کد خبر 1622082
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۰
زلنسکی: اوربان نفوذ لازم را برای خاتمه جنگ ندارد/ آمریکا و چین بهترند

رئیس‌جمهور اوکراین گفت «ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان نفوذ لازم را برای مذاکرات صلح روسیه-اوکراین ندارد و ترجیح می‌دهد آمریکا، اتحادیه اروپا یا چین این نقش را ایفا کنند.

به گزارش مشرق، اخیرا «ویکتور اوربان» سفری را به دیپلماسی صلح آغاز کرد. او که در اروپا به داشتن باورهای حامی روسیه مشهور است، ابتدا به کی‌یف سفر و با «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین دیدار کرد. سپس به مسکو رفت و گفت‌وگوهایی را نیز با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه انجام داد. نخست‌وزیر مجارستان هم‌چنین پیش از آغاز اجلاس سران ناتو در آمریکا، جهت دیدار با «شی جین‌پینگ» رئیس‌جمهور چین به پکن هم سفر داشت.

راشا تودی به نقل از رئیس‌جمهور اوکراین گزارش کرد: «اما درباره اینکه آیا او (اوربان) می‌تواند میانجی باشد، باید بگویم که هیچ میانجیگری میان روسیه و اوکراین وجود ندارد.»

زلنسکی در ورشو طی یک کنفرانس مشترک با «دونالد توسک» نخست‌وزیر لهستان بیان کرد: «تنها ائتلاف‌های جدی و قوی می‌توانند به عنوان میانجیگر عمل کنند. هم‌چنین این جنگ از طریق میانجیگری کردن به پایان نخواهد رسید، بلکه یک قدرتی با اقتصاد و ارتشی قوی می‌تواند روسیه را جهت تسلیم شدن تحت فشار قرار دهد.»

او در ادامه افزود: «آیا کشورهای این چنینی در دنیا زیاد هستند؟ تعدادی کم. فکر می‌کنم ایالات متحده، چین و اتحادیه اروپا از جمله این کشورها و ائتلاف‌ها هستند.»

مجارستان در ماه ژوئیه ریاست دوره‌ای شورای اتحادیه اروپا را برعهده گرفت و مقامات رسمی این بلوک از سفر اوربان به روسیه انتقاد و تاکید کردند که «اتحادیه اروپا در کنار اوکراین می‌ماند.» علاوه بر این، سفر نخست‌وزیر مجارستان به روسیه موجب شد تا وزارت خارجه اوکراین واکنش نشان دهد و مدعی شود که اوربان «بدون تایید یا هماهنگی با اوکراین» به روسیه سفر کرده است.

مجارستان برخلاف بسیاری از کشورهای عضو اتحادیه اروپا ارسال هرگونه سلاح مرگبار به اوکراین را رد کرده و بر یک راه‌حل مسالمت‌آمیز برای این درگیری متمرکز است. این کشور هم‌چنین از تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه روسیه بارها به شدت انتقاد و نخست‌وزیر آن، تحریم‌ها و محدودیت‌های مذکور را یک «شکست» توصیف کرده که صرفا بحران انرژی را بدتر می‌کند.

دونالد توسک که روز دوشنبه میزبان زلنسکی بود و در جریان این دیدار یک معاهده امنیتی را امضا کردند، گفت: «هیچکس حق ندارد درباره آینده صلح اوکراین به جای این کشور تصمیم بگیرد. هیچکس حق ندارد درخصوص مذاکرات احتمالی با روسیه، به جای لهستان یا کل اتحادیه اروپا بدون رضایت کامل اوکراین اقدامی انجام دهد.»

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    این احمق مانند تندروهای ایرانی است و با این عملکرد غلط اوکراین به نابودی صد در صد می رساند همانطور که اصولگرایان ایران را در نابودی کامل قرار داده اند .
  • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    تو داری

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس