کد خبر 1297514
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۴
حرکت سیارکی عظیم به سوی زمین

حرکت سیارکی عظیم به سوی زمین که جای نگرانی نیست ، دانشمندان نخستین بار این سیارک را در سال ۱۹۸۲ کشف کردند.

به گزارش مشرق، بنا به اعلام ناسا یک سیارک به ابعاد برج ایفل در ماه دسامبر، در حال حرکت به‌سوی زمین است. اما لزومی ندارد وحشت کنید؛ زیرا ردیاب سیارک سازمان فضایی ایالات متحده می‌گوید که این سنگ «بالقوه خطرناک» در تاریخ ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، از فاصله ۲.۴ میلیون مایلی (۳.۸ میلیون کیلومتری) زمین فقط عبور خواهد کرد. اگرچه بعید است این سیارک ۳۳۰ متری که «نرئوس ۴۶۶۰» نام گرفته، تهدیدی را متوجه زمین کند، پیش‌بینی می‌شود در دهه‌های آینده ۱۲ بار دیگر از نزدیک (زمین) عبور کند.

بیشتر بخوانید

یک کدو حلوایی خندان در دل فضا

بر اساس پیش‌بینی‌ها، نزدیک‌ترین گذر این سیارک تخم‌مرغ شکل در روز چهاردهم فوریه سال ۲۰۶۰ (۲۵ بهمن ۱۴۳۸) در زمانی رخ خواهد داد که این سیارک به فاصله کمتر از ۷۴۵ هزار و ۶۴۵ مایلی (حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتری) برسد. در مقایسه، فاصله زمین و ماه حدود ۲۳۹ هزار مایل (تقریبا ۳۸۵ هزار کیلومتر) است.

دانشمندان نخستین بار این سیارک را در سال ۱۹۸۲ کشف کردند و به دلیل مدار نزدیکش به زمین، امکان دسترسی به آن با فضاپیما به صورت بالقوه وجود دارد.

در حال حاضر هیچ ماموریتی برای کاوش و بررسی این سیارک برنامه‌ریزی نشده، اما [انجام چنین سفر اکتشافی] مطرح شده است. هر دو برنامه فضایی رباتیک رندزووس-شومیکر (نیِر NEAR) و ماموریت هایابوسا ژاپنی‌ها پیش از انتخاب سایر گزینه‌ها، «نرئوس» را به‌عنوان هدف در نظر گرفته‌اند.

پیش‌تر، این سه کشور فضاپیما روی سیارک‌ها فرود آورده‌اند و این سیارک‌ها اهدافی برای عملیات معدن‌کاری آینده محسوب می‌شوند. ماه گذشته، امارات متحده عربی برنامه‌هایی را برای اجرای ماموریت‌های اکتشاف سیارک‌ها اعلام کرد و نخستین کشورعربی است که چنین کاری را انجام می‌دهد. ماموریت فضایی اماراتی‌ها برای شروع در سال ۲۰۲۸ برنامه‌ریزی شده است و جست‌وجوی اکتشافی در هفت سیارک و همچنین سیاره زهره را شامل خواهد شد و با فرود سیارکی در سال ۲۰۳۳ به نقطه اوج خود می‌رسد.

عبور سیارک‌های بزرگ از نزدیکی زمین رخدادی نامعمول نیست. در ماه مارس، یک سنگ [فضایی]به ابعاد پل گلدن گیت به فاصله ۱.۲۵ میلیون مایلی (دو میلیون کیلومتری) زمین رسید. ناسا در صورتی سیارک‌ها را در رده سیارک‌های «بالقوه خطرناک» طبقه‌بندی می‌کند که این سیارک‌ها به فاصله کمتر از ۴.۶۵ میلیون مایلی (۷.۴ میلیون کیلومتری) زمین برسند و قطرشان بیش از ۵۰۰ پا (۱۵۲ متر) باشد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    ما هر دفعه ناامید میشیم.
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۱۹
    0 0
    اجل معلق .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس