کد خبر 1611236
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۹

برخی فکر می‌کنند موفقیت در کنکور منحصر به افراد با استعداد و امکانات خاص بوده، ولی واقعیت این است که بسیاری از رتبه ‌برترها با وجود داشتن امکانات متوسط یا محدود به این دستاورد رسیده‌اند.

این نشان می‌دهد که عامل اصلی موفقیت در کنکور، تلاش و استفاده از روش‌های صحیح مطالعه همچون تندخوانی و برنامه ریزی کنکور دقیق است.

حتی داوطلبان کنکور به اصطلاح باهوش و درس ‌خوان هم در صورت نداشتن انگیزه، مهارت های مطالعه مثل تند خوانی و بلد نبودن روش های صحیح برنامه ریزی کنکور برای درس خواندن به نتایج مطلوب دست نخواهند یافت.

بنابراین انگیزه و پشتکار متکی به علم در طول دوره آمادگی برای کنکور و صرف نظر از امکانات و توانایی‌های ذاتی هر فرد می‌تواند عامل کلیدی موفقیت در کنکور باشد.

10 کلید افزایش انگیزه کنکور با برنامه ریزی و تندخوانی

درباره انگیزه در دوران کنکور چی میدونی؟

داشتن انگیزه، اساسی‌ترین عامل دستیابی به اهداف است یا بهتر بگوییم انگیزه است که هر هدف را می سازد.

به همین دلیل اگر فرد تلاش کند ولی انگیزه‌ای برای درس خواندن و آمادگی برای کنکور نداشته باشد، دستیابی به نتیجه مطلوب دشوار خواهد بود.

عوامل مختلفی که مانع ایجاد انگیزه درس خواندن برای افراد می توانند به شکل زیر باشند و حتی بیشتر:

  1. شامل مشکلات خانوادگی
  2. بی علاقگی به محتوای کتاب های درسی
  3. استرس کنکور و ترس از وضعیت خود در مقایسه با دیگر داوطلبان کنکور
  4. نداشتن هدف شفاف
  5. برنامه ریزی کنکور بدون ظرفیت سنجی و خودشناسی
  6. کمبود امکانات آموزشی مناسب برای مطالعه خوب و اصولی
  7. مشکلات جسمی و روحی

برای همین بهتر است که داوطلبان هرچه سریع‌تر به دنبال راه‌های افزایش انگیزه از طریق برنامه ریزی کنکور صحیح و یادگیری مهارت هایی همچون تندخوانی برای درس خواندن باشند تا بتوانند با انرژی و پشتکار و اعتماد به نفس بیشتری پیش بروند.

10 ترفند برای افزایش انگیزه درس خواندن

تحقق افزایش انگیزه برای درس خواندن به ترفندهایی نیاز دارد که در ادامه 10 روش موثر از این ترفندها را در برنامه ریزی و اصلاح روش مطالعه به شما معرفی خواهیم کرد که از جمع بندی مطالب مشاوره کنکور تی وی محمد قاسمی برای مشاوره کنکور گردآوری کرده ایم.

به معجزه قانون ده دقیقه ایمان بیار

به معجزه قانون ده دقیقه‌ای باور داشته باشید. این قانون ساده اما کاربردی به شما کمک می‌کند تا با اختصاص فقط ده دقیقه به مطالعه دروسی که از آن‌ها فراری هستید، آن‌ها را به راحتی مرور کنید. اغلب پس از این مدت کوتاه، انگیزه شما برای ادامه مطالعه افزایش پیدا می‌کند.

هدف واضح‌تری برای کنکور داشته باش

هر اقدامی که انسان انجام می‌دهد، تحت تاثیر سه عنصر هدف، انگیزه و نیاز است.

وقتی هدف روشن و مشخص باشد، طبیعتا برای رسیدن به آن انگیزه بیشتری خواهید داشت. بنابراین قبل از هر چیز، هدف نهایی خود را به‌صورت دقیق و واضح در یک برنامه ریزی کنکور دقیق تعیین کنید.این امر به شما کمک می‌کند تا طراحی مسیر و برنامه مطالعاتی خود را به درستی انجام دهید.

موفقیت خود در کنکور را تجسم کنید

خود را در حال قبولی در رشته و دانشگاه مورد نظر تصور و احساسات مثبت ناشی از آن را لمس کنید. در اکثر موارد مشاوران کنکور در مجموعه‌های مختلفی مانند کنکور تی وی پیشنهادات متنوعی برای ایجاد انگیزه برای درس خواندن ارائه می‌دهند که یکی از آن‌ها، تجسم موفقیت است که البته به گفته محمد قاسمی مدیر konkur.tv این تجسم نباید تبدیل به توهم و خیال پردازی افراطی شود.

غر زدن برای کنکور کمکی بهت نمی کند

بسیاری از افراد عادت دارند که با غر زدن و شکایت کردن موقعیت را بدتر کنند. مثلا این درس را دوست ندارم، چرا باید عربی بخوانم؟

تلاش می‌کنم اما خسته شدم!

این نوع تفکرات منفی، پیام‌های مخربی به ذهن ناخودآگاه شما می‌فرستند. به جای این منفی ‌گرایی، به خودتان القا کنید که برای رسیدن به هدفتان هر تلاشی را انجام خواهید داد و هر چالشی به چالش خواهید کشید.

برنامه ریزی کنکور سنجیده و متناسب با شخصیتت داشته باش

داشتن برنامه ریزی کنکور مناسب و پیروی از آن به شما کمک می‌کند تا وقت خود را به بهترین شکل، مدیریت و از سردرگمی و اتلاف وقت جلوگیری کنید.

مشخصاً این امر انگیزه شما را برای پیشرفت به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

به خودتان استراحت بدهید

مطالعه بی ‌وقفه می‌تواند منجر به خستگی و افت انگیزه برای درس خواندن شود. بنابراین باید در برنامه ریزی کنکور خود برنامه استراحت و فعالیت‌های تفریحی و ورزشی داشته باشید.

متاسفانه برخی منابع تفریح و استراحت را برای کنکوری ها مضر می دانند اما مجموعه های علمی مانند konkur.tv برای داشتن برنامه ریزی دقیق برای تفریح و استراحت ضوابطی نیز ارائه می کنند.

تکنیک پومودورو را یاد بگیر

اگر به دنبال روشی برای مطالعه و تمرکز در بازه‌های زمانی کوتاه هستید، تکنیک پومودورو گزینه مناسبی برای شما خواهد بود.

10 کلید افزایش انگیزه کنکور با برنامه ریزی و تندخوانی

این تکنیک توسط فرانچسکو سیریلو در اواخر دهه 1980 در ایتالیا ابداع شد که در مجموعه تندخوانی کنکور تی وی نیز به آن اشاره شده است.

او از یک تایمر آشپزخانه به شکل گوجه فرنگی استفاده می‌کرد و متوجه شد که می‌تواند با کار کردن در بازه‌های زمانی کوتاه بهتر تمرکز کند. نحوه اجرای تکنیک پومودورو به شرح زیر است:

  • ابتدا تصمیم بگیرید روی چه کاری یا موضوعی می‌خواهید کار کنید.
  • سپس تایمر را برای 25 دقیقه تنظیم کنید.
  • در طول این 25 دقیقه، روی موضوع مورد نظر خود کار کنید.
  • هنگامی که تایمر به صدا درآمد، کار خود را متوقف کنید.
  • یک علامت روی یک تکه کاغذ بزنید.
  • اگر تعداد علامت‌های شما کمتر از چهار عدد است، 5 دقیقه استراحت کنید و سپس از مرحله 2 مجددا شروع کنید.
  • پس از چهار چرخه پومودورو (یعنی چهار علامت)، 15 تا 30 دقیقه استراحت کنید.
  • پس از استراحت، از مرحله 2 مجددا شروع کنید و با کشیدن خط افقی روی خط‌های قبلی، شمارش علامت‌ها را از ابتدا انجام دهید.

تکنیک پومودورو به شما کمک می‌کند تا در بازه‌های زمانی کوتاه، بهتر تمرکز کنید و بازدهی کاری یا مطالعاتی بیش‌تری داشته باشید.

محیط مطالعه کنکور را مرتب کن

یک میز کار به هم ریخته و کثیف می‌تواند تاثیر منفی بر میزان انگیزه افراد بگذارد.

بنابراین سعی کنید وسایل اطراف خود را همیشه مرتب و در دسترس نگه دارید تا بتوانید بهره‌وری بیشتری از مطالعه خود داشته باشید.

پاداش و مجازات اجرای برنامه کنکور تعیین کن

هر چند بهتر است انگیزه، درونی باشد اما مقالات به روز روانشناسی که ترجمه های آن های را می توانید در کنکور تی وی ببینید نشان می دهند که انگیزه های بیرونی همبستگی بالایی با انگیزه های درونی دارند واستفاده از پاداش و مجازات هم می‌تواند نقش مهمی در این موضوع ایفا کند.

حمایت و تشویق اطرافیان

هیچ کس نمی تواند منکر نقش مهم تشویق دیگران برای افزایش انگیزه ما شود.

حمایت و تشویق خانواده و دوستان هم می‌تواند نقش مهمی در افزایش انگیزه و روحیه داوطلبان کنکور داشته باشد و واقعیت این است که شما باید از آن ها برای دریافت حمایت و تشویق درخواست کنید.

مشاور کنکور؛ بهترین و کوتاهترین راهکار برای حفظ و نگهداری از انگیزه شما

ما باید سعی کنیم هزینه های زمانی و هزینه های مالی دوران کنکور خود را کاهش دهیم و قدر مسلم تجربیات یک مشاور کنکور علمی یا یک سایت مشاوره کنکور مثل کنکور تی وی از هزینه های ما می کاهد.

10 کلید افزایش انگیزه کنکور با برنامه ریزی و تندخوانی


این محتوا تبلیغاتی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس