ابابیل 2 - نمایه

تصاویر منتشر شده از کارخانه و خط تولید پرنده بدون سرنشین ابابیل ۲ در کشور تاجیکستان، نشان داد یک گام مهم برای تقویت توان صادرات دفاعی ایران برداشته شده که در این سطح نیز متوقف نخواهد شد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پرنده های بدون سرنشین از جمله محصولات معروف صنایع دفاعی کشورمان با شهرتی جهانی هستند که در سالهای اخیر صحبت های فراوانی در خصوص توانمندی های برجسته و ویژگی های آنها در داخل و خارج از کشور مطرح شده است. سابقه طولانی توسعه این محصولات بومی نظامی در کشور ما بر اساس نیاز ها و تحریم های ناجوانمردانه در دوره دفاع مقدس، باعث شده تا آنها امروز بدل به یک ظرفیت مهم تولید قدرت دفاعی و آفندی برای جمهوری اسلامی ایران و دوستانش و ایضا یک منبع بزرگ نگرانی برای دشمنانش شوند.

بیشتر بخوانید:

«ابابیل» سپاه این بار در دریا به دنبال یاران ابرهه می‌رود/ ترکیب دو کابوس آمریکا برای تکمیل حملات فوجی ندسا +عکس

نگاهی به ویژگی‌های مهم پهپاد جدید و بمب‌افکن ایرانی/ فرزند بزرگ خانواده «ابابیل» آماده اجرای عملیات‌های دوربرد می‌شود +عکس

در کنار بحث های مربوط به توسعه سیستم های جدید بدون سرنشین و ایضا ارتقاء پهپاد های قدیمی تر موجود در خدمت نیروهای مسلح، بحث صادرات پهپادهای ایرانی به کشورهای دیگر هم از جمله مسائلی بوده که همیشه طرح شده و برای نمونه برخی از مدل های شبیه پهپادهای سری مهاجر ایرانی از سالها پیش در کشور ونزوئلا دیده شده اند. حضور پهپادهای ایرانی در بحث جبهه مقاومت و مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه در یک دهه اخیر نیز بسیار پر رنگ بوده ولی بیشتر به شکل پیمان های دفاعی و استفاده های مشترک در داخل ماموریت مستشاری در این مناطق تعریف شده بود.

بعد از پایان قانونی مهلت تحریم غیرقانونی و قلدرانه شورای امنیت سازمان ملل علیه محصولات نظامی ایران، بحث ورود جدی تر به بازار های جهانی برای جمهوری اسلامی ایران مطرح بود و حالا به نظر می رسد یک کشور همسایه و همزبان، به یکی از اولین مشتری های جدی در حوزه محصولات دفاعی تبدیل شده است. لذا با حضور عالی رتبه ترین مقام نظامی یونیفرم پوش کشورمان یعنی سرلشکر محمد باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح،  مشخص شد که خط تولید پرنده های بدون سرنشین سری ابابیل ۲ در کشور همسایه، تاجیکستان آغاز به کار کرده است.

سرلشکر باقری در خط تولید پهپاد ایرانی ابابیل ۲ در تاجیکستان

کشور تاجیکستان به عنوان یکی از جمهوری های شوروی سابق که در منطقه آسیای مرکزی قرار دارد چند سالی است دارای برخی مشکلات و تنش های مرزی است که این تنش ها در چندین مورد به درگیری های مسلحانه سنگین و تمام عیار مرزی بدل شده است. از طرف دیگر خروج آمریکا و ناتو از افغانستان باعث افزایش نگرانی های امنیتی در تاجیکستان شده است.

مسئله دیگر نیز رشد و افزایش احتمال فعال شدن سلول های خفته تکفیری در منطقه آسیای مرکزی است و مجموعه ای از این مسائل، نیروهای مسلح و دولت تاجیکستان را به سمت افزایش و تقویت قوای نظامی از جمله بحث توان پهپادی سوق داده است.

ابابیل ۲؛ پرنده پر سابقه ایران برای همسایگان 

بر اساس تصاویر مربوط به بازدید سرلشکر باقری از خط تولید پرنده های بدون سرنشین در تاجیکستان، مشخص شد که پرنده ای که در مرحله اول، در حال تولید در این کشور بوده ابابیل ۲ است؛  یکی از پهپادهای تقریبا اولیه ایرانی که سابقه طولانی در بحث ماموریت های مختلف داشته و به دلایل مختلفی در این مرحله گزینه ای مناسب نیاز همسایه ما به حساب می آید.

تبعات راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

پهپاد ابابیل ۲ در حال پرتاب شدن از پشت یک وانت

اولا باید به این مسئله اشاره کرد که نیروهای مسلح تاجیکستان در ابتدای مسیر توسعه توان خود در حوزه بدون سرنشین ها است و مشخصا برای تسلط به این فن و توانایی، اگر با گزینه های ساده تر روند فعالیت خود آغاز کند، قطعا سریع تر می تواند به یک توانایی عملیاتی دست پیدا کند. ابابیل ۲ یک طراحی ساده، به نسبت ارزان قیمت و در عین حال کاربردی است که می تواند از نیازی مثل پهپاد هدف برای واحدهای پدافندی تا بحث شناسایی و ایضا در مسئله حملات انتحاری را پوشش دهد.  در عین حال مشخص است که صنایع دفاعی جمهوری اسلامی ایران، به فروش صرف پهپاد بسنده نکرده و مشخص است که خط تولید این پرنده بدون سرنشین در کشور همسایه فعال شده که نشان دهنده حجم قابل توجه سفارش است.

ابابیل-۲ با مداومت پرواز ۱.۵ ساعته می‌تواند تا ۲۰۰ کیلومتر برد عملیاتی داشته باشد و بیشینه سرعت کروز آن به ۲۲۰ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این پهپاد می‌تواند تا ارتفاع بیش از ۳ کیلومتر از سطح زمین ارتفاع بگیرد و در عملیات مراقبت و شناسایی می‌تواند مساحتی معادل ۷۷۰ کیلومتر مربع را پایش کند.

تبعات راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

نصب پهپاد ابابیل ۲ روی قایق های تندرو نیروی دریایی سپاه

سامانه ناوبری ابابیل-۲ GPS/INS است و نوع هدایت و کنترل آن هم می‌تواند به صورت کنترل از راه دور باشد و هم خودکار، که در حالت خودکار برد این پهپاد افزایش خواهد یافت. نیروی پیشران این پهپاد از یک موتور پیستونی دو سیلندر تامین می‌شود که با توان ۲۵ اسب بخار، مصرف سوختی در حدود ۵ لیتر بر ساعت دارد.

این پهپاد نیازی به پرواز کردن از روی باند نداشته و از روی یک ریل شتاب دهنده از پشت یک وانت قابل به پرواز در آوردن است. اخیر نیروی دریایی سپاه نیز قابلیت به پرواز در آوردن این پرنده های بدون سرنشین از روی قایق های تندرو خودرو را به صورت عملیاتی به نمایش گذاشته شده است.

پیش از این و در دهه ۸۰ نیز یکی از محصولات خانواده ابابیل، توانسته بود با موفقیت بر فراز ناوهواپیمابر امریکا به پرواز درآید بدون آنکه سامانه های نظارتی و پدافندی این شناور مجهز، متوجه آن شود که در آن زمان، بازتاب های فراوان و تحلیل های متعددی در میان رسانه ها و کارشناسان بین المللی داشت.

تبعات راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

سیستم اپتیکی در زیر پهپاد ابابیل ۲ در خط تولید در تاجیکستان

تبعات راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

نمونه ای از ابابیل مجهز به دوربین در دماغه در مدل های قدیمی - با مدل جدید در تاجیکستان مقایسه کنید

در تصاویر مربوط به کارخانه تولید این پهپاد، حداقل دو فروند پهپاد تقریبا کامل شده مشاهده می شود که یکی از پهپادها مشخصا در زیر دماغه خود دارای یک دوربین است که طبیعتا مشخص می کند از آن برای عملیات های شناسایی استفاده خواهد شد. یکی دیگر از پهپادها در این بخش فاقد دوربین است که مشخص نیست هنوز مراحل ساخت آن تکمیل نشده یا جزو مدل های هدف یا انتحاری است. در هر صورت باید گفت که به خاطر تاسیس کارخانه و خط تولید در این کشور، تغییر کاربری دادن برای تاجیک ها خیلی سخت نخواهد بود.

آیا تاجیک ها چشمی به فطرس هم دارند؟

یک نکته قابل توجه دیگر در بازدید سرلشکر باقری و افتتاح این کارخانه تولید پهپاد، وجود پوستری از یک پرنده بدون سرنشین پهن پیکر روی بخشی از دیوار است که با اطمینان بالا می توان گفت مربوط به پهپاد ایرانی "فطرس" است. یک پهپاد پهن پیکر، دوربرد و بلند پرواز از محصولات وزارت دفاع و پشتیانی نیروهای مسلح که چندین سال پیش رونمایی شد.

نکته جالب این که پهپادهای ایرانی زیادی تا به امروز تولید شده و شاید بگوییم برخی از آنها احتمالا، توانمندی و ابعادی مابین پهپادی مثل ابابیل ۲ و فطرس دارند که شاید گزینه های قابل توجه تری برای تاجیک ها باشد. اما نصب صرفا پوستری از این پهپاد خاص ایرانی می تواند نشان از میل این کشور به بدست آوردن یک توانایی راهبردی در حوزه پرنده های بدون سرنشین با کمک همسایه با سابقه خود باشد.

تبعات راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

پوستر پهپاد پهن پیکر در محل کارخانه و بازدید سرلشکر باقری در تاجیکستان

تبعات راهبردی افتتاح خط تولید «پهپادهای ایرانی» در تاجیکستان/ «ابابیل»؛ از ورود به حیاط خلوت ناوهای آمریکایی تا تبدیل شدن به پرنده انتحاری +عکس و فیلم

پهپاد پهن پیکر فطرس

در نهایت باید به این مسئله اشاره کرد که تاسیس خط تولید پرنده های بدون سرنشین و نه فقط صرفا تعدادی محدودی پهپاد، نشان از به ثمر رسیدن دیپلماسی دفاعی نیروهای مسلح و دولت سیزدهم مبنی بر ضرورت عمق گرفتن روابط دفاعی بین تهران و تاجیکستان است و می تواند یک مدل و الگوی موفق برای صنایع دفاعی و نیروهای مسلح کشورمان به منظور حضور قوی تر در بازارهای جهانی باشد.

طبیعتا توجه به بازارهای کشورهای همسایه خصوصا با توجه به بحث اقتصاد صادرات محور بدون اتکاء به نفت، از جمله مواردی است که در سالهای اخیر مورد تاکید جدی و چندین باره رهبر معظم انقلاب نیز بوده و با این اتفاق بزرگ،  به نظر می رسد باز هم نیروهای مسلح در انجام آن پیشقدم و خط شکن بوده اند و محصولی دفاعی، اثرگذار و دانش بنیان را روانه حفاظت از مرزها و منافع یک کشور دوست و همسایه کرده اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 89
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • مغزمتفکر IR ۰۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    28 32
    آواکس،آواکس اوجب واجبات است
    • ناشناس IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      29 1
      مغز متفکر تو هنوز هستی
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      25 1
      هنوز زنده ای؟؟!! خخخخخخ
    • IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 13
      در آینده کاربرد پهپادها علیه طالبان یا ایران ؟ آذربایجان دوم نشود.
    • IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 3
      نگران گروه تروریستی طالبان و حقانی ها نباش. جناب اوغان تاجکستان با طالبان کاری نخواهد داشت ، طالبان با همه همسایه های افغانستان تنش ایجاد می‌کند طبعتا" ذات یک گروه افراطی تروریستی هم همین هست جای تعجب ندارد
    • IR ۱۶:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      2 9
      نمی‌دونم صادرات سلاح منطقیه؟؟ حتی به کشور دوست؟
  • IR ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    68 2
    زنده باد . بیش باد
    • ایرانی GB ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      45 10
      برادران و خواهران تاجیکستانی قوم و خویش ما هستند و هم تبار و هم نژاده , جاشون پیش ما محفوظ , امنیت کشور تاجیکستان امنیت ما هم هست , زنده باد اتحاد و دوستی و برادری مابین مردم ایران و تاجیکستان
  • US ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    گسترس فتنه در منطقه رو بی خیال شید برسید به داد مردم که وقتی زمانش برسه تاجیکستان هم راهتان نخواهد داد
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      49 35
      چرند نباف عمو
    • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      68 48
      ۰۹:۳۰ عمو چرند چیه؟!!!!! داره واقعیتا میگه.
    • قریشی IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      33 42
      اینو به اربابان امریکائی و اسرائیلی خودت بگو که هرچی فتنه در طول تاریخ در منظومه شمسی رخ داده از گور اینها بلند میشه
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      25 28
      ۰۶:۱۶ اینا را بیخیال شو یمن یکی از متحداشون تو منطقه برای خرابکاری بود که باعربستان وغرب کنار امدتو لنبان هم حزب الله داره سلب قدرت میشه دیگه بقیش بماند..خخخخ
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      24 39
      عمو جان چرند میگه بدجوری هم چرند میگه ! نیروهای نظامی با تنام توان باید در منطقه حضور داشته باشند از منافع و امنیت ایران دفاع و پاسداری کنند ، صادرات محصولات دفاعی و نظامی به کشورهای دوست همچون تاجیکستان هم ارزشمند و مهم برای ایران و تاجکستان ، رسیدگی به امورات داخلی کشور رسیدگی به معیشت ملت هم مهم ولی کار دولت و مجلس و مسئولین و جدایی از این مهم !!! حالا اگر اینکار خوشایند شما نیست یک لیوان آب خنک میل کنی حالت خوب میشه عزیزم ! اگر ایرانی باشی قطعا باید خوشحال باشی از پیشرفت ایران در هر زمینه ای
    • IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      14 14
      فتنه خود شما و دوستانتان هستید که راه می اندازید در منطقه که جمعتان کنیم
    • امین IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      28 31
      آخه کیه که ندونه صادرات این محصول باعث بهبود معیشت مردم میشه. این تعداد لایک های غیر منطقی مخصوصا تو حوزه هایی که به اقتصاد و امنیت کشور برمیگرده، نشون میده تعداد آلبانی نشین ها در حدود 100 نفری هستن. حداقل تعداد یوزرهاشون این تعداد میشه.
    • IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      3 25
      اینقدر تابلو مثبت و منفی هم دستکاری نکن
    • IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      6 4
      امین. دقیق زدی!!
    • یزدان IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 10
      اگه چرنده از دهان تو دراومده ..جاییکه دماغتون جانمیشه سرتان را فرونکنید به فکر مردم و نوامیس مردم باشید دیگه حرف از شکم و سفره گذشته .. آینده مردم آخرت مردم . ناموس و آبروی مردم با سیاست های اقتصادی غلط شماها به فنا داره میره ..بس کنید ابابیل 2 3 4 پراید 131 141 132
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      11 0
      ان 20 - 30 میلیون انقلابی های واقعی و ایران دوست که اهل فرار نیستند و مثل حاج قاسم تا اخرین قطره خون میجنگند و صدها داعشی و امریکایی و صعودی را میکشند و سر اخر در شهرخودشان ارام میابند منافقین و مختلسین و غربگرا های جان دوست دنیاپرست هم که اصولا اهل جنگ نیستند و اهل بزمند بنابراین جای هیچ نگرانی نیست
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      13 58
      یارو شوت تشریف داره چطوری نعل وارو میزنه ! انصارالله که قرار بود یک هفته ای نابود شود بعد از 7 سال رسمیت یافت تثبیت شد پاگرفت و اتش بس اجرا شد ( هرچند بعد از انهدام مکرر ارامکو با هدف بالانرفتن نفت برای فشار به روسیه ) حالا میگه باغرب کنار امد بیچاره بگو خودش را تا دسته چپاند و جا انداخت لبنان هم که مثل همیشه و همه جای دنیا کرسی های دایمش را داره خاکستری ها هم که هر دوره بین جناح ها دست به دست میشود
    • IR ۱۴:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      3 0
      ما تو 1400 سال به همه پناه دادیم از به بعد هم میدیم خط رو ایران بیفته کل مردم خاورمیانه میان کسی که خط انداخته رو خط خط میکنن نمونش یمن عراق لبنان طرف تهدید میکنه میرن دهنش پر خون میکنن خخخ
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      25 75
      میبینم که عوامل آل سعود وکمپ لیبرتی چه فشاری بهشون اومده !!!؟ آره داره میسوزه چون این اولین قراردادی تسلیحاتی بعد از انقلاب و تحریمهاس که داره قدرت پهبادی ایران رو نشون میده تازه اولشه داداش حالا تازه اول سوختنه !!؟ حالا هرچی دوست داری با ربات ها پیام منفی بده !!!!!؟
    • IR ۱۹:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 1
      ۱۱:۴۹ چشم ایبار ازت اجازه میگیرم
    • سین IR ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      شما فکر می کنید برای یه سری از هموطنامون مهمه چه اتفاقی داره میوفته. اصلا فکر می کنید براشون مهمه ایران چی به کجا صادر میکنه؟ اینا فقط نگاه می کنن ببینن چی مستقیما توش سودی واسه شون داره تاکید می کنم مستقیما باید سود داشته باش براشون.
  • IR ۰۶:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    12 2
    عالی
  • IR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    26 36
    کشور های آریایی در منطقه غرب آسیا باید متحد شوند و در صورت اتحاد هیچ نیرویی جلودارشان نیست البته که دشمنانشان هر کدام از این کشور ها را به نوعی درگیر کرده اند ایران را با تحریم افغانستان را با جنگو پاکستان را با تروریسم ولی امروز آریایی ها آگاه شده اند و دارند دشمنان واقعی شان را می شناسند
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      10 34
      آذری ها آریایی هستند. جهان در دست آریایی مانند کاسه آبی است که شن های کف کاسه نژادهای دیگر است.
    • شهاب IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      3 5
      با اسراییلی ها و اروپایی و آمریکایی ها چه فرقی میکنی؟ اونا دنبال برتری نژاد خودشونن، شما هم یه نژاد پرست عین اونا. امیدوارم اسم نژاد آریایی و ترک و عرب و بلوچ و کرد هرچه زودتر حذف بشه...
    • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      8 1
      آریایی ها نژاد پرست نیستند و خودشان با هستلر جنگیدند ولی وقتی یک کوتوله ترکیه میاد ادعای تمدن میکنه باید بدون تمدن واقعی یعنی چی
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    37 4
    کار خوبی بود تاجبکستان به کمک ایران نیاز دار د دربغ است ایران ویران شود کنام گرازان توران شود
    • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      26 3
      تاجیکستان پاره تن ایران زمین اتفاق نیکی است این موضوع خوشحال شدم ، درود و سپاس از سردار باقری عزیز
  • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 25
    برداشته شدن موانع ارسال صادرات تسلیحات فقط با برجام میسر شد. می دانید که از شروط برجام بود که تحریم تسلیحاتی و نیز صادرات سلاح باید سال 2021 برداشته شود و حتی امریکا نتوانست در شورای امنیت کاری از پیش برد.
    • محققی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      19 12
      ازشروط برجام نبود بلکه طبق قانونی که درزمان تحریم درشورای امنیت تصویب ومدت 10ساله داشت به اتمام رسبد وگرنه که برجام خسارت محض بود وهیچ گشایشی درهیچ حوضه ای برای ایران نداشت
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      9 0
      شرط محدود کردن فروش اسلحه توسط تیم ایرانی ارائه شد وگرنه در طرح اولیه برجام، چنین موضوعی از طرف غربیها بیان نشده بود!!!؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      5 6
      ۰۸:۵۱ خدا شفات بده شما داری شرایط خودتون را بیان میکنید نه شواری امنیت یه زره شعور سیاسی ندارید.
    • IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      8 3
      تحریم تسلیحات نظامی ایران ارتباطی با برجام ندات و ندارد ! برجام هیچ دستاوردی برای ایران و ایرانیان نداشت ، برجام خسارت محض بود برای ایران و ایرانیان فریب بزرگ قرن بود علیه ایران
    • سین IR ۰۲:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
      0 0
      جناب برجام دوست این موضوع هیچ ربطی به برجام نداشت. تحریم شورای امنیت سازمان ملل بوده. اخه کی مجبورتون کرده وقتی نمی دونید نظر بدید؟
    • رحمت عیدی IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۳۱
      0 0
      داش من اگر پایان تحریم تسلیحاتی مربوط به برجام بود چرا همون موقع اجرای برجام اجرا نشد؟ چرا یک دوره 5 ساله دیگه تمدید شد؟ اتفاقا با حمایت و اصرار روسیه و چین قرار بر لغو تحریمهای تسلیحاتی ایران همزمان با برجام بود که طرف غربی هم پذیرفته بود اما در یک اتفاق عجیب بینظیر تاریخی شخص نامشخص شیخ بنفش با این قضیه مخالفت کرده و مخالفتش به تیم مذاکره ایرانی ابلاغ و آنها هم اطاعت کردند که موجبات تعجب و ناراحتی طرف چینی و روس را فراهم کرد و قهر لاوروف و عدم حضورش در زمان بیانیه رسمی مذاکرات به همین دلیل بود،عدم توفیق آمریکا و اسقاطیل در تمدید دوباره تحریمها در زمان پایان دوره پنج ساله هم نتیجه حمایت روسیه و چین و کشورهای دوست و خواهان تسلیحات ایرانی و ایضا اروپا(بعلت بدعهدی های 5+1 اروپا مجبور به حمایت از پایان یافتن تحریمها شد مثلا جهت راضی نگه داشتن ایران) از پایان یافتن تحریمها بود، دروغگویی برجامیان در 99%موارد برجام بر کسی پوشیده نیست، ضمنا شما یک مورد از حمایت طرفداری و یا حتی خوشنودی برجامیان از پایان یافتن تحریمهای تسلیحاتی و دیپلماسی نظامی صادرات نظامی و حتی مقوله خودکفایی نظامی و نظامیان بیاور آنوقت قبول مکنیم حق با شماست
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    12 2
    باید با کشورهای جدا شده کنفدراسیون تشکیل بدیم و این کار مفیده برای شروع
    • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      4 1
      انشاالله بیاری خدا .. پابند ایران
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    18 6
    کشور آناتولی درست است نه نام جعلی و صهیونیستی و فاشیستی ترکیه
    • IR ۱۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      1 3
      باز تو پیدات شد
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 2
    فکرش رو بکنید مجموعه های دیگر کشور هم مثل سپاه و ارتش بودند پر تلاش و متعهد ، ایران ابر قدرت جهانی بود
  • UA ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    13 3
    اللهم عجل لولیک الفرج
  • عباس IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    8 2
    عالی
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 8
    نام فطرس برگرفته از یک روایت نامعتبر و جعلی است و نباید به این اسم پهباد نامگذاری شود
  • DE ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 0
    به نظرم خیلی مهمه.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    5 3
    پهبادهای راهبردی رو نباید صادر کرد. ممکنه یه روزی علیه خودمون استفاده کنن
  • IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    12 14
    جنس موتوری نگیر توهمات می زنی...آریایی یک تفکرات فاشیستی و نژاد پرستی پوچ‌ بدون منبای تاریخی هست .درزمان رضاخان پالان جهت اهداف سیاسی و فاشیستی بکار رفت
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      16 4
      پانترکیسم مجازی رجب پرست از طورچیه !
    • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      8 1
      بزرگترین جنگ جهانی تاریخ برای نژاد آریایی بوده است. چیزی که تخیلی است کنارهم گذاشتن اذری سفیدپوست کنار قرقیز و ازبک بعنوان دروغی بنام ترک است.
    • IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      7 4
      آذری ها آریایی هستند. جهان در دست آریایی مانند کاسه آبی است که شن های کف کاسه نژادهای دیگر است.
  • احمد IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    12 4
    تاجیکستان کشور فارسی زبانی است که به ما تاریخ و قدمت کشورمان را نشان می دهد و ابهت تاریخی کشورمان
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 8
    مفتی داده است ؟
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    8 1
    سپاس فراوان از فرماندهان نیروهای مسلح و برادران سپاه که هم میهنان تاجیک را تنها نگذاشته اند. مردمان سمرقند و بخارا و خجند و سرزمینی که نام جعلی اوزبکستان را روی آن گذاشته اند هنوز زبان فارسی و فرهنگ ایرانی را حفظ کرده اند. امیدوارم آنها هم فراموش نشوند و تنها گذاشته نشوند.
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 2
    از قدیم می گویند هرجا گنجی است اژدهایی روی آن خفته و از آن مراقبت می کند . این جمله تمثیلی حکایت از آن دارد که هر جا ثروتی هست باید یک نیرو از آن مراقبت کند . ملموس ترین نیرو نیروی نظامی مومن و قدرتمند است .با ابزارهای پیشرفته نظامی .اما در کنار این ابزارها قدرت نرم و قدرت معنویت حرف اول را می زند . قدرت نرم صحیح در سایه مکاتب ساختگی و تصنعی حاصل نمی شود .قدرت نرم باید بر خاسته از فطرت انسانی باشد .تا موجب خسران نشود . خوارج نهروان و داعش و سلفی ها قدرت نرم و مکتبی بالایی دارند اما این نوع قدرت موجب خسران به خود و دیگران است اما شیعیان علی بن ابی طالب ع که به دنبال عدالت و آزادی معنوی هستند دارای قدرت مافوق انسانی و سازنده هستند . در سایه چنین آزادی معنوی انسان به قدرتی فرا انسانی دست پیدا می کند .که در مقابل ستمگران خونخوار مثل کوه استوار و شکست ناپذیر است اما در مقابل مظلومین و ضعفا ضعیف و لرزان و ترسان . قدرتی که پوتین بدست آورده قدرت شیطانی است .اما این نمرود روزگار و امثال او با نیروی پشته ای از پای در می آیند .اما قدرت نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران چون بر گرفته از فطرت الهی است قدرتی مافوق انسانی است . ارتش ایران چون همراه و هماهنگ با نیروی آفرینش حرکت می کند قدرت آفرینش را به همراه دارد . بنده افتخار می کنم در کشوری زندگی می کنم که قدرتی فوق انسانی دارد اما آزارش به مورچه ای هم نمی رسد . خدایا از نیروی نظامی ایران عزیز که مرزداران ما هستند محافظت بفرما.و لعنت خدا و ملایک بر نمرود روزگار یعنی پوتین خونخوار .ای خدای عزیز فرصت شرارت را از این شرور سلب کن .آمین یا رب العالمین .
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    9 3
    تاجیکستان هم‌مثل یاکو فارسی زبان و ایرانی تیار است ولی باکو زبان بیکانه ترک را گرفته
  • IR ۱۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 2
    از قدیم می گویند هرجا گنجی است اژدهایی روی آن خفته و از آن مراقبت می کند . این جمله تمثیلی حکایت از آن دارد که هر جا ثروتی هست باید یک نیرو از آن مراقبت کند . ملموس ترین نیرو نیروی نظامی مومن و قدرتمند است .با ابزارهای پیشرفته نظامی .اما در کنار این ابزارها قدرت نرم و قدرت معنویت حرف اول را می زند . قدرت نرم صحیح در سایه مکاتب ساختگی و تصنعی حاصل نمی شود .قدرت نرم باید بر خاسته از فطرت انسانی باشد .تا موجب خسران نشود . خوارج نهروان و داعش و سلفی ها قدرت نرم و مکتبی بالایی دارند اما این نوع قدرت موجب خسران به خود و دیگران است اما شیعیان علی بن ابی طالب ع که به دنبال عدالت و آزادی معنوی هستند دارای قدرت مافوق انسانی و سازنده هستند . در سایه چنین آزادی معنوی انسان به قدرتی فرا انسانی دست پیدا می کند .که در مقابل ستمگران خونخوار مثل کوه استوار و شکست ناپذیر است اما در مقابل مظلومین و ضعفا ضعیف و لرزان و ترسان . قدرتی که پوتین بدست آورده قدرت شیطانی است .اما این نمرود روزگار و امثال او با نیروی پشته ای از پای در می آیند .اما قدرت نیروی نظامی جمهوری اسلامی ایران چون بر گرفته از فطرت الهی است قدرتی مافوق انسانی است . ارتش ایران چون همراه و هماهنگ با نیروی آفرینش حرکت می کند قدرت آفرینش را به همراه دارد . بنده افتخار می کنم در کشوری زندگی می کنم که قدرتی فوق انسانی دارد اما آزارش به مورچه ای هم نمی رسد . خدایا از نیروی نظامی ایران عزیز که مرزداران ما هستند محافظت بفرما.و لعنت خدا و ملایک بر نمرود روزگار یعنی پوتین خونخوار .ای خدای عزیز فرصت شرارت را از این شرور سلب کن .آمین یا رب العالمین .
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 2
    برادران محترم اگر به ما دشمنان تجاوزگران و ستمگرانی مثل پوتین می خواهید بگویید شیعه انگلیسی .بگویید و قیامت هم جوابش را بدهید .اگر می خواهید غربگدا و آفساد طلب و ... هر چه به زبانتان می آید بگویید .ما در پاسخ تمام توهین‌های شما می گوییم .سلام . اما بدانید ما بیشتر از پوتین شما را دوست داریم و بیشتر بدردتان می خوردیم .ما شما را عزیز و برادر خود می دانیم پس لطفا از دوستی با پوتین جنایتکار. عقب نشینی کنید .تا دیر نشده . ممنون از مشرق نیوز. لطفا هر جای صحبتم مشکل دارد حذف بفرمایید .
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 1
    خداقوت به امید خدا ده سال دگه کل غرب آسیا زیر سایه مام وطن و ایران بزرگ در آرامش و رفاه و معنویت باشد
  • DE ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 41
    قدرت نظامی ایران باعث شده که صدها کانال تلویزیونی و اینترنتی صبح تا شب در مورد ایران دروغ بگویند و مردم رو به تظاهرات دعوت کنند . آفرین بر سپاه و ارتش . مرگ بر امریکا . مرگ بر اسرائیل .
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    فروش سلاح میتواند سود خوبی داشته باشد در جهان پیچیده ترین سلاحها فروخته میشود بدلیل سود بالا کشور ما تباید حساسیت الکی تشان دهد وبا دست باز سلاح به کشورهای دوست بفروشد ترکیه در منطقه نا اینکار را دارد میکند
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 3
    سلام هزاران ساله مادرمان ایران بر جنگسالار لشگر محمد ص یعنی سردار سرلشکر پاسدار قاآنی کبیر،کسی که پرچم غیرت ترکی را دوباره در جهان بالا برد‌
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 2
    قدرتهای غربی نکران امثال ترکیه و امارات نیستند چون اسباب بزرگی ندارند. همه جهان میداند این وسعت ایران هر لحظه احتمال احیای امپراطوری شرق را دارد‌
  • JP ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 2
    اگر قرار است کشوری امپراطوری شرق مقدس را احیا کند فقط ایران میتواند. اگر ایران نابود شود خاورمیانه هیچگاه از شر دولتهای تایفه ای و نژادی کوچک‌بیرچن نمی‌آید.
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    6 1
    اگر باکو و ایروان از ایران جدا نشده بود یک مرد باکو میتوانست از اقیانوس هند تا خوزستان تا گرجستان تا ایروان تا گرگان به راحتی ملک بخرد.__ آری برادر تجزیه کشورها یعنی محدودیت برای همه
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 3
    کتیبه آلپ‌ارسلانِ سلجوقی، که در خط دهم نوشته: پهلوانِ جهان، خسرویِ ایران، آلب‌ غازی آغ ارسلان، "آری آلب ارسلان یک ایرانشهری بود."
  • IR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 1
    خاندان های باستانی ایرانی: آذری ها از فرزندان دو خاندان سلطنتی باستانی ایران یعنی خاندان«وراز» و خاندان «زیک» هستند که بعدها ترک زبان شده اند.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    3 0
    درود سیاوشانِ ایران زمین بر سردار فاتح، ژنرال سلیمانی‌ کبیر که کشور داعش را فتح کرد و اداره آن را یه مردم خودشان داد.
  • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 3
    (راه همانی است که آلب ارسلان رفته: گسترش مرزهای ایران) (آلب ارسلان مالک جان ترکهای عالم)
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    4 0
    تاریخ میخوانیم ارتش بزرگ عثمانی با 300 هزار نیرو وارد ایران شده بود و به سمت تصرف و تخریب خانقاه اردبیل و اشغال کامل منطقه شمالغربی ایران میرفت شاه عباس کبیر به بهانه شکار از اصفهان مخفیانه خارج شد و ارتش ایران از فارس و اصفهان بسمت اذربایجان مخفیانه حرکت کردند ارتش ایران در دشت سراب به ارتش عثمانی رسید جنگ شروع شد. سواران کرمانی نیز از کرمان رسیدند. (ما بودیم ما همه بودیم مثل هزاران سال قبل ما همیشه کنار هم بودیم.)
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 4
    همین اوستا رو هم یک آذری بنام زرتشت نوشته است و رضاشاه برای خوش خدمتی به غیرفارسها اسم پرشیا را برداشت و بجایش یک اسم اوستایی یعنی ایران را بر کشور گذاشت. و فارسها اعتراضی نکردند چون فارسها میدانستند آذری یعنی برادر یعنی عشق یعنی همخونی
  • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    شاه اسماعیل همچنان خشم آلود گفت: این جان بازی تنها از من ساخته است. من امروز بینی این سلطان سلیم را بخاک میمالم. من با همین شمشیر توپهای غرنده او را از کار می اندازم....... ((آه ای شاه آذرنشانِ ایران، انتقام خون تو و اجدادمان را از عثمانی میگیریم.))
  • ماحسون(کورد ایلام) IR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 1
    درود بر لشگریان خدا،آیا شما بهتر میدانید یا سرلشگر نیروهای نظامی ایران، آیا شما بهتر میدانید یا رهبری این پیر فرزانه و بسیار باهوش و دید عقلانی که همه حاکمان جهان آرزوی دیدار با ایشان را دارند، تاجیکستان شیعه و فارس زبان هستش، نه ترکیه با اسم جعلی که آناتولی بوده و یک حاکم دیوانه و ضد ایران وسوریه وعراق داره و با اسرائیل هم کاسه هستش، به زودی این دوغان توسط تروریست های سوئد وفنلاند که مقر همه اینا هستش خودش و هم پیاله ای هاش رو یا سیم سر از تنش جدا میکنند، ونگران هم نباشید چون آن ها بسیار عاشق ایران هستن و یک کارت بزرگ ما برای نابود کردن کسانی که با سد سازی عمدی هر روز گرد و خاک و طوفان شن که باعث مرگ چندین نفر در عراق یا سوریه شده و هر بار به دلیلی به عراق و سوریه حمله میکنه
  • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 1
    کلمات نوشته شده است. تصمیم ها گرفته شده است: لشگر محمد ص یکبار دیگر از تهران برای نابودی شباطین نژادپرست به باکو و استانبول خواهند تاخت. پروردگارا حساب ما ایرانیان ترک را از این شیاطین پانترک جدا کن.
  • IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 1
    کل اقوامی‌که به زبان های آلتایی‌حرف‌میزنند رو میگن ترک، مثل این میمونه که کل کشورهایی که به زبان آریایی حرف میزنند رو بگی فارس،‌مثلا‌بگی‌انگلیس هکم فارس هستند
  • IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 1
    آریایی ها نژاد پرست نیستند و خودشان با هیتلر جنگیدند ولی وقتی یک کوتوله ترکیه میاد ادعای تمدن میکنه باید بدون تمدن واقعی یعنی چی____ باید بدونه بین (ایستگاه فضایی و ناسا و سازمان اروپا) با (بیرقدار) فرق هست.
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 2
    13:20 قرصاتو سر موقع بخور
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 0
    یکی نیست به این جماعت منافق وسعودی که برای انحراف ذهن مردم از کارهای افتخار آفرین نظام سریعآ پیام درباره معیشت مردم میدید بگه آخه منافق فروش پهباد و ارز آوری اگه به معشیت ربط نداشته باشه به چی ربط داره!!!؟ کیه که ندونه ماداریم بجای فروش نفت محصولات نظامی میفروشیم که هم شماها بسوزید هم ارباب بیشرف تر از خودتون آمریکا.این تازه اول راهه ازاین به بعد قیافتون دیدنی میشه پوشک پوشان لیبرتی
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
      5 1
      ۱۵:۳۴ بیشرف تر از امریکا اون چکمه پرستان دمپایی هستند
  • IR ۱۶:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    0 1
    دوستت دارم سپاهی .مظلومین را پناهی .دوستت دارم ارتشی دشمنان را می کشی .پوتین حیا نداره .شرم از خدا نداره .
  • مسعود دیپلمات IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 1
    البته آنچه در تاجیکستان راه اندازی شده است فقط خط مونتاژ پهپاد است و نه خط تولید آن.
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 4
    کامنت های پان هندی های دری زبان و مشتقات اون ها قندیل نشینان اخه شما ها کل تون همیشه زیر بیرق ما تورک ها بودین که ارتش الله بودیم در تاریخ اسلام و جهان پس خودتون رو زیاد چیز نکنید بازم قدرت به خواست خدا در دست تورکها است و در ایران در آسیایی میانه در خاورمیانه در روسیه و در اروپا قدرت دست تورک اس حالا هی بالا برید؟ هی پایین بیایید چون فاشیست و نژاد پرست هیچ وقت به اذن الله نمیتونه قدرتمند بشه
  • IR ۱۸:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 1
    درود بر فرماندهان نظامی کشور و دولت رییسی .تاجیکستان کشور فارسی زبان و دوستدار ایرانیان و از نقاط مهم حوضه تمدنی ایران هستش و باید روابط دفاعی و سیاسی با این کشور گسترش یابد
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    1 4
    هرچی کشور درپیت..قرارداد می بندند..تاجیکستان مثل افعانی ها می مونه
  • محمد از تهران IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 1
    استاد سانسور / یاشاسین آذربایجان /یاشاسین ایران
  • IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۸
    2 2
    مگر فارسي زبان هست .ساختارش کاملآ عربی هست
  • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۲/۲۹
    0 0
    تحریم سپاه توسط آمریکا ربطی به برجام ندارد برجام فقط مساله هسته ای است اگر می خواهید تحریم های سپاه برداشته شود باید درباره مساعل منطقه ای با امریکا گفتگو کنید انقدر گره کور از روی بی دانشی در سیاست خارجی بوجود نیاورید انتخابات و جهت گیری سیاسی آمریکا را در نظر داشته باشید برای پیروزی جمهوری خواهان و ترامپ برنامه داشته باشید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس