امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +تصاویر

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران ضمن شرکت در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با ۴۲ نفر از همتایان و مقام‌های عالیرتبه کشورهای مختلف و همچنین آنتونیو گوترش دیدار و گفت‌وگو کرد.

به گزارش مشرق، هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال در حالی برگزار شد که آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشورمان برای نخستین بار و در دومین سال حضورش در این سمت در این نشست حضور یافت و ضمن ایراد سخنرانی با برخی مقامات حاضر و همچنین دبیرکل سازمان ملل متحد دیدار و گفت‌وگو کرد. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«ناصر کنعانی» سخنگوی وزارت امور خارجه در توئیتی درباره سخنرانی آیت‌الله رئیسی در مجمع عمومی نوشت: سخنرانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در ۷۷ امین اجلاس مجمع عمومی سازمان‌ ملل، صدای عدالتخواهی و حق طلبی کشورها و ملت‌های آزاده بود. ناقضان واقعی حقوق بشر شایستگی اخلاقی لازم برای اظهارنظر درباره حقوق بشر را ندارند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه هم که آیت‌الله رئیسی را در این سفر همراهی می‌کرد، برای دومین بار پس از تصدی سمت وزارت خارجه در این نشست شرکت کرد. رئیس دستگاه دیپلماسی سال گذشته در هفتاد و ششمین نشست مجمع عمومی نیز شرکت و در حاشیه آن با برخی مقامات و وزرای خارجه کشورهای مختلف ملاقات کرده و به رایزنی پرداخته بود.

*  کشورهای مختلف از نقش ایران در مبارزه با تروریسم و جایگاه مهم ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه‌ای متلاطم یاد می‌کنند

امیرعبداللهیان امسال هم ضمن همراهی با رئیس جمهور و پس از بازگشت آیت‌الله رئیسی به تهران، همچنان در نیویورک ماند و در این مدت ملاقات‌ها و دیدارهای فشرده‌ای را با برخی مقامات و همتایان انجام داد. آنگونه که خودش در صفحه اینستاگرامش در این باره نوشت: همزمان با آغاز به کار نشست ۷۷ مجمع عمومی سازمان ملل متحد به همراه رئیس جمهور محترم و همکارانم در وزارت امور خارجه به نیویورک سفر کردم. در این سفر چند روزه که در بخش اول آن جناب آقای دکتر رئیسی حضوری فعال، موثر و پرکار داشتند، اینجانب در ادامه علاوه بر حضور در نشست‌ها و جلسات رسمی با ۴۲ همتا و مقام عالیرتبه از کشورهای مختلف و از جمله دبیرکل و سایر مقامات ارشد سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو داشتم که مشروح آن در رسانه‌ها منتشر شده است.

رئیس دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: در تمام این دیدارها و جلسات ضمن پیگیری توافقات جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و مجامع بین‌المللی، سعی بر این داشتم که با تشریح واقع بینانه وضعیت فعلی منطقه و جهان، تحلیل درستی خارج از جو رسانه‌ای مرسوم به طرف‌های گفت‌وگو منتقل کنم.در اکثر این دیدارها در خصوص روند مذاکره رفع تحریم‌ها رایزنی کردم و موضع منطقی جمهوری اسلامی ایران را که خواهان توافق خوب، قوی و پایدار هستیم، اما به شرط انتقاع اقتصادی از توافق، تبیین کردم.در دیدار با مقامات کشورهای مختلف از نقش جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با تروریسم و جایگاه مهم ایران به عنوان جزیره ثبات در منطقه‌ای متلاطم یاد می‌کنند. البته همین ثبات و قدرت است که باعث می‌شود دشمنان به هر بهانه‌ای بخواهند مانع پیشرفت و توسعه ایران شوند را که قطعا نمی‌توانند… به مردم بزرگ ایران که پشتوانه اقتدار کشور و دیپلماسی پویا هستند صمیمانه درود می‌فرستم. ما به تلاش‌های قوی خود هم برای بی اثر کردن تحریم‌ها و هم برای لغو تحریم‌های ظالمانه علیه کشور ادامه می‌دهیم.

وزرای خارجه ایرلند، کره جنوبی، قطر، لبنان، نروژ، جمهوری آذربایجان، ارمنستان، اتریش، سوئد، برزیل، بلژیک، هلند، کویت، اردن، امارات عربی متحده، نیکاراگوئه، سریلانکا، اوگاندا، اریتره، ونزوئلا، عراق، سوریه، کوبا، مالی، اندونزی، موریتانی، بلاروس و اسلوونی از جمله مقاماتی بودند که امیرعبداللهیان در این چند روز در نیویورک با آنها دیدار و گفت‌وگو کرد.

«آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، «چابا کروشی» رئیس نشست هفتاد و هفتم مجمع عمومی سازمان ملل، «پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی، «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه، «مارتین گریفیتس» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل هم از دیگر مقاماتی بودند که در این مدت با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کردند.

* منابع بلوکه شده ایران در سئول محور گفت‌وگوی امیرعبداللهیان با همتای کره‌ای

امیرعبداللهیان در دیدار «پارک جین» وزیر خارجه کره جنوبی ضمن دعوت از او برای سفر رسمی به تهران ابراز امیدواری کرد که با روی کار آمدن دولت جدید در این کشور شاهد پیشرفت در روابط دو کشور باشیم.

 وزیر امور خارجه کره جنوبی نیز تأکید کرد که رفع موانع دسترسی به منابع ایران در بانک‌های کره جنوبی در دستورکار این کشور قرار دارد و ابراز امیدواری کرد که با برداشته شدن موانع مزبور، شرکت‌های کره‌ای بتوانند در زمینه‌های مختلف در ایران فعالیت کنند.  

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در دیدار با «سایمون کاوونی» همتای ایرلندی در خصوص مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت: جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به توافق خوب و پایدار آمادگی دارد، ولی این امر مستلزم حسن نیت، واقع بینی و اراده لازم از طرف آمریکا و سه دولت اروپایی است و در پرتو توافق هسته‌ای باید تحریم‌های یکجانبه علیه ایران برطرف شده و پرونده اتهامی هسته‌ای ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شود. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

وزیر امور خارجه ایرلند نیز علاقه‌مندی کشورش برای تعمیق روابط با جمهوری اسلامی ایران را مورد اشاره قرار داد و با اشاره به تحولات جاری در اروپا گفت: تمایل زیادی برای تنوع بخشی در روابط تجاری و اقتصادی وجود دارد. 

خانم «آنیکن هویتفلد» وزیر خارجه نروژ از دیگر وزرای خارجه بود که در این مدت با امیرعبداللهیان دیدار کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها گفت که در صورت وجود اراده لازم نزد آمریکا، توافق همچنان در دسترس است و افزود: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی باید بر اساس وظایف و مسؤولیت فنی خود عمل کند و از رویکرد سیاسی و دوگانه در مورد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای فاصله بگیرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

* رایزنی با وزرای خارجه جمهوری آذربایجان و ارمنستان

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «جیحون بایراموف» وزیر خارجه جمهوری آذربایجان در حاشیه نشست امسال مجمع دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار، با اشاره به برخی گزارشات و شواهد در مورد جابه‌جایی‌ها در منطقه قفقاز، موضع صریح جمهوری اسلامی ایران را در مخالفت صریح و قطعی با هرگونه تغییر ژئوپلتیک و مرزهای منطقه مورد تأکید قرار داد و افزود: جمهوری اسلامی ایران در رایزنی با مقامات دو کشور جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان آماده کمک به طرفین مناقشه برای حل مسالمت‌آمیز اختلافات بین آنها است. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

امیرعبداللهیان همچنین با «آرارات میرزویان» همتای ارمنستانی در حاشیه این نشست دیدار و گفت‌وگو کرد. 

رئیس دستگاه سیاست خارجی کشورمان بر موضع ایران مبنی بر عدم‌ پذیرش هرگونه تغییر در مرزها و ژئوپولیتیک منطقه تأکید کرد و افزود: جمهوری اسلامی ایران قویا معتقد است که اختلافات کشورها باید از طریق مذاکره و گفت‌وگوی سیاسی درون منطقه حل و فصل شود. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«شیخ عبدالله بن زاید آل نهیان» وزیر خارجه امارات عربی متحده و حسین امیرعبداللهیان هم در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل دیدار و گفت‌وگو کردند و وزیر خارجه امارات ابراز امیدواری کرد که در آینده نزدیک به ایران سفر کند.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

حسین امیرعبداللهیان در ادامه رایزنی‌هایش در حاشیه هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با «ایمن الصفدی» وزیر امور خارجه اردن دیدار و درباره موضوعات دوجانبه و تحولات منطقه به ویژه اوضاع فلسطین و قدس شریف گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه در دیدار همتای اردنی در نیویورک گفت: هیچ محدودیتی برای گسترش روابط با اردن قائل نیستیم.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

* آمادگی عراق برای میزبانی دور جدید مذاکرات ایران و عربستان

حسین امیرعبداللهیان همچنین با «فؤاد حسین» همتای عراقی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر خارجه عراق در این دیدار با اشاره به روند مثبت گفت‌وگوهای ایران و عربستان، از آمادگی کشورش برای برگزاری دور جدید گفت‌وگوها در بغداد خبر داد و خاطرنشان کرد: عراق به مساعی جمیله خود در این زمینه ادامه می‌دهد و ایران و عربستان را به بازگشت روابط به حالت طبیعی و بازگشایی سفارتخانه‌ها دعوت می‌کند.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

امیرعبداللهیان هم در دیدار با همتای عراقی با توجه به برخی مواضع مداخله گرانه مقامات آمریکایی در روزهای اخیر، اعتراض مسالمت آمیز را حق هر ملتی خواند، اما از رویکرد مداخله گرانه آمریکا در امور ایران و منطقه و از جمله اقدامات تحریک آمیز در همراهی با آشوبگران و جریان‌هایی که با سوءاستفاده از احساسات پاک مردم ایران به دنبال اجرای پروژه ناامن سازی و کشته سازی در ایران هستند، به شدت انتقاد کرد و آن را در تعارض آشکار با پیام‌های مکرر دیپلماتیک کاخ سفید به ایران در مورد ضرورت توافق و ایجاد ثبات و امنیت در منطقه برشمرد.

* تبادل پیام‌ها بین ایران و آمریکا در جریان است

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با «فیصل المقداد» وزیر خارجه سوریه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی در این دیدار درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها بیان کرد: تبادل پیام‌ها بین آمریکا و ایران از طریق برخی وزرای خارجه و هماهنگ کننده در حال انجام است. ایران با اتخاذ رویکردی منطقی مسیر دیپلماسی را پیگیری می‌کند و بر توافقی پایدار و دارای تضمین برخورداری از منافع اقتصادی آن تأکید دارد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«الکساندر شالنبرگ» وزیر خارجه اتریش هم در حاشیه نشست مجمع عمومی با همتای ایرانی خود دیدار کرد.

وزیر خارجه اتریش در این دیدار با اشاره به علاقه‌مندی شرکت‌های اتریشی برای حضور در بازارهای جدید در منطقه غرب آسیا از جمله ایران، آمادگی کشورش را برای مشارکت در ترسیم نقشه راه به منظور تسریع همکاری‌ها اعلام کرد.

وی همچنین آمادگی اتریش را برای ایجاد نقش سازنده در حل مسائل باقیمانده با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در راستای به سرانجام رساندن مذاکرات وین اعلام کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

* حکم صادره برای حمید نوری فاقد وجاهت قانونی

«آن لینده» وزیر خارجه سوئد هم در نیویورک با امیرعبداللهیان دیدار کرد .

حسین امیرعبداللهیان در این دیدار حکم صادره از سوی دادگاه سوئد برای «حمید نوری» شهروند ایرانی زندانی در سوئد را فاقد هرگونه وجاهت و صلاحیت قانونی خواند و اظهار داشت: نباید اجازه داد طرف‌های ثالث در راستای منافع گروهی و یا سیاسی خود بر روابط تاریخی و عمیق دو کشور تاثیر سوء بگذارند.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

* انتقاد از رویکرد دوگانه غرب نسبت به حقوق بشر

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین با خانم «حاجه لهبیب» وزیر امور خارجه بلژیک در نیویورک ملاقات و از رویکرد دوگانه کشورهای غربی نسبت به حقوق بشر و اعمال گزینشی آن انتقاد کرد. 

وزیر امور خارجه در این ملاقات بر آمادگی ایران برای نهایی کردن برخی اسناد پایه همکاری دوجانبه ایران و بلژیک از جمله موافقتنامه حمل و نقل دریایی، اجتناب از اخذ مالیات مضاعف و حمایت از سرمایه‌گذاری متقابل تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«ووپکه هوکسترا» وزیر خارجه هلند هم با همتای ایرانی خود در نیویورک دیدار و ضمن ابراز امیدواری برای حصول توافق در وین، آمادگی کشورش را برای توسعه مناسبات با ایران اعلام کرد. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

امیرعبداللهیان همچنین در حاشیه نشست مجمع عمومی در نیویورک با «کارلوس فاریا» وزیر خارجه ونزوئلا دیدار و ضمن مرور آخرین وضعیت مناسبات دوجانبه، سفر اخیر نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران را مهم‌ خواند.

وزیر خارجه ونزوئلا نیز، بر عزم و اراده رهبری کشور متبوعش برای توسعه مناسبات با ایران و لزوم افزایش سطح تماس‌ها و سفر مقامات عالی دو کشور تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

  حسین امیرعبداللهیان همچنین با «کارلوس آلبرتو فرانکو فرانسا» وزیر خارجه برزیل هم دیدار کرد.

وزیر امور خارجه برزیل در این دیدار ضمن تأکید بر وجود منافع مشترک بین دو کشور، آمادگی کشورش را برای افزایش مبادلات تجاری و عملیاتی کردن توافقات فیمابین اعلام کرد و افزود: ایران شریک قابل اعتمادی برای گسترش مناسبات اقتصادی در منطقه غرب آسیا است.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«دنیس مونکادا» وزیر خارجه نیکاراگوئه در دیدار با امیرعبداللهیان در نیویورک بر عزم و اراده این کشور برای گسترش مناسبات با جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«شیخ احمد ناصر محمد الصباح» وزیر امور خارجه کویت نیز با حسین امیرعبداللهیان دیدار و در این ملاقات بر عزم و اراده رهبری کشور متبوعش برای توسعه مناسبات با ایران تأکید کرد.

شیخ احمد الصباح با دعوت از وزیر امور خارجه ایران برای سفر به کویت و گفت‌وگو در خصوص روند گسترش مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای، بر موضع حمایتی کویت از مذاکره و گفت‌وگوی منطقه‌ای تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«عثمان صالح محمد» وزیر خارجه اریتره هم از دیگر وزرای خارجه بود که با امیرعبداللهیان ملاقات کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار بر اهتمام جدی دولت سیزدهم نسبت به قاره آفریقا از جمله کنشگری اریتره در شاخ آفریقا تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«علی صبری» وزیر خارجه سریلانکا نیز دیگر وزیر خارجه‌ای بود که با امیرعبداللهیان دیدار کرد و در این دیدار از حضور و مشارکت شرکت‌های ایرانی در برخی پروژه‌های زیرساختی این کشور ابراز خرسندی کرده و بر اراده سیاسی دولتش برای رفع موانع گسترش روابط دوجانبه تأکید کرد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«حاجی اودونگو» وزیر خارجه اوگاندا هم در حاشیه نشست مجمع عمومی با حسین امیرعبداللهیان دیدار کرد.

امیرعبداللهیان در این دیدار آمادگی بخش خصوصی ایران را برای اجرای پروژه های فنی و مهندسی و حضور هرچه بیشتر تجار و بازرگانان ایرانی از جمله شرکت های دانش بنیان در این کشور اعلام کرد.  

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«پیتر مائورر» رئیس کمیته بین‌المللی صلیب سرخ جهانی نیز از دیگر مقاماتی بود که با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار و با قدردانی از همکاری‌های ایران در تسهیل عملیات صلیب سرخ در منطقه غرب آسیا در سال‌های گذشته بر ضرورت ادامه همکاری و مشورت‌ها با ایران با توجه به وجود توانمندی بالای هلال احمر ایران تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«مارتین گریفیتس» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل هم با حسین امیرعبداللهیان ملاقات کرد و وزیر امور خارجه در این دیدار گفت: در حالی که نزدیک به ۵ میلیون مهاجر افغانستانی در ایران زندگی می‌کنند که روزانه تعداد قابل توجهی به با عبور از مرزهای مشترک وارد ایران می شوند، اما از کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل به این جمعیت بزرگ و به‌ ویژه آوارگان جدید افغانستانی در ایران خبری نیست.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

* میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد

امیرعبداللهیان همچنین با «برونو رودریگز» همتای کوبایی دیدار کرد. وزیر امور خارجه ایران در این دیدار، اقدام کشورهای غربی در توسل به شیوه‌های گوناگون برای مداخله در امور داخلی کشورها از جمله ایران و کوبا به بهانه‌های مختلف و تحریک احساسات مردم را محکوم کرد و گفت: جمهوری اسلامی ایران مهارت لازم را در مهار و مقابله با این گونه مداخله گری خارجی و سوء استفاده از احساسات مردمی دارد.

وی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز بیان کرد: چنانچه دولت آمریکا اراده‌ای برای اتخاذ تصمیم داشته باشد، حصول توافق دور از دسترس نخواهد بود، اما آمریکا تاکنون قادر به اتخاذ تصمیم واقع بینانه نبوده است. ما میز مذاکره را ترک نخواهیم کرد، دیپلماسی به خوبی کار می‌کند.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«محمد سالم ولد مزروک» وزیر خارجه موریتانی هم در حاشیه نشست امسال مجمع عمومی با همتای ایرانی دیدار کرد. وزیر امور خارجه موریتانی در این دیدار ضمن استقبال از ایده گسترش مناسبات راهبردی با ایران، بر توسعه مناسبات در حوزه‌های آموزش عالی، کشاورزی، ماهیگیری و انرژی‌های تجدیدپذیر تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«داتو اریوان یوسف» وزیر خارجه برونئی هم دیگر وزیر خارجه‌ای بود که با رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران دیدار کرد. امیرعبداللهیان در این دیدار ضمن دعوت از مقامات عالی برونئی برای سفر به ایران، گفت: جمهوری اسلامی ایران از توسعه مناسبات دوجانبه با برونئی استقبال می‌کند.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

حسین امیرعبداللهیان همچنین در دیدار رئیس مجمع عمومی سازمان ملل آخرین وضعیت مذاکرات رفع تحریم‌ها و پیام های تبادل شده با طرف آمریکایی را تشریح و اظهار داشت: تروریسم و افراط گرایی همچنان چالش اصلی در منطقه خاورمیانه است که با تشدید وضعیت افغانستان به منشا نگرانی جدی برای کشورهای منطقه بدل شده است. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در دیدار امیرعبداللهیان از نقش مهم ایران در کمک به صلح و امنیت منطقه قدردانی و نسبت به حصول توافق در وین ابراز امیدواری کرد. 

امیرعبداللهیان در این دیدار با بیان اینکه پیشرفت‌های زیادی در مذاکرات رفع تحریم‌ها حاصل شده، یادآور شد: معتقدیم توافق دست یافتنی است، اگر طرف آمریکایی واقع بینانه برخورد کند. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

«عبدالله دیوپ» وزیر خارجه مالی، «رتنو مرسودی» وزیر خارجه اندونزی، «تانیا فایون» وزیر خارجه اسلوونی و «ولادیمیر ماکی» وزیر خارجه بلاروس هم از دیگر وزرای خارجه بودند که با همتای ایرانی دیدار و به رایزنی پرداختند.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

وی همچنین در نشست سه جانبه‌ای به همراه وزرای خارجه روسیه و ترکیه (کشورهای ضامن روند آستانه) به میزبانی ترکیه درباره سوریه شرکت کرد. از سوی دیگر «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه نیز در مدت حضور امیرعبداللهیان در نیویورک با وی دیدار و درباره تحولات سوریه به رایزنی پرداخت. 

امیرعبداللهیان در این نشست طی اظهاراتی با اشاره به اهمیت کار کمیته قانون اساسی و با تأکید بر وضعیت اقتصادی و بشردوستانه در سوریه و آثار منفی تحریم‌ها بر معیشت مردم عادی، بر لزوم لغو تحریم‌ها و رفع موانع و افزایش کمک‌های بشردوستانه به همه سوری‌ها در سراسر کشور تأکید کرد. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

حسین امیرعبداللهیان همچنین در مدت حضورش در نیویورک در نشست وزرای امور خارجه عضو کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد شرکت و به ایراد سخنرانی پرداخت.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

 همزمان با سفر رئیس جمهور به نیویورک، بخش صدور کارت ملی ایرانیان مقیم آمریکا توسط دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن راه اندازی شد. 

امیرعبداللهیان همچنین در این سفر با سرپرست و اعضای دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن دیدار کرد و از نزدیک در جریان آخرین وضعیت خدمت رسانی به هم وطنان مقیم آمریکا قرار گرفت. 

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

امیرعبداللهیان همچنین در توئیتی درباره مرگ مهسا امینی نوشت: دستور تحقیق در مورد فوت تراژیک مهسا، که چنان‌که رئیس‌ جمهور گفت، مانند دختران خود ما بود، صادر شده است. ‏حقوق بشر، برای ایران ارزشی ذاتی دارد - بر خلاف کسانی که به آن به چشم ابزاری علیه رقبا می‌نگرند. ‏آمریکا باید به جای ریختن اشک تمساح، به تروریسم اقتصادی پایان دهد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

وی در توئیتی دیگر نوشت: در دیدار با مقامات کشورها، همگان از جمهوری اسلامی ایران به عنوان جزیره ثبات در میان منطقه‌ای متلاطم و پرچالش یاد می‌کنند.همین ثبات و صلابت ایران اسلامی است که به هر بهانه‌ای مورد هدف بدخواهان قرار می‌گیرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی با بیان این‌که بصیرت ملت فهیم و بزرگ ایران را قدر می‌شناسیم، تصریح کرد: بی‌تردید دشمن ره به جایی نخواهد برد.

امیرعبداللهیان در هفتاد و هفتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل +عکس

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در مدت حضورش در نیویورک با تعدادی از رسانه‌ها از جمله نیویورک تایمز، المانیتور و رادیو ان.پی.آر گفت‌وگو کرد.

وی همچنین در گفت‌وگویی با خبرنگاران ایرانی مستقر در نیویورک گفت: طرف آمریکایی بارها و حتی در روزهای اخیر اعلام کرد که دارای اراده و حسن نیت لازم برای رسیدن به توافق است و به آنها گفتیم که این اراده و حسن نیت را با واقع بینی نشان دهید تا بتوانیم به نقطه توافق برسیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    1 0
    نمیگذاریم باکو و شروان اسم آذربایجان رو بدزدند. اسنان باکو هرچه باشد آذربایجان نیست ان منطقه هزاران سال شروان نام داشته.
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
      0 0
      ولایات اران شروان لنکران تالش گنجه نخجوان ایروان
  • IR ۱۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۶
    2 1
    پروتکل مصاحبه فقط برای رئیسی بود. امیرعبدالهیان که داره باهاشون غش و ریسه می ره مشکلی نیست؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس