اسپانیا

برگزاری اولین جام جهانی در قاره سیاه، با اولین قهرمانی لاروخا و حذف تیم های بزرگ در دور گروهی همراه بود. ناکامی مارادونا و رونالدو هم از اتفاقات جالب این جام به شمار می رود.

سرویس ورزش مشرق _ تیم ملی اسپانیا در جام جهانی ۲۰۱۰ موفق شد با هدایت ویسنته دل بوسکه برای اولین بار در تاریخ به قهرمانی در جام جهانی برسد. دو تیم اسپانیا و هلند با پشت سر گذاشتن حریفانشان توانستند به دیدار نهایی صعود کنند. لاورخا با عنوان قهرمان یورو در این رقابت‌ها شرکت کرده بود و دوران درخشانش را با فتح جام جهانی تکمیل کرد. اسپانیا اولین تیم اروپایی لقب گرفت که خارج از قاره‌اش به این عنوان می‌رسد.

جام جهانی فوتبال ۲۰۱۰ نوزدهمین دوره این تورنمنت بزرگ و جهانی بود که از ۱۱ ژوئن ۲۰۱۰ (۲۱ خرداد ۱۳۸۹) تا ۱۱ ژوئیه ۲۰۱۰ (۲۰ تیر ۱۳۸۹) در کشور آفریقای جنوبی زادگاه نلسون ماندلای کبیر برگزار شد.

مارادونا و رونالدو و آلمان منفورترین ها شدند/ قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +عکس

نخستین بار بود که جام جهانی در یک کشور عضو کنفدراسیون فوتبال آفریقا میزبانی شد. مراسم افتتاحیه جام در ۱۰ ژوئن با حضور بسیاری از ستارگان فوتبال و موسیقی به صورت غیررسمی افتتاح شد. در این مراسم بسیاری از ستارگان موسیقی آفریقای جنوبی و دنیا با اجراهای خود در حضور ۳۰ هزار تماشاگر حاضر در ورزشگاه اورلاندو به طور غیر رسمی جام جهانی نوزدهم فوتبال را افتتاح کردند. دزموند توتو برنده جایزه صلح نوبل، سپ بلاتر رییس فدراسیون بین‌المللی فوتبال و یاکوب زوما رییس جمهور آفریقای جنوبی از جمله سخنرانان این مراسم بودند. در جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی تیم ملی اسپانیا با شکست هلند در فینال اولین قهرمانی خود را در این جام جشن گرفت.

بسیاری از کارشناسان فوتبال اعتقاد دارند که اتفاقاتی که در جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان اتفاق افتاد در جام جهانی ۲۰۱۰ نیز تکرار شد . نکته قابل توجه جام جهانی ۲۰۱۰ آن بود که ستارگان جهان در سال ۲۰۱۰ مثل لیونل مسی ، کریستیانو رونالدو ، وین رونی و . . . نتوانستند بدرخشند.

فابیو کاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس با دستمزد ۹ میلیون و ۹۰۰ هزار دلار گرانترین مربی و مارچلو لیپی سرمربی تیم ایتالیا نیز با ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار دلار دومین مربی گران قیمت جام جهانی ۲۰۱۰ بودند.

ایتالیا و فرانسه دو فینالیست جام جهانی ۲۰۰۶ بدون حتی یک برد در مرحله مقدماتی حذف شدند . تیم ملی اسپانیا پس از قهرمانی در یورو ۲۰۰۸ در اوج خود به سر می برد.
 

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

 در مرحله نیمه نهایی تیم هلند سه بر دو اروگوئه را برد و تیم اسپانیا یک بر صفر آلمان را برد و به بازی پایانی صعود کرد.

در مسابقه رده بندی تیم آلمان سه بر دو اروگوئه را برد و به مدال برنز رسید.

برای اولین بار از سال ۱۹۷۸ دو تیم فینالیست سابقه قهرمانی در دوره‌ های پیش را نداشتند. اسپانیا و هلند در حالی به دیدار نهایی رسیدند که هر دو کشور می خواستند اولین قهرمانی خودشان را جشن بگیرند. هلند که در فینال جام جهانی ۷۴ و ۷۸ شکست خورده بود و عنوان دومی را کسب کرد، در این دوره نیز برای سومین بار در دیدار نهایی شکست خورد تا بدشانس‌ترین تیم تاریخ جام جهانی لقب گیرد. این دوره مانند جام جهانی فوتبال ۱۹۹۴ کم گل‌ ترین جام در تاریخ این بازی‌ها بود.

در دیدار فینال که در تاریخ ۱۱ جولای و در استادیوم ساکر سیتی شهر ژوهانسبورگ و با حضور ۸۵ هزار تماشاگر انجام شد تیم اسپانیا در وقت اضافه با تک گل اینیستا یک بر صفر هلند را برد و برای نخستین بار قهرمان جهان شد.

اسپانیایی ها با عبور از تیمهایی مثل پرتغال ، پاراگوئه و آلمان توانستند برای اولین بار راهی فینال مسابقات جام جهانی شوند. در آن سو، تیم ملی هلند با عبور از تیمهای شیلی ، برزیل و اروگوئه برای سومین بار به فینال جام جهانی رسید.

مارادونا و رونالدو و آلمان منفورترین ها شدند/ قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +عکس

بازی در ۹۰ دقیقه بدون گل به اتمام رسید تا اینکه آندرس اینی یستا هافبک خلاق تیم ملی اسپانیا و بارسلونا در دقیقه ۱۱۶ بازی گل پیروزی بخش تیم ملی اسپانیا را به ثمر رساند تا اسپانیا در اولین حضورش در فینال جام جهانی این جام معتبر را با خود به خانه ببرد و تیم ملی هلند برای سومین بار نایب قهرمان جام جهانی شود.

مارادونا و رونالدو و آلمان منفورترین ها شدند/ قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +عکس
یکی از بارزترین اشتباهات داوری نپذیرفتن گل صحیح لمپارد به آلمان بود که همه را به یاد فینال ۴۴ سال پیش آلمان و انگلیس در ومبلی انداخت
 
در مجموع ۶۴ بازی ۱۴۵ گل به ثمر رسید که فورلان و مولر و اشنایدر و ویا مشترکا با پنج گل زده به عنوان آقای گلی رسیدند اما فیفا به خاطر میانگین بهتر، مولر را به عنوان نفر اول و برنده کفش طلا معرفی کرد.

یک دیدار عجیب

 غنا تنها نماینده آفریقا بود که توانست بدرخشد. این تیم تا یک چهارم نهایی صعود کرد اما یک اتفاق عجیب مانع شگفتی سازی آنها شد. تنها نماینده آفریقا در مرحله یک چهارم نهایی با جام جهانی خداحافظی و اروگوئه پس از ۶۰ سال به نیمه نهایی راه پیدا کرد.

مارادونا و رونالدو و آلمان منفورترین ها شدند/ قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +عکس

اروگوئه در گروه A با میزبان یعنی آفریقای جنوبی همگروه بود و توانست این تیم را با سه گل شکست دهد. پیش از این شاگردان اسکار تابارس برابر فرانسه به تساوی یک بر یک دست یافته بودند. اروگوئه در آخرین بازی با یک گل مکزیک را شکست داد تا به عنوان تیم نخست به دور بعد صعود کند. اروگوئه در یک هشتم نهایی کره جنوبی را ۲ بر یک شکست داد و به یک چهارم صعود کرد. 

در مقابل، غنا در مرحله گروهی شروع خوبی داشت و توانست یک بر صفر صربستان را شکست دهد. در ادامه برابر استرالیا یک بر یک متوقف شد و با یک گل از آلمان شکست خورد. غنا به عنوان تیم دوم خود را به دور بعد رساند و توانست ۲ بر یک آمریکا را شکست دهد.

در بازی غنا با اروگوئه، در ادامه سولی مونتاری با یک شوت از فاصله ۴۰ متری برای غنا گلزنی کرد و سپس دیگو فورلان در دقیقه ۵۵ دوباره بازی را مساوی کرد. این چهارمین گل ستاره و کاپیتان اروگوئه در جام جهانی بود که همه‌شان برابر تیم‌های آفریقایی به ثمر رسیده بود.

در ثانیه آخر وقت اضافه لوئیس سوارس با دست مانع از گل شدن توپ شد. داور کارت قرمز را به مهاجم سلسته نشان داد و یک پنالتی به نفع غنا گرفت. ژیان که پیش از این توانسته بود از این طریق دروازه صربستان و استرالیا را باز کند پشت توپ ایستاد اما در این لحظه حساس ضربه‌اش را به بیرون زد. 

سوارس اخراج شده به قهرمان تیمش تبدیل شد و اروگوئه جان دوباره گرفت و توانست در ضربات پنالتی برنده شود و به نیمه نهایی راه یابد. اروگوئه در نیمه نهایی مغلوب هلند شد و از رسیدن به فینال بازماند. این تیم در دیدار رده بندی نیز مغلوب آلمان شد تا با کسب مقام چهارم به کار خود در جام جهانی پایان دهد. 

توپ بازی

توپ بازی جام جهانی ۲۰۱۰، جابولانی نام داشت که توسط شرکت آدیداس طراحی شده بود. نام این توپ از زبان ایسی زولو یکی از زبان‌های آفریقای جنوبی به معنای "جشن گرفتن" انتخاب شد. ۱۱ رنگ به کار رفته در این توپ نشان ۱۱ رنگ لباس تیم‌های فوتبال شرکت‌کننده در جام جهانی و ۱۱ زبان رسمی آفریقای جنوبی است.
 

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

جوایز نقدی

فدراسیون جهانی فوتبال (فیفا) برای چهار تیم حاضر در مرحله نیمه ‌نهایی جام نوزدهم، مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو پاداش در نظر گرفته ‌بود و هر کدام از چهار تیم راه یافته به مرحله نیمه نهایی مبلغ ۱۵ میلیون یورو پاداش گرفتند. جدا از این مبلغ فیفا به تیم اول جام جهانی مبلغ ۲۴ میلیون یورو، تیم دوم ۲۰ میلیون یورو، تیم سوم ۱۶ میلیون یورو و تیم چهارم ۱۴ میلیون یورو جایزه داد. فیفا در مجموع مبلغ ۳۳۵ میلیون یورو برای چهار تیم یعنی اروگوئه، هلند، اسپانیا و آلمان در نظر گرفته ‌بود. این رقم نسبت به جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان که ۲۰۸ میلیون یورو بوده، معادل ۶۱ درصد رشد داشت.
 

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

ووووزلا

ووووزلا یا لپاتاتا، نام شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شد، حدود یک متر طول دارد. ووووزلا صدای بلند و یکنواختی را ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است.  وووزلا جنجال برانگیز است و می‌تواند به بازیکنان و مربیان آسیب شنوایی برساند. بسیاری از کارشناسان و بازرسان فیفا در ابتدا نسبت به این حضور این وسیله در استادیوم ها معترض بودند اما وقتی سیل جمعیت همراه با ووووزلا را دیدند سکوت کردند.

منفورترین ها

در آستانه جام نوزدهم، پایگاه اینترنتی سانفرانسیسکو کرونیکل منفورترین های جام را انتخاب کرد و نوشت: تیم ملی آلمان، دیه گو مارادونا سرمربی آرژانتین و کریستیانو رونالدو!

دو تیم منفور حاضر در رقابت‌های جام جهانی به این شرح اعلام شدند:

۱-  آلمان: آلمانی‌ها به دلیل پیشینه تاریخی خود به عنوان منفورترین تیم این دوره از رقابت‌ها برگزیده شدند اما در هر جام جهانی به خاطر رفتار جوانمردانه و خوشرویی آلمانی‌ها، دیگر نمی‌توان از این تیم متنفر بود.

۲-  فرانسه: فرانسوی‌ها به دلیل تباه کردن حق جمهوری ایرلند در راه حضور در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰، به عنوان تیم دوم این رقابت‌ها  از حیث نفرت انگیز بودن قرار دارند. فرانسه با گلی که تیری آنری با دست وارد دروازه ایرلند کرد جواز حضور در این رقابت‌ها را به دست آورد.
 

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

رونالدو منفورترین بازیکن جام جهانی ۲۰۱۰

این پایگاه از کریستیانو رونالدو، بازیکن تیم ملی فوتبال پرتغال، به عنوان منفورترین بازیکن رقابت های جام جهانی ۲۰۱۰ یاد کرده است. بر این اساس سه بازیکن منفور جام جهانی ۲۰۱۰ آفریقای جنوبی به شرح زیر معرفی شدند:

۱-  کریستیانو رونالدو: ملی پوش پرتغالی تیم فوتبال رئال مادرید به دلیل خودخواهی و خودپسندی به عنوان منفورترین بازیکن انتخاب شده است. این بازیکن در دوره پیشین رقابت ها در دیدار تیم های پرتغال - انگلستان باعث اخراج وین رونی هم تیمی خود در تیم منچستریونایتد شد.

۲- جان تری: کاپیتان پیشین تیم ملی انگلستان به دلیل رابطه غیراخلاقی با همسر بهترین دوستش، وین بریج، یکی از بازیکنان منفور این دوره از رقابت‌هاست.

۳-  دیدیه دروگبا: ملی پوش ساحل عاج به دلیل شیرجه‌های آشکارا، شبیه سازی در زمین، فریب داوران و گرفتن پنالتی عنوان سومین بازیکن منفور رقابت‌های جام جهانی را به خود اختصاص داده است.

مارادونا منفورترین مربی جام جهانی ۲۰۱۰

این پایگاه از سرمربی تیم ملی آرژانتین به عنوان منفورترین مربی حاضر در رقابت‌های جام جهانی ۲۰۱۰ خبر داد. دیگو مارادونا که مجموعه‌ ای از بهترین بازیکنان از جمله لیونل مسی، کارلوس توز، میلیتو، آگوئرو، ماسکرانو و ایگواین را در اختیار داشت، به عنوان نفرت انگیزترین مربی آن دوره از رقابت‌ها انتخاب شد.
 

ووووزلا، جابولانی و اسپانیا + فیلم و تصاویر

طلایی‌ های جام‌جهانی۲۰۱۰

مهاجم تیم ملی اروگوئه، دیه گو فورلان جایزه توپ طلایی را به خود اختصاص داد.

توماس مولر آلمانی نیز که ۵ گل زده از سوی فیفا لقب بهترین بازیکن جوان و کم سن این تورنمنت را گرفت.

ایکر کاسیاس، دروازه بان اسپانیا که دوبار مانع به ثمر رساندن گل توسط روبن هلندی شد، جایزه دستکش طلایی را به خود اختصاص داد. او در هفت مسابقه فقط دو گل دریافت کرد.

اینیستا، زننده تنها گل اسپانیا به هلند نیز بهترین مرد و بازیکن جام‌جهانی شد.

کمترین دریافت کارت زرد: کره شمالی ۲ کارت زرد در ۳ مسابقه

بیشترین دریافت کارت قرمز: استرالیا ۲ کارت قرمز در ۳ مسابقه

مسن‌ترین مربی: اتو رهاگل، سرمربی آلمانی تیم ملی فوتبال یونان، رکورد دار است.

حاشیه های جام نوزدهم

شاید به جرات بتوان گفت حاشیه‌های جام نوزدهم پررنگ‌تر از ۱۸ دوره گذشته بوده است؛ از جمله این حاشیه‌ها می‌توان به سکوت فیفا در مقابل خطاهای بزرگ داوری، حضور ستاره یک تیم در نیمکت کادر فنی برای تقویت روحیه تیم، حضور چهره‌های معروف سیاسی و سینمایی و هنری در بین تماشاچیان و حضور نزدیکان بازیکنان در کنار دروازه اشاره کرد.

یکی دیگر از مواردی که باعث جذابیت بیشتر مسابقات شد، داغ شدن بازار پیشگوها بود. بطوری که این موضوع به حیوانات هم سرایت کرده بود.


قهرمانی اسپانیا با پیشگویی یک اختاپوس +تصاویر

جالب‌ترین و خبرسازترین این پیشگویی‌ها، پیشگویی یک اوختاپوس در آلمان بود که قبل از هر بازی حساسی در صدر اخبار جام جهانی قرار می‌گرفت و در کمال تعجب فینال را نیز درست پیش بینی کرد و رای به قهرمانی اسپانیا داد.

** بهترین گلزنان جام هیجدهم

دیگو فورلان، داوید ویا، توماس مولر و وزلی اسنایدر هر کدام ۵ گل

** برترین های جام

قهرمان: اسپانیا

نایب قهرمان: هلند

سوم: آلمان

چهارم: اروگوئه

بهترین بازیکن: دیگو فورلان (اروگوئه)

بهترین بازیکن جوان: توماس مولر (آلمان)

برنده جایزه یاشین برای بهترین دروازه‌بان: ایکر کاسیاس (اسپانیا)

برنده جایزه بازی جوانمردانه: اسپانیا 


تاریخچه اولین جام جهانی (۱۹۳۰ - اروگوئه)

تاریخچه دومین جام جهانی (۱۹۳۴ - ایتالیا)

تاریخچه سومین جام جهانی (۱۹۳۸ - فرانسه)

تاریخچه چهارمین جام جهانی (۱۹۵۰ - برزیل)

تاریخچه پنجمین جام جهانی (۱۹۵۴ - سوئیس)

تاریخچه ششمین جام جهانی (۱۹۵۸ - سوئد)

تاریخچه هفتمین جام جهانی (۱۹۶۲ - شیلی)

تاریخچه هشتمین جام جهانی (۱۹۶۶ - انگلیس)

تاریخچه نهمین جام جهانی (۱۹۷۰ - مکزیک)

تاریخچه دهمین جام جهانی (۱۹۷۴ - آلمان غربی)

تاریخچه یازدهمین جام جهانی (۱۹۷۸ - آرژانتین)

تاریخچه دوازدهمین جام جهانی (۱۹۸۲ - اسپانیا)

تاریخچه سیزدهمین جام جهانی (۱۹۸۶ - مکزیک)

تاریخچه چهاردهمین جام جهانی (۱۹۹۰ - ایتالیا)

تاریخچه پانزدهمین جام جهانی (۱۹۹۴ - آمریکا)

تاریخچه شانزدهمین جام جهانی (۱۹۹۸ - فرانسه)

تاریخچه هفدهمین جام جهانی (۲۰۰۲ - کره جنوبی و ژاپن)

تاریخچه هجدهمین جام جهانی (۲۰۰۶ - آلمان)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس