شهر زیرزمینی

شهرزیرزمینی جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش با نام «عقاب ۴۴» در حالی رونمایی شد که طی چند سال گذشته، نمونه‌های متنوع و جذابی از شهرهای زیرزمینی نیروهای مسلح حاوی پهپاد، موشک و قایق تندرو، معرفی شده بود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، در ادامه طرح بزرگ و مهم نیروهای مسلح برای استفاده بهینه از پایگاه های زیرزمینی یا اصطلاحا شهرهای زیرزمینی مجهز به سلاح‌های آفندی، پایگاه هوایی «عقاب ۴۴» نیروهای هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران که قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد، با حضور سردار سرلشکر باقری رییس ستادکل نیروهای مسلح کشورمان رونمایی و به همگان معرفی شد.

این پایگاه هوایی با در اختیار داشتن اماکنی چون آلرت، پست فرماندهی، آشیانه‌های نگهداری جنگنده، مراکز تعمیر و نگهداری هواپیما، تجهیزات ناوبری و فرودگاهی، مخازن سوخت و ... این قابلیت را دارد تا انواع جنگنده‌های نیروی هوایی را برای انجام ماموریت‌های محوله پذیرا باشد. این پایگاه‌ با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است.

بیشتر بخوانید:

شکار «پسیو» جنگنده‌های دشمن با تاکتیک خاص در «ذوالفقار ۱۴۰۱»/ یک مدافع حرم مشهور عهده‌دار دفاع از آسمان ایران شد +عکس

وقتی تصاویر رسانه اروپایی صدها دروغ ضدانقلاب را رسوا کرد/ دقت و قدرت قابل تحسین موشک‌های سپاه در انهدام پایگاه‌های نظامی در کردستان عراق +عکس

کمک بزرگ «F-۱۱۷» برای اطلاع از تلفات حمله موشکی سپاه به «عین‌الاسد» / تلاش ارتش آمریکا برای کتمان حقایق مهم نظامی به مدت ۲۰ سال +عکس

توسعه شهرهای موشکی و سیلوهای زیرزمینی که از دید تجهیزات جاسوسی و اطلاعاتی دشمن مخفی هستند، در سالهای اخیر از برگ های برنده و یکی از ارکان مهم قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران به حساب می آیند. با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از نیروهای مسلح کشورمان اعم از هوایی، زمینی و دریایی، به سراغ طراحی، بهره برداری و رسانه ای کردن این شهرهای زیرزمینی رفته اند، نگاهی به تاریخچه و تاثیرات این پایگاه ها، می تواند چشم انداز بهتری را از این اقدام کم نظیر یگانهای نظامی کشورمان فراهم کند.

اولین پایگاه زیرزمینی ایران کدام بود؟

اگرچه بر اساس برخی روایت ها و مستندات، از ساخت اولین پایگاه موشکی زیرزمینی در غرب کشورمان حدود ۴۰ سال می گذرد، اما مهرماه سال ۱۳۹۴ بود که برای نخستین بار، از یکی از شهرهای موشکی سپاه رونمایی و تصاویری از آن توسط نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منتشر شد. رونمایی از نخستین شهر موشکی سپاه، در رسانه‌های جهان بسیار بازتاب فراوانی داشت و موجب شگفتی بسیاری شد. سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران، در آن زمان اعلام کرده بود که "پایگاه‌های موشکی ما در اعماق ۵۰۰ متری زمین، مجهز به موشکهای دوربرد و در همه استان‌ها و شهرهای این مرز و بوم مستقر و آماده هستند"

سپاه انبوه موشک‌های «عماد» را به نمایش گذاشت +عکس

شهرها و سیلوهای موشکی سپاه یکی شدند+عکس(آماده نیست)
نمایی از شهر موشکی زیر زمینی سپاه

با گذشت حدود ۳ ماه از رونمایی از اولین شهر موشکی سپاه، رئیس وقت مجلس از یکی دیگر از شهرهای موشکی نیروی هوافضای سپاه بازدید و آنرا رونمایی کرد که در فیلم منتشره از این بازدید، موشک‌های مختلفی از جمله موشک بالستیک عماد با برد ۱۷۰۰ کیلومتر به عنوان جدیدترین موشک بالستیک ایران دیده می‌شد. این شهرها شامل تونل ها و بخش های متعدد و وسیعی بود که تعداد بسیار زیادی از پرتابگرهای موشکی در آن مستقر بوده و در شرایط آماده برای شلیک، به سر می بردند.

عمق بالا، به همراه خروجی های متعدد که در این مراکز استراتژیک تعبیه شده، امکان شلیک موشک های سپاه از راههای مختلف و در نقاط گوناگون را فراهم می کند. البته بنا بر مسائل حفاظتی تنها بخش کوچکی از این شهر زیر زمینی، رسانه ای شده و مسلما بخش های زیادی برای زندگی پرسنل و همچنین آماده سازی، بازبینی و نگهداری محموله های موشکی در این شهرها وجود دارد.

نزاجا و رونمایی از شهرهای موشکی ایران
با توجه به سیاست های نیروهای مسلح کشورمان برای ارتقاء توان دفاعی و رزمی خود، می شد این گمانه را مطرح کرد که شهرها و مناطق زیرزمینی موشکی، نه به تعداد معدود و نه منحصر در یگانهای موشکی سپاه است و با سخنان فرمانده وقت نیروی زمینی ارتش در بهمن ماه سال ۱۳۹۴، این گمانه مسجل شد. به گفته امیر پوردستان، نیروی زمینی ارتش نیز با استفاده از ظرفیت‌های پیشرفته مهندسی خود، شهرهای موشکی را در جای جای کشور به‌ عنوان مواضع دفاعی خود ایجاد کرده و تجهیزات دفاعی خود را در آن‌ها نگاه می ‌دارد.
اگرچه موشک های بالستیک و دوربرد کشورمان در اختیار سپاه قرار دارند، اما موشک های ارتش می توانند اهداف موجود همانند پایگاههای هر متجاوز در منطقه را نابود کنند و به همین خاطر، نیاز به طراحی و ساخت شهرهای موشکی، در این نیرو نیز احساس می شد.

از موشک، پهپاد و قایق‌های تندرو تا «شهر زیرزمینی» فانتوم‌های ارتقاء یافته ایرانی/ جنگنده‌های ارتش از دل «عقاب ۴۴» به شکار از راه دور می‌روند +عکس

انواع راکت ها و موشکهای کوتاه برد و نقطه زن نیروی زمینی ارتش قابلیت شلیک از این شهرهای زیرزمینی را دارند

در صورت لزوم پرتابگرهای انواع موشکها و حتی راکت های دوربرد، با خروج از پایگاه زیر زمینی مورد نظر، موشک های خود را به سمت اهداف مورد نظر شلیک کرده و می توانند به سرعت موقعیت مورد نظر را ترک کنند. نکته بسیار مهم درباره این شهر موشکی و شهرهای مشابه آن که به گفته فرماندهان، در مناطق مختلف کشور و به تعداد زیاد وجود دارد این است که عمقی که برای این تاسیسات در نظر گرفته شده احتمال شناسایی شدن آنها توسط ماهواره های دشمن را اگر نگوییم ناممکن، بسیار مشکل می کند.

نیروی دریایی سپاه و انتقال قایق های تندرو به زیر زمین

طی هفته های پایانی سال ۱۳۹۴ که موضوع رونمایی نیروهای مسلح کشورمان از شهرهای زیرزمینی، به یکی از مهمترین رویدادها تبدیل شده و بازتاب های فراوان داخلی و بین المللی داشت، نیروی دریایی سپاه نیز بخشی از دستاوردهای پنهانی خود را علنی کرد و سردار فدوی فرمانده وقت نیروی دریایی سپاه اعلام کرد که "علاوه بر موشک‌های ساحل به دریا که در تونل های طولانی قرار دارند، شناورهای تندروی مان -که کابوس امریکایی هاست - را هم در شهرهای زیرزمینی شناوری داریم. "

سخنان فرمانده وقت ندسا نشان می داد با توسعه این شهرهای زیرزمینی در نزدیک دریا، علاوه بر موشک ها، شناورهای سپاه نیز به زیر زمین رفته اند و با توجه به اینکه قایق های نیروی دریایی سپاه بسیار کوچک بوده و عملا نیاز به ورودی یا خروجی بزرگ جهت تردد آنها نیست، امکان شناسایی سریع موقعیت پایگاه مورد نظر فراهم نمی شود و این عامل، امکان خروج ناگهانی و اصل غافلگیری را در اختیار سپاه قرار می دهد. ضمن آنکه منطقه خلیج فارس و خطوط ساحلی آن بسیار طولانی بوده و بسیاری از نقاط آن دارای برجستگی ها و ویژگی های جغرافیایی خاصی است که می توان برای ورود و خروج ناگهانی شناورهای سپاه، آنرا مورد استفاده قرار داد. حجم بالایی از این پایگاه ها در یک خط ساحلی به این وسعت برای هر دشمنی حکم یک کابوس واقعی را داشته و در افزایش توان بقاء پذیری نیروهای خودی و بازدارندگی دربرابر دشمنان بالقوه بسیار مناسب خواهد بود.

زمستان سال ۱۳۹۹ بود که رسما، سرلشکر سلامی از شهر موشکی سپاه پاسداران در خلیج فارس رونمایی کرد. در این پایگاه زیرزمینی، انواع موشک‌های کروز دریایی نیروی دریایی سپاه در بردهای مختلف به همراه خودروهای پرتابگر آن‌ها به نمایش در آمده بود.

از موشک، پهپاد و قایق‌های تندرو تا «شهر زیرزمینی» فانتوم‌های ارتقاء یافته ایرانی/ جنگنده‌های ارتش از دل «عقاب ۴۴» به شکار از راه دور می‌روند +عکس

پس از آن نیز سردار تنگسیری فرمانده فعلی نیروی دریایی سپاه، در مصاحبه مهرماه سال گذشته خود اعلام کرد که این شهرها در طول ساحل خلیج فارس و دریای عمان، بیش از ۷۰ کیلومتر عمق دارد؛ تماما مسلح هستند و موشک های ایرانی هم قادرند از همان شهر ها شلیک شوند.

سال ۹۷ و این بار، کارخانه زیرزمینی تولید موشک

بهمن ماه سال ۱۳۹۷ بود که در مراسمی با حضور فرمانده سابق کل سپاه، موشک بالستیک "دزفول" و کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک سپاه رونمایی شد. سرلشکر جعفری با اشاره به نمایش کارخانه زیرزمینی تولید موشک‌های بالستیک نقطه‌زن سپاه برای نخستین بار، گفت که "رونمایی از این شهر تولید موشک در اعماق زمین، پاسخی به یاوه‌گویی‌های غربی‌ها است که تصور می‌کنند با تحریم و تهدید می‌توانند ما را محدود کرده و از اهداف بلندمان بازدارند. "

از موشک، پهپاد و قایق‌های تندرو تا «شهر زیرزمینی» فانتوم‌های ارتقاء یافته ایرانی/ جنگنده‌های ارتش از دل «عقاب ۴۴» به شکار از راه دور می‌روند +عکس

اجزای در حال تکمیل موشکهای نقطه زن در کارخانه زیرزمینی سپاه

سردار حاجی زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه نیز در این مراسم، کارخانجات ساخت موشک را امکانی گرانبها برشمرد واظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران شروع کننده هیچ جنگی نیست، اما قرار هم نیست در برابر دشمنان غافلگیر شویم، از این رو هم امکانات عملیاتی و هم کارخانجات تولیدی خود را در اعماق زمین و به صورت محرمانه تعبیه کرده‌ایم تا از دسترسی دشمنان دور بماند. در تصاویر منتشر شده توسط سپاه پاسداران از این مراسم، ده ها سر جنگی در سوله ها و راهروهایی تو در تو که صدها متر زیر زمین قرار دارند، در حال تبدیل به موشک بودند و همین موضوع، تا هفته های متمادی مورد بررسی و تحلیل کارشناسان و رسانه های منطقه و جهان قرار داشت.

استقرار رگبار موشکی در شهرهای زیرزمینی

جدیدترین نسل شهرهای زیرزمینی و موشکی سپاه، پاییز سال ۱۳۹۹ با حضور سرلشکر سلامی رونمایی شد و شامل نوعی سیستم حامل برای موشک‌های بالستیک در شهرهای موشکی بود که زمان لازم برای آماده‌سازی و پرتاب موشک‌ها را شدیدا کاهش می‌داد. دستاورد سپاه که به "تیربار موشکی‌" معروف شد، یک سیسم ریلی بود که موشک های سنگین را بعد از سوخت‌گیری و آماده شدن برای پرتاب، به وضعیت عمودی در آورده و مثل گلوله‌های فشنگ که روی جایگاه نگهداری قرار می‌گیرند، آن‌ها را روی یک ریل به سمت محل پرتاب می‌برد.

از موشک، پهپاد و قایق‌های تندرو تا «شهر زیرزمینی» فانتوم‌های ارتقاء یافته ایرانی/ جنگنده‌های ارتش از دل «عقاب ۴۴» به شکار از راه دور می‌روند +عکس

موشک های سوخت جامد سجیل روی پرتابگر متحرک در سمت راست و سمت چپ موشک های قیام در وضعیت ذخیره

این دستاورد جدید، نشان داد موشکهای متنوع و فراوانی در شهرهای زیرزمینی سپاه مستقر بوده و عملا به نظر می رسد تمامی موشک های بالستیک ایرانی در شهرهای موشکی مستقر و آماده عملیات شده اند. آماده کردن موشک در فضای مستحکم شهرهای زیرزمینی و در عین حال افزایش سرعت بارگذاری با دستاورد جدید، دو مورد از مصائب سنتی موشکی‌های بالستیک یعنی در معرض خطر بودن در زمان سوخت‌گیری در فضای باز یا سالن‌های با حفاظت کم در برابر حملات هوایی و البته زمان بیشتر برای آمادگی برای پرتاب را حل می‌کند.

پهپادهای سپاه هم به شهر زیرزمینی رفتند

اسفندماه سال گذشته بود که این بار، نیروی هوافضای سپاه به مناسبت سوم شعبان میلاد امام حسین (ع) و روز پاسدار، برای اولین بار از یک شهر زیرزمینی پهپادی رونمایی و فصل جدیدی را در ارتقاء و نمایش توان پرنده های بدون سرنشین کشورمان باز کرد. آنچه در شهر زیر زمینی پهپادی سپاه، مشاهده می شد، پیروی از همان ساختار شهرهای موشکی بود با این تفاوت که این بار به جای موشک ها، پرنده های بدون سرنشین به زیر زمین رفته بودند که ابتکاری خاص و منحصربفرد در جهان محسوب می شد.

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

حامل ۵ فروندی پهپادهای انتحاری سپاه در شهر زیرزمینی

نگاهی به ۵ ویژگی مهم «اولین شهر پهپادی» سپاه پاسداران/ عضو جدید و ناشناخته به خانواده پرنده‌های انتحاری ایرانی افزوده شد +عکس و فیلم

پهپاد انتحاری سپاه در شهر زیرزمینی

نکته قابل توجه دیگر، پهپادهای منتقل شده به این شهر زیر زمینی بودند چراکه تصاویر منتشر شده از رونمایی آن زمان نشان می داد که تعداد قابل توجهی از پهپادهای انتحاری و خاص سپاه در این پایگاه مستقر شده بودند. برخی از این پرنده های بدون سرنشین، در داخل نوعی کانتینر روی هم قرار گرفته و با ترتیبی خاص، به کمک یک شتاب دهنده به پرواز در آمده و در مرحله بعدی نیز موتور اصلی آنها فعال می شوند.

روند توسعه و ارتقاء قدرت پهپادی نیروهای مسلح، نقش قابل توجهی در موفقیت استراتژی دفاعی کشورمان داشت اما با رونمایی از شهر زیرزمینی و وارد شدن پهپادهای انتحاری به این پایگاه ها و همچنین اقداماتی همچون افزودن حامل ها، موجب شده تا این تجهیزات نیز همانند موشک ها، جزو دارایی های استراتژیک و خاص جمهوری اسلامی ایران محسوب شوند و به وضوح مشخص شد پهپادهای انتحاری سپاه پاسداران ماموریت های جدید و بزرگتری در زمینه بازدارندگی و تنبیه هر نوع تفکر متجاوزانه، بر عهده گرفته اند.

سورپرایز ارتش با شهر بزرگ پهپادی در اعماق زمین

خردادماه امسال و در ادامه تحولات بزرگ و تاثیرگذار دفاعی و نظامی در ارتش جمهوری اسلامی ایران، از اولین شهر زیرزمینی این نیرو رونمایی شد. شهر پهپادی ارتش در حقیقت دومین شهر زیر زمینی پهپادی در کشورمان بعد از نمونه رونمایی شده توسط سپاه در اواخر سال پیش و اولین مجموعه زیر زمینی شناخته شده در این وسعت برای ارتش به حساب می آمد.

از موشک، پهپاد و قایق‌های تندرو تا «شهر زیرزمینی» فانتوم‌های ارتقاء یافته ایرانی/ جنگنده‌های ارتش از دل «عقاب ۴۴» به شکار از راه دور می‌روند +عکس

تنوع بالای پهپادهای ارتش در شهر زیرزمینی

«پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳» یکی از پایگاه‌های زیرزمینی مهم ارتش جمهوری اسلامی ایران است که متناسب با سطح امنیتی مورد نیاز در مناطق مختلف مرزی توسط ارتش طراحی و گسترش یافته‌ و در این پایگاه، پرنده‌های بدون سرنشین راهبردی ارتش شامل بیش از یکصد فروند پهپادهای کمان ۲۲، کمان ۱۲، ابابیل ۵، مهاجر ۶، فطرس و کرار، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند. در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه ماموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران بودند.

جزییات این شهر مهم زیرزمینی نشان می داد که ارتش جمهوری اسلامی ایران نیز در کنار سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، در حوزه پهپادی از فاز عملیات های کوتاه برد و تاکتیکی خارج شده و بحث عملیات های دور برد و راهبردی پهپادی را در دستور کار خود قرار داده؛ بویژه آنکه در این میان، نقش نیروی هوایی ارتش نیز بسیار پررنگ و تاثیرگذار است.

معرفی «عقاب ۴۴» در سالگرد پیروزی انقلاب

همانطور که در ابتدای گزارش اشاره شد، در خلال دهه فجر امسال پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ ارتش، مورد بازدید سردار سرلشکر پاسدار محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت. رونمایی از شهر زیر زمینی نیروی هوایی ارتش با ماموریت و تجهیزات ویژه را می توان یکی از تحولات مهم دفاعی چندین سال اخیر، نه فقط برای مجموعه ارتش جمهوری اسلامی ایران بلکه برای نیروهای مسلح کشورمان توصیف کرد.

البته طراحی و ساخت پایگاه های زیرزمینی، در دنیا نیز سابقه داشته و بر اساس بررسی ها، کشورهای مختلفی همچون چین، ایتالیا، کره شمالی، نروژ، سوئد، سوئیس، تایوان و یوگسلاوی (سابق) از آشیانه ها و پایگاه های زیرزمینی استفاده کرده یا می کنند. به عنوان مثال، کشور ایتالیا در منطقه Pantelleria از این پایگاه ها بهره برده و حتی بعضا جنگنده های اف-۳۵ نیز در آن حضور داشته اند. برخی دیگر از کشورهای اروپایی نیز که در بالا به آن اشاره شد به کمک کوه ها و نقاط جغرافیایی مناسب، نسبت به طراحی و ساخت پایگاه های مستحکم زیرزمینی اقدام کرده اند.

نیروی هوایی ارتش از نخستین پایگاه هوایی زیرزمینی خود با نام عقاب ۴۴ رونمایی کرد+ عکس

از موشک، پهپاد و قایق‌های تندرو تا «شهر زیرزمینی» فانتوم‌های ارتقاء یافته ایرانی/ جنگنده‌های ارتش از دل «عقاب ۴۴» به شکار از راه دور می‌روند +عکس

بخشی از تسلیحات نصب شده روی فانتوم‌ها در پایگاه زیرزمینی نهاجا شامل موشک کروز ضدکشتی نصرهواپایه و بمب بالدار یاسین

عقاب ۴۴ یکی از چندین پایگاه هوایی راهکنشی زیرزمینی نیروی هوایی ارتش است که طی سال‌های گذشته متناسب با نیاز عملیاتی این نیرو و با در نظر گرفتن اصول پدافند غیرعامل در مناطق مختلف کشور احداث شده است. با این اوصاف و نکاتی که در بالا اشاره شد، در حقیقت این شهرهای موشکی را می توان قطعه بزرگی از پازل استراتژی نبرد ناهمطراز دانست؛ شهری که در درون آن انبارهای موشکی، پهپادهای رزمی و دوربرد یا جنگنده ها و شناورهای مدرن قرار دارند و در صورت بروز هرگونه درگیری، این شهرها به صورت مستقل و بدون نیاز به دریافت کمک از بخش دیگری می توانند تا مدتها به انهدام اهداف تعیین شده یا متجاوزان بپردازند.

نگاهی به تسلیحات موجود در این پایگاه که جنگنده های اف-۴ حضوری چشمگیر در آن داشتند نشان می داد انواع تسلیحات مدرن نصب شده روی فانتوم‌ها شامل بمب هدایت شونده قاصد، بمب هدایت لیزری ستار، موشک کروز ضدکشتی نصرهواپایه، بمب هدایت شونده و گلایدکننده یاسین٬ موشکهای ماوریک و ساید وایندر و برخی تجهیزات مدرن دیگر مانند پاد اخلالگر شاهین در کنار پهپاد انتحاری همچون آرش و همچنین پرنده مشهور کمان۱۲ در معرض دید رسانه ها قرار گرفته اند. فانتوم ها در سالهای اخیر با ارتقاء های مناسبی همراه شده و تسلیحات هدایت لیزری و اپتیکی ساخته شده برای آن، به این پرنده ها اجازه اجرای حملات دقیق و مرگبار از راه دور را می ‌دهد. ضمن آنکه موشک های کروز ضد کشتی متنوعی نیز روی آنها نصب شده که با این اوصاف، امکان بهره گیری از این موشکها با اندکی تغییرات، جهت انهدام اهداف زمینی نیز وجود دارد.

این شهرهای موشکی که بنا به گفته فرماندهان مسئول در سرتاسر کشور گسترده شدند، چالش بسیار بزرگی را برای هر نیروی مهاجمی ایجاد می کنند زیرا کشف این شهرهای موشک و آسیب رساندن به آنها امری بسیار مشکل است و بی توجه به این ابهامات نیز به یک چالش اساسی برای هر متجاوزی تبدیل خواهد شد. از طرف دیگر، با جمع بندی تصاویر و اطلاعات منتشره توسط رسانه ها و کارشناسان، مشخص است که همه این تاسیسات زیرزمینی دارای خروجی ها و ورودی های متعددی است که هرگز نمی توان با یک یا چند حمله، خلل جدی به آن وارد ساخت و آنها توان ادامه عملیات موشک در هفته ها و ماههای متعدد را دارند. البته با توجه به اینکه منطقا، این شهرها در تمامی مناطق مهم کشور گسترده شده اند، چنین گسترش و توانمندی مهمی، می تواند عنصری مهم در بازدارندگی یا پاسخ به هر حماقت دشمنان باشد؛ انشاء الله.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 116
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 27
  • علی IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    این الان نون میشه؟ اگه وارد جنگی بشیم همه دنیا مارو نابود خواهند کرد حتی سوریه و عراق
    • تورج IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      56 72
      اگر اینا نباشن نونوایی میمونه که تو بری نون بگیری؟ نمیبینی سر یمن عراق افغانستان سوریه فلسطین چه بلایی آوردن؟
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      50 72
      زرشک آلبانی نشین بدبخت
    • IR ۰۸:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      27 54
      خفه. مشکل نونت رو از رییس جمهوری که انتخاب کردی بخواه. نه نظامی ای که با جانفشانی و دوری از خانواده و خطر کردن، امنیت کشور را تامین میکنه. ضمنا اربابان شما هستند که به نوکرانشون رحم نمی کنند. الان سوریه و عراق که هیچی، کشورهای مختلف هستند حاضرند در صورت جنگ کمک کنند. چون همین الان هم دارند از طرف ایران می جنگند.
    • ابوحسام IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      28 55
      یه شهر زیر زمینی برای مخالفان نظام درست کنید که ژن این جماعت به علت عدم کفایت عقل سالم و شعور کافی کثیر پیدا نکند
    • محمد قزل IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      نون که داخل نانوایی ها به اندازه یک شهر وایران زیر زمین موجود هست آلبانی نشین منافق
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      19 25
      نمیری از گشنگی علی آقا
    • سید یحیی نیری IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      22 37
      با سلام قاعدتا اگر یه ذره بیشتر به اون گوگوله هاتون فشار بیارید، این دستاوردهای نظامی و قدرت منطقه ای هم نون میشه و هم جون. فقط به درک نیاز داره که متاسفانه بعضی ها بخاطر حب و بغض شون عاجزن...
    • هامان IR ۱۰:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      24 29
      کارد بخوره به اون شکم صاب مردت که هرچی وهر گفتمانی رو تهش میخوای یابه شکم یا زیرشکم واموندت ربط بدی!!!بیا بالاتر سمت اون مغز پوکت، شاید خوشت اومد!!!
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      53 24
      همین الانم با وارد شدن به جنگ روسیه واوکراین نابود شدین
    • ابراهیم IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      53 21
      شما که انقدر کارتون درسته و موشک هایپرسونیک و فلان و فلان درست میکنید چرا نمیتونین یه خودرو در حد خودروهای بلاد کفر بسازید؟
    • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      44 18
      ۰۸:۲۸ الان دیگه تو نانوایی ها هم نون نیست به برکت باهوشی وزرنگی شما
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      31 50
      همه دنیا ... خورده با تو و هر منافق بی شرفی که لایک فیک برات زده
    • IR ۱۲:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      52 23
      ۰۸:۲۸ خاک تو سرت تو به اینا میگی نون ؟؟؟؟ با موشک شکم مردم سیر میشه؟!!!!!! جز تحریم وفلاک وبدبختی برای ملت مشرق اگه جرات داری نشر بده وتحریف وسانسور نکن
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      42 91
      شل مغزا اومدن زیر خبرای مشرق لایک میزنن :) آخه الاغ ها یک درصد فکر نمیکنید یکی یه رفرش بزنه یه دفعه 400 لایک ظاهر بشه تابلو میشه! واقعا که جمجمه تون محل نگهداری کود حیوانیه :))
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      47 18
      مشرق جلو شو باز کن ببینیم این شاسکولای مجازی مشرق چی میگن.ههههه
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      18 58
      ۱۲:۱۷ این که نان وابسته به امنیت و امنیت وابسته به توان نظامی هست و ضعیف بودن یعنی فلاکت رو احمق هم میفهمه. اتفاقا تو جنگ رو دوست داری البته به شرطی که ایران ضعیف باشه. راستی نیاز نیست ادای خر در بیاری. چون هستی منافق. مرگ بر منافق
    • شاکی IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      16 44
      بنده خدا . با این همه انواع موشک و پهباد و همه رقم تسلیحات گوناگون این اوباش اینطوری برای ایران وق وق میکنند و خط و نشون میکشن . حالا اگر این تسلیحات مختلف رو نداشتیم چه بلایی که سرمون نمی اوردن .
    • دلخور IR ۱۷:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      18 37
      برای کسانی که قراره نفهمن و خودشون رو به حماقت میزنن . وقت گداشتن یعنی هدر دادن زمان
    • IR ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      72 44
      ۱۳:۰۸ نادون اگه با یه رفلش میشد 400 لایک زد شما الان کل سایت را لایک بارون کرده بودید به نفع خودتون.ههههه
    • جواد IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      20 31
      حوزه امنیت از نانوایی جداست، هر کاری رو از متولی مربوطه پیگیری کنید
    • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      ۱۴:۵۴ جناب این واقعیتیه
    • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      9 31
      رفلش؟! بندگان خدا میگفتن آلبانی نشین جماعت یه مشت کفتار پیر بیسوادن ما باور نمیکردیم!
    • CA ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      ۱۰:۲۷ ما کاری به المانی نشین نداریم که مثل شما بیسواد هستند مهم اینه که مخالفانتون مخصوصا کسایی که اینجا پیام میدن داخل کشور هستن افتاد ؟
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      ۰۸:۰۰ الان که ما رئیسی را انتخاب کردیم تکلیف چیه؟!!!!!
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    36 61
    ایران باید باید شهرهای موشکی اش و پهبادی و کارخانجات زیر زمینی تولید نظامی اش را طوری طراحی نماید که توسط بمب های ضد تونل و ضدپناهگاه که توسط گاز پر شده و بعد منفجر می شوند توانایی مقابله داشته باشند
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      58 28
      فانتوم در زیر زمین! عجب ! با این حساب باید کشتی ها و قایقها رو هم در این شهرهای زیر زمینی انبار کنیم. تازه میشه شهر تهران و سایر شهرها رو هم به زیر کوه منتقل کنیم از ترس بمب افکنهای آمریکایی! چه میکنن این بمب افکنهای آمریکایی که اسمشون هم باعث میشه همه قایم بشن!
    • علی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 25
      نه داداش.بزاریمش رو زمین تا اربابت با موشک بزنتش.با با بالاترین امنیت کار میکنیم‌.هر افند یک پدافند.نه مثل بقیه که وقتی وارد جنگ میشن مچان.بله ما شهر های زیر دریا هم داریم.اینارو بیخ گوش امریکا یعنی ونزوئلا هم میسازیم
  • IR ۲۲:۰۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    20 48
    ایران باید هر چه سریعتر موشک های بالستیک را به روسها برساند وگرنه اینها را بحساب ترس ایران خواهند گذاشت
    • فضولیاب IR ۱۱:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      15 4
      چرت وپرت میگی
  • IR ۲۲:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    18 21
    ایران باید ساخت 10 برابری موشک های بالستیک و و ده برابری پهبادهایی همچون مهاجر 6 و شاهدهای 129 و 181 هر کدام به تعداد 10 هزار شروع نماید
    • منصور IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      17 2
      یه دود دیگه بگیر شاید نظرت عوض شد
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    21 29
    ترکیه خواب داشتن این چیزها را هم نمی تواند ببیند. حتی یک پایگاه زیر زمینی هم ندارد. همه پایگاههای ترکیه و باکو و سعودی روی زمین و با کمترین استحکامات هستند. در همان ساعات اولیه جنگ زیر رگبار موشک های کروز و بالستیک از وضعیت عملیاتی خارج می شوند.
    • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      15 4
      از کجا فهمیدی شیطون بلا؟
    • ابراهیم IR ۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      13 5
      با این فانتوم های ۶۰ ساله؟ خخخ
    • بی نام IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      4 10
      شما از کجا این اطلاعات را داری ، حتما چیزهایی دارند و رو نمی کنند و اینکه در حوزه پهباد و ساخت هواپیما جدیدا ترکیه از ما جلوتر زده .غرور کاذب به کشتن نده شما رو
    • علی IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      5 6
      تحریک نکنید. ترکیه عضو ناتو هست و ما باید اول اتحاد نظامی با روسیه را داشته باشیم .
    • رضا IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      2 8
      پهپاد های قوی؟؟تموم پهپاد های بایراکتار تو جنگ اوکراین نابود شدن و حتی یه دونه خبرم دیگه ازشون نیست.اون جتشونم که یه اسباب بازی مثل باقی اسباب بازی هاشونه.ما ترجیح دادیم موشک تولید کنیم به جای جت.هم ارزون تره و هم با قابلیت بیشتر.خود همون جت هم موشک شلیک میکنه.جت های دشمن هم میتونیم با پدافند های قویمون بزنیم.ترکیه کدومشونو داره؟؟اهان مونتاژ میکنه
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 18
    باید به زیرساخت های اوکراین همانند راه اهن و فرودگاه ها و بنادر اوکراین حملات پهبادی شود نه موشکی گران قیمت
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 23
    خوب ایران اگر نمی تواند موشک بالستیک به روسیه بفروشد باید کارخانه اش را در روسیه راه اندازی نماید یا اینکه سوخت جامد و قطعات مورد نیاز برای ساخت ان را به روسیه بفرستد و آنجا مونتاژ نماید
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      6 20
      مثل زیره به کرمان بردن را شنیدی اخه اسکول این موشکها را ایران دو سه دهه پیش یا خودش را یا فناوری را از خودروسیه گرفته.
  • IR ۲۲:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    4 17
    اگر روسیه کیف را هدف قرار دهد حتی بصورت الکی این امر باعث وحشت فراگیر از ارتش روسیه در میان دولتمردان و تخریب کامل روحیه مقاومت در جنگجویان اوکراینی می شود
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      23 3
      اوکراین هم لابد می ابسته نگاه می کنه خوب ا ن هم می وارد فاز آفندی میشه و پترزبورگ را می زنه.
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 33
    حضور حداقل 200 هزار نیروی کره شمالی برای کم کردن حجم اتش اوکراینی ها از محور بلاروس واجب واجبات است
  • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 24
    ایران باید خودش رو برای حضور مستقیم در جنگ اوکراین آماده کنه. این جنگ به این سادگی ها تمام نمی شه.
  • مهدی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 7
    ما می توانیم
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 16
      کاش خروجی‌های این تونل را نشان نمی‌دادند، با استفاده از همین تصاویر سریع محل پایگاه مشخص شد.
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 15
    البته این پایگاه از نوع نسل اول که باند پرواز بیرون پایگاست طراحی نسل های بعد کاملا فرق میکنه که گمانم ساخته شده
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    15 8
    دست از سر این فانتوم های پیر و خسته بردارید الان دیگه فقط لقمه آماده برای جنگنده های به روز در خاورمیانه هستن
  • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 5
    جنگنده داخلی پیشرفته
  • سعید IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    7 11
    و این به غیر از سلاح های فوق پیشرفته سری ایران است . هر که دارد هوس زخم ز ما ، بسم الله
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    3 18
    هل من ناصر ینصرنی
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    2 13
    هل من ناصر ینصرنی
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    32 15
    چقدر پول دادید تا این غار موشکی را در زیر زمین درست کردید؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 24
      اونقدری که اربابانتون آمریکا و اسرائيل رو تکه تکه کنیم
    • هامان IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 17
      خیلی زیاد،تا بسوزی،امنیت قیمت نداره وتازه ایران یکی از پایینترین بودجه های دفاعی دنیارو داره، ولی منطقی بحث کردن باامثال شما فایده نداره،خیلی خرجش کردیم،تو بسوز
    • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      3 10
      چطور مگه؟ می‌خوای از گاو شیرده پولشو بگیری و یکی تو آلبانی برا خودتون درست کنین؟
    • فرزند ایران IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 5
      اگر خدایی نکرده حمله ای بشه و بزنن نابود بشه. اون وقت نمیاید بگید چرا کاری نکردید تا حفظ بشه؟!!!!
    • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      0 0
      ۱۰:۲۰ اره 20 کشور دیگه هم دارید سلاح میدید
  • US ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    30 17
    ما بهاییان از نداشتن جنگنده پیشرفته شما راضی و خرسندیم
    • IR ۱۱:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      7 14
      واقعا شما بهایی ها دیگه خیلی شوت هستید تو قرن ۲۱ طبق تعالیم عباس افندی عمل می کنید.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      7 1
      احتمال داره این یارو واقعا بهایی نباشه بخواد بین بهایی ها رو بدتر کنه آدم عاقل که نمیاد همه جا دشمنیش رو آشکار کنه
    • CA ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 0
      برو خودت سیاه کن تو هم از اون ماله کشهای اصل هستی.
  • IR ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    17 6
    خوب برای چی این پایگاه را نشون می دید خوب پس فردا پیداش می کنند کاری نداره
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      15 0
      چون نه جنبه دارن ونه سیاست واینجوری اظهار ابهت می کنند
  • US ۲۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    24 10
    چه فایده ای دارد
    • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      6 19
      فایده اش ایتکه توی منافق رو از رو زمین محو میکنه
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      0 14
      فایده شو بعدا بهت نشون میدیم
  • Omid IR ۲۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    5 2
    مخفی که نیست
    • یاران امام IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 5
      مثلا؟ آمریکا داشته باشد یک کشور اسلامی نداشته باشد. عاقل باشید
  • IR ۲۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 9
    به کوری چشم یه مشت فاجعه این قدرت روز به روز بیشتر میشه انشاالله رونمایی های بیشتر سوزش بیشتر برای یه مشت.....
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۸
    6 16
    انشا الله بزودی خبرای خوب اقتصادی
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 9
    نیاز به ساخت شهر زیرزمینی برای یمنی ها حتی فراتر از بحث های نظامیه
  • IR ۰۰:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    8 5
    پایگاه هوایی زیر زمینی از اسیب رسیدن به هواپیماها حفاظت میکند ولی در صورت اسیب دیدن درب خروجی هواپیماها در زیر زمین زندانی خواهند شد . هم حسن دارد و هم عیب
  • IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 15
    نیاز نیروی هوایی 120 فروند جنگنده چند منظوره با پایه اصلی شکاری رهگیر ، 100 فروند هواپیمای سبک برای پشتیبانی از نیروهای زمینی با توان رزم هوایی نقطه ای و یک اسکادران گشت هوایی (آواکس) هست . و ذکر این نکته که درسته هواپیماهای فعلی فرسوده هستند و کارایی چندانی جهت درگیری هوا به هوا ندارند ولی میشه اون ها رو تبدیل به بمب افکن های مناسب با عملیات های هوا به زمین و هوا به دریا کرد (با اسکورت شکاری رهگیر های نسل جدید)
  • فرزند ایران IR ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    8 22
    جوری شده که فکر کنم یک ایران دیگه هم زیر زمینش هست.
  • IR ۰۱:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 13
    خدا قوت و خسته نباشید به تمام سربازان این مرز و بوم.
  • IR ۰۱:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    6 18
    واقعاً وقت F-4 گذشته. سوخو 35 تاریخ گذشته هم بدرد نمی‌خوره دیگه، همه رفتن نسل 5 و 6 می‌سازن یا سفارش می‌دن. باید روی پکفا 57 فکر کنیم و سفارش بدیم. تکنولوژی قدیمی به هیچ وجه بدرد کشور نمی‌خوره.
  • علي IR ۰۲:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    11 9
    كشور عزيز ايران هرچه از لحاظ نظامي پيشرفته باشد باعث غرور،واطمينان ملت. است
  • FR ۰۵:۰۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    6 27
    ماشاءالله به جوانان نخبه، مومن و شیعه
    • IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      34 7
      مگه تو شیعه ومومن هم نخبه داریم؟؟؟؟؟؟!!!!!!
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
      1 11
      اونی که میگه مگه تو شیعه هم مومن و نخبه داریم چشم نداره ببینه این هگه پیشرفت و اقتدار نظام ج. ا.ایران و سربازان پادر رکاب ولایت، اون خودش یا یک بهائی جاسوسه یا یک وهابی ترو یست و خائن
  • عطار IR ۰۷:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 12
    بسیار بسیار خبر خوشحال کننده و مسرت بخشی بود.
  • IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    9 16
    پرچم حسین ع را در باکو پایین کشیده اند هل من ناصر ینصرنی
  • شاکی IR ۰۷:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 7
    ماشاا..... به این اقتدار و صلابت نیرو های رزمی و دفاعی کشورمان ایران . همیشه جاوید
  • حمید ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 12
    شما بهاییان از داشتن موشک ها و پهپادها پیشرفته ایرانی بدجوری داریدمیسوزید.اخ بسوزید چه کیفی داره.بهایی کثیف . خخخخخخخخخ
  • IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 14
    با سلام کلمه توحید از دو بخش لا و الا تشکیل شده است. جز خدای واحد احد معبود و سلطان ذیگری در کون و کائنات و ناسوت و ملکوت نیست و بساط وهمی کانون هر ادعائی سرابی ببش نیست‌. انسان موحد لاجرم از دل این کانون فتنه و بلا و ظلمات عبور کرده و به ساحت « یا ایتها النفس المطمئنه ادخلی فی عبادی » امن عبودیت معبود برسد. دشمن قسم خورده انسان و بشریت تمام عده و عده خود را برای تباهی انسان و انتخاب انسان به مقام خلافت الهی بکار گرفته و به جنگ با این مقصود پرداخته است. ج اا از این قاعده مستثنی نیست و بر این سیاق بود که امام خمینی ره امریکا را شیطان بزرگ نامید و در مقابل شیاطین محکم ایستاد و مقاومت کرد. خلف صالح امام خمینی ره این سبک و سیاق را با دانش راهبردی به یک قدرت مسلح تعیین کننده تجهیز کرد که می تواند از میانه عریده کشی های مستانه دشمنان بشریت را همچو موسی ع از نیل عبور داده و به ارض موعود ارشاد نماید‌. چشم انداز استحکامات راهبردی در زیرزمین نشان از یک اراده و فرهمندی است ، بطوریکه امروز این اراده دشمنان را زمین گیرکرده و به وادی حماقت کشانده است. لطفا، بی بی را ببینید، وقدر مستاصل و گرفتار است.
  • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 9
    عکسها خیلی قشنگ هستند اول تونلها انگار متروکه بودنند حالا خیلی هزینه شده تا قشنگ بشوند-آفرین
  • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    0 3
    ایول
  • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    16 1
    شاید خود این شهرها رو نمیشه زد ولی باند پروازیشون رو بزنن کار تمومه و شهر دیگه کارایی نداره و تمام هواپیماها در زیرزمین گیر میفتن
  • IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 3
    اسراییل هزاران بار اومده حمله کرده کشته اینا حتی نتونستن اعلان جنگ به اسراییل بدن
  • یوسف از همدان IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 1
    یا شما عمق نمی دونید چیه یا درکی از عمق 500متری ندارید. تونل کندوان رو تو 10سال سپاه با مکتافات درست کرد اونوقت چطوری میشه تو عمق 500متری شهرک درست کرد؟
  • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 0
    اگر بتونیم معیشت مردم رو هم ببریم زیر زمین و ضد تحریم و ضد فسادش بکنیم دیگه کار تمومه!
  • رضا IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    9 1
    اگر اینکار از لحاظ نظامی منطق استراتژیک داشت ابرقدرتهای نظامی دنیا هزار برابر زودتر از ما اینکار رو انجام داده بودند. اونا هم جنگنده های گرانتری دارند و هم امکانات بیشتری. ولی اینکار را نمی کنند. ولی مریض هستند و روی پدافند هوایی و هواپیمای برتری هوایی کار میکنند. لابد شما بهتر می فهمید.
  • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 15
    باید به اون شخصی که میگه این الان نون میشه گفت.... ضمن تاسف فراوان از نوع تفکر و عمق و وسعت بسیار ریز و حقیر دیدتان اتفاقا این الان هم نون میشه هم آب میشه هم هوا میشه و طلا میشه هم کار میشه و هم اقتصاد میشه هم صنعت میشه هم کشاورزی که لازمه همه اینها داشتن امنیت هستش. واقعا چطور نمیتونید اهمیت این موضوع رو درک بکنید. نکنه جایزه نیم گرمی رژیم تروریست آمریکا به اون جوان جفنگ خوان برتون نون و آب میشه؟؟؟
  • IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    2 13
    دست و پا و جان تک تک عزیزان و فرزندان حقیقی و اصیل و پاک و باشرف و غیور و موحد و وطن پرست واقعی و پرتلاش و شجاع و دشمن شکن درد نکنه با این دست آوردهای شاهکار و غرورانگیز و افتخار آمیزشان. درود خدا و همه شهدا و تک تک ایران دوستان و عاشقان پرچم مقدس ایران بر ایشان و خانواده های معززشان. و لعنت خدا و شهدا بر هر کسی که به آرمان این عزیزان و خون شهدا و پرچم و استقلال حقیقی ایران عزیز به هر شکلی خیانت و کارشکنی و سم پاشی میکنه.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 12
    در پاسخ به کسانیکه در این شرایط تحریم بر طبل بی مصرف بودن فانتومها و سایر پرنده های موجود در ایران میکوبند باید عرض کنم اولا کاچی به از هیچی در ثانی همین فانتومها هنوز در بسیاری از کشورها از اروپا گرفته تا شرق آسیا و ژاپن فعال هستند حتی در ترکیه. در ضمن قطعا جوانان دانشمند و خوشفکر و حلالزاده و موحد حاضر در نیروی هوایی و وزارت دفاع و دانشگاه ها میتونن با توجه به قابلیتهای پروازی و نقاط ضعف هواپیماهای جدید دشمنان هم از نظر تقویت قدرت موتور ها و یا جایگزینیشون با موتور های جدیدتر و هم نصب رادارهای بسیار قویتر و دوربردتر و سیستمهای جنگال پیشرفته و فریبکار و پوششهای جاذب رادار و همچنین موشکها و بمبهای هوشمند دورایستا که میتونن دشمن را از فاصله دورتر ردیابی و مورد هدف قرار بدن بدون نیاز به درگیری از نزدیک سرپا و قابل استفاده نگه دارن و هم زمان هم در زمینه طراحی و ساخت جنگنده ها و سایر پرنده های نظامی و تجاری اقدام کنند تا به نتیجه برسند که انشاالله به مدد الهی قطعا قابل حصول خواهد بود. وقتی سایرین میتونن مگر جوانان باهوش دانشمند و موحد ما چی کم دارن؟ انشاالله که نظام هم از این فعالیتها و دست اندرکارانش به بهترین نحو حمایت خواهد کرد.
    • رضا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      5 1
      دقیقا کدوم کشور الان فانتوم داره؟ همه کشورهایی که نام بردید یا اف 15 یا 16 یا 18 دارند. میشه یک عکس از یک سایت نظامی بگیری که توش تعداد فانتوم این کشورهای رو نشون بده؟ شخص با اطلاع.
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 4
    اگه موشک زدن در ورودی را بستند و هواپیماها اون تو دفن شدن تکلیف چیه !!!!!!
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      2 9
      این ظاهرکار بود برو توباطن ، اینجا آنجاست ؟!
  • علی اقا IR ۱۲:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    1 14
    ایران عزیزمان از نظر بازدارندگی در مقابله با حمله هر خبیثی که بخواهد به خاکش حمله کند، به اندازه کافی قدرت بازدارندگی دارد. تو رو امام حسین معیشت مردم رو دریابید. هر روز بدتر از دیروز
  • GB ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    17 4
    رسیدن به کره شمالی‌ و تایوان ۵۰ سال قبل که دیگه افتخار نیست، آنهم با هوپیماهای ۵۰ ساله!
  • فرهاد محسنی IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    3 13
    درود بر نیروهای مسلح غیور ایران از ارتش و سپاه تا فراجا و بسیج..زنده باد ایران و ایرانی..قدرت برتر منطقه در زمین دریا و آسمان مائیــم.
  • IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    13 3
    اینهمه هزینه با یک بمب داخل غار دفن می شوند،
  • IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    4 4
    فانتوم ارتقا یافته با بیش از شصت سال قدمت یعنی حالتون خوبه
  • وطن دوست IR ۲۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
    5 14
    ای کاش کشور تو اقتصاد و ازادی ها هم مثل نظامی پیشرفت می کرد
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      1 0
      واقعا
    • IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۱/۱۹
      21 0
      واقعا تو فکر میکنی ایران تو نظامی پیشرفت کرده ؟
  • علوی IR ۰۶:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 18
    اونی که در گفتمان اقتدار نظامی دنبال نون ش هست باید بداند اگر این اقتدار نبود باید بین اجنبی ها دنبال بابا ش می‌گشت که بهش نان نداد
  • علوی IR ۰۶:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 13
    رفقای حزب اللهی! چرا بی دلیل جواب نادان های غربزده رو میدهید ؟! مگه اینحا رو برای فانتوم ساختن ؟!!!! خیر برادران عزیز به نظر این پایگاه رو برای سوخو ۳۵ های پیشرفته خریداری شده از روسیه ساختن یعنی اول چاه بعد مناره....و نیز خط تولید سوخو۳۵ با نام های محتمل ستاری ۳۵ را شاهد خواهیم بود انشالله مثل پهپاد ها پیشرفته تر از آرکیو و هاواگ
    • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
      1 0
      درب ورودی رو دیدی که فانتوم داشت وارد میشد و بسختی ازش عور کرد باید بدونی عرض بال فانتوم 11.5 متره و عرض بال سوخو 15.5 متر و به هیچ عنوان نمیتونه وارد بشه ÷س نمیدونی حرف نزن
  • IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    1 13
    با‌افتخار‌یک‌ایرانیم
  • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    3 13
    درود
  • رضا IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۰
    0 0
    جالبه! خجالت اوره
  • سرباز فدابی راهبر IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    1 1
    جانم فدای رهبر جانم فدای ایران مرگ بر منافق و مزدور... دوستان عزیز از این مزدورهایی که دچار خود تحقیری و شیفته و کشته مرده غربی ها شدن به دل نگیرین خودشون میدونن کجاشون سوخته. بزار بسوزن و امیدوار باشن ارباباشان روزی به دادشان برسن. ولی کور خواندن و انشاالله به همت این همه فدایی نظام آرزوشونو به گور میبرن
  • پرهام IR ۰۰:۴۳ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۱
    1 0
    مقاله نویستون کیه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس