1

ضرورت مقاومت بر شروط اصلی ایران و رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای، صدای جریان تحریف را درآورده است!

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

********

روزنامه‌های امروز چهارشنبه ۲۶ مردادماه در حالی چاپ و منتشر شد که ماجرای احیای برجام برجام و تحلیل‌های کارشناسان درباره نتایج احتمالی توافق، در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روزنامه آرمان ملی در شماره امروز خود پیرامون احتمال توافق با غرب و اثرات آن در آینده نوشته است:

از برجام فعلی انتظار نمی‌رود که همچون سال ۹۵ آن فرصت و فضا را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند. شاهد بودیم در همان دو سالی که برجام اجرا شد، بیش از صد هیئت تجاری و اقتصادی به ایران آمدند و یک فضای امیدبخش و اطمینان بخشی در کشور ایجادشده بود، قراردادهای بلندمدتی با ایرلاین‌ها و شرکت‌های هواپیمایی، چون بوئینگ و ایرباس منعقد شد. توتال با یک سرمایه‌گذاری پنج میلیارد دلاری وارد عسلویه شد و حتی خودروسازهای اروپایی با جدیت بیشتری بعد از یک دوره تحریم وارد ایران شدند. این‌ها نشانه‌ای از خوش‌بینی از فضای اقتصادی ایران در آن زمان بود، ولی در این شرایط به نظر نمی‌رسد به‌سادگی و به‌سرعت فضای اعتماد ساز در کشور ایجاد بشود. نباید انتظارات از برجام را خیلی بالا برد. تبعات احیای برجام سایه تحریم‌های شدیدتر علیه ایران را درخواهد داشت و در میان‌مدت و بلندمدت قطعاً جمهوری اسلامی ایران می‌تواند بهره بهتری از فضای منطقه و جهان و بازگشت به بازار انرژی جهان استفاده ببرد.

عاشقانه یک جاسوس استرالیایی در زندان‌های ایران! / خط قرمز مذاکره با آمریکا چیست؟

در حالی یک روزنامه اصلاح‌طلب اثرات برجام را پایدار می‌داند یک روزنامه اصلاح‌طلب دیگر برجام را موقتی خوانده است. سعید لیلاز به روزنامه اعتماد گفته است که برجام قفل هیچ کلیدی در اقتصاد را بازنخواهد کرد.

عاشقانه یک جاسوس استرالیایی در زندان‌های ایران! / خط قرمز مذاکره با آمریکا چیست؟

روزنامه همدلی نیز از آغاز شمارش معکوس نوشته و گفته است:

نشانه‌های رسیدن به یک توافق هسته‌ای دیگر بین ایران و طرفین غربی، نسبتاً افزایش‌یافته است؛ امری که ناظران سیاسی از آن به‌عنوان یک اتفاق مثبت یادکرده‌اند. وزارت خارجه ایران، پاسخ خود به پیشنهاد اتحادیه اروپا را بسیار واقع‌بینانه و حرفه‌ای خوانده که متناسب با معیارهای مبتنی بر حفظ منافع ملی ایران بوده است. تهران همچنین اعلام کرده است که تا پایان امروز، منتظر پاسخ طرفین غربی به نکات جدیدی که مطرح کرده است، خواهد ماند و این اکنون آمریکاست که باید در تعامل با پاسخ‌های ایران به پیشنهاد اتحادیه اروپا، از خود نرمش لازم را نشان دهد. در همین حال روزنامه العربی الجدید به نقل از منابع آگاه نزدیک به مذاکرات هسته‌ای خبر داد که پاسخ ایران به متن پیشنهادی اتحادیه اروپا در واپسین ساعت‌های ضرب‌الاجل تعیین‌شده از جانب جوزپ بورل در قالب یک نامه الکترونیک ارسال‌شده است.

این روزنامه در ادامه نوشته است:

 این منابع که نخواسته‌اند نامشان فاش شود تأکید کرده‌اند که پاسخ ایران دربردارنده ملاحظات ایران درباره سه پرونده بلاتکلیف در مذاکرات است و اضافه کرده‌اند که متن پیشنهادی اروپا شامل وعده آمریکا درباره رفع تحریم‌های ثانویه برخی شرکت‌های اقتصادی وابسته به سپاه پاسداران و آمادگی برای حل مسئله ضمانت‌ها و اختلافات ایران و آژانس به‌صورت سازنده و مثبت است. به گفته این منابع، رابرت مالی فرستاده ویژه آمریکا در امور ایران وعده داده که واشنگتن آماده است که در جلسه آتی شورای حکام آژانس بین‌المللی پرونده پادمانی را ببندد به شرطی که آژانس در گزارشی پایان اختلافاتش با ایران را اعلام کند.

عاشقانه یک جاسوس استرالیایی در زندان‌های ایران! / خط قرمز مذاکره با آمریکا چیست؟

روزنامه خراسان نیز به تحلیل توافق پرداخته و توپ را در زمین آمریکایی‌ها انداخته است، این روزنامه می‌نویسد:

شنیده‌ها از منابع آگاه و نزدیک به مذاکرات هسته‌ای نشان می‌دهد پس از جلسات متعدد کارشناسی در سطوح مختلف بر سر چگونگی پاسخ به متن بورل و پیشنهادهای اتحادیه اروپا که باهدف به دست آوردن راهکارهایی برای حل‌وفصل این موضوعات انجام شد سرانجام پاسخ‌ها با تکیه‌بر اطمینان از انتفاع پایدار اقتصادی ملت ایران از رفع تحریم‌ها و چگونگی نهایی کردن چند بند باقی‌مانده، تدوین و همراه با ایده‌ها و ابتکارات عملی به‌طرف اروپایی ارائه شد. منابع خراسان می‌گویند: ازنظر جمهوری اسلامی ایران در هیچ‌یک از موضوعات باقی‌مانده، بن‌بستی وجود ندارد و درصورتی‌که طرف مقابل برای نهایی کردن متن و دستیابی به توافق، اراده واقعی داشته باشد، می‌توان ظرف چند روزبه مرحله اعلام توافق رسید و حالا این دولت آمریکاست که باید تصمیم بگیرد که آیا برای بهره‌گیری از فرصت فراهم‌شده اراده و آمادگی لازم را دارد یا خیر.

عاشقانه یک جاسوس استرالیایی در زندان‌های ایران! / خط قرمز مذاکره با آمریکا چیست؟

جریان تحریف و خط قرمز مذاکرات

روزنامه کیهان نیز در ادامه سلسله گزارش‌های خود پیرامون برجام امروز به نکته مهمی درباره جریان تحریف برجام اشاره‌کرده و نوشته است:

گذشت زمان عبرت‌های مهمی را فراروی ما قرار داده است؛ عبرت‌هایی که در طول سال‌های گذشته تاکنون در گزارش‌های متعدد به‌ضرورت تعمق و تأمل بر آن‌ها و رعایت خطوط قرمز نظام درروند مذاکرات هسته‌ای اصرار کرده است. بر همین اساس است در شرایطی که مذاکرات هسته‌ای به ایستگاه‌های پایانی خود نزدیک می‌شود در گزارش‌های متعددی بازهم به مسئولان حوزه دیپلماسی کشور هشدار داده که بر خطوط قرمز و شروط اصلی نظام مقاومت کنند چه آنکه توافق بدون تضمین و لغو تحریم‌ها یعنی تکرار خسارت محض.

در ادامه این گزارش آمده است:

اکنون ۷ سال از زمان امضای برجام گذشته و زمان نشان داده است دولت قبل و هوادارانش در مذاکرات هسته‌ای دچار اشتباه راهبردی و تاکتیکی شدند و تحلیل‌ها و پیش‌بینی‌ها آن بود که مطابقت دقیقی با واقعیت موجود در فضای سیاسی ایران و جهان داشت.

ضرورت مقاومت بر شروط اصلی ایران و رعایت خطوط قرمز در مذاکرات هسته‌ای تأکید شده، صدای جریان تحریف را درآورده تا با وارونه‌نمایی و سانسور واقعیات، بار دیگر القا کند که همه حتی منتقدان برجام به این نتیجه رسیده‌اند که هر توافقی بهتر از عدم توافق است!

عاشقانه یک جاسوس استرالیایی در زندان‌های ایران! / خط قرمز مذاکره با آمریکا چیست؟

روایت دروغین یک جاسوس از زندان‌های ایران

روزنامه وطن امروز در یادداشتی به یک مستند پخش‌شده از تلویزیون استرالیا واکنش نشان داده است، در این مستند کایلی مور گیلبرت به بیان مطالبی توهمی پرداخته است، وطن امروز می‌نویسد:

گیلبرت در مستند «۶۰ دقیقه استرالیا» که فروردین‌ماه سال جاری پخش‌شده، ادعاهای مضحکی را مطرح می‌کند؛ که مسئول پرونده‌اش، عاشقش شده، برایش در زندان پیتزا و کیک تولد خریده و گیلبرت هم از احساساتش استفاده می‌کرده و اطلاعات به دست می‌آورده و نامه‌هایی را روی کاغذ و دستمال‌کاغذی نوشته و به خانواده‌اش در استرالیا رسانده است؛ اما وقتی می‌فهمد آزادی‌اش نزدیک است، به‌طرف می‌گوید علاقه‌ای به او ندارد؛ قاضی‌زاده هم (که دچار شکست عشقی شده) گیلبرت را به زندان قرچک می‌فرستد و آزادی‌اش را ۷ ماه به تأخیر می‌اندازد!

عاشقانه یک جاسوس استرالیایی در زندان‌های ایران! / خط قرمز مذاکره با آمریکا چیست؟

در ادامه سرمقاله این روزنامه آمده است:

آن‌ها که از ماجرا باخبرند به این روایت پوزخند می‌زنند. او در این مستند نمی‌گوید دادگاه‌هایش چطور برگزارشده، یا چند بار و چطور با سفیر کشورش ملاقات کنسولی داشته، نمی‌گوید که در قرچک با دبیر وقت ستاد حقوق بشر و رئیس وقت سازمان زندان‌ها دیدار کرده و آن دو، ساعت‌ها با زندانیان ازجمله گیلبرت گفت‌وگو کرده‌اند و وقتی از او پرسیده‌اند چه چیزی لازم دارد، از کمبود سبزیجات گلایه کرده و خواهان دسترسی به کتانی‌هایش شده تا علاوه بر سالن ورزشی، بتواند در حیاط بزرگ بندشان هم بدود. نمی‌گوید شایعه بی‌اساس خودکشی‌اش چطور در رسانه‌ها پخش‌شده، یا اینکه هدفش از سفر به ایران چه بوده است؛ بلکه در مستند فقط روایت می‌شود که همسر اسرائیلی‌اش پس از دستگیری او، به او خیانت کرده و وقتی مجری از او می‌پرسد علت این موضوع چیست، خانم پژوهشگر خیلی راحت می‌گوید نمی‌داند و ترجیح داده به این بحث ورود نکند.

مهم آن است که در فقدان روایت صحیح از پرونده‌هایی که بعد بین‌المللی پیدا می‌کنند، فرصت برای داستان‌پردازی‌های خیالی و خدشه به وجهه جمهوری اسلامی ایران و عدلیه آن فراهم می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    7 21
    برادران سوپر انقلابی یادشان باشد مذاکرات برجام باید برد برد باشد .اگر نه ما ضرر می کنیم . حتما و حتما برد آمریکا را هم در نظر داشته باشید و فقط به فکر برد خودتان و اروپا و روسیه و چین نباشید .تا برجام دوام پیدا کند . اگر آمریکا برد نداشته باشد رییس جمهور بعدی از برجام خارج می شود چون برجام معاهده نیست بلکه توافق رییس جمهور است .فقط به فکر برد یک طرفه نباشید.امریکا بدش نمی آید ایران قدرت اتمی شود .تا اروپا و عربها از زیر سایه اش خارج نشوند.
    • سید IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      10 4
      برادر ابَرلیبرال را ! چه نگران سهم ارباب!!!! نترس جانم بی برجام و بابرجام ایران باید به خودش متکی باشد و روی پای خودش بایستد! ضمناً ابَرلیبرال ها هم آخرش سر در آخور غرب دارند و از ایشان آبی برای ایران گرم نمی شود! پس بهتر است به فکر رفتنت به یانکیستان باشی!!!!!
    • علی IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      10 4
      چه خوب که آمریکا توی ایران اینقدر وکیل بی جیره و مواجب داره
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      13 3
      امضای کری تضمین است هم حاصل مذاکرات برد برد برجامی جماعت غربگدای افسادطلب بود که هیچ گاه نتایج خسارت بارش از ذهن مردم ایران پاک نمی شود
    • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      6 3
      مستر سوپر غربگدا، امثال تو فقط دنبال منافع اربابتان هستید و با آوردن نام روسیه و چین، اصل بی ریشه خود را نشان میدهید....
    • IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      5 4
      ماشاءالله چقدر فهم وحزم و درایت و دور اندیشی وسیاست ای کاش امیر کبیر الدوله روحانی بودی واین بر جام را با این همه گره ومشکل یک جا سر می کشیدی وسرمست از برد آمریکا می شدی که از راه بدر نرود و از برجام خارج نشود افسوس که ملت این تحفه را از دست داد حالا بچشد .خدایا آن را که عقل ندادی چه بدادی!
    • صادق IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۸
      1 0
      داشتن انرژی هسته ای حق کلیه کشور ها نیست که هست پس آمریکا ‌‌‌‌واسراییل وغربی ها علیه ایران جنگ راه انداخته اند تااز نعمت ارزی هسته ای جلوگیری نمایندو بردبرد مربوط دولت قبل بود که بخواسته های غربی ها لبیک می‌گفت والت دست آنها برای انجام ماموریت سرویسهای اطلاعاتی دشمن تا نابودی تاسیسات هسته ای پیش رفت وغربی ها حقی‌ندارندکه به انها داده شود
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۹
      0 0
      مگه رییس جمهور محبوبت جز برد برد ترامپ کار دیگری انجام داد ولی باز هم دیدی که از برجام خارج شد
  • سید IR ۱۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    6 4
    نویسنده مقاله روزی نامه آرمان مانند آن کودکی است که خواب بستنی دیده است و در خواب چه ملچ ملوچی راه انداخته است!!
  • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    4 3
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 3
    موصوع عاشقی نبوده
  • IR ۲۳:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 3
    لطفا بنویسند، برجام سال ۹۵ چه فرصت و فضایی را برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد که در طی سالهای 95 تا 99 جنس‌ها هزار درصد گران شد. و اثرات دائمی برجام 95 هنوز برسفره مردم سنگینی می کند.
  • IR ۲۳:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 2
    دوستان ببخشید برجام ....
  • IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    2 1
    خب داستان رو شما بگید.شما هم دارید پنهان کاری می کنید که ...قضیه چیه هم اونا پنهانکاری میکنن هم شما!
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    ما الان مانند بچه یتیم هستیم که هر کی میرسه میزنه تو سرش اون شخصی که میگه اگه امریکا را راضی نکنیم از برجام خارج میشه در دوره روحانی توافق شد ولی عربستان و کشورهای عربی نفتخیز و اسراییل مخالفت کردن و امریکا وقتی بازار انها را بسیار جذابتر دید قرارداد را لغو کرد الان هم مانندآن موقع است . ما الان انقدر بیچاره شده ایم که باید بن سلمان و کشورهای عربی و دیگران را هم از خودمان راضی نگه داریم تا امریکا بعداز توافق از آن خارج نشود.
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    3 1
    بله، جناب مسول میخواسته با آزاد کردن وی با او رابطه داشته باشد. بجای پاک کردن صورت مسئله آن مسول بدون تعهد و شهوت ران را اخراج و محاکمه کنید
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    1 1
    گر منافع ما در مذاکرات پیش رو تامین نشود. چاره کار ماایرانیها 1- در توکل به خداست نه کدخدا 2-خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی و غیره 3-تحریم دلار و رجوع به ارزهای دیگر 4-اقتصاد مقاومتی و دانش بنیان 5- روابط بازرگانی با کشور های دوست و همسایه است . برجام و خرجام کیلو چنده؟ اونیکه می گفت ما بلدیم بادنیا گفتگو کنیم و باید به کد خدا التماس کنیم رفته است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس