کد خبر 1632825
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۵
درخواست واشنگتن از ترکیه درباره ایران

سفیر آمریکا در ترکیه گفت واشنگتن از آنکارا و سایر کشورهای متحد که روابطی با ایران دارند، می‌خواهد تا تهران را متقاعد کنند که تنش‌ها در منطقه غرب آسیا را کاهش دهد.

به گزارش مشرق، جف فلِیک، سفیر ایالات متحده در ترکیه که به آخرین روزهای ماموریت خود نزدیک می‌شود در یک میزگرد رسانه‌ای با خبرنگاران در استانبول گفت: ما از همه متحدان‌مان که هر گونه روابطی با ایران دارند، می‌خواهیم تا آنها را متقاعد به تنش‌زدایی کنند و این شامل ترکیه نیز می‌شود.

این اظهارات دیپلمات آمریکایی پس از آن بیان می‌شود که اقدام رژیم صهیونیستی در ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس در تهران و همچنین شهادت فرمانده ارشد حزب‌الله لبنان در حمله صهیونیست‌ها به جنوب بیروت به تنش‌ها در منطقه دامن زده است. جمهوری اسلامی ایران تهدید کرده است که به این اقدام جنایتکارانه رژیم صهیونیستی در زمان مناسب و به شکل مناسب پاسخ خواهد داد.

جف فلیک در ادامه درباره مقامات ترکیه‌ای طرف صحبت واشنگتن تصریح کرد: آنها هر کاری که می‌توانند انجام می‌دهند تا اطمینان یابند که (تنش‌ها) تشدید نشود. به نظر می‌رسد که آنها بیشتر از ما مطمئن هستند که تشدید نخواهد شد.

بنابر گزارش رویترز، روابط ایالات متحده و ترکیه در سال‌های اخیر به دلیل اتحاد واشنگتن با کردهای سوریه که آنکارا آنها را تروریست می‌داند و خرید سامانه دفاع اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه که موجب تحریم‌های ایالات متحده و حذف برنامه فروش جت F-۳۵ شد، تیره شده است.

با این حال، فلیک گفت او فکر می‌کند که روابط ایالات متحده و ترکیه در حال حاضر در موقعیت بهتری نسبت به چند مدت پیش قرار دارد.

وی همچنین در صحبت‌های خود به نقش ترکیه در بزرگ‌ترین تبادل زندانیان بین ایالات متحده و روسیه از زمان جنگ سرد در آنکارا در آغاز ماه اوت اشاره و آن را مفید توصیف کرد.

این دیپلمات آمریکایی خاطرنشان کرد: آنها در زمینه مذاکره شرکت نداشتند، اما در بخش تدارکات نقش مهمی داشتند.

فلیک پیشتر در گفت‌وگویی با خبرگزاری رویترز در ماه ژوئن گفته بود ترکیه جایگاه خود را در غرب محکم کرده و شراکتش با ایالات متحده هرگز قوی‌تر از این نبوده است.

او روز دوشنبه گفت که وضعیت غزه بسیار دشوار است، به‌طوری که لفاظی‌های رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه علیه اسرائیل، ایفای نقش آنکارا به‌عنوان یک طرف گفت‌وگو را دشوار کرده است. فلیک تصریح کرد شکاف بین آنکارا و واشنگتن در مورد غزه پس از آغاز فعالانه درخواست برای آتش‌بس از سوی واشنگتن کاهش یافته است، اما اصطکاک همچنان ادامه دارد.

سفیر ایالات متحده همچنین درباره همکاری‌های نظامی آنکارا و مسکو گفت ایالات متحده همچنان نگران ارسال سخت افزارهای نظامی مرتبط با روسیه از ترکیه است و از آنکارا خواست تا همکاری خود را برای جلوگیری از این صادرات افزایش دهد.

وی اظهار داشت: این یک نگرانی برای ماست و ما آن را به‌طور مکرر و پیوسته مطرح می‌کنیم. هنگامی که در اینجا با مخاطبین خود صحبت می‌کنیم، آنچه بر آن تاکید می‌کنیم این است که اطمینان یابیم که روسیه از توانایی جنگیدن محروم است.

فلیک افزود: ما همچنان شاهد ورود اقلام قابل توجهی از طریق ترکیه هستیم. بنابراین ما به دنبال همکاری بهتر در اینجا هستیم و از بسیاری جهات در حال به دست آوردن آن هستیم. می‌دانم که روسیه درباره‌اش شکایت می‌کند که این نشانه خوبی است.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 9
  • رضا IR ۱۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    24 18
    آقای جف فلیک خیلی فلک زده است که چنین درخواست بی جایی را مطرح می کند
    • DE ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      6 1
      چه دنیای زوری شده میگن لطفا ضعیف باش می‌خواهیم تیکه پارت کنیم اگه توی سرت هم زدیم نباید چیزی بگی چون دوتا دیگه میزنیم. خون آدم به جوش می‌آد از اینهمه بی عدالتی غربی های وحشی. باید قوی‌تر شد.
    • IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
      4 1
      باید در پاسخ این خونخواران گفت ما انتقام شهید هنیه را از سگاینه خواهیم گرفت و شما هم خفه شوید تا تنش فروکش کند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    15 13
    آمریکای پدرسگ قلاده سگش اسرائیل رو ول می کنه تا 40 هزار مسلمون رو سلاخی کنه. بعد که موقع تنبیه سگ میرسه هی می گه تنش رو کاهش بدین. آمریکای حرومزاده. پایگاهات تو منطقه رو هواس. آمریکا غلط می کنه تو خاورمیانه پایگاه نظامی داره. پس ما هم باید تو قاره آمریکا دهها پایگاه موشکی بزنیم. چیزی که عوض داره گله نداره.
  • حرف حساب IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    4 1
    اسرائیل کلا دنیا رو به گند کشیده اینا میگن ایران منطقه رو پر تنش نکنه!!!!!؟ بابا سنگ پا جلوی شما صابون عروسه
  • شریف IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    9 9
    والاّ خیلی این غربیهارودارن...به خاکمون تجاوزشده ویه شخصیت مهم مبارزضداسراییلی هم شهیدشده حالاازمامیخوان که ساکت باشیم وهیچ نگیم...
  • حمید IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    4 3
    جف فلِیک، لعنت به خودت و همه اربابان و روسای دروغگوی بالا سرت. اگه خواهان تنش در منطقه اید به رئیست بگو ارسال سلاح به اسرائیل رو متوقف کنه بی پدر و مادر. بدبخت تر از شما اون ترکیه است که جواب یه آشغالی مثل تو رو نمیتونه بده
  • IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    2 1
    این کار آمریکا یعنی آنچه برای مال مال ما است آنچه برای شما است بیاییم مذاکره کنیم، در حاکمیت ایران ، مهمان ما را کشتند ، خوب تمام شده مال ما است حالا حق شما را مذاکره کنیم
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    11 10
    جلوسگ هارتونو بگیرید
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    3 1
    مهمات و سلاح کشتار مردم مظلوم فلسطین به سگ حار صهیونیستی ندید منطقه آرام میشه
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    3 1
    چرا دروغ میگید آرامش منطقه از نظر یانکی ها فقط امنیت رژیم جعلی اسرائیل هست
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    1 0
    متاسفانه سیاستمداران متفرق دنیای اسلام نتوانسته اند به چند کشور گستاخ زیاده خواه و پر روی غربی از جمله به سفیر بی شرم آمریکا در ترکیه تفهیم کنند تا زمانیکه آنان دست از تنش زایی و حمایت از عامل تنش زا برندارند تنش زدایی معنی نخواهد داشت
  • IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    3 0
    ما هم از ترکیه می خواهیم به آمریکا بگوید تمام پایگاه هایش را از قاره آسیا جمع کند و برود به قاره ی غصب شده ی سرخ پوستان توسط کریستف کلمب تا تنش‌ها در کل آسیا از بین برود.
  • سعیده IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    1 0
    برو بمیر...تول سگ هارت رو قلاده کن که پاچه همه رو نگیره نه وقتی همه رو گاز گرفت بگو خویشتن دار باش
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    2 0
    من تو این موندم و هرکسی میدونه به منم بگه که چرا ترکیه عضو ناتو که عملا تهدیدی از جانب کسی احساس نمیکنه و به راحتی میتونست سلاح های پدافندی از آمریکا بگیره، با خرید اس 400 از روسیه مشارکتش رو در برنامه F-35 نابود کرد؟ حداقلش این بود که میتونست اول هواپیماها رو تحویل بگیره بعد بره اس-400 بخره
  • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    2 1
    خون خواهی حق است وباید اجرا شود. صهیونیست باید سرکوب شود باید جار و ذلیل شود. مزدوران صهیونیستی باید مجازات شوند. باید بساط غارتگری از اعراب برچیده شود.
  • DE ۱۸:۱۴ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    1 1
    کار امریکا به کجا کشیده . فردا میره التماس جیبوتی .
  • ای ایران US ۱۸:۱۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    روش جدید برای شیره مالیدن سر مردم ایران.
  • محمود IR ۱۹:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    نمایندگان و سفرای حکومت شیطانی و حرامزاده امریکا به خاطر ایجاد اختلاف و افتراق افکنی بیشتر بین کشورهای اسلامی اغلب کشورهای اسلامی را واسطه عدم حمله ایران به رژیم نجس یهود می کنند لدا با توحه به اینکه امریکای جتایتکار هم نگران رژیم نجس و وحسی یهود است و هم بهتر می دانند ایران قطعا این انتقام راخواهد گرفت می خواهند با این واسطه گری و این روش شیطانی حکومت کثیف امریکا برای افتراق بیشتر کشورهای اسلامی بهره ببرد لذا بر کشورهای اسلامی است گول حکومت نجس و حرامزاده امریکا و حکومت نجستر از خودش رژیم نجس یهود را نخورند
  • IR ۱۹:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۳
    0 0
    دو تا موشک که اردن هم میتونه منهدم شون کنه آخه این همه پیغام و پسغام داره ؟
  • عباس امینی نی ریزی IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    اگر آمریکا و متحدانش از اینجا گورشان را گم کنند هیچ تنشی ‌وجود ندارد باید اسراییل هم همین جور که کشوری را اشغال کرده گورشان را گم کنند واز فلسطین بروند وگرنه با چوب روزی بیرونشان می کنند
  • IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۴
    0 0
    همه را میخواهند منفعل کنند تا خود فعال باشند. روسیه باید ب امریکا اخطار دهد جلوی ارسال تسلیحات خود و اروپا را ب اوکراین بگیرد. واق واق بی جهت نتیجه ای ندارد. آمریکا درک نمی‌کند می‌تواند با ایران روابط خوبی داشته باشد، بشرطی که نتانیاهو و جنایت کاران دیگر اسرائیل را برای محاکمه تحویل ایران دهد، ترامپ را تحویل ایران دهد. مایک پامپؤ را برای محاکمه تحویل ایران دهد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس