وداع با خلبان افسانه‌ای ارتش/ ۱۸۲ سورتی پرواز برون‌مرزی در کارنامه امیر منوچهر محققی

مراسم تشییع پیکر امیر سرتیپ دوم «منوچهر محققی» خلبان افسانه‌ای نیروی هوایی ارتش امروز با حضور فرمانده فعلی نیروی هوایی ارتش، فرماندهان پیشین نیروی هوایی و تنی چند از خلبانان و هم‌رزمان برگزار شد.

به گزارش مشرق، تیزپروازان ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران دفاع مقدس، آسمان کشور و به ویژه مرزهای میهن اسلامی را برای دشمن نا امن کرده بودند، صدها سورتی پرواز در کارنامه خلبانان ایران به قامت آسمان، قدرت این نیرو را در برقراری امنیت پایدار برای کشور به جهانیان به ویژه استکبار جهانی و مزدورانش در منطقه نشان داد.

مجاهدت شهدایی مانند امیر «منوچهر محققی» و دیگر فرماندهان و سرداران رشید اسلام در دوران دفاع مقدس، ریشه در اقتدار دفاعی و امنیتی امروز جمهوری اسلامی ایران دارد. 

خلبان افسانه‌ای ارتش در قاب آسمان ابدیت/۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی در کارنامه امیر محققی

امیر سرتیپ منوچهر محققی متولد ۱۳۲۲ در شهر تبریز و خلبان هواپیمای اف ۴ بود که در سال ۱۳۵۹ در یک ماموریت برون مرزی در منطقه بصره مورد اصابت پدافند هوایی دشمن بعثی قرار گرفت و به درجه جانبازی نائل شد.


وی رکورددار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم و خلبان افسانه‌ای نیروی هوایی ارتش و یکی از بزرگ‌مردان دوران هشت سال دفاع مقدس و نابغه پرواز با فانتوم است. این خلبان پیشکسوت نیروی هوایی ایران، رکورد دار پرواز رزمی برون مرزی با فانتوم را در کارنامه سربازی خود برای نظام جمهوری اسلامی دارد.

۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی (Special Mission) است و با بیش از سه هزار ساعت پرواز با فانتوم از این نظر در ایران و غرب آسیا، برگی زرین در کارنامه این اسطوره نیروی هوایی ارتش است.

سرتیپ دوم خلبان منوچهر محققی فرمانده دسته ۴۰ فروندی پروازی از پایگاه بوشهر در عملیات ۱۴۰ فروندی (کمان ۹۹) در روز یکم مهرماه سال ۱۳۵۹ بود.

خلبان افسانه‌ای ارتش در قاب آسمان ابدیت/۱۸۲ سورتی پرواز برون مرزی در کارنامه امیر محققی

 

وی در آخرین روزهای جنگ در وصف دوران خدمت خود به همرزمان تیز پرواز خود گفته بود: «بچه ها! این قدر Low Level بر فراز خلیج فارس پرواز کردم که فکر کنم همه ماهی‌های خلیج فارس کباب شدند.»

امیر محققی به دلیل جراحات ناشی از دوران دفاع مقدس و کهولت سن پس از طی یک دوره بیماری در سن ۷۸ سالگی در بیمارستان بعث نهاجا دار فانی را وداع گفت و به یاران شهیدش پیوست.

مراسم تشییع پیکر امیر سرتیپ دوم «منوچهر محققی» خلبان افسانه‌ای نیروی هوایی ارتش امروز با حضور امیر سرتیپ «حمید واحدی» فرمانده نیروی هوایی ارتش، امیر سرتیپ «حسن شاه‌صفی» جانشین معاون هماهنگ‌کننده ارتش و فرمانده پیشین نهاجا، امیر سرتیپ «حبیب بقایی» فرمانده پیشین نیروی هوایی و تنی چند از خلبانان و همرزمان مرحوم محققی در بیمارستان بعثت نهاجا برگزار شد.

همچنین پیام تسلیت سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش در این مراسم قرائت شد.

مأموریت دائمی خلبانان ارتش، تیزپروازان پاسدار و حراست از آسمان و مرزهای کشور

خلبان فرهاد حمیدی‌نیا در گفت‌وگو با میزان، با تأکید بر اینکه خلبانان تیزپرواز ارتش در دفاع مقدس در راستای حفظ تمامیت ارضی کشور، آسمان کشور را در دفاع مقدس برای دشمن متجاوز نا امن کرد، گفت: یکی از این تیزپروازان غیرو و شجاع و به ویژه اسطوره نیروی هوایی سرتیپ دوم خلبان  منوچهر محققی بود.

این خلبان و از فرماندهان هوانیروز در دوران دفاع مقدس تأکید کرد: نیروی هوایی و هوانیروز در تمام عملیات‌های دفاع مقدس، تمام قد در خط مقدم دفاع از نظام جمهوری اسلامی و ملت ایران ایثاری ماندگار را به نمایش گذاشتند.

حمیدی نیا اضافه کرد: مأموریت دائمی خلبانان ارتش، تیزپروازان پاسدار و حراست از آسمان و مرزهای کشور است و بی وقفه در این راستا تلاش می‌کنند و شجاعانه هر تهدیدی را در نطفه خفه خواهند کرد.

این خلبان و از فرماندهان هوانیروز در دوران دفاع مقدس اظهار داشت: پرداختن به معرفی چنین اسطوره‌هایی در دوران دفاع مقدس، الگویی غنی برای جامعه به ویژه نسل جوان است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۰
    4 0
    از این دلیر مردان تاریخ ساز فیلم بسازید و یادشون زنده نگه دارید , در ضمن این بزرگ مردها تا زنده هستند باید شناخته بشن
  • علیرضا IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    1 0
    روح این دلیر مرد شاد و در جوار رحمت الهی

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس