کد خبر 1380926
تاریخ انتشار: ۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۲۲:۱۳
روسیه کنترل شهر لیمان اوکراین را بدست گرفت

وزارت دفاع روسیه عصر شنبه اعلام کرد که نیروهای این کشور به همراه نیروهای جمهوری مردمی دونتسک توانسته‌اند شهر مهم لیمان در شرق اوکراین را به کنترل خود درآورند.

به گزارش مشرق از راشا تودی، پیش از این الکسی آرستوویچ مشاور نزدیک ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهور اوکراین در جریان یک پخش زنده اعتراف کرده بود که نیروهای اوکراینی کنترل این شهر را از دست داده‌اند.

ایگور کوناشنکوف سخنگوی وزارت دفاع روسیه عصر شنبه اعلام کرد که لیمان به طور کامل از کنترل ملی‌گرایان اوکراینی آزاد شده است.

پیش از اذعان اوکراین به سقوط لیمان، دیمیتری کولبا وزیر امور خارجه اوکراین در جریان دیدار خود با متحدان غربی در مجمع جهانی اقتصاد در داووس، وضعیت دونباس را برای نیروهای اوکراینی بسیار بد توصیف کرده بود.

در همین حال رئیس جمهور اوکراین در سخنرانی خود در مجمع جهانی اقتصاد به تمایل خود برای گفت وگو با ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه اشاره کرده بود.

به گزارش مشرق، همزمان با پیشروی ارتش روسیه در شرق اوکراین، فرماندار لوهانسک روز شنبه با اعلام حضور ۱۰ هزار سرباز روس در این منطقه از احتمال عقب نشینی نیروهای اوکراینی خبر داد.

سرهی گایدای فرماندار لوهانسک همچنین می‌گوید نیروهای روسی وارد سیورودونتسک در استان لوهانسک شده‌اند که هنوز در کنترل اوکراین بود. وی با بیان اینکه حدود ۹۰ درصد ساختمان‌های این شهر آسیب دیده است، در عین حال اضافه کرد که روس‌ها نمی‌توانند آنگونه که تحلیلگران پیش بینی کرده‌اند، در روزهای آینده لوهانسک را تصرف کنند.

از سوی دیگر زلنسکی در نطق ویدئویی شبانه خود به تصرفات اخیر روسیه واکنش نشان داد و گفت اگر اشغالگران فکر می‌کنند که لیمان یا سیورودونتسک مال آن‌ها خواهد بود، اشتباه می‌کنند. دونباس اوکراینی خواهد بود.

دونباس منطقه‌ای در شرق اوکراین است که شامل بخش‌های شمالی و مرکزی استان دونتسک، بخش جنوبی استان لوهانسک و منتهای شرقی استان دنیپروپتروفسک است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز ۲۱ فوریه گذشته (دوم اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

وی سه روز پس از آن نیز پنجشنبه ۵ اسفند آغاز عملیات نظامی ویژه علیه اوکراین را اعلام کرد و روابط پرتنش مسکو- کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضع داد.

درگیری‌ها در اوکراین و نیز واکنش‌ها به اقدام روسیه همچنان ادامه دارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    12 6
    امکان نداره من شنیدم ارتش ظفرمند اوکراین به فرماندهی زلنسکی کبیر گفته دنباس پس میگیرن تا فتح مسکو اروم نمیشینن :) الان صدای زجه بعضی ها بلند میشه
    • شاهین IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
      2 5
      زنده باد.باهم و در کنر هم در میدان سرخ.
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    4 0
    روسها بخاطر نسل کشی روسها در اوکراین وارد جنگ شدند شانس اوکراینی ها نزدیک به صفر است
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    خوب امریکا به بهانه بمب شیمیایی به عراق حمله کرد هیچ چی هم پپدا نکرد فقط یک میلیون نفر مردم عراق را کشت روسیه هم باید یک میلیون نفر ازصیونیست ها را باید بکشد تا خودش را به امریکا برساند و اینطوری ضایع نشود
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    فقط تروریست های بین المللی در خاک اوکراین با ارتش روسیه می جنگند از جبهه النصره تا بازنشسته های ارتش اسرائیل و 63 کشور دنیا روسیه برای تصرف باقیمانده اوکراین باید بمباران و موشک باران فرشی را جایگزین نماید با این کار مردم از شهرها خارج می شوند و تروریست ها و تانکهای روسی باقی می مانند اما چرا دستورات پوتین را ارتش روسیه اجرا نمی کند بنظر شکافی در تصمیم گیران هرم قدرت روسیه افتاده باشد
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۷
    0 0
    تاکتیک امریکا در تمام دنیا علیه ایران و روسیه همان تاکتیک داعش است یعنی سنگر گیری در شهر و گروگان گیری مردم و ایجاد جنگ درون شهری است روسیه باید بمانند سوریه ارایش نظامی پیدا کند نه ستون کشی تانک
  • IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    1 0
    زارت ارتش ظفرمند اوکراین به همین اراجیف دلت رو خوش کن بدبخت روسیه داره کم کم اوکراین رو می بلعه.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۳/۰۸
    0 1
    آمریکا با جنگ رسانه ای هر چه بیشتر برطبل جنگ می کوبد تا سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی بیشتری پیدا شود ـــــ آمریکا ؛ گاوهای بولوند چشم آبی شیرده پرورش می دهد ــــــ سرانجام با توطئه ودخالت های آشکار و نهان و کارگردانی آمریکا ؛ و بازی موفق مهره یهودی ــ رییس جمهور به ظاهر دلقک اوکراین ــ در یک جنگ زرگری تمام عیار(سیاست تحریک حداکثری)؛ پای روسیه در باتلاق جنگ اوکراین وارد شد. اکنون آمریکا به کمک رسانه هایش از روسیه غولی می سازد که هر لحظه تصمیم دارد کشورهای اروپایی را یک لقمه چپ کند. و بدین ترتیب ؛ آمریکای پس از ترامپ ؛ با انبوهی از مشکلات ؛ موفق گردید ، بحران های خود را صادر نماید. با افزایش سرسام آور قیمت نفت ؛ از یک سو ؛ اقتصاد چین را مهار می کند و از سوی دیگر؛ مهار دو جانبه ای در اروپا ایجاد نماید: 1ـــ روسیه را با تحریم اقتصادی و تهاجم رسانه ای و بحران های سیاسی ، بایکوت ورزشی و .... مهار زده و به سقوط بکشاند . و 2ـــ نژاد جدید گاوهای شیرده؛ این بار؛ بولوند چشم آبی اروپایی (آلمان ، فرانسه ؛ فنلاند ؛ سوئد ، هلند؛ نروژ ؛ لهستان و .....) را ــ همانند گاوهای شیرده خلیج فارس ــ سر کیسه کند و کارخانه های اسلحه سازی خود را رونق بخشد و سلاح های بنجل خود را به اروپایی ها بیندازد. از نتایج بدیهی این آتش افروزی آمریکایی : 1- فرار سرمایه های اروپایی به آمریکا 2- فرار مغزهای اروپایی به آمریکا 3- فرار سایر نخبگان (هنری ؛ ورزشی و..... ) اروپایی به آمریکا می باشد. و برای قدردانی از بازی موفق دلقک اوکراینی ؛ در فریب روسیه ؛ به جای اسکار ؛ جایزه صلح نوبل به او داده می شود. زلنسکی: «من تبعه رژیم صهیونیستی هستم و شهروند اسرائیل! اما در اوکراین زندگی می‌کنم» به خاطر بیآوریم: آمریکایی ها ؛ به کابوی Cowboy معروفند. کابوی یعنی گاوچران یعنی: متخصص شناسایی ، به دام انداختن ؛ رام سازی و پرورش گاو وحشی . سر و کله گاوهای بولوند چشم آبی پیدا شد ـــــ گاوهای بولوند چشم آبی آماده شیر دهی می شوندــــ

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس