تقی آزاد ارمکی

یک جامعه‌شناس اصلاح‌طلب اخیرا در اظهاراتی پیرامون گرانی؛ بزهکاری‌های مرتبط با این قضیه را شامل قشرهای مستضعف دانست و ثروتمندان را مستثنی کرد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

آزادارمکی:

قشر کم‌درآمد در شرایط گرانی به ضرر جامعه رفتار می‌کند!

پیشنهاد زیدآبادی برای برگزاری "اردوی جهادی اصلاح‌طلبان"/ سرقت‌های هدفمند برای عصبانی کردن مردم

تقی آزادارمکی، از جامعه‌شناسان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره دوشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز در اشاره به شیوع گسترده گرانی‌ها؛ نظر خود پیرامون واکنش قشرهای مختلف را اینگونه بیان کرده است:

"یک فروشنده به همان میزان که گرانی‌ها افزایش پیدا می‌کند کالای خود را گران‌تر می‌فروشد و سود خود را می‌برد. این وضعیت درباره کارمندان و کسانی که نقشی در بازار ندارند وجود ندارد و به همین دلیل این افراد به سمت ناهنجاری‌های اجتماعی حرکت می‌کنند. در ساماندهی حیات اجتماعی طبقه متوسط از بازی خارج شده است .به همین دلیل در این شرایط طبقه فرودست که هیچ ابزاری برای ابراز وجود و تحقق مطالبات خود ندارد تلاش می‌کند برخلاف قاعده حرکت کند و دست به کارهایی می‌زند که به ضرر جامعه تمام خواهد شد. این اتفاق می‌تواند به صورت عمومی نیز رخ بدهد. این احتمال نیز وجود دارد که جامعه دست به اقدامی نزند اما کارهایی انجام بدهد که نظام اجتماعی را دچار آسیب می‌کند. به عنوان مثال هنگامی که از شیرینی فروشی شیرینی می‌خرید متوجه می‌شوید که در آن موادی استفاده شده که قابل خوردن نیست و یا در کیسه‌های برنج الیاف می‌ریزند و یا اینکه در پخت نان به جای اینکه از آرد استفاده کنند از خاک اره استفاده می‌کنند. همه این اتفاقات برای جبران وضعیت طبقه فرودستی است که هیچ ابزاری برای ابراز وجود ندارد."[1]

 

*اگر دقیق‌تر به اظهارات آقای ارمکی نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در جهان ذهنی ایشان، انسان‌ها مشتی نان‌به‌نرخ روزخور و گرگ هستند که از هیچ فرصتی برای دریدن یکدیگر یا جامعه دریغ نمی‌کنند!

 آیا واقعا جامعه ما اینگونه و اظهارات ارمکی صحیح است؟

یعنی آیا در جامعه ما همه کسبه گرانفروش هستند، همه کارمندان به دنبال ریختن در خیابان و ناهنجاری اجتماعی می‌گردند و قشر مستضعف و کم‌درآمد نیز برای جبران عقده و ابراز وجود آب در شیر می‌ریزد و می‌فروشد؟

پاسخ اینست که خیر!

اتفاقا هر 3 قشری که ارمکی آنها را از نگاه جامعه‌شناسانه خود دچار ژنتیک بزهکاری برمی‌شمرد؛ از شریف‌ترین و نجیب‌ترین قشرهای جامعه ایرانی_ اسلامی ما محسوب می‌شوند.

آقای ارمکی حکما نمی‌داند که بیشترین دستگیرشدگان در اغتشاشات رخ‌داده در ایران افرادی بوده‌اند که طبقه اجتماعی آنها هرگز در این 3 قشر موصوف تعریف نمی‌شده است.

ایضا مثال‌های جالب دیگری هم در نقد اظهارات ارمکی وجود دارد.

مثلا در فقره دزدی اخیر از صندوق امانات بانک ملی دیدیم که دزدهای ماجرا مشتی بزهکار حرفه‌ای، متمول و اهل هدیه‌های میلیونی به عمه‌خانم بوده‌اند!

و یا مثلا اخیرا سارق زورگیری دستگیر شد که فرزند یک رئیس بانک است.[2]

پس بزه و بزهکاری لزوما یک رفتار طبقه‌ای نیست.

مسئله گرانی و گرانفروشی هم دو حیطه جدا از هم است. و ما در بازار فعلی ایران، بیشتر از گرانفروشی با گرانی بیقاعده مواجهیم که مسئولیت آن متوجه دولت است نه مردم.

نمی‌توان از آن کاسب یا بازاری که جنسی گران می‌خرد انتظار داشت که آنرا در حیطه ضرر بفروشد.

می‌ماند جرم گرانفروشی توسط یک عده سودجو که همانطور که اشاره شد ربطی به طبقه اجتماعی و میزان درآمد افراد ندارد و این دولت و قوه قضائیه هستند که در کنار مطالبه مردمی باید با این پدیده برخورد کنند.

اینکه آقای ارمکی چطور حاضر شده در فرایند منطقی اشاره پای میزان درآمد افراد را به میان بیاورد و مثلا نتیجه بگیرد که این قشر مستضعف جامعه است که آب در شیر می‌کند و یا این کارمندان هستند که به گزینه ناهنجاری اجتماعی فکر می‌کنند از عجایب روزگار ماست.

تعجبی که در مقابل این حقیقت مهم که مفسدان نامداری از قبیل امیرمنصور آریا و بابک زنجانی و... هیچیک متعلق به طبقه فرودست جامعه نبوده‌اند و خیابان هم جای اشرار است نه فرهیختگان و زحمتکشان؛ نیز عمدا یا سهوا سکوت کرده است.

***

کسی به عقلانیت نمی‌خندد آقایان!

پیشنهاد زیدآبادی برای برگزاری "اردوی جهادی اصلاح‌طلبان"

پیشنهاد زیدآبادی برای برگزاری "اردوی جهادی اصلاح‌طلبان"/ سرقت‌های هدفمند برای عصبانی کردن مردم

احمد زیدآبادی، از کنشگران اصلاح‌طلب که چندی قبل کناره‌جویی خود را از فضای سیاست به نحو طعنه‌آمیزی مطرح کرد، اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با نشریه صدا که کانال تلگرامی امتداد آنرا منتشر کرد، گفته است: در شرایط فعلی، درگیر شدن اصلاح‌طلبان با سیستم حاصلی ندارد. چون، اولا اصلاح‌طلبان آن اعتبار و سرمایه اجتماعی قبلی را ندارند که جامعه نسبت به برخورد یا زندانی شدن آنان حساس شود (شاید برخی گروه‌ها خوشحال هم بشوند). ثانیا درگیر شدن اصلاح‌طلبان، فضا و بهانه را برای فعال شدن بیشتر آن طیف تندرو اصولگرا فراهم می‌کند که به ضرر حل مسایل است و خود اصلاح‌طلبان هم در این‌میان، بی‌دلیل قربانی می‌شوند. اصلاح‌طلبان باید به طرف مقابل با زبانی مدنی بگویند شما قدرت گرفتید تا مسایل را حل کنید؛ حالا بگویید چه‌چیز را حل کردید؟ و بعد از این‌منظر، شروع کنند به نقد جدی و عالمانۀ عملکرد جریان حاکم.

او می‌افزاید:

"فعالیت مردمی در قالب خیریه‌ها کار دیگری است که می‌توان انجام داد. مثلا من به دکتر رضا خاتمی و دکتر شکوری‌راد پیشنهاد کردم یک روز به مناطق حاشیه شهر بروند و مریض‌ها را رایگان ویزیت کنند. خیلی‌ها به این پیشنهاد من خندیدند؛ در حالیکه اگر به آنجا بروند با آدم‌های زیادی آشنا می‌شوند، عمق مشکلات و مناسبات را می‌توانند درک کنند، مردم به آنها اعتماد می‌کنند و آنان را دلسوز خود می‌شناسند. چرا این کارها را نمی‌کنند؟ با مدام در جمع محدود خود نشستن و توییت زدن که سرمایه اجتماعی احیا نمی‌شود."[3]

*این پیشنهاد جالب و البته کنایه‌آمیز زیدآبادی به آقایان شکوری‌راد و خاتمی؛ از روی شوخ‌طبعی ذاتی زیدآبادی باشد یا از روی تحلیل وی؛ اما در هر دو حالت یک پیشنهاد جالب و قابل تأمل است.

واقعا چرا اصلاح‌طلبان با خدمتگزاری و رفتارهای جهادی زاویه دارند و شأن خود را اجلّ از با مردم بودن می‌دانند؟

چرا همواره از جانب اصلاح‌طلبان شنوای نیش و کنایه به مردم و یا قشر مستضعف هستیم؟ (اشاره به ماجراهایی از قبیل لشکر قابلمه بدست‌ها یا لبوفروش‌های هسته‌ای!)

جالب آنکه نظیر آنچه که زیدآبادی گفته است را پیش از این کسان دیگری از اصلاح‌طلبان هم مطرح کرده‌اند اما عملا با سردی و رخوت ستاد جریان چپ مواجه شده‌اند.

برخی معتقدند ستاد جریان چپ از اینرو نسبت به چنین پیشنهاداتی روی خوش نشان نمی‌دهد که پایگاه اجتماعی خود را یک پایگاه بالاشهری و وابسته به قشر متوسط جامعه می‌داند. از همین رو ضرورتی احساس نمی‌شود که آقایان با مستضعفین و قشرهای مختلف جامعه ارتباط بگیرند!

این در حالی است که این تحلیل غلط است و جامعه ایرانی منهای هر نوع طبقه‌بندی یک "جامعه مذهبی" است و تفکر مذهبی هم به سمت رفتارهای جهادی و دینی گرایش دارد نه به سمت رفتارهای متفرعنانه.

پیشنهاد زیدآبادی یک تکمله عقلایی هم دارد که ما آنرا گوشزد می‌کنیم و آن اینکه مردم نمی‌توانند به کسانی که برای بر هم زدن امنیت آنها تقلا کرده‌اند و همزمان برای درمان آنها هم گسیل می‌شوند اعتماد کنند.

شرط اول قدم برای مردمی شدن رجال اصلاح‌طلب، توبه از براندازی و خاصّه توبه علنی از فتنه 88 است.

***

سرقت‌های هدفمند برای عصبانی کردن مردم

پیشنهاد زیدآبادی برای برگزاری "اردوی جهادی اصلاح‌طلبان"/ سرقت‌های هدفمند برای عصبانی کردن مردم

یک عضو شورای شهر دزفول اخیراً طی سخنانی در جلسه این شورا گفته است: درخصوص سرقت‌ها خبرهای ناگواری شنیده شده و به نظر می‌رسد برخی سرقت‌های خرد با سازماندهی و هدفمند انجام می‌شوند.

به گزارش ایرنا، او می‌افزاید: برای مثال تکه‌ای از سیم مخابرات به سرقت می‌رود که موجب قطع اینترنت و نارضایتی مردم می‌شود."[4]

*برخی محافل تحلیلی معتقدند دشمن خارجی و دنباله‌های داخلی آن در راستای تقلا برای ایجاد "فتنه اقتصادی" به دنبال آتش‌زنه هستند. آتش‌زنه‌ای که قرار است با یک اتفاق یا چند اتفاق بهم‌پیوسته همانند یک جرقه عمل کند و مردم را به خیابان‌ها بکشاند.

آنها در این تصور هستند که مقولاتی مثل گرانی توانسته در این میان به مثابه یک هیمه عمل کند و هیزم لازم را برای سوختن در فتنه اقتصادی فراهم بیاورد.

طی ماه‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از شیطنت‌های اسرائیل در ایران و نیز برخی خرابکاری‌های عامدانه به گوش رسیده که اگرچه تأیید و تکذیب همه آنها در هاله‌ای از ابهام است اما همانطور که اشاره شد بعید هم به نظر نمی‌رسد.

دقت شود که به زعم تحلیلگران؛ این نکته کاملا قابل تصور و ممکن است که شبکه بهم‌پیوسته فتنه‌جویان و فرماندهان خارجی آنها حتی در شهرستان‌ها نیز در حدی فعال باشند که اقدام به طراحی یک دزدی خرد برای ناراضی‌سازی مردم کنند. رفتاری که منطقا می‌تواند اضلاع دیگری مثل ترور، زورگیری، ایجاد رعب و وحشت و... نیز داشته باشد که البته مردم بایستی در همه این امور هوشیاری و صبر خود را حفظ کنند.

مع‌الوصف تعجب اما آنست که خواص کشور نسبت به مسئله مهم فتنه اقتصادی و پیش‌لرزه‌های آن در اسفند 96 و آبان 98 دچار کرختی شده باشند، فرمانده این توطئه در نزد مردم معرفی و رسوا نشده باشند و مسئولان امر نیز فکری به حال گرانی نکنند.

در این میان حتما بایستی در یک جهاد تبیین به مردم گوشزد کرد که هر حرکت خیابانی منجر به عمق‌یابی بیشتر مشکلات می‌شود و راه حل رفع گرانی هم در خیابان نیست.

اما در عین حال مسئولان امر نیز وظیفه دارند که با نظارت کارا بر بازار و ارائه کالابرگ به مردم در کنار کنترل قیمت‌های لجام‌گسیخته بازار مسکن، از معیشت خانوارها حفاظت کنند.

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/337523

2_ mshrgh.ir/1387663

3_ http://mjrahbord.blogfa.com/post/72

4_ irna.ir/xjJPRL

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 42
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سید IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    20 4
    بهترین اردوی جهادی برای جماعت اصلاح طلب این هست که خود را چنان گم و گور کنند و جد و جهد داشته باشند تا کمتر به چشم ملت بیایند تا خاطر ملت از یادآوری بلیه اصلاح طلبی، کمتر مکدر شود!!!!
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 12
      بابا توان اداره کشور رو ندارین.
    • IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      7 1
      واقعا همینطوره! بهترین خدمت این جماعت افسادطلب به ملت اینه که دست از سر ملت ور دارن.
    • بختیاری IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      6 0
      آقاتقی چرا نمیگی چه کسانی واز چه زمانی این کارهارا شروع کردند وباچه هدفی؟چه کسانی بدنبال اوردن مردم جنوب شهری به خیابان هاهستند؟و چطور قصد عصبانی کردن مردم را دارند؟چرا صبح جمعه دروغ گفتند؟چرا در استخرکاخ مشغول تفریح شدند وخبری از مردم نداشتند؟؟ چه کسانی سهم خواهی کردند از انقلاب؟؟؟چه کسانی خوردند وبردند تا به افراد پایین جامعه چیزی نرسد؟؟ بعضی اینقدر بی وجدان هستند که به میش میگه فرارکن و به گرگ میگه بگیرش!
  • قریشی IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 7
    از قیافه این زیدآبادی کینه و نفرت نسبت به نظام و ملت می باره
    • IR ۱۱:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 5
      حرفش درست بوده ولی
    • IR ۱۳:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      5 3
      حرفش درست بوده? سرقت ها دو علت داره یکی اعتیاد که عامل معتاد کردن مردم سه کشور ایران چین هند, انگلیس نجس کثیف است و دومین علت هم دست اندازی های سریالی و کلان به بیت المال توسط اعضای احزاب تجملگرا و غربگرای سبزوبنفش مانند مهدی هاشمی و حسین فریدون و تدابیر احمقانه پیچیدن برای اقتصاد و سیاست است مانند دلار جهانگیری که فقط به درد مهدی جهانگیری خورد اون دلارهای 4200 تومنی بربادرفته
  • سعید MD ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 4
    شما لطفا از گرانی و فقر مردم و اردوی جهادی حرف نزنید چون شما وقتی روحانی گرانی ها را بوجود اورد کجا بودید و بعد شما مگر اهل جهاد هستید که از اردوی جهادی سخن می گویید الا اینکه می خواهید مردم را فریب بدهید
  • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 9
    دولت رییسی ادامه دولت محمودی ست و جز خسارت به کشور چیزی ندارد
    • IR ۱۵:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      4 3
      با این فاجعه اقتصادی که روحانی بوجود آورده حالا همه مردم با فانوس بدنبال احمدی نژاد می گردند.
  • FR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    6 2
    از نظر آزاد ارمکی دزد هم باید در بالاترین حد و از جنس حسین فریدون ها لاکچری باشد تا به جامعه آسیب نرسد !
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 1
    وضعیت فعلی آمریکا تقصیر ترامپ است. بایدن باید از خرابکاریهای ترامپ آواربرداری کند و بدهی های ترامپ را بدهد.
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 3
    امید من به شما دبستانی هاست.
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 4
    دارو گران شد. اقای اصلاح طلب و اصولگرا و چپ و راست.
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 3
    هر وقت ایرانخودرو و سایپا درست شد بقیه چیزها هم درست میشه
  • IR ۱۰:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    6 2
    رییس جمهور دستور داده سریع فوری اتقلابی جهادی مشکلات حل شود.
  • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 5
    مگه تو مناطره انتخابات نگفتند ما بیاییم همه چیز را درست میکنیم.
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    8 3
    در مورد افسادطلب اول لازم به ذکر است که در ابتدا می‌گوید قشر فروشنده از گرانی‌ها زیان نمی‌بینند، اما در انتها می‌گوید چون دستشان در مقابل گرانی‌ها بسته است، ناخالصی قاطی اجناس‌شان می‌کنند!
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    5 1
    بایدهمه جاشفافیت برای مبارزه بااشرافی گری مسئولان باشدحرف رهبرهم هست
  • دامغانی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    7 4
    اقای ازاد که بر خلاف اسمت گرفتار افکار دوستان اصلاح طلبت هستی. ایا دوستانت که با عناوین مختلف از بیت المال دزدی کردن فرودست بودن.
    • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      1 4
      اصلاح طلبی فرایندی با هدف گذر از دوران پر چالش به دوران پیشرفت و توسعه و با حفظ پایداری ساختاری فرهنگی. اشکالات و چالشهای موجود در بسیاری از مسئولینو رده های پایین از هر دو جناح مشاهده میشود که بیشتر به دلیل ساختار غیر علمی و شعار زده است. با اتهام زنی به گروه مقابل و ادعای برتری کمکی به فرآیند قانونمندی و اصلاح پذیری جامعه نمی توان کرد.
    • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      3 0
      جناب ۱۳:۵۴؛ خودتو مسخره کردی یا ما رو؟! اگه خودتو که خیلی بده. اگه ما رو که ره به جایی نمی‌بری. اومدی تعریف مطلوب از اصلاح‌طلبی رو نوشتی؟! خب باید وضع موجود اصلاح‌طلبی رو می‌گفتی! چون ما در مورد وضع موجود افسادطلبان صحبت می‌کنیم نه مطلوب پرفسور!
  • میر صمصام زمانی IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 5
    مشرق جان ایشان هم نگفتند انسان‌ها مشتی نان‌به‌نرخ روزخور و گرگ هستند که از هیچ فرصتی برای دریدن یکدیگر یا جامعه دریغ نمی‌کنند! پر واضح است که نظر ایشان اشاره به ان بخش از جامعه دارد که در تامین نیازهای روز مره شان شدیدا دچار مشکلند و چون قادر به تامین نیازهایشان نیستند و از طرفی شاهد بیعدالتی هستند لذا مجبورند برخلاف قاعده حرکت کنند و دست به کارهایی می‌زنند که به ضرر جامعه تمام خواهد شد .قطعا این موضوع مورد قبول هیچ کس نیست ولی شوربختانه اکثریت مردم در این گروهند
  • محمد US ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 8
    شما رسانه بی طرف نیستید اصلاح طلب ها بد از شما. شما وابسته به قدرت هستید
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 1
    ""اگر دقیق‌تر به اظهارات آقای ارمکی ....... برای دریدن یکدیگر یا جامعه دریغ نمی‌کنند..."" و شما هم جونورائی هستید با مغزهای کوچک زنگ‌زده!!! که افقِ دیدتون! فقط تا نوکِ بینی‌تونه!!! شب‌ها خواب پریا! و روزها! در انتظار شب، تا دوباره خواب پریا ببینید!!!!
  • میثم IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 1
    ارمکی همه را به کیش خود پندارد . چون خودش از این کارها انجام می دهد و طیف رانت خوارش در رأس این قماش افراد هستند فکر می کند که همه مثل خودشان هستند.
  • علی IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 1
    آره بابا اونییکه اجناس و رو احتکار میکنن یا عضو یکی از هیبت امنا صاحب کارخانه جزو شریف ترین آدم های روزگار هستن .احتکار میکنن مردم جنس همیشه داشته باشند .حیف بعضی اظهار نظر ها که شما میذارین و کار بقیه رو هم زیر سوال میبرید
  • حسين DE ۱۴:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 1
    خطاب به آقاى آزاد ارمكى : تو واقعاً يك جامعه شناس هستى؟ تو اصلا" ميدونى ساختار اقتصادى ايران و يا كلا" اقتصاد ايران را كدام جريانات ميگردانند؟نقش اتاق بازرگانى و مجموعه بازار و بويژه بازار ارز كه با هر نوسان تاثير بلافاصله بر قيمتها ميگذارد در دست چه كسانى است؟ آقاى "جامعه شناس" سى و دوسال همپالگيهات قدرت سياسى و اقتصادى جامعه را در دست گرفتند و ببين چگونه كشور را در زمينه اقتصادى به بن بست كشاندند،آقاى "جامعه شناس" آيا توان و شعور آنرا دارى كه به نقش بانكها در اقتصاد ايران و همچنين نقش آنها در ايجاد گرانى هاى مصنوعى و ايجاد تورم اشاره كنى؟ گرانى هاى افسار گسيخته و هرج و مرج اقتصادى ثمره عملكرد دلاليسم انگل صفت سرمايه دارى تجارى است كه تو و امثال تو كم سواد از حاميان و جيره مواجب بگيران آن هستيد ،تا زمانيكه اقتصاد ربوى نبض اقتصاد كشور را در دست دارد وضعيت بهمين منوال خواهد بود، تو اگر كمى سواد دارى يك تحليل جامعه شناسانه از عملكرد اقتصادى ايران فقط در دوران حسن اسكاتلندى ارائه بده البته اگر سوادش رو دارى.
  • حسين DE ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 1
    آقاى زيد آبادى اگر شما اصلاح طلبان و ليبرالها اهل برنامه هاى جهادى و امور خيريه هستيد لطفاً ابتدا به ساكن از خودتان شروع كنيد و بعد من پيشنهاد ميكنم خودتان و ساير همپاليگيهايتان با سردار سعيد قاسمى تماس بگيريد ايشون به افراد جهادى نياز داره، اهلش هستيد ؟؟؟
  • پری مجرد 43 ساله IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    4 1
    گردن شیخ بنفش را باساطور بزنید همه مشکلات کشور حل می شود
  • عطار IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 1
    سرقت هدفمند ؟؟؟؟؟؟ اگه فقط دوتا از این دزد ها رو قطع دست کنید حداقل تا یک دهه آینده آرامش تضمین شده است.
  • محمدایوب IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    3 1
    زید آبادی تو جیب مارا نزن به شما امیدی نیست اولا کار جهادی مرد میخواد که یک نفر توشماها نیست همانطور که خودت گفتی کار شما فقط این هست تو استخروسونا دور همی بگیرید وبیانیه بدید نهایتا یک مشت عقب افتاده بریزن تو خیابون حالا خیلی همت کنید آن پولهایی راکه از ملت دزدید ید کمی ازان را بدید که محاله حالا برای شروع بیایید اسامی چند شهید اگر تو قبیله وگروهک شما بود را بدهید جهاد پیش کش
  • علی افصحی IR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    6 1
    عجیبه همه اصلاح طلبان فننه خواه از مردم حرف می زنند مردمی که اصلأ نمی شناسند. مردم کلمه ای است که نه یک معنا ،بلکه به انازهٔ کاربرش مفهوم متفاوت دارد. مردم از نگاه اصلاح طلب فتنه خواه، غلامان حلقه به گوشند که همچون سال هشتاد و هشت از ستادها و نیروهای ستادی چون زید آبادی فرمان صادر شود و آن ها تخریب و ویرانی پدید آورند. این که پس از رسوایی جریان فاسد اصلاحات، اینک پیشنهاد می شود که پزشکان رانت خواری چون محمد رضا خاتمی یا شکوری راد به حاشیه شهرها رفته و به درمان رایگان بپردازند تا موقعیت اجتماعیشان تقویت شود انفاقا این تئوری سازمان منافقین بود که در کوره پزخانه های آجر پزی ، گودها و... فعالیت عمرانی و بهداشتی می کردند اما همین که چهرهٔ نفاقشان با ترور شخصیت هایی چون آیةالله بهشتی و... روشن تر شد کاسه کوزه اشان را همان مردم محروم به هم ریختند! این را شکوری راد و خاتمی می داند اما زید آبادی همچنان نمی داند. مردم شریف جنوب شهر و حاشیهٔ شهرها دلدادهٔ اهل بیت عصمت و طهارتند و با جریانات عرب گدا که اصلاح طلبان فاسد سر دمدار آنند، سر سازگاری نداشته و ندارند. به نظر می رسد بهترین کار برای اصلاح طلبان فاسد، نظاره کردن است و خباثت نکردن! آن وقت همهٔ کارها بسامان می شود.
  • صدای IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 9
    مواضع سیاسی افراد تحت تاثیر خلقیات آنهاست .اکثر آدمهای تند مزاح که دارای صدای بلند و قوی می باشند انقلابی و اکثر آدمهای نرم خو که صدای لطیف دارند اصلاح طلب و اکثر کسانی که خلق معتدل دارند آدمهای دارای سیاست اعتدال هستند .آیا چینی نیست ؟؟؟
    • IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      6 1
      احمقانه‌ترین نظر عالم! افسادطلبان که کف خیابون دنبال سطل آشغال می‌دون و در همایش‌ها شیشه‌ها رو خرد می‌کنن لطیفن، انقلابیون که پا روی مورچه هم نمیذارن و این قدر قمقمه آب رو به هم تعارف می‌کنن که از تشنگی شهید میشن تندخو! بله برای شما احمق‌های ضدانقلاب ما خود مرگیم. نظرت رو هم بنداز تو سطل زباله
  • DK ۱۷:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    0 2
    بهترین اردوی جهادی برای جوان‌های ما تحقیق و پژوهش و پیشرفت علمی و عملیه کشوره، والا یه مدرسه و مسجد و خونه رو کارگرها هم می تونن بسازن و اتفاقا اشتغال زایی هم میشه. اگه قراره اردویی باشه باید این جوانها رو برد مناطق محروم تا انگیزه بیشتری برای همون تحقیق و پیشرفت پیدا کنن بعدشم بردسون اردوهای علمی و تحقیقاتی و پژوهشی نه کارگری. باید آینده نگر و کل نگر باشیم نه اینکه نگاه موقت و تک بعدی داشته باشیم. البته این نظر منه میشه نقدش کرد یا حتی با دید قبلی ترکیبش کرد. نیاز به چکش کاری داره و نقد و بررسی منصفانه رو باید بهش فضا داد.
    • IR ۲۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
      3 0
      جناب این چه منطقیه که حرف نپخته رو بزنیم و بعد بگیم البته ممکنه اشتباه باشه و نیاز به نقد! اولا نقد و بررسی جاش در ملأ عام نیست که مردم به اشتباه بیفتن. باید با اهل فن رفت در اتاق فکر. ثانیا، نظر شما که بیش‌تر خطی، جزئی‌نگر و تک‌بعدیه! همه جوانان که نیاز به انگیزه ندارند! بعضیا انگیزه دارن، اما میدان عمل ندارن. چه میدانی مهم‌تر از رفع فقر و گرفتاری مردم؟ اول همه را بی‌انگیزه فرض کردید؛ این نگاه تک‌بعدی اول. بعد هم برای همه، یک نسخه آموزشی نوشتید. ثالثا، اگر پول گرفتن کارگر برای رفع محرومیت و ساخت مسجد و مدرسه بود که گروه‌های جهادی شکل نمی‌گرفت! خواهش می‌کنم از این به بعد، صبرتان را در قضاوت و تحلیل زیاد کنید. حداقل صد برابر! باید با طمأنینه تحلیل کرد تا بر تمام ابعاد مسئله مسلط شد و حرف قابل دفاع زد، نه حرف پر از شک و شبهه. پیروز باشید.
  • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۸
    2 1
    آقای زید آبادی از مطبوعاتچیهای اصلاحات است مثلا از قشر فرهیخته و آگاه اصلاحاتچیها بنده تعجب می کنم چطور هم حزبیهای خود را نمی شناسد آقای زید آبادی هم حزبیهای شما اصلا برای سلطنت مثل شاه فراری فکر می کنند نه بزای خدمت به مردم واقعا از پیشنهاد شما شاخ در آوردم
  • فهیم IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    1 0
    کلمه جهاد مقدس است و با ماهییت این فرقه در تضاد است .یکی از کارنامه سیاه دولت ای فرقه در زمان رییس فتنه حذف جهاد سازندگی بود
  • IR ۱۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    متاسفانه بزرگترین و عمده ترین چیزی که به فراموشی رفته و به حسب نمی آید مردم هستند .
  • موسوی IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۴/۰۹
    0 0
    اولا اگه توفیق رو آوردن به کار جهادی پیداکنند اثرا مثبت را در مردم دارد گرجه اینها خون مردم را از قبل مکیده اند و همیشه سرقت ها از رروی کار سازمانی نیست از بی بخاری و تساعل قوه قضاییه است وقتی می گویند تا 20 میلیون را دادگاهی یا زندانی نکنید نتیجه راحتی و آسایش دزدان عمئمی می شود که همه مردم را کلافه و امنیت در سطح شهرها رخت بر بسته کسی جرات نداره خاه خود را برا چند ساعت ترک کنند . از کرمانشاه آمار بگیرید .
  • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۴/۲۱
    0 0
    من این اظهار نظرها را نمی پسندم زیرا ازقید کلمه همه برای دفاع ویا علیه یکدیگر استفاده شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس