مدیرکل تعزیرات استان تهران: مردم فریب تخفیف‌های "فروشگاه‌های زنجیره‌ای" را نخورند!/ "گرانفروشی و کم‌فروشی" به اسم تخفیف!

سازمان رقابت اقتصادی در کشور هلند، شرکت سامسونگ را به دلیل گرانفروشی، 47 میلیون دلار جریمه کرد. اقتصاد ایران نیز باید برای مقابله با گرانفروشی از این اقدام عقلانی الگو بگیرد.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

گوشمالی گرانفروش را از هلندی‌ها یاد بگیرید

بازیگرانی برای وعده دروغ، تحریم انتخابات و ترور اعتماد ملت!/ گوشمالی گرانفروش را از هلندی‌ها یاد بگیرید

سازمان رقابت هلند اعلام کرده است که شرکت سامسونگ کره جنوبی را به خاطر تلاش برای تعیین قیمت خارج از فرایند بازار ۴۰ میلیون یورو معادل ۴۷ میلیون دلار جریمه کرده است.

به گزارش مشرق، این سازمان گفته که سال‌هاست سامسونگ قیمت تلویزیون‌های خود را بالا نگه داشته و به صورت مداوم از فروشگاه‌ها خواسته تا در صورتی که قیمت آنها پایین‌تر از قیمت مورد نظر سامسونگ است، قیمت خود را بالا ببرند.

این نهاد هلند می‌گوید: چنین اقداماتی فضای رقابت بین ۷ فروشگاه بزرگ لوازم برقی در این کشور را از بین برده؛ چراکه سامسونگ حتی به فروشگاه‌های رقیب هم گفته بوده که باید قیمت خود را افزایش دهند.

اسناد موجود نشان می‌دهد که سامسونگ حتی با فروشندگانی که تلویزیون‌های این شرکت را به شکل ارزان‌تر به بازار عرضه می‌کردند برخورد کرده است.

سازمان رقابت هلند می‌گوید:‌ این اقدامات سامسونگ نه تنها فضای رقابت را از بین برده، بلکه قیمت را برای مصرف‌کنندگان افزایش داده است.[1]

*کاری که در کشور هلند برای مبارزه با گرانی انجام شده است، تنها روش عقلانی ممکن در اقتصاد و حکومت برای مبارزه با گرانی بیقاعده و به هم ریختگی بازار است.

معضلی که امروز دامنگیر قیمتها و بازار ایران هم شده است اما کسانی که به زعم خود اقتصاد بازار آزاد را از هلندی ها هم بهتر می فهمند! به بهانه غیر علمی بودن روش مذکور؛ اجازه برخورد با گرانی را نمی دهند.

دقت شود که معضل گرانی بی قاعده و افزایش قیمتی که از هیچ قاعده دلاری، تحریمی، تورمی و بازاری پیروی نمی کند؛ هرگز راه حل اقتصادی ندارد زیرا اساس این مشکل بر اساس اقتصاد بوجود نیامده است.

گفتنیست، وزیر اقتصاد دولت سیزدهم اخیرا طی سخنانی گفته است: دولت سیزدهم برای کنترل افزایش قیمت‌ها اقداماتی در دستور کار قرار داده، از جمله کنترل نوسانات نرخ ارز از طریق افزایش فروش نفت و میعانات که در دستور کار قرار گرفته است.

در همین حال، جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم نیز به تازگی طرحی را به منظور نظارت بر قیمتها ارائه کرده اند.

*** 

بازیگرانی برای وعده دروغ، تحریم انتخابات و ترور اعتماد ملت!

بازیگرانی برای وعده دروغ، تحریم انتخابات و ترور اعتماد ملت!/ گوشمالی گرانفروش را از هلندی‌ها یاد بگیرید

حسین کمالی، از چپ های ستادی و عضو جبهه اصلاحات که در انتخابات 1400 دست به تحریم انتخابات زدند؛ طی یادداشتی در شماره امروز (شنبه) روزنامه آرمان ملی در لزوم بازسازی اعتماد مردم صحبت کرده و نوشته است: 

"متاسفانه تاکنون اعتماد عمومی در بخشی از مسائل با خلاف گویی، بخشی با دروغگویی و بخشی هم با کتمان و پنهان کاری لطمه شدیدی خورده است. در همه این مسائل باید به گونه‌ای متفاوت عمل شود تا اعتماد به جامعه برگردد و مردم عملکردها و وعده‌ها را بپذیرند."[2]

*این دلسوزی و این اظهارات آقای کمالی در حالی است که شخص او در سال 94 و در بحبوحه فعالیت های انتخاباتی اصلاح طلبان برای تسخیر مجلس دهم (که در این تسخیر موفق بودند و به اکثریت مطلق مجلس دهم رسیدند!)؛ در بیان وعده ها و برنامه های جریان چپ در صورت اکثریت شدن در مجلس دهم از مقولات زیر اسم برده است:

«کاهش خودکشی، توسعه سوادآموزی، آموزش یک زندگی مسالمت‌آمیز، کاهش خشونت اجتماعی، جلوگیری از فرار نخبگان، کاهش طلاق، پرهیز از پرخاشگری»!

وی همچنین در ادامه گفته بود: همه مسائل کشور را که نمی‌توان در یک گفتگو توضیح داد. بنابراین ما می‌گوییم مسئله اعتیاد، خودکشی و زندانیان برای ما مهم است و آنها را مورد توجه قرار می‌دهیم. مسئله سربازی برای ما مهم است. جوان‌ها بهترین سال‌های عمرشان تلف می‌کنند و باید مالیات عمر پرداخت کنند. این نیروها را می‌توانیم در بخش‌های دیگر فعال کنیم.

کمالی همان روزها در گفتگوی رسانه ای دیگر نیز تأکید کرده بود: ما در همه زمینه‌ها برای انتخابات مجلس برنامه داریم. به جامعه می‌گوییم که اگر می‌خواهید به ما رأی بدهید به برنامه‌هایمان رأی دهید. مقرری اشتغال برای همه، اصلاح ساختار اقتصاد، ارتش حرفه‌ای، تامین اجتماعی عمومی، مقرری بیکاری برای بیکاران، بیمه‌ی عمومی، تحصیلات رایگان در سطح عالی و... برنامه‌هایی هستند که بیان خواهند شد.[3]

جالب است که این وعده های عجیب و غریب نه تنها توسط اکثریت اصلاح طلب مجلس دهم هرگز عملی نشدند؛ بلکه آقایان به جای پیگیری این شعارها به شغل شریف "وکیل الدولگی" و گاهی هم گرفتن عکس سلفی! مشغول شدند.

ما قضاوت درباره کمالی، درباره سابقه کمالی و درباره اینکه چه کسانی موجب آسیب دیدن بخشی از اعتماد مردم شدند را بر عهده مخاطبان محترم می گذاریم.

البته این از مظلومیت نظام و مردم ایران است که برخی رجال سیاسی اینچنین در وادی تناقضات گام برمیدارند و در عین حال خود را هم پاسخگو نمی دانند...

***

1_mshrgh.ir/1278537

2_https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/323471

3_https://www.rajanews.com/news/231603

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • CA ۱۰:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    1 15
    حالا سامسونگ و ال جی هم شدن دشمن
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
      6 1
      برو تاریخچه این دوتا شرکت رو بخون ببین دولت کره چقدر برای آنها هزینه کرده و جلو واردات رو گرفته تا از آشغال سازی به امروز برسند بعد متوجه میشی رفتاری که این دو در ایران داشتند دشمنی عامدانه آنها با تولید داخلی ایران بوده
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      تو هم شدی کمدین.
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      الان از اونا طرفداری میکنی ک چی؟ اونا ب فکر سود زیاد و زیاده خواهی خودشونن. چی ب تو میرسه؟
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    5 0
    توی هلند اقتصاد خصوصیه و دولت ناظر بر اونهاست و با ابزارهایی مثل جریمه و معافیت مالیاتی هدایتشون میکنه.
  • IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 5
    مشرق دیگه از مشکلات معیشتی مردم چیزی نمی نویسه مشکلات معیشتی مردم حل شده ما خبر نداریم
    • IR ۰۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
      0 0
      برو خبرای دیگه هم بخون مینویسه
  • IR ۱۵:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 1
    خدا از تمامی خائنین به ایران اسلامی نگذره
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
      0 0
      الهی آمین
  • صادق IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    3 0
    وقتی بازار انحصاری باشد وضعیت چنین می شود مثل بازار خودرو در ایران که تحت انحصار دو شرکت ایران خودرو و سایپا ست که از کاهش قیمت ها جلوگیری می کنند و ادعای زیان انباشته دارند. خود روهای بی کیفیت را بالاتر از قیمت های جهانی می فروشند و جوابگوی هیچ کسی نیستند.
  • FR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    0 0
    کاش این چپ های ستادی برنامه های این روزها و شبهای فرانسه را که تماما در باره بلایی ست که این چپ ها از سال‌های ۶۸ میلادی بر سر جوامع غربی اوردند میشنیدند ... در یک کلمه عقیم کردن جامعه و نابود کردن خانواده ها ساختار شکنی بی معنا کردن زندگی تحمیل ارزش‌های من در آوردی به کل جوامع پایین آوردن سطح سواد به نفع مدرک گرایی و فمینیسم افراطی تجارت ......
  • IR ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۱
    0 0
    مرگ بر اسراییل مرگ بر آمریکا مرگ بر انگلیس
  • US ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۲
    0 0
    اسراییل به زودی نابود خواهد شد به حول الله و قوته
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۸
    0 0
    آقای کمالی تو اصلأ حرف نزن تو با منافقین چه فرقی دارین اون هم انتخابات را تحریم میکنند توی وطن فروش هم تحریم میکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس