ناامیدی

شاید عجیب و حتی باورنکردنی به نظر بیاید اما یک روزنامه اصلاح‌طلب در ایران اخیراً "امیدواری مردم" را ضد بشر و موجب ایجاد مانع دانسته است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

"حامیان دولت تدبیر و امید" می‌گویند امید ضدّ بشر است!

تأملی در پیشنهاد احمد توکلی درباره حقوق مدیران/ "حامیان دولت تدبیر و امید" از خطرات امیدواری مردم می‌گویند!

روزنامه شرق در شماره یکشنبه گذشته خود مصاحبه‌ای تفصیلی با "محسن آرمین" از دستگیرشدگان فتنه ۸۸ پیرامون امید انجام داده است.

نکته بارز این مصاحبه تأکید مصاحبه‌گر شرق بر "کوبش امید" و سم جلوه دادن امیدواری برای جامعه است.

او در بخشی از این مصاحبه به آرمین می‌گوید که هانا آرنت (نویسنده سیاسی) معتقد است امید ما را از لحظه کنونی بیرون می‌کشد و به نوعی ضد بشر است!

این انگاره به حدی عجیب است که محسن آرمین در پاسخ به آن -و شاید برای مستتر ماندن عملیات! - می‌گوید:‌

"من این جمله از هانا آرنت را نخوانده‌ام و نمی‌دانم در چه کانتکس و زمینه‌ای این سخن را گفته یا مقصود او از امید چه بوده است. گمان نمی‌کنم مقصود او از این کلمه همان باشد که ما در این بحث داریم از آن صحبت می‌کنیم؛ زیرا امید به معنایی که ما از آن بحث می‌کنیم، شرط ادامه حیات و کنشگری سیاسی و امکان تغییر و اصلاح است. به این معنا شاید به نتیجه‌ای معکوس برسیم؛ یعنی آنجا که امید رخت برمی‌بندد، نوبت به راهکارهای غیرواقع‌گرایانه می‌رسد. وقتی امید به حل مشکلات از طرق معقول، قانونی و ضابطه‌مند از بین می‌رود، نوبت به عصیان و شورش‌های خیابانی می‌رسد که نتیجه‌اش چیزی جز تخریب و زیان برای همه و کشور نیست. "

شرق در ادامه اصرار خود بر کوبش امید و مضر بودن امید برای جامعه ایرانی؛ با این فرض که امید موجب دور شدن از واقع‌گرایی می‌شود(!) خطاب به آرمین در یک استفهام انکاری گفته است:

"در ۱۰ سال اخیر این وضعیت را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا امید باعث ایجاد نوعی مانع شده است؟ "

آرمین نیز اگرچه در کلیت این مصاحبه در نقش یک مصلح سیاسی ظاهر شده و تقلا می‌کند تا جلوی تندروی عجیب شرق را بگیرد اما به زعم ما او نیز با اصل ماجرا هم‌داستان است. چه اینکه در بخشی از همین مصاحبه تصریح می‌کند:

"اگر از من بپرسید که چرا این احساس در جامعه ایجاد شده است که سیستم در حل بحران‌ها و مشکلات کارآمد نیست و نتوانسته است جامعه را به آینده‌ای روشن قانع و امیدوار نگه دارد، به شما عرض می‌کنم به یک علت روشن و آن اینکه رویکرد غالب در اداره کشور رویکردی ضد توسعه است. و دولت به هر علت یا دلیلی حاضر به تغییر روش اداره کشور به نفع توسعه پایدار و همه‌جانبه نیست؛ بلکه احتمالا نتایج چنین رویکردی را برای خود زیان‌بار ارزیابی می‌کند. رویکرد توسعه پایدار و همه‌جانبه سیاست‌های داخلی و خارجی متناسب با خود و کاملا متضاد با سیاست‌های داخلی و خارجی کنونی را اقتضا می‌کند. طبیعتا سیاست‌ داخلی که سمت و سوی آن یکدست‌کردن هرچه بیشتر حاکمیت است و سیاست خارجی که در تنش تعریف می‌شود کشور را همواره در شرایط تعلیق نگاه می‌دارد، نه می‌تواند شرایط مناسبی برای جلب مشارکت جامعه و استفاده از ظرفیت‌های عظیم داخلی برای حل مشکلات مختلف فراهم بیاورد و نه می‌تواند در جذب سرمایه‌ها و همکاری‌های خارجی برای تقویت بنیادهای اقتصادی کشور موفق باشد. چنین رویکردی در اداره کشور در مواجهه با مشکلات و معضلات ناگزیر به تبلیغات حجیم و گسترده و نیز اتخاذ راهکارهای کلیشه‌ای برای کنترل روی می‌آورد در نتیجه بدون آنکه بحران‌ها را حل کند از آنها عبور می‌کند. انباشت بحران‌ها و مشکلات که به‌مرور به سبب هم‌افزایی به پیدایش ابربحران‌ها می‌انجامند، به‌تدریج جامعه را به این نتیجه می‌رساند که سیستم ناتوان از حل مشکلات است و هیچ چشم‌انداز امیدبخشی در افق آینده مشاهده نمی‌شود. "[۱]

*شاید در تاریخ سیاست جهان بیسابقه باشد که یک جریان سیاسی خاص که دستور کار خود را القای ناامیدی در جان یک کشور و مردمانش می‌داند اما به مرحله‌ای برسد که حتی امید و امیدواری را نیز بعنوان سمّ معرفی کند!

و مدعی شود که امید موجب دور شدن از واقعیت اکنون است.

از تأکید آرمین نیز بر وجود ناامیدی در جامعه ایرانی که بگذریم باید دانست که اساسا مبحث امید یک عقلانیتِ پراگماتیزه است که هیچ انسان و هیچ جامعه‌ای ولو در سخت‌ترین شرایط نیز خود را بی‌نیاز از آن نمی‌یابد.

و این جوشش البته ریشه در عقلانیت دارد و نه در موهومات.

جالب است که تئوریسین‌های اجتماعی و امنیتی معتقدند که حتی امید بشر در هنگامه خطر و مشکل و بحران، پررنگ‌تر و بیشتر می‌شود و این بیشتربودگی حتی سبب‌ساز انرژی بیشتر برای عبور از بحران می‌شود.

در ادامه این فرض اصولی البته بایستی به نقش مهم "جنگ روانی" در دوگانه امید و ناامیدی نیز اشاره کرد.

فرضی که بر نقش خواص و تریبون‌های اجتماعی در جامعه تأکید می‌کند و از این می‌گوید که هنگامی که خواص یک جامعه بصورت هماهنگ درباره یک مفهوم همراستا شوند؛ مردم و باور جامعه نیز ضرورتا در همان راستا قرار می‌گیرد.

به عبارت دیگر و در صورتی که عده‌ای از خواص یک جامعه مثلا پیرامون سیاه‌نمایی همدست شوند و کسی با آنها مقابله به‌مثل نکند؛ آنگاه حتی ساکنان بهشت نیز به "تصور زیست جهنمی" خواهند رسید و یا در مثالی دیگر اسطوره تقوا و مولای متقیان حتی تارک‌الصلوة فرض خواهد شد!

از اینجاست که می‌توان به هم‌داستانی محسن آرمین با فرض القای ناامیدی تریبون شرق نیز بیشتر پی برد و خطر را بیشتر لمس کرد.

اینکه ما تأکید داریم این جریان هم سیاسی است و هم مسلح به این دلیل است که آنها نه تنها انگاره ناامیدی خود را بر محملی از سیاست و به بهانه مشکلات موجود (که البته مشکلاتی عادی و مبتلی‌به در تمام دیگر کشورهای جهان هستند) پیش می‌برند بلکه از همین محمل سیاست است که می‌خواهند به رفورماسیون فتنه دست یابند و در این رفرماسیون خون آلود هم البته محمل سیاست جای خود را به محمل اسلحه خواهد داد. زیرا اهداف تند سیاسی که با سربازسازی از ناامیدان شکل می‌گیرند جز بر سریر خون و ابزار اسلحه محقق نمی‌شوند.

"خیابان" گزاره‌ای است که طی ۱۱ سال گذشته نقش قُل دوم را در کنار قُل ناامیدی بعنوان قاتق نان شب برای فرماندهان فتنه و تریبون‌های آنها بازی کرده است.

اینکه فرماندهان فتنه چه کسانی هستند و تریبون‌های آنها چگونه کسانی از مردم را در یک اعتراض ظالمانه و ناامیدی برساخته به صحنه "فتنه اقتصادی" می‌کشانند؛ سؤالاتی هستند که مثل آبان ۹۸ نباید در صبح بروز اغتشاش به آنها پاسخ داد. چون پیشگیری همیشه بهتر از درمان است...

در این باره نگاه به اضلاع دیگر جبهه القای ناامیدی علیه نظام، مردم و انقلاب اسلامی هم می‌تواند برای پژوهشگران مفید فایده باشد. [۲]

***

دو تأمل درباره قوانین به‌کارگیری سلاح توسط پلیس

تأملی در پیشنهاد احمد توکلی درباره حقوق مدیران/ "حامیان دولت تدبیر و امید" از خطرات امیدواری مردم می‌گویند!

ایسنا گزارش داد: حجت‌الاسلام محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور اخیراً طی سخنانی در یک آیین قضایی، ‌ پیرامون قانون به‌کارگیری سلاح گفته است:

"ما فاقد قانون نیستیم منتها متناسب با شرایط باید قانون اصلاح شود. لذا دستگاه قضایی اعلام آمادگی کرده که با همکاری نیروهای مسلح و مجلس شورای اسلامی این نواقص رفع شود."[۳]

*در بحث توجهات اخیر به قانون به‌کارگیری اسلحه توسط پلیس شهری که پس از شهادت مظلومانه یک افسر ناجا در شیراز پررنگ شد بیان دو نکته ضروریست:

اول سرعت در حل قضیه است زیرا الزامات امنیتی زیادی در این باب وجود دارد که می‌طلبد همه مسائل پیرامون این الزامات به سرعت حل شوند.

و دوم بحث فلسفی است که نهادهای قضایی و تقنینی در این باب بایستی به آن توجه کنند.

به این معنا که مسئولان امر قبل از هر تدوین و تقنینی باید به این نتیجه برسند که بین امنیت کشور، جان پلیس و جان مجرم خطرناک چگونه تناسب ریاضی ببندند!؟

این تناسب‌بندی فلسفی و نتیجه‌گیری در قبال آن یقینا موجب برخی اقدامات تبلیغی، آشنایی مردم، پلیس و حتی مجرمان به حقوق خود و نیز کاهش شروط دست‌وپا گیر در قانون به‌کارگیری سلاح برای پلیس می‌شود.

نبود تناسب‌بندی مذکور و نیز نبود نگاه واضح قانون و قضایی به این مسئله است که موجب تردید پلیس مقتدر کشورمان در استفاده از سلاح در مواقع لزوم می‌شود.

در این باره البته بایستی به سخنان چندی قبل فرمانده یگان ویژه ناجا نیز اشاره کرد که گفته بود ما در یگان ویژه از اسلحه استفاده نمی‌کنیم! [۴]

اظهارات این فرمانده ارشد ناجا نشان می‌دهد که در نهاد عمل‌کننده نیز با ایرادات فلسفی مواجهیم و مسئله فقط به تعلل قانونی یا قضایی در ارتباط با به‌کارگیری سلاح از سوی پلیس مرتبط نیست.

***

"راه بهتری هم هست"

نقدی بر پیشنهاد احمد توکلی درباره حقوق مدیران

تأملی در پیشنهاد احمد توکلی درباره حقوق مدیران/ "حامیان دولت تدبیر و امید" از خطرات امیدواری مردم می‌گویند!

دکتر احمد توکلی، اقتصاددان و از چهره‌های شهیر اصولگرا در ادوار دولت و مجلس اخیراً طی نامه‌ای به سران قوا و خطاب به تمامی مقامات پیشنهاد داد تا میزان دریافتی خود را (بر اساس حداکثر حقوق و مزایا) در سال جدید بین ۵ تا ۳۰ درصد کاهش دهند. وی علت این پیشنهاد را ایجاد حس همدردی مسئولین با فقرا عنوان کرد.

به گزارش تسنیم، دکتر توکلی در تشریح این پیشنهاد ضمن برشمردن اوضاع تورم و گرانی در کشور خطاب به مسئولان می‌نویسد:

"دو راه برای ترمیم و حفظ قدرت خرید پیش روی ما است. یکی افزایش حقوق و دستمزد است که بر کسری بودجه دهشتناک دولت می‌افزاید و معمولاً از منابع بانک مرکزی تأمین می‌گردد، با افزایش نقدینگی تقاضای کل بالا می‌رود و بر تورم می‌افزاید؛ اما طرف عرضه، اگر به این واقعیت توجه کنیم که در ۱۲ فصل گذشته که تقریباً ۲ فصل اخیر در صدارت آقای رئیسی و بیش از ۱۰ فصل پیش از آن، در صدارت آقای روحانی بوده است. در ۱۰ فصل (۲ فصل اخیر و ۸ فصل از دوره آقای روحانی) نرخ رشد تولید ناخالص داخلی منفی بوده که نرخ‌های بزرگ ۹.۱-، ۱۱.۴-، ۱۱.۷- و ۱۲.۴- بین آن‌ها دیده می‌شود و تنها در دو فصل با نرخ‌های ۱.۳+ و ۲.۳+ مثبت بوده است یعنی طی سه سال اخیر، تقریباً در هر فصل، نسبت به فصل پیش، عرضه کمتر و کمتر شده است. این کاهش عرضه با آن افزایش تقاضا چه میزان تورم ۳۵ درصدی کمرشکن فعلی را بالا می‌برد؟ اثر ضد تولیدی‌اش چقدر است؟ تورم فقیران و مستضعفان را فرو می‌کشد و ثروتمندان را بالا می‌برد. افزایش شکاف طبقاتی چه بلایی بر سر سفره سبک مستضعفان و اعتماد مردم به حاکمیت می‌آورد؟

پس چه باید کرد؟ ناچارید صادقانه از مردم خواهش کنید تاب بیاورند و به شما که سابقه خوب خدمتگزاری دارید فرصت دهند تا با اجرای قاطعانه سیاست‌های مناسب، نه ادامه سیاست‌های گذشته، هرچه سریع‌تر با بروز آثار مبارزه با تورم رکودی، صدق شما آشکار شود و کارآمدی‌تان به چشم آید. "

توکلی در ادامه و در بیان شرط تاب‌آوری مردم پیشنهاد می‌دهد که مسئولان از حقوق دریافتی خود بکاهند. [۵]

*ما از پیشنهاد عقلانی و تقوی دکتر توکلی استقبال می‌کنیم و آنرا آزمونی برای دولت سیزدهم و مجلس یازدهم می‌دانیم.

مع‌الوصف این حاشیه را نیز در اقتفای پیشنهاد آقای توکلی مطرح می‌کنیم که چرا ایشان پیشنهاد خوب خود در دولت سابق مبنی بر ارائه کالابرگ دولتی به مردم [۶] و بیرون کشیدن کالاهای سبد معیشتی خانوار از منجلاب تورم برساخته را تکرار نکردند و مورد تأکید قرار نداده‌اند.

آقای روحانی و اذناب ایشان در دولت اعتدال به هر بهانه‌ای اما این پیشنهاد معقول، چکش‌خورده و دارای تجربه (اشاره به دهه ۶۰) را اجرا نکردند و تلویحا آنرا واپس‌گرایی نامیدند!

اما حقیقت اینست که در فضای فعلی و گرانی آلوده‌ای که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تورمی و تحریمی پیروی نمی‌کند و به هر دلیلی هم بر آن نظارت نمی‌شود؛ راهی جز حفاظت از سبد معیشتی خانوارها نیست.

انتظار این بود که آقای توکلی عزیز همچنان بر این پیشنهاد هوشمندانه و عقلانی اصرار بورزند و ناامید نشوند از راه حلی که چاره‌ساز مشکل گرانی است.

بدیهیست که پیشنهاد قبلی دکتر توکلی (ارائه کالابرگ به مردم) کارسازتر و البته عملی‌تر از کاهش داوطلبانه حقوق‌های مسئولان است.

***

1_ https://sharghdaily.ir/fa/main/detail/305356

2_ mshrgh.ir/1330363

3_ https://www.isna.ir/news/1400111713267/

4_ mshrgh.ir/1324379

5_ https://tn.ai/2657887

6_ mshrgh.ir/1096705

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 32
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    22 2
    روزنامه شرق، امتداد بی بی سی در کشور است.
    • IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      11 0
      خبرنگار روزی نامه شرق در حالی امید را قبیح می داند که در دولت تدبیر و امــــیــــد لال بوده است که بگوید هانا آرنت در باره امید چه گفته است!! البته بهتر آن هست که عنوان دولت قبل را تزویر و کوید بگوییم!!!
    • قمی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      9 0
      نکته مهم! در فضای مثبت مذاکرات چرا بجای دولت متاسفانه همچنان صرافیها و دلالان روی قیمت ارز تاثیر دارند. این ضعف بزرگی‌ است که باید سریعا برطرف شود و الا چیزی ارزان نمی‌شود و نفع مذاکرات به مردم و نظام نمیرسد. مشرق لطفا جدی پیگیری کنید
    • IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      6 0
      قمی درست گفته باید کنار تلاش دیپلماسی حتما مدیریت فضای رسانه ای هم باشه تا مذاکرات اثر مثبت روی بازار بذاره
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      4 1
      اینقدر رانت است که اینها ظاهر کار است و این کار ها نمادین است و تا زمانی که در داخل کاخ ها هستند مسلما هزینه انها هم بالاست و کسی هم حرف هیچکدام را باور ندارد
  • IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    6 0
    برنامه رسانه ای چپ ها: در تحلیل هات بر وضع موجود بر طبل نا امیدی بکوب و راهکاری ارائه نده. بر شمردن ضعف ها و کاستی ها بدون ارائه راهکار مخاطب رو به نا امیدی از اصلاح میکشونه. . حالا تعدادی سرباز نا امید داری که تنها امیدشون برای بقا شورش مسلحانه علیه حکومت موجود هست.
  • IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    7 0
    هم کاهش حقوق های بالا جهت با هدف کاهش تورم و گامی به سوی عدالت در دریافتی ها اجرا شود چون اختلاف دریافتی های گاهی %1000 و حتی 2000% می باشد. از طرفی هم کالا برگ داده شود.
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    7 1
    حرف کلی چپ ها اینه: یا نرمالایز میشوید (کنار کذاشتن ایده ئولوژی و استقلال خواهی و همراهی با جهانی شدن) یا تا براندازی ما فتنه گری میکنیم. از نظر آمریکا و اسرائیل هم ایران زمانی نرمال میشه که تجزیه بشه. دیگه خادن تر از چپ ها به تاریخ ایران وجود داره؟
  • Nm IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 2
    واقعا اگر این افکار بچه گانه میتوانست درد مردم را کاهش دهد انجام ان واجب بود ،اما دریغ و درد از فهم مسئله برای کسانی که کارشان سیاست ورزی و خود نمایی است بیشتر تا حل مسئله تا الان در کجا تقسیم نداشته ها توانسته حرکت ایجاد کند ویا اصلاحات انجام دهد، هرچه هست در بدست اوردن و تقسیم کردن است .
  • SE ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    6 1
    شرق برعکس نامش غرب لجن است
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 0
    باید نیروهای انقلابی با بحث اقتصاد و تورم مانند دوران جنگ برخورد کنند یعنی علاوه بر تامین کالاهای اساسی از کسانی که در راه پیشرفت تولید مانع ایجاد می کنند مانند یک خیانت کار جنگی برخورد کنند مسأله معیشت تعارف بردار نیست ما باید در کنار پیشرفت موشکی که موجب ترس دشمنان قسم خورده این مملکت شده، پیشرفت اقتصادی داشته باشیم تا مردم آنرا در سفره خویش حس کنند. ما نمی توانیم بگوییم در یک زمینه پیشرفت کردیم اما در زمینه دیگر نه مثلا ماشین بنجول و گران تحویل مردم بدهیم. مردم این را از چشم دولت می بینند این مسائل باید حل شود
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 0
    اقای ارمین عضو ارشد مجاهدین انقلاب و حلقه کیان در حالی میگوید سیستم در حل مشکلات کارامد نیست که بیش از سه دهه خود و یاران سیاسی و احزاب اصلاح طلب ایشان در راس سیستم قرار داشته و میلیادرها دلار و امکانات فرهنگی و پژوهشی و ردیفهای بودجه ای ویژه و اقتصادی و امنیتی و بعضا قانونگذاری کشور را در دست و اختیار داشته اند . !! ایشان در فرازی از اضهاراتشان به صورت مبهم از " رویکرد ضد توسعه " در کشور نام برده اند ! یقینا مهمترین مانع رشد و توسعه معقول و علمی کشور در تمام زمینه های اقتصادی و فرهنگی و اخلاقی جریان لیبرالیسم حاکم بر کشور طی حد اقل سی سال گذشته است .جریان ارتجاعی لیبرالیسم وطنی و غربگراهای کشور واقع گرا و معقول و مناسب با اقتضائات ایران و اسلام و انقلاب و منافع مردم عمل نکرده و نمیکنند و حجم وسیعی از مشکلات و چالشهای کشور به انان باز میگردد . اینان با جنگ روانی و طرفند رسانه ای نعل وارونه میزنند و به اصطلاح میخواهند رد گم کنند .
  • IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 0
    چرا پیگیری بنظر چندان نمیشه که چه افرادی چنین قوانین عجیبی گذاشتن که خون نیروهای مدافع امنیت ما ریخته بشه؟
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 0
    متاسفانه عده ای دوست و دشمن خواسته یا ناخواسته سعی می کنند رییس جمهور عزیز ملت را خراب کنند . چون رییسی با روش علی ع می خواهد رفتار کند . اگر دشمنان می گذاشتند رییسی می رفت کنار کارتن خوابها روی خاک می نشست و حتی با آنها می خوابید . درود خدا بر شما ای رییس جمهور محبوب
  • تامل IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 0
    هر دو پیشنهاد آقای دکتر توکلی باید در قانون بودجه سال 1401 منظور شود.
    • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      این حرفا بد نیست اما بیشتر شعاره
  • IR ۱۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    4 1
    تنها روش سیاسی که آدم می تواند با وجدان راحت در سیاست دخالت کند روش جناب آیه الله رییسی است . پاک وبی غل وغش .مومن وکار آمد . آنچه خوبان همه دارند رییسی به تنهایی دارد . با معاون اول خویش .عزیز دل ملت مخبر عزیز .
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 3
    شما انقلابی ها بروید درگیر با اصلاح طلبها شوید ولی ما پیروان علی ع می رویم از رییس جمهور محبوب رییسی عزیز حمایت می کنیم .لکم دینکم و لی الدین
  • IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 0
    رییسی و مخبر را دوست دارم چون رویا یم این بود رییس جمهوری داشته باشم از جنس مردم فقیر برون بین مردم و حتی کار کشاورزی کند و به فقرا نان بدهد
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    5 0
    مردم‌هیچوقت‌‌به‌اصلاحطلبان‌بی‌دین‌ اعتماد‌نداسته‌اند‌
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 0
    آرمان رییس جمهور محبوب جناب آقای رییسی هم این است که مسوولین مانند فقیر ترین مردم زندگی کنند . تا درد آنها را احساس کنند و خود ایشان هم خیلی ساده و مردمی زندگی می کنند .
  • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    3 2
    من به اقای رئیسی رای دادم، و به صداقت ایشان ایمان دارم، اما تاثیری روی قیمتها دیده نشده، بنظر من وزیر کارامدتری برای اقتصاد باید در نظر میگرفتن، امیدوارم سریعتر درست بشه، اما این رو هم قبول دارم که این افتضاحی که وجود داشت نیاز به زمان داره، امیدوارم شرایط به نفع مردم تغییر کنه
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
      4 0
      اصلاح طلبا 8 سال سرتا پای مملکت رو گلکاری کردن. کذاب سرخه ای مملکت رو با خزانه خالی تحویل نداده بلکه با 530 هزار میلیارد تومن بدهی تحویل داده.
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 1
    جالبه این تصویری که از توکلی میگذارید! کاملا شبیه آدمهای متفکرو موثر به نظر میرسد!!
  • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    2 0
    من نمی دونم اصلاح طلبانی مثل محسن آرمین چیزی میخورن یا دود می کنن یا مخ شون خرابه .مهم هم نیست چون دنیای واقعی با دنیای توهمی اونا فرق داره. فقط یه یادآوری کوچولو. 7 سال پیش آقای آرمین صبح _ ظهر_ شب مصاحبه می کرد و می گفت هر روز تاخیر در امضای برجام چند صد میلیون دلار برای کشور ضرر داره و گره همه مشکلات کشور در گرو برجامه. آیا آقای آرمین و بقیه اصلاحاتچی ها قبول دارن که اون موقع مزخرف می گفتن یا نه ؟ مشکل ایران بیشعوری سیاستبازان درجه 3 است. افرادی با قوای ذهنی زیر متوسط و خودشیفته و خود نابغه پندار!!
  • تأمل IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 3
    پیشنهاد قبلی دکتر توکلی و پیشنهاد فعلی ایشون تو تا مطلب جداست و آوردن پیبشنهاد قبلی در اینجا خیلی بی ربط بود
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    1 5
    خواب دیدین خیر باشه فقط کافیه یه ماه حقوقشون دیر بشه اووقت می شه دید این اساتید زلزله چه قرومیشی برامون می یاد حالاببین کی ببیییین
  • IR ۲۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 1
    جناب توکلی و امثالهم اول از خودشان شروع کنند
    • IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
      0 0
      آقای توکلی را همه می دانند ساده زیست هستند
  • IR ۲۲:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    حاکمان برای حکمرانی اعمال حاکمیت میکنند نه درخواست حکمیت! سیاست درست رو خودت باید اعمال کنی نه که درخواست کنی برات اعمال کنن.
  • FR ۲۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۸
    0 0
    این هانا ارنت صیهونیست کلامش مگر وحی است ؟!
  • یک ترک IR ۱۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۹
    0 0
    امثال توکلی ها ذخایر انقلابند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس