کد خبر 1544687
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۴۰۲ - ۱۰:۱۵

فولاد و آهن دو فلز پرکاربرد در صنایع مختلف هستند که در برابر زنگ‌زدگی و خوردگی آسیب‌پذیری بالایی دارند. به همین دلیل متخصصان از راه‌ها و شیوه‌های مختلفی به منظور جلوگیری از این آسیب‌ها در محصولات فولادی استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌ترین روش‌ها برای این منظور، روش گالوانیزاسیون یا روی‌اندود کردن ورق فولادی است؛ در این روش ورق حاصل از روی‌اندود شدن را به نام ورق گالوانیزه می‌شناسند که به دلیل مقاومت بالا در برابر زنگ‌زدگی یکی از کاربردی‌ترین مقاطع فولادی در صنایع مختلف به حساب می‌آید. اگر با ویژگی‌ها و خصوصیات این ورق ها آشنایی ندارید و می‌خواهید بدانید که ورق گالوانیزه چیست و چه کاربردهایی دارد با ادامه این مقاله همراه باشید.

معرفی ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه به چه ورق‌هایی گفته می‌شود؟

ورق گالوانیزه یا آهن گالوانیزه در واقع یک ورق فولادی است که با یکی از روش‌های نورد گرم یا نورد سرد تولید شده است. معمولا این ورق‌ها پس از تولید طی یک فرایند به نام گالوانیزاسیون با یک لایه نازک از فلز روی یا زینک (Zn) پوشانده می‌شوند. روی‌اندود کردن ورق فولادی یکی از روش‌های مهمی است که می‌تواند مقاومت آن را در برابر آسیب‌هایی مانند زنگ‌زدگی و خوردگی به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

ورق فولادی گالوانیزه چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که اشاره شد اصلی‌ترین ویژگی این مقاطع فولادی مقاومت بالای آن‌ها در برابر عوامل آسیب‌زا مانند خوردگی و زنگ‌زدگی است. اما ویژگی‌های این نوع ورق به همین موارد محدود نشده و از موارد دیگری به عنوان ویژگی‌های این محصول می‌توان نام برد:

  • هزینه نگهداری و تعمیر مناسب و مقرون به صرفه در مقایسه با سایر ورق‌های فولادی و فلزی
  • هزینه تولید مقرون به صرفه و کم در مقایسه با سایر ورق‌های مقاوم در برابر خوردگی
  • جوشکاری آسان و راحت
  • برخورداری از انعطاف زیاد به دلیل قابلیت فرم دهی و شکل‌پذیری بالا
  • برخورداری از ظاهر براق و صیقلی و باکیفیت

در خصوص شکل ظاهری ورق گالوانیزه باید به این موضوع اشاره کرد که در برخی موارد به‌منظور افزایش زیبایی ظاهری و همچنین افزایش سطح مقاومت، این ورق‌ها را رنگ می‌کنند.

ویژگی‌های ورق گالوانیزه

موارد مصرف ورق گالوانیزه چیست؟

  • صنایع ساختمانی: مقاومت بالا در برابر رطوبت، زنگ‌زدگی و خوردگی باعث شده که از ورق گالوانیزه برای ساخت دیوارهای خارجی، پوشش سقف و پوشش درب‌ها و پنجره‌ها استفاده شود. قابلیت شکل‌پذیری بالای این نوع ورق باعث شده که بتوان از آن در طراحی و ساخت سازه‌های فلزی مانند رابیتس نیز استفاده کرد.
  • صنایع خودروسازی: بدنه و قطعات مختلف خودرو همواره در مواجهه با عوامل محیطی مختلف قرار دارند و مقاومت بالای این ورق باعث شده که از آن برای ساخت بدنه و قطعات داخلی خودرو استفاده شود.
  • صنایع کشاورزی: از این مقطع فولادی به‌صورت گسترده به‌منظور ساخت انواع تجهیزات کشاورزی مانند تانکرهای آب و تجهیزات ذخیره‌سازی استفاده می‌شود.
  • صنایع بسته‌بندی: در ساخت قطعاتی مانند جعبه‌های فلزی، بشکه‌ها و غیره به دلیل خاصیت ضد خوردگی از این مقطع فولادی استفاده می‌شود.
  • صنایع دریایی: مقاومت بالا در برابر رطوبت باعث شده که از این ورق برای ساخت کشتی‌ها، کانتینرها و قطعات ساحلی استفاده شود.

کاربردهای ورق گالوانیزه به این موارد محدود نشده و از آن در ساخت سقف و بدنه سوله‌ها و سالن‌های بزرگ، ساخت تابلو برق‌های شهری و صنعتی، ساخت لوازم خانگی، ساخت انواع پروفیل و لوله نیز به‌صورت گسترده استفاده می‌شود.

عوامل مؤثر بر قیمت ورق گالوانیزه چیست؟

با توجه به کاربرد گسترده این محصول در صنایع مختلف، عوامل مهمی وجود دارند که می‌توانند قیمت هر متر مربع ورق گالوانیزه در بازار را تحت تاثیر قرار دهند؛ از جمله مهم‌ترین این عوامل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • قیمت فلز روی
  • هزینه‌های تولید
  • هزینه‌های حمل و نقل و جابجایی
  • نرخ ارز و صادرات
  • میزان عرضه و تقاضا در بازار

 قیمت ورق گالوانیزه

ورق گالوانیزه؛ حداکثر مقاومت با بهترین قیمت

امروزه با توجه به افزایش هزینه‌های تولید در صنایع مختلف، از مصالحی استفاده می‌شود که دوام و ماندگاری بالایی داشته و بتوانند هزینه‌ها را تا حد ممکن کاهش دهند؛ ورق گالوانیزه که از کاربردی‌ترین نوع ورق‌های فولادی در صنایع مختلف به‌ویژه صنعت ساختمان است به دلیل پوشانده شدن با فلز روی از مقاومت بالا در برابر خوردگی و زنگ‌زدگی برخوردار بوده و در نتیجه دوام و ماندگاری به‌مراتب طولانی‌تری دارد. پیوان به عنوان مرجع اطلاع‌رسانی قیمت مقاطع فلزی و فولادی بازار، این امکان را فراهم کرده که بتوان ورق‌های مقاوم گالوانیزه را از بهترین تولیدکننده‌ها با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت خریداری کرده و به میزان قابل توجهی در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد.

آدرس سایت پیوان: https://pivan.co/

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس