خرازی: تحریم ثانویه و بدعهدی آمریکا از موانع گسترش روابط تهران-توکیو است

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با تاکید بر ارتقای روابط دوجانبه ایران و ژاپن، یکی از موانع اصلی این مسیر را بدعهدی آمریکا درباره برجام و تحمیل تحریم‌های ثانویه بر کشورهای دیگر دانست.

به گزارش مشرق، کازوتوشی آیکاوا سفیر ژاپن در تهران امروز دوشنبه با سیدکمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی دیدار کرد. در این دیدار مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی و نیز آخرین وضعیت روابط دو کشور مورد بحث و گفتگو قرار گرفت.

خرازی در این دیدار با تاکید بر اهمیت تحولات منطقه خاوردور و آثار جنگ اوکراین بر این منطقه گفت: شورای راهبردی روابط خارجی با توجه به افزایش تحرکات نظامی و دفاعی کشورهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای در محیط پیرامونی ژاپن و احتمال رئیس شورای راهبردی روابط خارجی بهترین راه برای حل وفصل اختلافات ارضی ژاپن و روسیه درباره چهار جزیره واقع در اقیانوس آرام را «مذاکره مستقیم بین دو کشور، به ویژه با توجه به شرایط کنونی و پرتنش منطقه شرق آسیا» دانست. وقوع درگیری‌های نظامی در آینده، این تحولات را با حساسیت دنبال می‌کند.

رئیس شورای راهبردی روابط خارجی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک موضع اصولی با هر گونه مداخله نظامی و نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها مخالف است و به اعتقاد اینجانب بهترین راه برای حل و فصل اختلافات ارضی بین ژاپن و روسیه بر سر جزایر چهارگانه، مذاکره مستقیم بین دو کشور است.

براساس این گزارش، روسیه پس از جنگ جهانی دوم، جزایر کوریل را به سرزمین خود منضم کرد، ولی ژاپن این جزایر را سرزمین شمالی می‌نامد و آن‌ها را «اشغال شده توسط روسیه» می‌داند.

خرازی همچنین با تاکید بر ضرورت ارتقای روابط دوجانبه ایران و ژاپن، یکی از موانع اصلی در این مسیر را بدعهدی آمریکا درباره برجام و تحمیل تحریم‌های ثانویه بر کشورهای دیگر خواند و گفت: به رغم وجود برخی مشکلات ناشی از تحریم ثانویه فرصت‌های روشنی برای توسعه همکاری میان دو کشور وجود دارد.

کازوتوشی آیکاوا سفیر ژاپن در واکنش به اظهارات خرازی با تشریح موضع کشورش درباره جنگ اوکراین و تبعات احتمالی این بحران برای ژاپن و محیط پیرامونی آن، به اختلاف ارضی کشورش با روسیه اشاره کرد و گفت: با شروع جنگ اوکراین، روسیه مذاکرات دوجانبه با ژاپن درخصوص جزایر اشغالی کوریل را متوقف کرده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۴/۲۶
    5 1
    مرگ بر روسیه متجاوز

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس