کد خبر 1475563
تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۲۷
‌‌‌

منابع عراقی آگاه گفتند که ترکیه از صادرات نفت منطقه کردستان ممانعت می‌کند و آن را منوط به اجازه بغداد کرده است.

به گزارش مشرق، وبسایت بغداد الیوم به نقل از منابع آگاه عراقی نوشت که ترکیه از صادرات نفت منطقه کردستان از بندر جیهان تا زمان کسب مجوز از سوی بغداد، ممانعت می‌کند.

به گفته این منابع، مقامات ترکیه به دولت عراق گفته‌اند که هرگز اجازه حرکت به کشتی‌های حامل نفت کردستان عراق در بندر جیهان را نخواهند داد، تا زمانی که بغداد با آن موافقت کند.

این خبر پس از آن است که «محمد شیاع السودانی» نخست‌وزیر عراق در ۱۳ ماه میلادی جاری اعلام کرد که بغداد و اربیل بر سر موضوعات باقی مانده به توافق رسیده‌اند.

او گفت که دو طرف تفاهمات شفافی داشته‌اند و در صورت بروز هرگونه اختلافی میان بغداد و اربیل، کمیته ویژه‌ای به آن رسیدگی خواهد کرد.

به گفته السودانی، قرار بر این شده تا تمامی منابع حاصل از فروش نفت در منطقه کردستان به یک حساب بانکی متعلق به بغداد منتقل شود و تفاهمات میان بغداد و اربیل، نشان از حرکت دو طرف به سمت تصویب قانون نفت و گاز دارد.

از سوی دیگر «محمد السودانی» چهار روز پیش در یک سفر رسمی وارد ترکیه شد و با مقامات این کشور به گفت‌وگو نشست که به نظر می‌رسد ممانعت ترکیه از صادرات نفت منطقه کردستان، از نتایج این سفر باشد.

منطقه کردستان عراق به مدت طولانی نفت خود را از طریق خط لوله‌ای به بندر جیهان ترکیه انتقال داده و از آن‌جا به بازارهای جهانی به فروش می‌رساند، بدون اینکه عائدی آن را به دولت مرکزی بدهد که این مسأله در سال‌های اخیر موجب تنش میان اربیل و بغداد شده است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی افصحی IR ۱۶:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۵
    6 7
    اقلیم فاسد کردستان خیالات کثیفی را با مشاوره رژیم صهیونیستی در سر می پروراند و همه گروهک های تروریستی کرد را در آنجا گرد آورده و با پول نفت که حاصل مبارزات بی امان حشد الشعبی و جبهه مقاومت به فرماندهی سردار دل ها حاج قاسم بود ، داعش مسلکان کرد را تجهبیز می کرد تا تجزیه کردستان صهیونیستی عملی شود. خاندان های فاسد حاکم بر اقلیم با تسهیم پول نفت برای خود بارگاه های تروریستی ترتیب داده و نه به دولت مرکزی حساب پس می دادند ونه به سخنان به حق همسایگان به ویژه ایران اسلامی که حق حیات بر اقلیمیان فاسد داشت؛ گوش فرا می دادند. پس از موشک باران دخمه های تروریست های کرد اقلیم و نیز استقرار نیروهای مرزبانی دولت مرکزی در مرزهای کردستان عراق ، اینک ترکیه آخرین میخ را بر نابوت تروریست پروری اقلیم فاسد کوبیده و اعلام کرده هرگونه حرکت نفت کش ها از بندر جیحان منوط به اجازه دولت مرکزی است. تا فرصت طلبان منافق صفت اقلیم کردستان بدانند زرنگ بازی تاریخی اسان از مزدوری برای شاه جلاد نا پایگاه دهی به صهیونیست ها و... در دوران اخیر دیگر پاسخ نمی دهد بروند دنبال کار دیگر!رژیم صهیونیستی غاصب اگر کاری می توانست بکند برای بدبختی و فلاکت خودش می کرد نه الدنگ های حاکم بر اقلیم فاسد کرد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس