جام «شهید قاسم سلیمانی» در صنعا برگزار شد +عکس

براندازان و برخی اصلاح‌طلبان در حالی بر نبود سرمایه اجتماعی در ایران اصرار دارند که تشییع میلیونی پیکر پاک شهید سلیمانی روی دست میلیون‌ها ایرانی اثبات کرد این ادعا غلط است.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

وطن‌دوستی را از "ولادیمیر زلنسکی" بیاموزید!

خوان اول؛ گرانفروشی ایرلاین‌ها / مردی که شهادتش براندازها را بی‌آبرو کرد

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین به تازگی در یک کنفرانس خبری پیرامون تنش‌های بین این کشور و روسیه تأکید کرده است: هیچ تانکی در خیابان‌ها وجود ندارد. اما رسانه‌ها این تصور را القا می‌کنند که اگر تانکی نیست، جنگی هست و ارتش ما در خیابان‌هاست... اینطور نیست. ما به این رعب و وحشت نیازی نداریم.

به گزارش ایسنا، او گفت است که کاخ سفید "اشتباه" می‌کند که خطر وقوع یک جنگ تمام‌عیار را بیش از حد برجسته می‌کند و این پیامی بود که زلنسکی در تماس تلفنی روز پنج‌شنبه به جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا انتقال داد.

زلنسکی تصریح می‌کند: ما تایتانیک نیستیم. اوکراین رو به جلو حرکت می‌کند.

رئیس‌جمهور اوکراین در بحث جنگ نیز گفته است: اوضاع کنونی را تنش‌آلودتر از قبل برآورد نمی‌کنم. ولی نمی‌گویم که تشدید اوضاع غیر ممکن است.[1]

*صحبت‌های رئیس‌جمهور اوکراین که یک تلاش قابل تحسین برای دوری از تنش و رهاندن کشورش از سیاه‌نمایی و بحران است بیش از هرچیز یک درس بزرگ به برخی رجال اصلاح‌طلب در ایران است.

به کسانی مثل محمدرضا تاجیک، از تئوریسین‌های اصلاح‌طلب که 3 سال قبل ایران بزرگ و امن را با کشتی تایتانیک مقایسه کرد که اسیر گرداب شده است![2]

آقای زلنسکی در اشاره به مشکلات اوکراین و سیاه‌نمایی‌ها همچنین تأکید دارد که هیچ تانکی در خیابان‌های کی‌یف نیست و ما به رعب و وحشت نیازی نداریم. دقیقا مثل ایران که مردم در حین مشکلات روزمره‌ای از قبیل گرانی و... مشغول زندگی روزمره خود و برنامه‌ریزی برای تعطیلات سال نو هستند اما کسانی از اصلاح‌طلبان مثل مصطفی تاجزاده اصرار دارند که حوادث آبان 98 با وسعت و خشونت بیشتر تکرار می‌شوند.[3]

آیا نباید انتظار داشت که رجال اصلاح‌طلب ایرانی هم درک و فهمی به اندازه رئیس‌جمهور اوکراین داشته باشند و بدانند که ایران عزیز نیازی به وحشت و فتنه و جنگ و خونریزی ندارد؟

اینکه مردم بدانند چه کسانی آرامش و حتی شادمانی آنها را برنمی‌تابند[4] و چه کسانی با ژست دلسوزی اما "دشمن ملت" هستند از ضرورت‌های زمانه ما برای حفظ کیان ایران و ایرانی است.

***

شحنه‌های پیر علیه دستاوردهای "مکتب حاج‌قاسم"

مردی که شهادتش براندازها را بی‌آبرو کرد

خوان اول؛ گرانفروشی ایرلاین‌ها / مردی که شهادتش براندازها را بی‌آبرو کرد

مرتضی مبلغ، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون سرمایه اجتماعی اظهار کرد:‌  "به طور کلی، از دست رفتن سرمایه اجتماعی برای همه از جمله اصلاح‌طلبان، به ویژه برای حاکمیت خیلی جدی‌تر اتفاق افتاده است!"

او می‌افزاید: مهم‌ترین دلیل آن... مشکلات حاد از جمله وضعیت معیشت، اقتصاد و کسب و کار است که در جامعه به وجود آمده و باعث شده تا جامعه به کارایی و توانایی حاکمان  بی‌اعتماد شده و خیلی از حرف‌ها و برنامه‌های آنان را باور نکنند.

مبلغ همچنین گفته است: مثلا در همین انتخابات گذشته، نوع برخوردی که دستگاه‌های ذیربط از خودشان نشان دادند فاجعه‌آمیز و بسیار خسارت‌بار بود و آثار نامطلوبی به جای گذاشت. مردم احساس کردند حتی این روزنه حداقلی باقیمانده برای رأیشان که می‌تواند منجر به برخی گشایش‌ها  ‌شود، آن را هم بسته و بی‌خاصیت می‌کنند. این‌ها و بسیاری از رفتارها و گفتارهای مشابه، منجر به سرخوردگی بیشتر شده و هر چه بیشتر سرمایه اجتماعی را کاهش داده است.[5]

* مشخص نیست آقای مبلغ چطور و با کدام دلیل عقلانی توانسته در کشوری که به یمن سرمایه اجتماعی کثیرش به هژمون منطقه تبدیل شده، نرخ بیکاری‌اش را تک‌رقمی و ایضا شاهد تشییع میلیونی سردار سپاهش روی دست مردم بوده، اما ادعای کاهش سرمایه اجتماعی می‌کند!

در بحث کاهش مشارکت در انتخابات 1400 نیز این مسئله ربطی به سرمایه اجتماعی ندارد زیرا نبود سرمایه اجتماعی موجب ناامنی می‌شود نه موجب کاهش مشارکت انتخاباتی که همه کشورهای دنیا بصورت بیش و کم آنرا تجربه می‌کنند...

ربط کاهش مشارکت در انتخابات 1400 را البته باید در دستور کار شریرانه یک جریان سیاسی خاص جستجو کرد که از ماه‌ها قبل از انتخابات اقدام به "تحریم خاموش انتخابات" و تشویق مردم و سمپات‌هایش به رأی ندادن کرد.

گزینه‌ای ساده که در همه مکاتب سیاسی آنرا دلیل کاهش مشارکت عنوان می‌کنند.

شریرانه‌تر از تحریم انتخابات البته استتار این رفتار و نسبت دادن نتایج شوم آن به سرمایه اجتماعی نظام اسلامی است...

گفتنیست مرتضی مبلغ چند ماه قبل از اغتشاشات آبان 98 در اظهاراتی گفته بود: "وضعیت حادّ است و احتمال عبور مردم از همه وجود دارد!"

 در اینجا و از باب اشاره به چالش تشییع میلیونی شهید سلیمانی روی موجاموج دستان مردم ایران برای بدخواهان مدعی بی‌سرمایگی ایران اسلامی؛ این شعر استاد شفیعی کدکنی را زمزمه می‌کنیم:

"تو در نماز عشق چه خواندی ؟
که سال هاست
بالای دار رفتی و این شحنه های پیر
از مرده ات هنوز پرهیز می کنند"

***

نبرد رخش و ایرلاین‌ها؛ اگر رستم در خوان اول شکست بخورد!

خوان اول؛ گرانفروشی ایرلاین‌ها

خوان اول؛ گرانفروشی ایرلاین‌ها / مردی که شهادتش براندازها را بی‌آبرو کرد

کاپیتان محمد محمدی‌بخش، معاون وزیر راه و شهرسازی و رئیس سازمان هواپیمایی کشوری ۱۹ دی ماه گذشته ضمن حمایت تلویحی از مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی مبنی بر تعیین کف قیمت بلیت پروازهای داخلی، به ایرلاین هایی که این مصوبه را رعایت نکنند، هشدار «برخورد» داد.

به گزارش جهان اقتصاد، رئیس سازمان هواپیمایی گفته بود فروش بلیت هواپیما در نرخ‌های پایین ممنوع است!

با این حال پس از انتقاداتی که رسانه‌ها مطرح کردند، میراکبر رضوی سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری ۲۸ دی ماه از ملغی شدن مصوبه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعیین کف نرخی بلیت هواپیما خبر داد.

رضوی افزود: در روزهای اخیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ابلاغ صورتجلسه ای به شرکت‌های هواپیمایی با تعیین کف نرخی، حداقل قیمت فروش بلیت در پروازهای داخلی را ۶۰۰ هزار تومان اعلام کرده بود. با توجه به مغایرت صورتجلسه فوق با آخرین مصوبه شورای عالی هواپیمایی کشوری مبنی بر حذف کف نرخی از قیمت بلیت هواپیما، سازمان هواپیمایی کشوری موضوع فوق را پیگیری و بر این اساس، انجمن شرکت‌های هواپیمایی با ارسال نامه خطاب به مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی مصوبه فوق را ملغی کرد.

اگرچه چند روز از اعلام سازمان هواپیمایی کشوری مبنی بر ابلاغ لغو صورتجلسه انجمن شرکت‌های هواپیمایی در خصوص تعیین کف قیمت بلیت پروازهای داخلی می‌گذرد، اما همچنان خبری از اجرای دستورالعمل سازمان هواپیمایی کشوری نیست و تقریباً بلیت پروازهای داخلی زیر ۶۰۰ هزار تومان نایاب است.[6]

*جستجوی ما در قیمت بلیط ایرلاین‌ها نیز محتوای فوق را تأیید می‌کند.

اکنون سؤال اینجاست که این استنکاف از قانون و گردنکشی ایرلاین های گرانفروش در مقابل وزارت راه و شهرسازی با کدامین توان و در نبود کدامین نظارت شکل می‌گیرد؟! که البته نتایج یا توجیه معقولی در این زمینه به ذهن خطور نمی‌کند...

این انتظار از وزارت راه و از شخص آقای رستم قاسمی، وزیر محترم که به کارآمدی و قاطعیت شهره هستند وجود دارد که در مقابل این گردنکشی بایستند و حق مردم را از گرانفروشان بستانند.

 پیش از این خبرهایی شنیده شد مبنی بر اینکه آقای قاسمی نظارت ویژه‌ای را بر نرخ بلیط پروازهای اربعین صورت داده و قرار است با ایرلاین‌هایی که بعضا حتی تا 6 میلیون تومان قیمت بلیط‌ها زوار اربعین به عراق را افزایش داده بودند، برخورد کند![7][8]

آقای قاسمی و امثال او در مسئولیتی حضور دارند که می‌توانند با گرانی مقابله کنند. البته اگر یک عزم جدی در میان باشد...

ورود رستم قاسمی به مسئله حل معضل گران‌فروشی ایرلاین‌ها و آنهم یکبار برای همیشه؛ البته محک خوبی برای کارشناسان و تحلیلگران خواهد بود تا بهتر بتوانند پیش‌بینی کنند که شعار "ساخت 1 میلیون مسکن در سال" نیز عملی خواهد شد یا نه.

_" طبق توضیحات استاد میرجلال‌الدین کزازی، هر دو عبارت "هفت خوان"، یا "هفت خان" از لحاظ نگارشی صحیح هستند". +

***

1_ https://www.isna.ir/news/1400110905927/

2_ mshrgh.ir/923539

3_ mshrgh.ir/1018114

4_ mshrgh.ir/1332460

5_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1188653

6_ https://jahaneghtesad.com/?p=170270

7_ mshrgh.ir/1274704

8_ https://www.isna.ir/news/1400063022007/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • علی IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    0 2
    شرکت در تشییع سردار سلیمانی تقدیر از دلاوری بود که برای کشورش جنگید نه حمایت از سیاسیون
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۰
    4 3
    اما کسانی از اصلاح‌طلبان مثل مصطفی تاجزاده اصرار دارند که حوادث آبان 98 با وسعت و خشونت بیشتر تکرار می‌شوند./// بی خود نیست که بعضی از پادوهای آمریکا "تفاله آمریکا" میشن.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس