پورمحمدی

حجت‌الاسلام والمسلمین «مصطفی پورمحمدی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در برنامه میزگرد فرهنگی حضور یافت.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی عصر سه شنبه - ۲۹ خرداد- در «میزگرد فرهنگی» که از شبکه دو رسانه ملی پخش شد، گفت: جامعه و تاریخ ایران را با فرهنگ می‌توان تعریف کرد و فرهنگ برجسته‌ترین نماد ایران است هرچند ما رفتار پادشاهانمان را مذموم می‌دانیم که به خاطر خصلت پادشاهی و سلطه گری است، در متن حکمرانی ایرانی فرهنگ برجسته است، دستگاه حکمرانی ایران در تاریخ به خاطر حاکمیت فرهنگ از یک نجابت، طهارت، عمق و نفوذ برخوردار است.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: با ورود اسلام، ایران به سرعت به اسلام پیوست، زیرا اسلام اوج فرهنگ بود و ایران و ایرانی با فرهنگ عجین شده بود؛ لذا همدیگر را یافتند و خدمات متقابل ایران و اسلام گواهی بر این مدعا است.

پورمحمدی با بیان اینکه فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است، تاکیدکرد: صفحات تاریخ ایران پر از لحظه‌های با شکوه فرهنگی است دنیای هنر در ایران با خلاقیت‌های مهم جمع شده است.

فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است

پورمحمدی با بیان این که ما با فرهنگ کار داریم فرهنگ نقطه قوت اسلام و انقلاب است، انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است. اصلی ترین عنصر انقلاب، فرهنگ بود. رهبر کبیر انقلاب عنصر فرهنگی بود؛ عنصر برجسته این است که رهبری انقلاب باید چهره علمی و فرهنگی باشد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ادامه داد: در فرهنگ، زنان و مردان بازیگران اصلی هستند؛ نقطه قوت فرهنگ ایران، فرهنگ اسلامی است امروز جهان در نافهمی شدید جایگاه انسانی است زن و مرد امروز عنصر فاخر جهان نیستند زیرا در گرو لذت‌ها و جذابیت‌های زودگذر و کوچک هستند؛ اگر به تحصیل‌کرده‌ها نگاه کنیم، ظرفیت‌های بسیاری زیادی در کشور وجود دارد.

تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر نباید سایه بیاندازد

پورمحمدی در پاسخ به کارشناس برنامه مبنی بر اینکه ارزیابی شما از حضور عناصر و چهره‌های امنیتی در ساحت فرهنگ در دولت‌های سه دهه گذشته چیست؟ اظهار داشت: اکنون جلسه کیفرخواست در دادگاه که نیست.

کارشناس میزگرد گفت: یک عمری شما محاکمه کردید یک بار هم ما محاکمه کنیم، چه اشکالی دارد؟

پورمحمدی تصریح کرد: نباید اجازه دهیم تفکر امنیتی بر عرصه فرهنگ و هنر سایه بیاندازد، همه نظامیان و امنیتی‌ها باید به بالندگی حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی کمک کنند، اما نباید در انحصار سیاسیون و امنیتی‌ها باشد.

وی با تاکید بر اینکه اگر بیایم «فرهنگ اسلامی» را اوج خواهم داد، گفت: موفق‌ترین دوره وزارت کشور که رویکرد فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و مدنی داشت دوره من بود.

تفکر مهاجرت بسیاری از خانواده‌ها را آزار می‌دهد

پورمحمدی با بیان اینکه سرمایه اجتماعی رکن موفقیت هر جامعه است، افزود: وقتی اعتماد و امید باشد سرمایه اجتماعی به وجود می‌آید، امروز سرمایه اجتماعی آسیب دیده و افتراق‌های در این رویکرد به وجود آمده است؛ خیلی از جوان‌ها دلبستگی به مسائل کلی کشور ندارند تفکر مهاجرت بسیاری از خانواده‌ها را آزار می‌دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: هنر دولت آینده قدرت اجماع‌سازی ظرفیت‌های کشور است، هنر نباید فقط در انحصار صدا و سیما باشد نباید اجازه دهیم تفکر نظامی و امنیتی، سیاسی، جناحی، اقتصادی و سودآوری بر حوزه فرهنگ و هنر سایه بیندازد. فرهنگ نباید در اختیار یک عده سیاسی، نظامی و امنیتی باشد و این‌ها مشکل کشور است اینکه برخی حوزه‌ها کار فرهنگی انجام می‌دهند و رقیب صدا و سیما می‌شوند، عیب نیست.

وی تاکید کرد: باید اجازه دهیم حوزه فرهنگ و هنر بالندگی، جاذبه و مردان و زنان هنرمند و شایسته خود را داشته باشد و به میدان بیاورد، نظامی‌ها، امنیتی‌ها، سیاسی‌ها و اقتصادی‌ها باید کمک کنند تا عرصه فرهنگ و هنر ارتقا یابد؛ اگر در ادوار گذشته خطایی در این زمینه انجام شده، باید جلوی آن گرفته شود و ما هم آن را محکوم می‌کنیم.

انحصار اصلی‌ترین عنصر فساد است

پورمحمدی گفت: چرا اجازه نمی‌دهید بخش خصوصی در فرهنگ و هنر جدی عمل کند و سلطه ایجاد می‌کنید؛ نباید اجازه دهیم انحصار صورت بگیرد؛ انحصار اصلی‌ترین عنصر فساد و جلوگیری از رقابت بدترین عنصر ضدفرهنگی است؛ برای کاهش نفوذ و ارتقا بستر کاری انسان‌ها باید آزاد باشند، رشد کنند و رویش داشته باشند.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اینکه عده‌ای ثروتمند سرمایه خود را در هنر بیاورند و پون رقیب صداوسیما می‌شوند؛ عیب است؟ با این هزینه‌های سرسام‌آور صدا و سیما می‌شود آن را با بودجه دولتی اداره کرد؟ من از این نگاه تاسف می‌خورم و فکر می‌کنم همین نگاه به ما آسیب زده است. اگر من رئیس‌جمهور شوم این عرصه را با قدرت تغییر خواهم داد.

تجربه جهانی و موفق واگذاری موضوع درسی به آموزگاران

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه درباره نقش آموزش و پرورش در فرهنگ افزود: معلمی که برای کمبود هزینه‌های زندگی خود مجبور است در تاکسی اینترنتی کار کند نمی تواند به خوبی آموزش دهد؛ خانواده‌ها باید به تربیت فرزندان خود دل ببندند و دولت هم باید از تصدی‌گری، فعالیت خود را کاهش دهد باید از تجربیات جهانی در حوزه آموزش استفاده کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: ما این همه معلم داریم. آنها علاقه ملی، دینی و انقلابی ندارند؟ تجربه‌های جهانی می‌گوید بسیاری از جوامع نوین موضوع درسی را به آموزگارها واگذار کردند و این یک تجربه موفق است.

وی تاکید کرد: باید نگاه خود را عوض کنیم و اگر همه چیز را به سمت حاکمیت ببریم نتیجه‌ این می شود که حاکمیت ظرفیت آن را ندارد و امکان استفاده از استعدادها و فراهم کردن بودجه را هم نخواهد داشت.

کف خیابان جای رشد و مدیریت فرهنگ نیست

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر این که اگر شما رئیس جمهور کشور شوید؛ آیا اجازه می‌دهید وزارت کشور شما سردمدار گشت ارشاد باشد یا خیر؟ ادامه داد: کف خیابان جای احترام و انضباط است، نه جای بگیر و ببند؛ جای رشد، کنترل و مدیریت فرهنگ کف خیابان نیست.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر اجازه دادیم مقوله‌های اجتماعی در بسترهای آن بدون توجه، بدون مدیریت، بدون آموزش لازم و بدون ساخت و ساز مناسب رها شود و سپس محل بروز و ظهور آن کف خیابان بیاید و و بعد بخواهیم آن را حل کنیم، ناموفق خواهیم بود؛ مدیر امنیتی باید حواسش به حوزه فرهنگ و اقتصاد باشد، زیرا می‌تواند گلوگاه‌های انحراف را زودتر از همه بفهمد و تذکر دهد.

نمی‌توانم به سرعت در کابینه‌ام وزیر زن بیاورم

پورمحمدی در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر اینکه چه امتیازهای مثبتی می‌خواهید برای حوزه زنان در حوزه مدیریتی و سایر حوزه‌ها قائل شوید؟ اظهار داشت: از بسیاری از جهات حضور زنان به نظم و سلامت محیط بسیار کمک کرده است و این تجربه مثبت را در شوراهای شهر و روستا تجربه کردیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: اگر زنان در موقعیت‌های مدیریتی قرار بگیرند، حتماً توفیقات زیادی خواهند داشت، اما در این زمینه آموزش لازم ارائه ندادیم.

وی تاکید کرد: نمی‌توانم به سرعت در کابینه ام یک وزیر زن بیاورم، باید در آن رشته کار کرده باشد، نمی‌خواهم مورد انتقاد قرار بگیرد، حاشیه برایش درست شود و تحت فشار روحی باشد؛ وزیر زن باید شایستگی لازم را داشته باشد و ما هم کمک می‌کنیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در پاسخ به سوال کارشناس برنامه مبنی بر این که دیدگاهتان در مورد حضور زنان برای ارتقا ظرفیت و استعدادهای آنها چیست؟ گفت: باید مساله زنان در کشور را جدی‌تر بگیریم، زنان قابلیت بسیاری در کشور دارند خودشان حافظ شخصیت خودشان هستند.

پورمحمدی افزود: اگر نگاه هوشمندانه استفاده از ظرفیت و اعتماد برقرار شود زنان جایگاه واقعی خود را پیدا خواهند کرد؛ مقوله فرهنگ و هنر در کشور را جدی تر بگیریم. فهم صحیح جامعه این است که به مقوله فرهنگ و هنر توجه کنیم.

* در این برنامه حجت الله ایوبی رئیس پیشین سازمان سینمایی و عبدالمهدی مستکین مدیر پیشین بخش فرهنگ کمیسیون ملی یونسکو- ایران به عنوان مشاور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی حضور دارند.

فیلم کامل حضور پور محمدی در برنامه "میزگرد فرهنگی"

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس