1

اعتصاب گسترده واقعیت ندارد و اقلیت اعتصابگر هم گویا به زیان و ضرر افتاده‌اند و شاید فکر می‌کردند به زودی پیروز می‌شوند و حکومت تغییر می‌کند و نیازی به ضرر دادن بیشتر ندارند.

سرویس سیاست مشرق- در میان انبوهی از گزارش‌ها و تیترهای خبری، در یک بسته کامل بانام «ویژه‌های مشرق» شمارا در جریان مسائل مهم و اثرگذار از نگاه روزنامه‌های کشور قرار می‌دهیم. در این ویژه‌نامه، نگاهی به آخرین مواضع جناح‌های سیاسی و تحولات مهم داخلی، خارجی، اوضاع اقتصادی و اجتماعی کشور انداخته می‌شود که مخاطبان بامطالعه آن به رهیافت‌های مهم، نکات و تأملات از سیر وقایع اثرگذار دست خواهند یافت، در این بخش با ما همراه باشید.

*******

روزنامه‌های امروز دوشنبه ۱۶ آبان ماه در حالی چاپ و منتشر شد که سخنان رئیس مجلسی، بیم و امید در بازار سرمایه، دستور ارزی رئیسی به بانک مرکزی و قهرمانی تیم ملی کشتی فرنگی در جام جهانی و قهرمانی تیم ملی فوتبال ساحلی در جام بین قاره‌ای در صفحات نخست روزنامه‌های امروز برجسته شده است.

روز گذشته رئیس مجلس ابراز امیدواری کرد که هرچه زودتر امنیت در کشور تثبیت شود تا تغییرات مشروع و لازم به سمت حکمرانی نو در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی آغاز شود. این سخن اما به مذاق روزنامه رادیکال و اصلاح‌طلب هم‌میهن خوش نیامده است!

هم میهن در سرمقاله خود نوشته است:

سخنان رئیس مجلس درباره حکمرانی نو در کشور را نمی‌توان درک کرد و آن را باید تکرار مکررات خواند؛ حتیاگر سخنان قالیباف را بپذریرم این رویکرد نیاز به آرامش ندارد؛ اگرچه باید اصلاحات عمیقی شکل گرفته و نیروهای محذوف دوباره بازگردند، ولی پیش از آن دولت و رئیس مجلس باید تصمیمات عقلایی بگیرند.

روایتی از سه ضربه سنگین اطلاعات سپاه به خط ترور/ لطفاً هزینه آشوب سازی را از جیب خودتان پرداخت کنید نه مردم!

در حالی‌که روی کاغذ و دریانیه‌های متعدد اصلاح‌طلبان از لزوم ایجاد آرامش در کشور سخن می‌گویند، اما در دوره اجرا به یک‌باره ماهیت اصلی خود را نمایش داده و میان دو گزینه آشوب و فضای نرمال سمت اقدامات خیابانی می‌روند؛ این وضعیت ماهیت اصلی جریان چپ رادیکال را به خوبی نمایش می‌دهد؛ آنچه چپ‌ها از اصلاحات ساختاری می‌گویند نه حرکتی در جهت بهبود وضعیت مردم، بلکه اسم رمزی است برای اغتشاش و شورش!

روزنامه آرمان ملی نیز در تیر یک خود به سخنان قالیباف پرداخته و نوشته است:

اعتراضات دو ماه اخیر با واکنش‌های متعددی روبه‌رو شده است. هرچند برخی خواهان مقابله شدید با معترضان هستند اما در برابر روسای قوا از لزوم شنیدن صدای مردم و اکنون ایجاد اصلاحات سخن می‌گویند. محمدباقر قالیباف روزگذشته بر لزوم ایجاد تغییرات تاکید کرد. هرچند برای آن شرط گذاشت و آغاز تغییرات درکشور را منوط به ایجاد فضای امن در جامعه کرد.

در ادامه این گزارش آمده است:

به‌نظر می‌رسد باید اظهارنظر رئیس مجلس را به فال‌نیک گرفت آن هم از این دریچه که احتمالاً گام‌هایی برای بهبود شرایط کشور برداشته خواهد شد. هرچند باید بررسی کرد که آنچه قالیباف از آن سخن به میان می‌آورد چه نوع تغییری است. آیا این تغییر صرفاً اقتصادی است؟ یا اینکه قرار است در ابعاد دیگری از جمله ساحت فرهنگ و سیاست نیز تغییراتی ایجاد شود؟ تغییراتی که اگر آن را اصلاحات بدانیم باید ریشه‌ای باشد زیرا هرچند علت علنی اعتراضات فعلی شرایط اقتصادی است، اما علت غایی اعتراضات را باید در مواردی دانست که دلسوزان کشور و نظام بارها در مورد آن تذکر دادند اما غالباً شنیده نشد اگر قرار است با در نظرگرفتن عوامل به وجود آورنده شرایط فعلی دست به تغییرانی زد، قطعاً مثمر ثمر خواهد بود.

روایتی از سه ضربه سنگین اطلاعات سپاه به خط ترور/ لطفاً هزینه آشوب سازی را از جیب خودتان پرداخت کنید نه مردم!

روزنامه شرق نیز سخنان رئیس مجلس را سوژه کرده و نوشته است:

واقعیت این است که در مقاطع مختلف به‌ویژه هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم که بسیاری از مسئولان و فعالان سیاسی و... خواستار تغییر در برخی سیاست‌ها شدند. با توجه به تغییر سبک زندگی شهروندان و تأکید مسئولان بر رعایت برخی قوانین، فاصله‌ای بین مردم و نگاه دولت ایجاد شده است، این فاصله نشان می‌دهد به اصلاحاتی نیاز داریم تا بتوان همچنان به پویایی جامعه امیدوار بود. به غیر از موضوعات مربوط به آزادی‌های اجتماعی به نظر در سایر ساختارها مانند «سیاست خارجی»، «اقتصادی»، «روابط اجتماعی جامعه»، «مناسبات اداری»، «گسترش عدالت» هم نیاز به اصلاحات و تغییراتی وجود دارد.

روایتی از سه ضربه سنگین اطلاعات سپاه به خط ترور/ لطفاً هزینه آشوب سازی را از جیب خودتان پرداخت کنید نه مردم!

ترور و ضد ترور

روزنامه وطن امروز در شماره امروز خود به تحلیل دستگیری ۳ تیم تروریستی گروهک نفاق توسط سازمان اطلاعات سپاه پرداخته و نوشته است:

چند روزی می‌شود جریان آشوب چهره واقعی خود را به صورت عریان به نمایش گذاشته است؛ ترور و خشونت. اغتشاشگرانی که در روزهای ابتدایی آشوب در کشور خود را معترض می‌خواندند و فریاد زن، زندگی، آزادی سر می‌دادند، اکنون نقاب از صورت برداشته و بی‌محابا پروژه اصلی خود، یعنی تروریسم را دنبال می‌کنند. شکنجه و شهادت شهید آرمان علی‌وردی در شهرک اکباتان تهران، آشوب‌های هفته گذشته در کرج و همچنین شهادت تعدادی از نیروهای مدافع امنیت به دست تروریست‌ها، مؤید این امر است؛ اما خط ترور جریان آشوب به این موارد ختم نمی‌شود. حمله به مراکز حساس نظامی و دولتی و همچنین ترور افراد در خیابان‌ها، از دیگر اقدامات تروریستی اوباش است.

روایتی از سه ضربه سنگین اطلاعات سپاه به خط ترور/ لطفاً هزینه آشوب سازی را از جیب خودتان پرداخت کنید نه مردم!

مستند نگاری اغتشاشات توسط دانشجویان

روزنامه همشهری در سرمقاله خود به تحلیل وضعیت دانشگاه‌ها پس از آشوب‌ها پرداخته و نوشته است:

حضور مؤثر دانشجویان انقلابی در دفاع از آرمان‌های انقلاب، توهم یک‌طرفه بودن دانشگاه به نفع جریانات معارض را از بین برد و همه دیدند که نخبگان دانشگاهی در دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلابی کم نمی‌گذارند. شرایط این زمان و اقدامات دشمن به‌قدری پیچیده شده که به‌نظر می‌آید شاید شهدای دفاع‌مقدس حسرت حضور در این دوران و دفاع از ولایت را در این برهه داشته باشند. به یاد دارم سالی که محسن حججی شهید شد حضرت آقا فرمودند شهید حججی حجتی شد برای نسل جوان ما. امروز هم شهادت آرمان و شهدای شاهچراغ حجت را در وحشیگری دشمن بر ما تمام کرده و مسئولیت همه ما سخت‌تر شده است.

در ادامه این یادداشت آمده است:

یکی از کارهای خوبی که جنبش دانشجویی در این فتنه می‌تواند انجام دهد مستندنگاری حوادث اخیر است. باید برای حافظه تاریخی مردم اقدامات، شعارها و جنایت‌های این فتنه را مستند کرد. اگر مستندنگاری نکنیم نمی‌توانیم واقعیت‌هایی که امروز در حال وقوع است را به نسل‌های بعد منتقل کنیم؛ پس تا می‌توانید مستند تولید و خاطره‌نگاری کنید. تمام حوادث را در قالب‌های مختلف روایت کنید. نسل بعد باید بداند در دانشگاه‌ها چه شعارهایی داده شد.

روایتی از سه ضربه سنگین اطلاعات سپاه به خط ترور/ لطفاً هزینه آشوب سازی را از جیب خودتان پرداخت کنید نه مردم!

هزینه شورش‌تان را از جیب خودتان بپردازید!

روزنامه جوان در ستون اخبار ویژه خود روایتی جالب از فشار ضد انقلاب برای اعتصاب مراکز اقتصادی را منتشر کرده و نوشته است:

هه‌نگاو که خود را یک سازمان مستقل و غیرانتفاعی حقوق‌بشری می‌داند، در صفحه اینستاگرام خود مدعی شده که تعدادی از کسبه و بازاریان قادر به پرداخت چک و دیون خود به بازار تهران نیستند. این رسانه ضدانقلاب، دلیل این ناتوانی را «اعتصاب در کردستان» عنوان کرده است. این رسانه مدعی شده که این افراد از سوی بازاریان عمده فروش تهران به شدت تحت فشار هستند و «هیچ همبستگی با بازاریان در شهرهای کردستان ندارند.» هه‌نگاو درخواست کرده که بازاریان تهران مهلت بیشتری برای پرداخت دیون این افراد قائل باشند. روشن نیست ادعای این سازمان ضد ایرانی چقدر صحت دارد، اما واقعیت در مورد مبارزات سیاسی که این جماعت مدعی آن هستند، این است که اتفاقاً بازاریان و کسبه کمک مبارزان سیاسی و کمک قیام هستند، نه اینکه خود نیازمند کمک مالی باشند!

روایتی از سه ضربه سنگین اطلاعات سپاه به خط ترور/ لطفاً هزینه آشوب سازی را از جیب خودتان پرداخت کنید نه مردم!

جوان در ادامه نوشته است:

اعتصاب گسترده واقعیت ندارد و اقلیت اعتصابگر هم گویا به زیان و ضرر افتاده‌اند و شاید فکر می‌کردند به زودی پیروز می‌شوند و حکومت تغییر می‌کند و نیازی به ضرر دادن بیشتر ندارند. براندازان می‌خواهند شورش کنند، اما هزینه آن را نپردازند، طبعاً اعتصاب هزینه دارد و نمی‌شود از دیگران خواست که هزینه آشوب و شورش دیگری را بپردازند. اعتصاب کردند که دولت ضربه بخورد، اما ضربه به خودشان زده‌اند؛ خودکشی اقتصادی! لیدرهای خارج‌نشین آشوب‌های اخیر به لحاظ مالی دچار مشکل نمی‌شوند. موضوع خیلی ساده است؛ آن‌ها که نمی‌خواهند هزینه‌ای بدهند، پس چرا نگران باشند؟


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    13 3
    وقتی برای اولین بارنیروهای مسلح امنیت خیابانی شهیدمیشوند وبافحاشان وتخریب کشته میشوند ومهاجمین اوباش باکسبه وعابرواموال عمومی وخصوصی خشونت وکشته سازی میکنند چه دلیلی داره همزمان ازراهکارهای کاهش خشونت حرف زداین فردمشکل عقلی داره بدون تردیدیاتئوریسین محمدالجولانی یاابوبکربغدادی برای رشدانتحاری است یاجامع ستیزاست
  • . IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    23 2
    اصلاحات سرمایه های صهیونیست در ایرانند
  • IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    17 3
    آمریکا ؛ به جز اینترنت ؛ همه چیز را برای ملت ایران تحریم می کند ؛ چــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرا ؟؟؟؟؟
  • ت IR ۲۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    15 1
    خدا خیر بده تمام کسانی که دلشون برای این ملت و این کشور میتپه از جمله نیروهای امنیتی
  • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    16 2
    اصلاحطلبان سرمایه های صهیونیست در ایرانن
  • سید فروزان CH ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    10 3
    اتفاقا در حکمرانی نو آنچه درخاست عموم است ، قوانین حدید برای روزنامه های زنجیرهای مثل هم میهن و بوقچیهای غربکدا است قوانین حدید برای کسانی که با مقالات و توییت های خود جو سازی و تحریک به آشوب و اغتشاش مبکنند و هم صدا و هم زمان با شبکه های معاند هستند، کسانی که از برکت انقلاب و نظام به مقام و مال و موقعیت رسیدند و حال تنها هدفشان براندازی و تغییر نظام ، امثال حجاریان و عبدی و تاجیک و عدهای از دیپلمات‌های سابق و مرعشی و غیره ، در حکمرانی نو‌ باید از این هرج و مرج در فضای مجازی و روزنامه های زنجیرهای جلوگیری کرد و مانند همه کشورها کسانی که با مقالات و پیامهای خود امنیت ملی را بازیچه خود و حزب و گروه سیاسی میکنند مقابله
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      0 1
      سید
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    2 0
    نگران هستیم مواظب باشید پول از اون طرف نفرستند براشون
  • محمد IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    6 1
    یادمه زمان فتنه ی ۸۸ استاد قنبری برنامه های منظم بصیرت زایی در صدا وسیما برگزار می کرد و ذهن ها رو خیلی مستدل و منطقی آگاه می کرد و در نهایت و هر چند دیر ولی با قیام مبارک ۹دی تکلیف ها معلوم شد. امروز بیش از پیش مستندات برای بصیرت افزایی مخصوصا جوان ها و نوجوان ها فراهم. بزرگان در میان دانش آموزان و دانشجویان حضور پیدا کنن. در تلویزیون و سایت های انقلابی و مراسمات و غیره با مردم حرف بزنن.دشمن بی نقاب تر از هر روز دیگست ولی جوان و نوجوان ذهن و حواسش به سایت های ضد انقلابه .
  • سامان FI ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    13 1
    تا زمانی که در کشور یک عده خیانتکار و ستون پنجمی به نام اصلاح‌طلب وجود دارد، و با آنها هیچ برخوردی صورت نمیگیرد، باید هر چند وقتی یکبار ملت هزینه های آن را با جان و مال و اعصاب و روانشان بدهند.
  • جانباز هفت سال دفاع مقدس IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    10 1
    سلام این خائنین به اصطلاح اصلاحاتی را به جرم اغفال جوانان محاکمه و زندانی کنید تا مردم نفس راحتی بکشند وگرنه اینان همقسم با فتنه گران داخلی و خارجی هستند خدا عذاب خائنین را بیشتر کند انشاالله
  • جانباز هفت سال دفاع مقدس IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۶
    6 0
    سلام این خائنین به اصطلاح اصلاحاتی را به جرم اغفال جوانان محاکمه و زندانی کنید تا مردم نفس راحتی بکشند وگرنه اینان همقسم با فتنه گران داخلی و خارجی هستند خدا عذلب خانین را بیشتر کند انشاالله
  • US ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    12 0
    درود بر سپاه عزیز
  • US ۰۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 5
    اینبار راه به جای کربلا از باکو و آنکارا میگذرد
  • IR ۰۱:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    2 0
    منظورشان از حذف شدگان کدامست یعنی کسانی که بعد از انتخابات از سوی مردم کنار رفتند و یا بخشی خود بخود با گرایش به اصلاحات با همان تصور برجام یون همراه شدند و با عدم موفقیت سیاست آنان قدرت تصمیم برگشت به موضع درست را ندارند و منتظر دعوت رسمی هستند در حالیکه اگر متوجه برداشت اشتباه خود شده اند میتوانستند با تنویر افکار عمومی وارد مشارکت در امور کشور خویش شوند اما جز آخر سران قتنه و دارو دسته و روزی نامه نویس های با مواضع روشن همراهی و همصدائی با دیگران بوده اند بعید است هیچ منطقی پذیرای ورود مجدد به سیاست رسمی کشورمان باشد با رفتاری که اخیرا شاهد بودیم تائیدی بر این نظر است
  • IR ۰۳:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    5 0
    شعار ظاهرفریب آشوبگران در ابتدا زن ، زندگی . آزادی بود اما پس از ناکامی در افکار عمومی رنگ باخت و در عمل به شعار زن ، آشوب و ترور تبدیل شده . روی آوردن به ترور دقیقا تکرار تاریخ برای منافقین در دهه شصت پس از ناکامی در افکار عموی به روشهای به اصطلاح صلح جویانه و حق به جانبشون بود
  • IR ۰۳:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    کم یا بی اطلاعم نسبت به این حوزه مهم و ممکنه نظر را درست ندانند و شاید حق دارند اما بازار سرمایه با وجود آمار و افق روشن که شاید و بقولی دیدن نور در تونل بیان بشه و رکود و تورم جهانی که دول را برای پیدا کردن راهی به مصر کشانده جائی که نگرانی ها ابراز میشود و نه از امیدواری اطمینان بخش حداقل همت کنند و سرمایه خود را به نوعی تقسیم بصورت اشتراک همه برای رونق همه بازار بمنظور حرکت جامع اقتصادی برای حداقل فداکاری برای کشور که فرصت فراهم آورده تا بدینجا برسند و نه فقط سود محض برای خود در شرایط فعلی که بعدها حتما سود بیشتر نصیب خواهند برد یک تصمیم مجاهدانه ملی و خداپسندانه با خیر و برکت که میشود در بخش های دیگر نظیر هلدینگ خلیج فارس مثلا در سیستان و بلوچستان با سرمایه گذاری در بخش کشاورزی با تنوع آب و هوائی با بردن آب به محل باغداری و زراعت فراوان و حاصلخیز دائر کرد و سودهای ملی دیگر هم دارد مثل اشتغال و رفع کمبود ها و دغدغه ها و یا صنایع و دانش بنیان ها و معادن ثروت خدادادی این به عزم و نقش تاریخی شما بستگی دارد که رقم بزند ایرانی آبادان بسازید که هر گوشه اش افتخار باشد
  • حذف غربگراهای خائن... IR ۰۴:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    اصلاح طلبها همون تروریستها و مزدوران محور عبری عربی غربی خارج نشینند که فقط داخل ایران هستند چندتا اراذل و وحوشی هم که دیدیم پرچم و قرآن و حجاب آتش میزنند نماینده اونها! مقابل جمعیت ایران دو سه درصد هم نمیشند ولی با کمال پررویی خواستار از بین بردن شریعت و تسلیم شدن به زورگویی آمریکا در برجام تحمیلی خودشون هستند!
  • IR ۰۴:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    4 0
    اصلاحات تغییرومشکل جامعه رافقط بیحجاب کردن زنان میدونن زوم کردن به کشف حجاب وازادی سران فتنه و دراخرم میگن هرکی اغتشاش کردوشهر روبه اتیش کشید بخاطرازادی بیان چیزی بهش نگید.. مضحکترین افکار و روش دارن پیاده میکنن این ...ابلیسی ازشیطان هم خبیث ترن میخوان جامعه رابعدازکشف حجاب به بی دینی برسونن میگن جاسوسان وخرابکاران رانگیریدتاهرچقد دلشون خاست اراجیف ببافن وفرافکنی کنن وملت رابه سمت ه...زگی تشویق کنن ومشکلات امنیتی بسازن!!! لعنت به ذات پلید.
  • وحید IR ۰۶:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    1 0
    این مطلب مزخرف (در هرزنامه هم میهن) که اصلاحات قالیباف را بازگشت بلامنازع مافیای بهایی سیاسی اقتصادی و قبضه کشور معنی میکند،آیا روی جهل و فراموشکاری مردم حساب کرده !؟ یا چی؟! نکند کر....ی با دزدیدن اموال عمومی ذیل خصوصی سازی و ساخت و ساز همراه با فساد در صنایع تخریب شده را خدمت به مردم و توسعه کشور معنی کرده!؟
  • IR ۰۶:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    3 1
    عجب! ضرغامی شده جز فرشته های نحات جریان ضد ایرانی اصلاحات! دفاع اصلاح طلبا از شمخانی رو هم ببینید و عبرت بگیرید. واقعا تغییر ریل دولت تو این یک سال و خورده ای مشهود بوده. قشنگ میشه اثر مفیدش احساس کرد! :/
    • . IR ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
      1 0
      دقیقآ با شما موافقم ضرغامی یک عنصر اصلاح طلب هست درسخنرانی ش در دانشگاه صنعتی شریف کاملا مواضع خودش رو بیان کرد به نظرم باید از دولت اصولگرا کنار گذاشته بشه مثل وزیر ارشاد
  • IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    6 1
    درود بر سپاه عزیز
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۷
    0 0
    اصلاحاتی .....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس