پاکستان: در صورت لزوم در افغانستان عملیات می‌کنیم

وزیر دفاع پاکستان در پی بالا گرفتن تنش‌های کشورش با افغانستان بر سر مسائل امنیتی تاکید کرد اسلام‌آباد در اجرای حملات به مواضع گروه‌های مسلح در خاک افغانستان تردید نخواهد کرد.

به گزارش مشرق، «خواجه محمد آصف»، وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه‌ای که روز جمعه منتشر شد، در پاسخ به اینکه آیا این کشور حملات فرا مرزی برای مقابله با گروه‌های مسلح را مد نظر دارد پاسخ داد: «چنانچه ضرورت ایجاب کند هیچ چیزی مهمتر از حاکمیت پاکستان نخواهد بود.»

آصف در پاسخ به اینکه آیا انجام حملات فرامرزی قانونی است گفت «پاکستان باید منافع خودش را در اولویت قرار دهد».

او اضافه کرد: «اینکه از خاک افغانستان برای صادر کردن تروریسم استفاده شود و مسئولان این کار در آنجا تحت محافظت و از سوی کسانی در آنجا از پناهگاه‌های ایمن برخوردار شوند نیز نقض هنجارهای بین‌المللی است.»

به نوشته وبگاه «الجزیره»، وزیر دفاع پاکستان در مصاحبه خود احتمال انجام هر گونه گفت‌وگو با گروه «تحریک طالبان پاکستان» مشهور به طالبان پاکستان را رد کرده و گفت: «هیچ‌گونه احتمال انجام گفت‌وگو با آن‌ها وجود ندارد. صحبت ما این است که باید برای گفت‌وگو با آنها یک زمینه مشترک وجود داشته باشد.»

اخیرا ارتش پاکستان از عملیات نظامی جدیدی تحت عنوان «عزم استحکام» با هدف مهار روند تشدید خشونت‌ها از بعد از پایان دادن تحریک طالبان پاکستان در نوامبر ۲۰۲۲ به آتش‌بس تاکنون خبر داد.

الجزیره نوشت تحریک طالبان پاکستان یک گروه مسلح افراط‌گرای حامی لغو الحاق مناطق قبیله‌نشین شمال غرب پاکستان با استان خیبر پختونخواه است.

پاکستان گروه‌های مسلح شبه‌نظامی فعال در افغانستان را متهم به دست زدن به حملات علیه خود و جنبش طالبان افغانستان که از اوت ۲۰۲۱ بر این کشور حاکم شد را متهم به تامین پناهگاه امن برای این گروه‌ها کرده است. طالبان ادعاهای اسلام‌آباد علیه خود را رد می‌کند.

در طول ۲ سال گذشته روابط بین این ۲ کشور همسایه وخامت چشمگیری پیدا کرده و گذرگاه‌های مرزی آنها در پی درگیری‌های متعدد مرزی بسته شده‌اند.

پاکستان در مارس سال جاری میلادی دست به حملات هوایی در داخل خاک افغانستان به تلافی کشته شدن هفت سرباز در حمله‌ای در استان خیبر پختونخواه زد.

«اسحاق دار» وزیر امور خارجه پاکستان روز پنجشنبه در سخنرانی در مجلس ملی این کشور گفت اسلام‌آباد قصد اعزام یک هیات به مذاکرات با طالبان افغانستان در دوحه قطر در تاریخ ۳۰ ژوئن را دارد.

اسحاق دار که به عنوان معاون نخست وزیر پاکستان نیز مطرح است اضافه کرد وزارت امور خارجه پاکستان در حال برنامه‌ریزی برای سفر مقام‌های این کشور به کابل است. او خاطر نشان کرد: «افغانستان یک اولویت مهم در دستور کار ما باقی مانده است. اشتباه نکنید، دولت ما افغانستان را نادیده نگرفته است.»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۸:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
    1 2
    کرم از خود پاکستانه.
    • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      2 1
      کرم از شماست
    • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۰۸
      1 2
      طالبان به مرز های ما هم حمله کرد پس بگیم کرم از شماست

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس