کد خبر 1622302
تاریخ انتشار: ۱۹ تیر ۱۴۰۳ - ۱۹:۴۵
نون خ

با این حال نمی‌توان ضعف‌های بی‌شمار آن را نادیده گرفت. «وضعیت ‌زرد۱»، «روزهای آبی»، «زن زندگی مرد زندگی»، «همبازی» و «پلاک‌۱۳» جایی برای دفاع ندارند.

به گزارش مشرق، سال پیش برنامه «جام‌جم» به شکل هفتگی میزبان کارشناسان مختلف و همچنین برخی مدیران صدا و سیما می‌شد که یکی از رئوس اصلی آن بررسی دلایل ریزش مخاطب تلویزیون بود. حرف‌هایی مهم شنیدیم و قول‌هایی برای بازگشت شبکه‌ها به دوران اوج زده شد.

فقط دو کمدی موفق

لازم است یادآور شویم که تیم مدیریتی کنونی، از نیمه دوم ۱۴۰۰ سکاندار صدا و سیما شدند و این یعنی با خیال راحت می‌توان خوب یا بد بودن کیفیت کمدی‌ها را حاصل ریل‌گذاری آنها دانست. دو نکته دیگر: یکی اینکه همچنان سریال‌ها از مهم‌ترین عوامل جذب مخاطب هستند و البته قدرت کمدی‌های باکیفیت دوچندان است. و دیگر اینکه هفته پیش پخش سریال «پشت پرده» در شبکه دو به پایان رسید و پرونده فصل اول «دربندون» در شبکه سه نیز بسته شد.

همین بهانه‌ای است تا برای تحلیل دلایل افت تلویزیون از کمدی شروع کنیم. خلاصه نتیجه بررسی این است: در سه سال و چهار ماه گذشته از میان ۲۷ سریال کمدی پخش شده، فقط «نون.‌خ ‌۳» و «زیرخاکی‌۲» عنوان موفق لقب می‌گیرند. فراموش نکنیم این دو سریال به ترتیب نوروز و خرداد ۱۴۰۰ روی آنتن رفتند؛ یعنی پیش از شروع فعالیت مدیریت کنونی صدا و سیما. پس متاسفانه در دوران فعلی، حتی یک کمدی موفق به چشم نمی‌خورد.

سال ۱۴۰۳

از ابتدای امسال ۱۱ سریال روی آنتن رفته است که ۴ مورد آنها کمدی بوده. در این میان نام دو برند یعنی «نون.خ» و «زیرخاکی» دیده می‌شود. «نون.خ ۵» هرچند نسبت به فصل قبل وضعیتی بهتر داشت اما در مجموع اثری غیرقابل دفاع است و نمی‌توان ضعف‌های بیشمار آن را نادیده گرفت.

تکرار شخصیت‌ها، نداشتن داستانی جذاب، عدم برخورداری از موقعیت‌های کمدی کافی، قصه پراکنده و ... از جمله موارد شکست فصل پنجم «نون.خ» است. همین نکات را می‌توان درباره علت شکست «زیرخاکی ۴» بیان کرد؛ سریالی که تکرار دو شخصیت اصلی (فریبرز و پریچهر) در موقعیتهایی تازه بود. سریال «پشت پرده» اثری شعاری در باب فرزندآوری و خانواده بود که براساس کلیشه‌ها گام برداشت و لحظات کمدی‌اش قدرت ایجاد خنده نداشت. فصل اول «دربندون» نه قصه‌ای جذاب داشت و نه موقعیت‌های کمدی آن لبخند به لب آورد.

سال ۱۴۰۲

سال گذشته ۲۶ سریال از تلویزیون پخش شد و سهم آثار کمدی ۵ سریال بود. تلخ‌ترین اتفاق برای «نون.خ ۴» رقم خورد که قصه پراکنده، شوخی‌های ضعیف و ایرادات مفرط آن داد همه را درآورد و در نهایت داستانش سرهم‌بندی شد. اگر این سریال به پشتوانه خاطره خوش قبل، مخاطب داشت؛ اثری مثل «چرخ گردون» نه مخاطب به‌دست آورد و نه تماشای آن قابل تحمل بود. همین اتفاق برای سریال‎های «قصه‌های صندوق»، «چشم‌بندی‌۲» و «ماه چراغ » رخ داد.

سال ۱۴۰۱

در این سال شاهد ۳۰ سریال بودیم که ۷ تای آنها کمدی بودند. در این ترکیب «زیرخاکی ۳» هم قرار داشت که نتیجه پایین‌تر از حد انتظار بود. «خوشنام» قرار بود رونق را به کنداکتور رمضان بازگرداند اما مخاطبان با یک سریال مواجه شدند که پر بود از داد و فریادهای اعصاب خردکن و شوخی‌های نچسب! سریال نوروزی «خداداد» ترکیبی بود از داستان تکراری، آموزه‌های گل‌درشت شعاری، بازی‌های ضعیف، دیالوگ‌های تصنعی و... «کتونیِ زرنگی» هم ناکام بود اما نمی‌توان سانسور زیاد و توقیف چند ساله‌اش را نادیده گرفت. «چشم‌بندی‌۱»، «‌وضعیت‌ زرد۲‌» و «خانه پرتقالی» دیگر کمدی‌های شکست‌خورده سال ۱۴۰۱ هستند.

سال ۱۴۰۰

از میان ۳۱ سریال پخش شده در سال ۱۴۰۰، ۱۱ مورد آنها کمدی بودند. در این سال «دودکش‌۲» شکستی سنگین خورد؛ چون شخصیت‌ها به تکرار افتادند، شوخی‌ها ضعیف بود، داستان چفت و بست قوی نداشت و... «بوتیمار» با حضور زوج تکراری حمید لولایی و مرجانه گلچین نه‌تنها فاقد قصه‌ای تازه بود که داستان کلیشه‌ای خود را به شکلی معمولی روایت می‌کرد.

علیرضا بذرافشان که سابقه‌ای موفق در کمدی دارد، با سریال «خودخواسته» همه را ناامید کرد. «نوروز رنگی» به موفقیت نسبی دست یافت و تک شوخی‌ها و تکیه بر نوستالژی، سریال را برای طیفی از مخاطب واجد جذابیت کرد. با این حال نمی‌توان ضعف‌های بی‌شمار آن را نادیده گرفت. «وضعیت ‌زرد۱»، «روزهای آبی»، «زن زندگی مرد زندگی»، «همبازی» و «پلاک‌۱۳» جایی برای دفاع ندارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 24
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    7 9
    سالهاست تلویزیون نمیبینم فقط نمایش خانگی
  • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    8 6
    نون خ واقعاً خوب بود. می‌خواین طرف رو بزنین چیکار به سریال‌های خوب مثل نون خ دارین؟
    • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      5 0
      ما خودمون چند فصل اولش رو دیدیم ولی دو فصل آخر شروع به آب بستن به داستان کرد
    • US ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      3 0
      آخرین قسمت واقعا افتضاح بود
    • IR ۱۳:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      0 0
      بد بود
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 2
    اولاًاینا تموم شدن سیما و سینما ونمایش خانگی هم نداره ثانیاً محرم دنبال چی هستی
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    11 2
    در عوض خانه بدوش متهم گريخت و بزنگاه بعد از ٢٠ سال هنوز جذابه!!
    • US ۰۲:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      2 0
      خوب اونا را رضا عطاران ساخته بود که الان دیگه تو صدا و سیما جایی نداره
  • IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    خدای کمدی سریال دربندون
  • IR ۲۰:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    3 1
    چون از بازیگران کم مایه در طنز استفاده می کنند و به شدت ضعف داستان دارند از طرفی هم نمی توانند بدلیل بی جنبه بودن برخی اقوام و مشاغل با آنها شوخی کنند و بعضاً با طنز به آنها انتقاد کنند مثل فصل اول در حاشیه مهران مدیری که گویا به جناب وزیر بهداشت دولت روحانی برخورده بود و بعد از چند قست که در حال پربیننده شدن هم بود به اسم ناراحت شدن پزشکان کشور سیمانش کردن
  • FR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 2
    بنظر میرسد جو کلی در همه جا طوری ست که کسی حوصله کمدی را ندارد نوعی استرس انتظار نگرانی هیجان آرامش را از انسانها سلب نموده و آنها را دیر به خنده میندازد
    • IR ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
      2 1
      چیزی شبیه این رو بهش میگن سندروم اعتیاد به استفاده بیش از حد از تکنولوژی و فضای مجازی
  • IR ۲۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    0 1
    نگران نباشید.
  • احمد IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    4 0
    متاسفانه رئیس صدا و سیما عملکرد بسیار ضعیف داشته و از هنگام به دست گرفتن سکان صدا و سیما نتوانسته مردم را جدب برنامه ها کند. به نظر می رسد چنانچه بودجه هنگفت و بسیار زیاد سیما را در اختیار کارهای عمران کشور قرار دهند مردم راضی تر خواهند بود.
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    2 0
    فقط مدیری و عطاران چه سریال هایی ساختن. پاورچین. نقطه چین. متهم گریخت
    • US ۰۲:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      بله و با بی سلیقه گی دیگه این افراد را از صداوسیما اخراج کردند
    • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      سروش صحت تو ساخت طنز از اونها هم حرفه ای تر بود : لیسانسه ها، ساختمان پزشکان ، پژمان و ...
  • IR ۰۳:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    و شکست مطلق رسانه ها
  • IR ۰۷:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 0
    شما اول بگو چرا سروش، صحت رو بایکوت کردید؟ بقیه جواب ها رو پیدا می کنید
    • IR ۰۹:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
      1 0
      دقیقاً ما پای سریالهای کمدی سروش صحت هم از خنده روده بر میشدیم هم با کلی نکات ناب و آموزنده آشنا میشدیم مثل اون قسمت از ساختمان پزشکان درباره آسیب های دوستی با آدمای پولدار تازه به دوران رسیده
  • IR ۰۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    2 0
    "متاسفانه در دوران فعلی، حتی یک کمدی موفق به چشم نمی‌خورد." احسنت به نویسنده محترم که موردی را اشاره کردند که باعث ندیدن تلویزیون شده
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    1 0
    چون سروش صحت نیست که سریال طنز به درد بخور بسازه
  • حسین IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    متاسفانه این چند سال اخیر تلویزیون دست یک طیف خاص افتاده که خودشون رو صاحب همه چیز می‌دونم منظورم پایدارچی ها نیست ها
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۲۰
    0 0
    برید تنابنده خائن رو بیارید براتون پاستخت بسازه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس