انتخابات تل‌آویو: رقابت نزدیک نتانیاهو- لاپید و عدم تغییر در توازن قوا

نتایج آخرین نظرسنجی انجام‌شده در سرزمین‌های اشغالی نشان می‌دهد که رقابت نزدیک احزاب «لیکود» و «یش عتید» تغییری در موازنه قوای سیاسی تل‌آویو ایجاد نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، روزنامه اسرائیلی «معاریو» در نظرسنجی خود از رقابت نزدیک «بنیامین نتانیاهو» و «یائیر لاپید» در انتخابات آینده کنست خبر داد و اعلام کرد که با این رقابت، تغییری در موازنه قوای رژیم صهیونیستی ایجاد نخواهد کرد.

طبق گزارش پایگاه خبری-تحلیلی «العربی الجدید»، نتایج نظرسنجی امروز (جمعه) روزنامه معاریو نشان می‌دهد که رقابت بین ائتلاف جناح راست به رهبری «بنیامین نتانیاهو» رئیس حزب «لیکود» و جناح مخالف به رهبری «یائیر لاپید» نخست وزیر پیشبرد امور کابینه تل‌آویو نزدیک است و توازن قوای سیاسی در رژیم صهیونیستی بدون تغییر باقی مانده است.

طبق نتایج این نظرسنجی، پیش‌بینی می‌شود که ائتلاف نتانیاهو، نخست‌وزیر سابق رژیم صهیونیستی بتواند ۵۸ کرسی به دست آورد و ائتلاف رقیب، یعنی احزاب طرفدار لاپید، نخست‌وزیر کنونی کابینه تل‌آویو هم به ۵۶ کرسی برسد. در صورت به دست آمدن چنین نتیجه‌ای ائتلاف احزاب لیکود به رهبری نتانیاهو و یش‌عتید به رهبری لاپید با احزاب کوچک‌تر، ائتلافی شکننده با اختلافی کم خواهد بود.

پیش از این، «ایهود اولمرت» نخست‌وزیر اسبق رژیم صهیونیستی در گفت‌وگویی اختصاصی با شبکه «i۲۴» ضمن اشاره به اینکه انتخابات پیش‌رو تغییری در وضعیت سیاسی تل‌آویو ایجاد نخواهد کرد، مدعی شده بود که نتانیاهو نخواهد توانست باری دیگر نخست‌وزیر کابینه تل‌آویو شود.

با این حال، اکثر نظرسنجی‌های هفته‌های گذشته در سرزمین‌های اشغالی از بازگشت نتانیاهو به قدرت حکایت داشته‌اند.  شبکه ۱۲ رژیم صهیونیستی اعلام کرده بود که نخست‌وزیر سابق و رئیس حزب لیکود با ۳۳کرسی پیروز انتخابات دور آتی کنست خواهد شد؛ این حزب در ائتلاف با احزاب کوچکتر از خود موفق به تشکیل کابینه خواهد شد.

نظرسنجی دیگری قبل از این، توسط موسسه «Panels Politics» برای روزنامه «معاریو» انجام شده بود که پیش‌بینی می‌کرد اگر انتخابات در حال حاضر برگزار شود، حزب لیکود به رهبری نتانیاهو ۳۶ کرسی خواهد داشت و قوی‌ترین عملکرد را نشان خواهد داد؛ در مقابل، شانس حزب یش‌عتید تنها ۲۳ یا ۲۴ کرسی خواهد بود.

براساس این نتایج، نتانیاهو طی روزهای گذشته اعلام کرد که  نوامبر آینده، زندگی‌نامه خود را در کتابی منتشر خواهد کرد؛ این گام جدید وی برای مرحبه پسانتخابات پارلمانی بود که ممکن است باری دیگر او را به قدرت برساند.

بنیامین نتانیاهو، رهبر حزب لیکود ۱۲ سال را به عنوان نخست‌وزیر در رژیم صهیونیستی سپری کرده بود که این مدت، طولانی‌ترین دوره حضور یک فرد در این جایگاه در تاریخ تل‌آویو محسوب می‌شود. رهبر اپوزیسیون در صورت کسب تعداد کافی کرسی توسط جناح راست در انتخابات بعدی این فرصت را خواهد داشت که به این سِمَت بازگردد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس