سیدحسین موسوی تبریزی

آسیب دیدن اعتماد مردم در پی سوء مدیریت برخی دولتها یک رخداد معمول در دموکراسی است که با عملکرد خوب دولت دیگر ترمیم می شود. برخی رجال چپ سعی در کتمان این حقیقت و دمیدن بر فضای بی اعتمادی دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

شرط اصلاح‌طلبان برای "احمدی‌نژاد"!

شرط اصلاح‌طلبان برای "احمدی‌نژاد"!/ راه کنترل این قیمت‌های عجیب

هدایت ا... آقایی، فعال چپ و از دستگیرشدگان فتنه 88، در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا درباره احمدی نژاد و لاریجانی گفته است: آقای علی لاریجانی زمانی که در صدا و سیما بود و ریاست این سازمان را برعهده داشت، برنامه چراغ و هویت که برای سرکوب تفکرات اصلاح‌طلبی بود، ساخته شد. یا در زمان آقای احمدی‌نژاد در سال ۸۸ و خیلی جاهای دیگر وزارت اطلاعات ایشان کارهایی برای سرکوب جریان اصلاحات انجام داد. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت این‌ها قاعدتاً تفکرشان تغییر نکرده است بلکه موضع سیاسی‌شان عوض شده است؛ زیرا در موضع سیاسی ممکن است به جریانی نزدیک شوید اما این به معنای آن نیست که تفکرات آن جریان را بپذیرید که همین مطلب هم در مورد آقایانی که نام‌شان برده شد، صدق می‌کند.

او با بیان اینکه اگر روزی هر شخصی واقعا اعتقاد پیدا کند و به سمت جریان اصلاحات از نظر تفکر بیاید، ما برای‌شان فرش قرمز پهن می‌کنیم، تاکید می کند: اصلاح‌طلبی یک منش است، هر کسی که واقعا طرفدار مطالبات مردم و دموکراسی باشد، در آن جای دارد، اما خیلی بعید می‌دانم این‌ها با این سرعت و یک‌شبه بخواهند تفکراتشان را چه به لحاظ سیاسی و چه به لحاظ گرایشی عوض کنند.

آقایی می افزاید: من به شخصه این افراد را در زمره اصلاح‌طلبان قرار نمی‌دهم و اگر قصد دارند که قرار گیرند باید این امر مهم را ثابت کنند که این اثبات کردن هم باید توسط خودشان انجام شود، این‌که آیا حاضر هستند هزینه بدهند یا خیر؟![1]

*اظهارات فوق درباره لاریجانی صحیح نیستند زیرا دکتر لاریجانی اگرچه دچار برخی نزدیکی های گفتمانی با اعتدالیون است اما فرض اصلاح طلب شدن ایشان با عنایت به سوابق، خدمات و گفتمان آقای لاریجانی یک فرض نادرست است.

اما درباره احمدی نژاد بایستی اشاره کرد که رئیس جمهور اسبق با توجه به اعتقاداتی مثل مذاکره با آمریکا، ادعای تأثیر گسترده تحریم ها بر اقتصاد ایران، مخالفت با فعالیت های ایران در محور مقاومت و البته اعلام رسمی مبنی بر "تحریم انتخابات"؛ هم اکنون از اصلاح طلبان هم اصلاح طلب تر است و اظهارات آقایی مبنی بر لزوم اثبات اصلاح طلب شدن از جانب احمدی نژاد؛ حکما از سر ناآگاهی آقای آقایی است!

*** 

القای بی اعتمادی در نقاب دلسوزی!

شرط اصلاح‌طلبان برای "احمدی‌نژاد"!/ راه کنترل این قیمت‌های عجیب

حسین موسوی تبریزی، از فعالان اصلاح طلب در بخشی از یک یادداشت که سایت صبح ما آنرا منتشر کرد، نوشته است: جلب اعتماد مردم یک راه بیشتر ندارد و آن هم اینکه واقعا با مردم با صداقت و راستگویی برخورد کنند و آنچه که واقعیات کشور است را برای مردم بیان کنند. حتی اگر نواقص در کشور وجود دارد، دزدی یا خیانتی شده ولو از طرف برخی مسئولان با مردم در میان بگذارند. آن زمان اعتماد از دست رفته مردم باز خواهد گشت.

او می افزاید: ولی اگر بخواهند بر روی همه چیز سرپوش بگذارند، به اشتباهات برخی افراد که با آنها همفکر و هم جریان هستند  با دیده اغماض بنگرند اما با آنهایی که به جهت گرایش سیاسی مخالفتی دارند با شدت عمل کنند، مسلم است که روز به روز از اعتماد مردم کاسته خواهد شد!

موسوی تبریزی تصریح می کند: آنچه مسلم است سلب اعتماد مردم به مسئولان موجب سلب شدن اعتماد مردم به نظام خواهد شد.[2]

*مردم و افکار عمومی بایستی متوجه این قبیل رفتارها و سخنان القاگونه که اصرار دارند اعتماد مردم به نظام و مسئولان از بین رفته، باشند و خواص کشور در این توجه دادن یک نقش اساسی دارند.

چه اینکه هر آینه اعتماد مردم به مسئولان و نظام اسلامی از بین برود؛ عملا ادامه حکومت ممکن نخواهد بود زیرا نظام اسلامی مستظهر به حمایت مردم و اتکای بر اکثریت آنان است.

مع الوصف باید دانست که اعتماد مردم به دلیل عملکرد به شدت بد دولت اصلاح طلبان طی 8 سال گذشته دچار اندکی آسیب شده است که البته این رخداد نیز در حکومت های مردمسالار یک رویه همواره محتمل است. رویه ای که مثل یک بیماری عارض شده بر بدن، قابل استشفاست و حتی این استشفا موجب قوی تر شدن آن بدن نیز می شود.

دقت شود که راه ترمیم آسیب اندک اشاره شده هم نه القائاتی مثل آنچه که موسوی تبریزی نوشته (القائاتی که اصرار دارد نظام اسلامی اهل لاپوشانی حقیقت و سرپوش گذاشتن است!) بلکه مسیر معقولی است که مقام معظم رهبری ترسیم کرده اند.

ایشان در دیدار اخیری که با هیئت دولت جدید داشتند در این باره تصریح کردند: 

"راهکارش هم این است که حرف و عمل مسئولین یکی باشد؛ وعده‌ای اگر به مردم دادید، طبق آن وعده اگر عمل کردید، مردم به شما اعتماد پیدا میکنند؛ اگر شما وعده کردید و عمل نشد یا گفتید فلان کار شده، مردم در واقعیّت دیدند نشده، اعتماد مردم سلب میشود"[3]

در اشاره به معنایی که در بالا پیرامون احتمال آسیب دیدن اعتماد در هنگام فعالیت برخی دولت ها در یک نظام مردمسالار بیان کردیم لازم به اشاره است که در این باره البته نبایستی به چاله روانی "آخرین امید" نیز گرفتار شد.

به این معنی که خواص و افکار عمومی کشور نباید دچار این تصور شوند که دولت جدید آخرین امید است و اگر نتواند اعتماد آسیب دیده مردم را ترمیم کند؛ آنگاه قیامت می شود.

هرگز چنین نیست و اگر دولت جدید هم به هر دلیلی نتواند در این مسیر گام بردارد؛ آنگاه مردم در انتخاباتی دیگر به منتخبی دیگر رأی خواهند داد که بتواند در مسیر بهبود اوضاع گام بردارد.

باید دانست که در یک حکومت مردمسالار دینی هرگز بن بست وجود ندارد و هر آسیبی نیز قابل ترمیم است.

*** 

راه کنترل این قیمت‌های عجیب...

شرط اصلاح‌طلبان برای "احمدی‌نژاد"!/ راه کنترل این قیمت‌های عجیب

حسین راغفر، اقتصاددان و از چهره های نزدیک به جریان چپ در بخشی از یک مصاحبه با شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون وضعیت اقتصادی کشور به یک چالش اصلی اشاره کرده و گفته است: 

"امروز ما در شرایط خاصی هستیم که لازم است دولت تصمیمات عاجل بگیرد راه حل‌های کوتاه مدت ارائه کند. از جملــه این تصمیمــات کاهش قیمت‌هــاست که باید صورت بگیرد. این در حالی است که برخلاف وعده‌هایی که دولت برای کاهش قیمت‌ها داده در همین دو ماه گذشته، افزایش قیمت‌ها ‌بی‌سابقه بوده است."

او همچنین تصریح می کند: واقعیت این است که در دوران برزخی انتقال دولت شاهد تحولات عجیبی در قیمت‌ها هستیم. این مسائل اتفاقی نیست و بلکه با برنامه‌ریزی صورت می‌گیرد. این در حالی است که از طرف نهادهای قضائی و امنیتی نیز هیچ واکنشی صورت نمی‌گیرد.[4]

*آقای راغفر به یک چالش اصلی اشاره کرده و آن افسارگسیختگی قیمتها در اقتصاد ایران است. رخدادی که از هیچ قاعده تورمی، بازاری، دلاری و تورمی پیروی نمی کند و به دلیل رعایت نکردن شأن حکومتی از سوی دولت قبل در نظارت بر قیمتها حادث شده است.

پر واضح است که اگر قوه قضائیه و دولت سیزدهم در دوران جدید نیز به این مقوله بی توجهی کنند، میزان آسیب بیشتر خواهد شد.

همانطور که راغفر هم بیان می کند، لجام گسیختگی قیمتها هنگامی که منشأ بازاری و تورمی و... نداشته باشد نیازمند تأملات حکومتی و ورود نهادهای امنیتی و قضایی است. و این یگانه راهیست که در کنار نظارت دولت بر قیمتها می تواند مردم را از شر گرانی بی قاعده فعلی رها کند.(دقت شود که برخی قیمتهای فعلی را طمع تعیین می کند نه بازار! و دندان طمع هم جز با ابزار قانون کشیده نمی شود!)

برخی محافل تحلیلی تأکید دارند که بی نظارت ماندن بازار و قیمتها موجبات ایجاد "فتنه اقتصادی" را فراهم خواهد کرد...

***

1_https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1132192

2_http://sobhema.news/?p=17951

3_https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=48588

4_https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/323182

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 35
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    9 1
    آقای موسوی تبریزی ابتدا بفرمایند که برای ترمیم اعتماد سلب شده ملت که با دولت های سبز و بنفش ایجاد شد چه راهکاری دارند تا بعد در مورد آینده و آنچه باعث سلب اعتماد آیندگان خواهد شد صحبت کنیم . چرا این ها از گذشته و نتایجی که بر اثر تئوری پردازی های اشتباهشان ملت ما را به این روز انداخته عبرت نمی گیرند ؟ نمی خواهند یا نمی دانند ؟
    • IR ۱۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      5 0
      لطماتی که دولت بنفش به اعتماد مردم وارد کردند به راحتی قابل جبران نیست.
  • IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    6 1
    متاسفانه نزدیکان روحانی به دنبال تثبیت قدرتشاتن هستند مثلا در بانک ملی هلدینگ بزرگ صنایع بهشهر
    • IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      8 1
      دولت رئیسی بیش از این نباید در معرفی رییس بانک مرکزی و نجاتش از دست مهره های افسادطلب باقی مانده از دولت روحانی تعلل کند
  • محمد IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    8 1
    بزرگترین و قدرتمندترین محور مقاومت در زمان ریاست جمهوری آقای احمدی نژاد شکل گرفت
    • سعید IR ۱۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۷
      0 1
      خب حال فعلی افراد مهمه.
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    8 1
    دولت نباید یه مدیر زمان روحانی رو بزاره بمونه شستا باید پاکسازی بشه
  • علی IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 4
    اصول گرا اصلاح طلب احمدی با اتگشت کوچیکش میبرتون دریا تشنه برمیگردونه تون..دیروز اصول گرا امروز نوبت اصلاح طلب. احمدی جون فقط بدرد دم گاز میخوره..دیروز اصول گزا ها برا دم گاز احمدی هورا.هوپ.هوپ.میکردتد..فردا اصلاح طلب برا احمدی هورا هوپ هوپ میکنند..بازی روزگار همینه..میگن چیزی که عوض داره گله ن اره
    • DE ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      3 0
      خخخخخ خیلی باعجله و تند تند نوشتی نمیشه فهمید منظورت از این حرفها چیه میشه یکبار دیگه همین ها رو شمرده تر بنویسی!
  • DE ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    9 4
    ...اما درباره احمدی نژاد ..با توجه به اعتقاداتی مثل مذاکره با آمریکا، ادعای تأثیر گسترده تحریم ها بر اقتصاد ایران، مخالفت با فعالیت های ایران در محور مقاومت و البته اعلام رسمی مبنی بر "تحریم انتخابات"؛ هم اکنون از اصلاح طلبان هم اصلاح طلب تر است و اظهارات آقایی مبنی بر لزوم اثبات اصلاح طلب شدن از جانب احمدی نژاد؛ حکما از سر ناآگاهی آقای آقایی است! ....//کاملا صحیح است بنده تا کنون صدها بار نوشتم احمدینژاد فعلا در حضور تاجزاده و اون یکی دیگه خالی بنده داره تلمذ و شاگردی میکنه کارهاییکه محمود الان میکنه اونها از قبل ار فتنه 88 میکردند با اینهال ملت طردشان کرد.محمود آخر عمری داره مانند باغ پاییزی هزار رنگ میشه.
    • IR ۰۸:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
      0 0
      شما نگران اصلاح طلب نباش به فكر مردم بايد باشين
  • FR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 2
    بدون اینکه طرفدار لاریجانی باشم ولی هدایت الله آقایی چه وزنی دارد که بخواهد برای لاریجانی شرط بگذارد ؟! فعلا اصلاح طلبها مجبورند اگر بخواهند از حالت کما در بیایند بشرایط رقبای قبلی شان عمل کنند
    • IR ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      4 1
      اصلاح طلبان اقتصاد کشور و معیشت مردم را نابود کردند و فقط باید سکوت کنند.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    10 2
    لاریجانی برای شما، دکتراحمدی تژاد برای مردم، نمکش را خورده اید و نمکدانش را میشکنید! تهمت و تخریب هم خروار خروار! وجدان ندارید که بدانید هنوز هم به پاس همان خدمات است که برحای مانده اید.
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      دوست من . نمک خوردن و نمک دان شکستن راه و رسم ما ایرانی ها است. لطفا بدون تعصب یک قلم و کاغذ بردار و آنچه در ایران و اطراف ما وجود دارد یاد داشت که . هیچ چیز را از قلم ننداز و در پایان حساب کن این اقلام از کجا آمده است
  • FR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    6 1
    خیلی جالب است که عده ای حتی در لباس روحانیت با نام اصلاح طلبی چهل سال سعی در بی اعتبار کردن حکومت اسلامی کرده اند حالاها دلسوزی ؟! نسخه پیچی میکنند که اعتبار دولت اسلامی کم نشود ..
  • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 3
    اصل تفکر چپ گرایی مبتنی بر سوسیالیسم است .عاقبت چپ گرایی به کره شمالی و ونزویلا و کوبا و چین ختم می شود .چپ گرایی فرد را قربانی جمع می کند .و به زعم خودش می خواهد جامعه بی طبقه درست کند .تمامی طبقات را به یک طبقه مفلس و درمانده و مایوس تبدیل میکند . اینچنین جامعه ای جهنم روی زمین است .چپ گرایان فقط شعار می فروشند و قدرت می خرند .آدمها را فدای قدرت مند شدن کشور می کنند . چپ گرایان تمام فکرشان اقتدار است .لعنت خدا بر چپ گرایی .ننگین .مردن بهتر از کمونیست شدن است .
    • DE ۱۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      1 0
      کاملا مشخصه زدی به کاهدون عمو فیروز چپ و راست سیاسی در ایران بعد از انقلاب با چپ و راست در غرب فرق میکنه
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    اینها بخاطر ثروت های باد آورده ژست اصلاحات و سیاست می گیرند ترا خدا به مسئولین مربوط اعلام کنید دویست نفر حلقه اولیه این رانتخوارها را ثروتشان را بررسی کنند و قانون از کجا آوردی .چرا مشرق از این آدم یک سیاست مدار مس سازس بابا اینها فقط وفقط دنبال قدرت هستند برای پول وثروت ولابیگری اگر وزارت اطلاعات ثروت ایناها را برسی نکنید ایناها دوبار جفتک می اندازند
  • محمد IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    2 0
    از قدیم و هزار بار گفته ایم که اصلاح طلبی یعنی قوم و قبیله و پرچم و آدرس خاص ؛ نه مبنایی دارد و نه پایه و اساسی ؛ اینها دلشان به این خوش است که اکثریت قریب به اتفاق مردم به علت درگیر بودن با زندگی و کار و معیشت دشواری که درست کرده اند؛ نه حال و حوصله کاوش در آرشیوها را دارند و نه به آن اندازه از حافظه بالا برخوردار هستند که صد جور فراز و نشیب و رنگ عوض کردنهای این حضرات را به خاطر بیاورند ؛ مضافا به اینکه نسل جوان باید حتما به آرشیوها مراجعه کند و چیزی از اینها به یاد ندارد.هر کس که با این کامنت مخالف است از این اصلاح طلبان بخواهد یک بار و برای همیشه پایه و بنیانهای دقیق خود را جزیی و ریز بیان کنند ما از حرفمان بر می گردیم.
    • IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
      0 0
      آقا محمد این تعریف اصلاح طلبی را از کدام فرهنگ لغت در آوردی .اما اینکه تفکراتشان را ریز بگویند .همین خواهش را من از شما دارم .لطفا رابطه انقلابی گری را با ایمان و اسلام باتوجه به متن قرآن و روایات بیان کن .
  • IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    گرایشات سیاسی و اجتماعی انسانها معلول تفکرات و احساسات درونی انها است و چون احساسات و تفکرات انسانها نسبت به شرایط زمانی و مکانی تغییر می کند گرایشات سیاسی و اجتماعی آنها نیز تغییر می کند و همه گرایشات سیاسی و اجتماعی به منظور حفاظت از نوع بشر است و تا جایی که به افراط کشیده نشود .لازم و ضروری است .آدمهای خوش بین و آرام اصلاح طلب و آدمهای حساس و بد بین محافظه کار و اصول گرا می شوند . اگر اصول گرا نباشد جامعه به خطر می افتند و اگر اصلاح طلب نباشد اصول گرایان افراطی می شود و خود و دیگران را نابود می کنند و جامعه دچار بیماری خود ایمنی می شود . و انسان همیشه در نوسان این دو روند است. زنده باد ایران .زنده باد رییسی اعتدال گرا و اصلاح طلب و اصول گرا و انقلابی.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    به به کم کم مزدوران گردهم میایند
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    به تعداد شفا یافتگان داره زیاد میشود اینها هم در هشت سال ریاست روحانی لال بودند الان زبان باز کردند خدا را شکر . ظاهر اینها در این کشور زندگی نمی کردند یا علاوه بر کری کور هم بودند اخه خجالت داره یک روحانی باید همیشه طرف مظلوم را بگیرد و به حق سخن بگوید وبرای حق سخن بگوید نه برای حز ب و گروهش پس خجالت بکشید لطاف اول خودتا را اصلاح بفرمایید بعد مردم را نصحیت کنید .
  • حسین IR ۱۴:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 0
    از شما که ادعای مومن بودن دارین بعیده .هر گردی گردو نیست .مذاکراتی که احمدی نژاد داشت با روحانی یکیه؟ تحریم شخصی انتخابات به دلایل مشخص تحریم انتخاباته؟ یا نظر به حق انتخاب مردم کشورها یعنی دفاع از تروریسم؟
  • الف س. SE ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 1
    طرف خودش و زده به اونطرف . میگه اصلاحات ما یک منش است. با این دید ۷۰٪ این طیف توی سابق ها شون محکوم به فتنه‌گری شدن. اصلاحات از کلمه های مورد نظر ذات مقدس حق تعالی هست که در کتاب راهنمای قرآن امده. . سوال اینجاست :ایا انتخاب این کلمه الهی برای فتنه‌گران به مصداق قران بر سر نیزه کردن عمر بن عاص ملعون شپیه تر نیست. اصلاً شما به اجازه کی به یک منش منافقانه لباس اصلاح طلبانه پوشانده اید.
  • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    0 2
    دقیییقااا...احمدی نژاد از اصلاحات هم اصلاح طلب تره... خدا عاقبت همه ی ما را ختم بخیر کند.
  • IR ۱۶:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    فارغ از همه اشخاص و تفکرات و گروه‌ها و احزاب این آقای آقایی مثل اینکه یادشون رفته مواضع و حرفهای اصلاح طلبان امروزی در دهه شصت چی بود همین خاتمی در روزنامه کیهان که اونزمون مدیرش بود با مقاله های تندش چه بلاهایی که سر بازرگان نیاورد... اصلاح طلبهای امروزی در دهه شصت خیلی خیلی تندرو بودن.. و حالا حرف از اصلاح طلبی می‌زنند هر کسی می تونه عوض بشه لاریجانی و احمدی نژاد و خاتمی نداره
  • IR ۱۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۴
    1 0
    اولین قدم حل مشکل، قبول وجود اون هست.
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    چون آقای راغفر چپه حرفاش هیچ اهمیتی نداره مملکتم گل و بلبله
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۰۵
    0 0
    یکی دردولت جدید توضیح بده چه اتفاق داره میفته مردم ازافزایش دیوانه وار روزانه قیمتها گیج وسردرگم هستند
  • IR ۱۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    خدایا شر فتنه گران رو به خودشون برگردان
  • IR ۰۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    خدا آدمو ذلیل نکنه... احمدی نژاد یه زمانی عزت داشت
  • US ۰۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    اسراییل به زودی نابود خواهد شد به حول الله و قوته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس