کد خبر 1369798
تاریخ انتشار: ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۹
اوکراین در راس برنامه سفر نارندرا مودی به اروپا

نخست وزیر هند امروز (دوشنبه) عازم اروپا شد و امتناع دهلی‌نو از محکوم کردن حمله روسیه به اوکراین قرار است یکی از موضوعات کلیدی در نشست‌های وی با رهبران منطقه‌ای باشد.

به گزارش مشرق، هند که بخش اعظم سخت‌افزارهای نظامی‌اش را از روسیه وارد می‌کند، مدت‌هاست که بر روی یک طناب دیپلماتیک میان غرب و مسکو قدم گذاشته و تنها خواستار پایان فوری خصومت‌ها شده است.

نارندرا مودی، نخست وزیر هند در بیانیه‌ای که پیش از عزیمت به آلمان، دانمارک و فرانسه منتشر کرد، گفت: سفرم به اروپا در حالی صورت می‌گیرد که منطقه با چالش‌ها و گزینه‌های متعددی مواجه است.

در ادامه این بیانیه آمده است: نارندرا مودی قصد دارد روح همکاری با شرکای اروپایی را که همراهان مهمی در تلاش هند برای صلح و رفاه هستند، تقویت کند.

نارندرا مودی قرار است امروز با اولاف شولتس، صدراعظم آلمان در برلین دیدار کند و سپس برای پیوستن به نخست وزیران دانمارک، ایسلند، فنلاند، سوئد و نروژ در نشست دو روزه هند-شمال اروپا از سوم مه (سه‌شنبه ۱۳ اردیبهشت) به کپنهاگ برود.

در ادامه این بیانیه آمده است: مودی سپس توقف کوتاهی در فرانسه خواهد داشت و در آنجا با امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه دیدار خواهد کرد تا ارزیابی‌های خود را درباره مسائل مختلف منطقه‌ای و جهانی را به اشتراک بگذارند و همکاری دوجانبه در حال انجام را بررسی کنند.

روزنامه ایندین اکسپرس به نقل از شولتس گزارش داد، موضوع حمله روسیه به اوکراین در راس برنامه مذاکرات مودی در این سفر قرار خواهد داشت.

شولتس در مصاحبه‌ای گفت: خشونت حمله روسیه به اوکراین حیرت آور و ترسناک است. مسئولان این رویداد باید به سزای اعمال خود برسند. مطمئنم که توافق جامعی میان کشورهای ما در این زمینه وجود دارد.  

شولتس قصد دارد از مودی به عنوان مهمان ویژه در نشست رهبران گروه هفت که ماه آینده برگزار می‌شود، دعوت به عمل آورد؛ اقدامی که بخشی از تلاشی برای برقررای ائتلافی وسیع‌تر علیه روسیه است.  

این گزارش به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد، شولتس نگران امتناع مودی از محکوم کردن روسیه و افزایش واردات سوخت فسیلی هند از مسکو است و به همین خاطر تا هفته‌های قبل درباره این دعوت تصمیمی نگرفته بود.

وینای کواترا، وزیر امور خارجه هند روز یکشنبه در کنفرانسی خبری گفت: کشورهای اروپایی نه تنها موضع هند نسبت به جنگ اوکراین را درک می‌کنند بلکه نسبت به آن نیز بسیار قدردان هستند.  

وی افزود: تمرکز اصلی این سفرها و مذاکرات، تقویت مشارکت دوجانبه در حوزه‌های مختلف تجارت، انرژی و توسعه پایدار است.     

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس