کد خبر 1545588
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۵

هرساله کلیه مودیان مالیاتی، اعم از اشخاص حقیقی و حقوقی، موظف‌اند در موعد مقرر نسبت ارسال اظهارنامه مالیاتی به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام کنند. ارسال به‌موقع اظهارنامه‌های مالیاتی برای سازمان مالیات کشور بسیار مهم است؛ البته صحت اطلاعات و درج محاسبات دقیق در اظهارنامه نیز اهمیت بالایی دارد.

تفاوت اظهارنامه اصلی، جایگزین و  اصلاحی

به همین دلیل سازمان مالیات تدابیری برای ارسال اظهارنامه اصلاحی و اظهارنامه جایگزین نیز اندیشیده است. در ادامه این مطلب اطلاعات دقیقی درباره اظهارنامه اصلاحی و جایگزین، مهلت اصلاح اظهارنامه ارزش افزوده، تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه و نحوه اصلاح اظهارنامه مالیاتی را بررسی خواهیم کرد. خواندن نکات مهم این مطلب را به کلیه مودیان مالیاتی و مدیران مالی مجموعه‌ها پیشنهاد می‌کنیم.

اظهارنامه اصلی؛ اولین اظهارنامه ارسالی به سازمان امور مالیات

بر اساس ماده ۱۰۰ قانون مالیات‌های مستقیم، کلیه اشخاص حقیقی موظف‌اند حداکثر تا پایان خرداد ماه سال بعد نسبت به ارسال اظهارنامه عملکرد خود اقدام کنند. همچنین، بر اساس ماده ۱۱۰ همین قانون، اشخاص حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی حداکثر تا ۴ ماه پس از پایان سال مالیاتی، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند؛ در واقع اگر پایان سال مالی اشخاص حقوقی آخرین روز اسفندماه باشد، تا ۳۱ تیرماه سال بعد برای ارسال اظهارنامه مهلت دارند.

اگر مودیان مالیاتی در این مدت زمان برای اولین بار اقدام به ارسال اظهارنامه مالیاتی کنند، در واقع همان اظهارنامه اصلی را ارسال کرده‌اند. در واقع اظهارنامه اصلی، اولین اظهارنامه‌ای است که مودیان برای سازمان امور مالیاتی در موعد تعیین‌شده ارسال می‌کنند. اگر مودیان متوجه اشتباهاتی در اطلاعات درج‌شده در اظهارنامه شوند، می‌توانند نسبت به ویرایش اطلاعات مالیاتی اقدام کنند. بر همین اساس، مفاهیمی چون اظهارنامه اصلاحی و جایگزین به وجود می‌آید که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

اظهارنامه جایگزین؛ نسخه اصلاح‌شده پیش از سررسید مهلت ارسال اظهارنامه

اگر بعد از تکمیل و ارسال اظهارنامه متوجه وجود اشتباهاتی در اظهارنامه شوید، باید آن اشتباهات را اصلاح کنید. برای این کار کافی است، یک اظهارنامه دیگر را بدون اشتباهات در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهید. اگر اصلاح اطلاعات را تا قبل از به اتمام رسیدن مهلت قانونی ارسال اظهارنامه انجام دهید، اظهارنامه جدید با عنوان اظهارنامه جایگزین شناخته می‌شود.

در اصل اگر اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه و اشخاص حقوقی تا حداکثر ۴ ماه پس از پایان سال مالی (پایان تیرماه) نسبت به اصلاح اظهارنامه اقدام کنند، اظهارنامه جایگزین به جای اظهارنامه اصلی بارگذاری می‌شود. کارفرمایانی که موظف به پرداخت مالیات حقوق هستند نیز می‌توانند لیست ارسالی را از طریق سایت مالیات حقوق اصلاح کنند. در این سامانه ابتدا نوع لیست را از میان گزینه‌های اصلی، الحاقی و اصلاحی انتخاب می‌کنید؛ درصورتی‌که نیاز به تغییرات جزئی باشد، گزینه الحاقی و درصورتی‌که کل اطلاعات اشتباه باشد باید گزینه اصلاحی را انتخاب کنید.

تفاوت اظهارنامه اصلی، جایگزین و  اصلاحی

اظهارنامه اصلاحی؛ آخرین فرصت برای ارسال اظهارنامه با تغییرات

گاهی اوقات مودیان مالیاتی پس از پایان مهلت ارسال اظهارنامه، متوجه وجود اشتباه در اطلاعات درج‌شده یا محاسبات مالیاتی در اظهارنامه می‌شوند؛ در چنین شرایطی طبق تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان مالیاتی می‌توانند تا ۱ ماه پس از مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی، نسبت به اصلاح اشتباه در اظهارنامه عملکرد اقدام کنند. در این حالت، مودیان مالیاتی باید اظهارنامه اصلاحی را ظرف مدت ۱ ماه پس از مهلت قانونی ارسال اظهارنامه، در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار دهند.

در متن تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم آمده است که: «به مودیان مالیاتی اجازه داده می‌شود در صورتی که به نحوی از انحاء در اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان تسلیمی از نظر محاسبه اشتباهی شده باشد، با ارائه مدارک لازم ظرف یک ماه از تاریخ انقضای مهلت تسلیم اظهارنامه نسبت به رفع اشتباه اقدام و اظهارنامه یا ترازنامه یا حساب سود و زیان اصلاحی را حسب مورد تسلیم نماید.»

در پایان این متن هم به این موضوع اشاره شده است که تاریخ تسلیم اظهارنامه مودی، تاریخ تسلیم اظهارنامه اول خواهد بود. با استفاده از نرم‌افزارهای پیشرفته حسابداری مانند نرم افزار حقوق و دستمزد، کلیه محاسبات مالی مجموعه به صورت اتوماتیک انجام می‌شود و احتمال خطا در محاسبه و ثبت اعداد و ارقام بسیار کاهش می‌یابد.

تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه عملکرد چقدر است؟

به‌طورکلی، برای ارسال اظهارنامه اصلاحی در بازه زمانی یک‌ماهه در نظر گرفته‌شده، محدودیتی وجود ندارد؛ یعنی اگر مودیان بعد از مهلت قانونی ارسال اظهارنامه متوجه وجود اشتباه در اطلاعات شوند، بدون محدودیت می‌توانند اصلاحاتی را در اظهارنامه انجام دهند.

علی‌رغم وجود نداشتن محدودیت در تعداد دفعات اصلاح اظهارنامه عملکرد، باید این نکته را در نظر داشته باشید که اصلاح مکرر اطلاعات شما را در نظر سازمان امور مالیاتی یک مودی پرریسک نشان می‌دهد؛ بنابراین توصیه می‌کنیم پر کردن اطلاعات را با دقت کافی انجام دهید.

برای پر کردن اطلاعات در اظهارنامه مالیاتی و انجام محاسبات دقیق، باید از مشاوران مالی حرفه‌ای و نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته استفاده کنید. مجموعه سپیدار سیستم در این مسیر به شما کمک خواهد کرد.

تفاوت اظهارنامه اصلی، جایگزین و  اصلاحی

ارسال اظهارنامه مالیاتی بدون اشتباه با کمک خدمات مالی سپیدار سیستم

به دلیل اهمیت صحت اطلاعات و محاسبات در اظهارنامه مالیاتی، سازمان امور مالیات کشور فرصتی را برای اصلاح اشتباه در اظهارنامه عملکرد فراهم کرده است. بر اساس تبصره ماده ۲۲۶ قانون مالیات‌های مستقیم، مودیان مالیاتی می‌توانند حداکثر ۱ ماه پس از سررسید مهلت ارسال اظهارنامه، نسبت به ارسال اظهارنامه اصلاحی اقدام کنند.

با این حال، ارسال اظهارنامه اصلاحی و جایگزین به صورت مکرر، سازمان مالیاتی را نسبت به این دسته از مودیان بی‌اعتماد می‌کند و این افراد در دسته مودیان پرریسک قرار می‌گسرند؛ به همین دلیل برای کاهش درصد خطا در محاسبات و درج اطلاعات باید از مشاوران مالی و نرم‌افزارهای حسابداری کمک بگیرید. در مجموعه سپیدار سیستم حرفه‌ای‌ترین مشاوران آماده ارائه خدمات مالی به شما هستند. همچنین با کمک گرفتن از نرم‌افزارهای حسابداری پیشرفته سپیدار می‌توانید به امور مالی مجموعه نظم ببخشید و در موعد مقرر، بدون اشتباه در محاسبات نسبت به ارسال اظهارنامه اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره خدمات این مجموعه به نشانی sepidarsystem.com سر بزنید.


این محتوا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس