کد خبر 1361502
تاریخ انتشار: ۲۲ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۷:۴۶
چشم‌های بروکسل خیره به دور دوم انتخابات فرانسه/ آیا چالش مشابه برگزیت در انتظار اروپا است؟

انتخابات ریاست جمهوری فرانسه به شدت برای اروپا اهمیت دارد و بروکسل با نگرانی به نتایج این انتخابات که به دور دوم کشیده شده می‌نگرد.

به گزارش مشرق، دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه روز گذشته در حالی که اروپا با نگرانی آن را دنبال می کرد برگزار شد.

در اولین دور انتخابات ریاست جمهوری فرانسه هیچ یک از نامزدها نتوانستند رای لازم برای تصاحب کرسی ریاست جمهوری را به دست آورند و این انتخابات به دور دوم کشیده شد.

بر اساس ارزیابی تحلیلگران، راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران در این کشور است.

حالا ۱۳ روز مانده به برگزاری دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، تبلیغات کاندیداها برای دور دوم آغاز شده است. دو نامزد راه یافته به دور دوم تلاش می‌کنند تا به هرشکل ممکن هواداران احزاب دیگر و یا غایبان دور نخست را تشویق کنند تا به آنها رای دهند.

امانوئل مکرون که فقط حدود چهار درصد از مارین لوپن بیشتر رای آورد به خوبی می‌داند که دور دوم انتخابات با پنج سال پیش بسیار متفاوت است؛ چرا که او با حریفی بسیار جدی‌تر و قوی‌تر از قبل باید روبرو شود.

ماکرون رقیبی دارد که در سومین تجربه حضورش در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، قواعد بازی را به خوبی فهمیده و با هوشیاری ویژه‌ای توانسته رای کم‌سابقه‌ای در دور اول کسب کند.

روزنامه "تاگس اشپیگل" آلمان در مطلبی به انتخابات فرانسه پرداخته و نوشت: پیروزی جناح راست در فرانسه منجر به یک زلزله سیاسی در اروپا خواهد شد و موتور فرانسوی-آلمانی در این اتحادیه را دچار اختلال می کند.

کشور فرانسه ,

به نوشته این روزنامه آلمانی سران اتحادیه اروپا در مورد انتخابات فرانسه کم تر حرف می زنند. هیچ کس نمی خواهد به طور علنی از او نقل قولی منتشر شود و چیزی بگوید که ممکن است شانس مارین لوپن را برای برنده شدن بیشتر کند. نظر تقریباً متفق القول در راهروهای بروکسل این است که نشستن یک سیاستمدار افراطی دست راستی بر صندلی ریاست جمهوری فرانسه فاجعه ای مشابه برگزیت برای اتحادیه اروپا خواهد بود.

روزنامه "تاگس اشپیگل" در مطلب دیگری نوشت: سرنوشت اروپا در فرانسه رقم می خورد.

روزنامه "زوددویچه سایتونگ" آلمان هم خروجی انتخابات فرانسه را برای اروپا مهم ارزیابی کرده و در بخشی از این مطلب نوشت: دور اول انتخابات ریاست جمهوری تنها یک تصمیم اولیه در مورد جهت گیری اساسی فرانسه بود. تصمیم در مورد مسیر آینده این کشور در ۲۴ آوریل و در زمان برگزاری دور دوم انتخابات میان ماکرون و لوپن اتخاذ خواهد شد. ماکرون باید نگران مشارکت کم در روز یکشنبه باشد: یک چهارم همه رای دهندگان از رای دادن خودداری کردند.

این روزنامه آلمانی در بخش دیگری از این مطلب نوشت: لوپن نامزدی بدبین به اروپا است. اما اخیراً از تکرار طرح قبلی خود برای خروج فرانسه از اتحادیه پولی از طریق همه پرسی دست کشیده است. وی رویکرد سختی را علیه مهاجران تبلیغ می کند و می خواهد تعدادی از مزایای اجتماعی را برای فرانسوی ها محدود کند.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: تا آغاز جنگ تجاوزکارانه روسیه در اوکراین در ماه فوریه، لوپن به وضوح مناسبات بسیار دوستانه‌ای با پوتین داشت. وی می خواهد سیاست دفاعی مشترک در اتحادیه اروپا و همچنین پروژه های تسلیحاتی با آلمان را محدود کند و به ادغام نظامی فرانسه در ناتو پایان دهد. ناظران در بروکسل و برلین نگرانند که انتخاب لوپن اروپا را به بحرانی عمیق تر از برگزیت وارد کند.

منتقدان، رئیس جمهور فعلی فرانسه را متهم می کنند که چالش جدید لوپن را برای مدت طولانی دست کم گرفته است.

پس از مشخص شدن نتایج دور اول، نامزدهای راست میانه، سبزها و دو حزب کمونیست و سوسیالیست اعلام کردند که در دور دوم انتخابات از ماکرون برابر لوپن، به عنوان نامزد راست افراطی حمایت خواهند کرد.

حالا اروپا که پیشبرد بسیاری از پروژه هایش منوط به حمایت فرانسه است منتظر است تا ببیند نامزدها در کارزار انتخاباتی حدودا دو هفته مانده تا دور دوم انتخابات چه رویکردی را در پیش خواهند گرفت و تا چه اندازه موفق به جذب آراء فرانسوی ها خواهند شد.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس