتری تقوی الهی هست و مسلمانان امت واحد هستند اشکم در اومد همین برادران افغانستانی در جنگ تحمیلی بیش از ۲۰۰۰ شهید دادند جالبه بدونید در گلزار شهدای قم شهید ۱۲ ساله افغانستانی دفن است یعنی یک سال از شهید فهمیده کوجکتر!!!! در نبرد با تکفیری ها در سوریه غوغا کردند اونوقت یه عده نامسلمان انسان نما این رفتار رو می کنند شرمتان باد الهی بعذاب الهی دچار بشوید در قم بهترین مکان بهشت معصومه س برای دفن شهدای فاطمیون افغانستان و زینبیون پاکستان و هندوستان در نظر گرفته شده
  • س IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    اللهم اول ظالم ظلم حق محمد وآل محمد وآخر تابع له علی ذلک . اینا کینه انقلابی بودن سید رو داشتند واقعا متاثر شدم شما مارو ببخشید ایرانی ها همه اینطور نیستند
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    لعنت بر بی غیرتی مسببین این بی شرافتی
  • علی IR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۴
    1 0
    یک عده مفت خور و دزد ولات وبی سروپا اینطور با یک خانواده محترم برخورد کردن حالا چه افغان یا هر کجای دیگر این عزیز برای دینش جنگیده ایران ازش خواسته بره سوریه برادرش و خودش جانشان را فدا کردن اما در داخل ایران عده ای بی دین فاسد معتادو...هر غلطی دلشون بخواد میکنند و کسی هم حرفی نمیزنه . مسئولینی که الان چشم و گوش خود رو بستند خفه خون گرفتن . عده ای ریا کار حرامخور دزد فرصت طلب که اگه با این جماعت که کم هم نیستند برخورد شدید نشه حیثیت و آبروی اسلام وشیعه وایرانی میره . فقط شعار. متاسفیم از این همه دروغ و ریاو هزار رنگی چون این کارها نه اسلامیه ونه انسانی و نه در شان نظام جمهوری اسلامی.
  • IR ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۵
    1 0
    یریدون لیطفیوا نور الله بافواهم والله یتم نوره ولو کره المشرکون
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    به عنوان یه اشتهاردی شرمنده جانباز مدافع سرافراز حرم سید احمد سادات هستم عواملی از قبیل قصور مسئولین و تدفین بدون اطلاع رسانی این سید بزرگوار ، شرایط پیک کرونا در اون مقطع و اینکه مدافعین فاطمیون حرم به دلیل امنیت خانواده هایشان که بعضا در افغانستان هستند ناشناخته هستند باعث شد مردم انقلابی اشتهارد از مراسم تدفین این سید بزرگوار جا بمونند. همین امر باعث جولان چند نفر بیشعور و جاهل در مراسم خاکسپاری این سید بزرگوار شد. وگرنه مردم اشتهارد نشون دادند که شهید افغانستانی و ایرانی براشون فرق نداره ، در تشییع 4-5 شهید فاطمیون مردم اشتهارد سنگ تمام گذاشتند و هرسال یک مراسم باشکوه ویژه شهدای فاطمیون گرفته میشه. متاسفانه ما با این افراد بیشعور سر شاخیم و لطمه های زیادی خوردیم. تاسف بار اونجاست که همین آقای ( ج . ا ) کi معلم! هم هست با قلدر مابی و ... هیئت امنای یکی از مساجد اشتهارد هم شده و کلاس قران نوجوانان مسجد تعطیل کرده و بچه ها رو بیرون کرده.....
    • IR ۰۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      3 0
      متاسفم برای مسئولین اشتهارد که با این افراد هیچ برخوردی نکردند
    • IR ۰۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      3 0
      چرا باید امثال جلیل الف هر روز برای اشتهارد یه مساله ایجاد کنند و هیچ کسی هم نیست جلو اینا رو بگیره؟ این آقا شده شعبون بی مخ و هرکاری دلش میخواد انجام میده!
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    به عنوان یه اشتهاردی شرمنده جانباز مدافع سرافراز حرم سید احمد سادات هستم عواملی از قبیل قصور مسئولین و تدفین بدون اطلاع رسانی این سید بزرگوار ، شرایط پیک کرونا در اون مقطع و اینکه مدافعین فاطمیون حرم به دلیل امنیت خانواده هایشان که بعضا در افغانستان هستند ناشناخته هستند باعث شد مردم انقلابی اشتهارد از مراسم تدفین این سید بزرگوار جا بمونند. همین امر باعث جولان چند نفر بیشعور و جاهل در مراسم خاکسپاری این سید بزرگوار شد. وگرنه مردم اشتهارد نشون دادند که شهید افغانستانی و ایرانی براشون فرق نداره ، در تشییع 4-5 شهید فاطمیون مردم اشتهارد سنگ تمام گذاشتند و هرسال یک مراسم باشکوه ویژه شهدای فاطمیون گرفته میشه. متاسفانه ما با این افراد بیشعور سر شاخیم و لطمه های زیادی خوردیم. تاسف بار اونجاست که همین آقای ( ج . ا ) کi معلم! هم هست با قلدر مابی و ... هیئت امنای یکی از مساجد اشتهارد هم شده و کلاس قران نوجوانان مسجد تعطیل کرده و بچه ها رو بیرون کرده.....
  • Gghuurdvyt IR ۰۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    من به بعنوان یک فرزند شهید ازخانواده این شهید والامقام واولادپیامبر !!معذرت خواهی میکنم!!وازاینکه به شما وان شهید بزرگوار بدرفتاری شده!!از خودم خجالت میکشم!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس