کد خبر 1635452
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۴
1

اصلاح‌طلبان به ویژه طیف عملگرای آنان گرچه نسبت به ترکیب کابینه حساسیت های دارند اما کلیت دولت را نه در وزرا که در مدیریت میانی می‌بینند.

سرویس سیاست مشرق- رییس کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی مدعی شد که نقطه قوت دولت پزشکیان حضور برخی چهره های دولت روحانی است!

محمد قوچانی در گفتگویی با جماران با بیان اینکه تا رسیدن به دولت وفاق ملی فاصله قابل توجهی وجود دارد، اظهار داشت: چیزی که الآن با آن مواجه هستیم را «دولت وفاق ملی» می‌گویند و من می‌گویم دولت «توافق ملی» است. یعنی توافقی بین جریان‌ها به شکل مبهم در حال شکل گیری است که بر اساس آن یک محصول میانه‌ای از حکمرانی ارائه می‌شود. ما تا رسیدن به دولت وفاق ملی به عنوان یک مفهوم گفتمانی، فاصله قابل توجهی داریم که بخشی از آن به عملکرد آقای دکتر پزشکیان بر می‌گردد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه پزشکیان سعی کرده که بین دولت آقای روحانی و دولت آقای رئیسی جمع بزند، تاکید کرد،کسانی که نگران بودند این دولت، دولت سوم روحانی باشد، الان نقطه قوت دولت پزشکیان وزیران و مدیران روحانی‌اند.

البته این دولت با دولت آقای روحانی فاصله دارد ولی اگر دقت کنید، اکثریت نیروهایی که در سطوح عالی وزارت قرار دارند از مدیران دولت آقای روحانی بوده‌اند. یعنی آقای همتی به عنوان وزیر اقتصاد از بانک مرکزی روحانی آمده، آقای صالحی به عنوان وزیر ارشاد از وزارت ارشاد روحانی آمده، آقای صالحی امیری وزیر و مشاور روحانی بوده، آقای میدری به عنوان معاون وزیر رفاه دوره آقای روحانی در این دولت حضور دارند، آقای عراقچی معاون وزیر خارجه روحانی بوده و دکتر سیمایی صراف دبیر هیأت دولت روحانی بوده و این یک بخشی از واقعیت موجود را تشکیل می‌دهد.

به باور این فعال سیاسی اصلاح طلب، مهمترین مأموریت دولت چهاردهم احیای برجام است و الآن یکی از مؤلفان برجام و تالی ظریف یعنی آقای عراقچی در دولت است. بعد از آن احیاء اقتصاد است که دکتر همتی در قامت یک نامزد اقتصاددان ریاست جمهوری در دولت است. برای آشتی اهل فرهنگ با دولت فقط فردی مانند آقای سید عباس صالحی می‌توانست بین رهبری و روشنفکران پیوند ایجاد کند. در وزارت علوم آقای دکتر سیمایی صراف فردی به عنوان پیشنهاد شده که هم حوزه و هم دانشگاه را می فهمد و حقوقدان است و ضعف دولت در علوم انسانی را می تواند جبران کند.

قوچانی اما در بخش دیگری از گفتگوی خود با خطاب قراردادن اصلاح طلبان تاکید کرد، مطالبه ما نباید تشکیل یک دولت اصلاح‌طلب باشد. در شرایط فعلی با توجه به مجلس موجود و ترکیب حاکمیت، امکان دولت اصلاح‌طلب در این سطح وجود ندارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه دولت آقای پزشکیان تکمیل خواهد شد، تصریح کرد، یعنی پیش‌بینی من این است که ایشان یک معاونت برای اهل سنت در نظر بگیرد و از زنان در حوزه معاونت بیشتر استفاده کند. دولت فقط محدود به وزیران نیست و معاونین وزیران و رؤسای سازمان‌ها هم هستند.

تاملی بر اظهارات قوچانی اما بیانگر آن است که؛

1- قوچانی می کوشد تا از سویی گزاره توافق گرایی را عامل برکشیده شدن دولت پزشکیان مطرح ساخته و از سوی دیگر تصریح کند که دولت چهاردهم تا رسیدن به وفاق ملی راه طولانی ای در پیش دارد.

2- در این میان تاکید بر توافق گرایی از سوی اصلاح طلبان در واقع دو وجه را دنبال می کند. وجه اول نقد راهبردهای اصلاح طلبان ساختاری و بیان اینکه با حضور در قدرت و کسب آن می توان به توازن قوا رسید لذا راهبردهای آنان عملگرایانه نمی باشد و وجه دوم اینکه، حاکمیت به دنبال شیفت از فضای انقلابی به فضای اصلاحی می‌باشد.

اصلاح طلبان به ویژه طیف عملگرای آنان گرچه نسبت به ترکیب کابینه حساسیت های دارند اما کلیت دولت را نه در وزرا که در مدیریت میانی می بینند لذا تلاش وسیعی دارند اصل سهم خواهی های خود را معطوف به این بخش نمایند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    5 1
    یعنی سهم نمی خایی؟
    • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      9 1
      مگه سهمی هم مونده؟ تقریباً همه مهره هاشون با سوابق افتضاح که به لطف مجلس داره رای میاره بقیه رو هم که به عنوان معاون و مشاور دارن وارد قدرت میکنن بقول خودش کلیت دولت را نه در وزرا که در مدیریت میانی می‌بینند
    • IR ۱۰:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
      0 0
      همه یاران در دولت نفاق ملی جمعند. حالش را ببرید فعلا.
  • IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    6 1
    نه بیا طلبکار باش ! چقدر پرو یین بعضی از شماها
    • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
      0 0
      به جایش از خانواده های شهداء طلبکاری می کنند که چرا فرزندان و همسران شما مانع شدند تا اصلاح طلبان تهوع آور مزدوری شان برای یانکیستان را تکمیل کنند !!!
  • DE ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    0 0
    «وفاق ملی» با چه کسانی؟ آیا شعار«وفاق ملی» از کسانی که تابحال چندین بار به بهانه های مختلف برادرکشی راه انداخته اند، پذیرفتنی است؟
  • IR ۱۳:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    2 1
    روتون رو برم همیشه طلبکارها،همیشه ناراضیها،سنگ پای قزوینیها 🤔😯🙆
  • IR ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    1 0
    هيچکس از مردم عادی طلبکار انجام امور کشور را ندارد، ولی وقتی کسی با میلیارد ها تومان هزینه بيت المال انتخاب می شود همه ی مردم از او طلبکارند. اگر توان نداشت چرا قبول مسئولیت کرده.
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    2 0
    چقدر هم خودش را صاحب نظر می داند نظر این متشخص نما تشکیل شرکت سهامی از زبان دررازان حزبی است مردم جایی در معیار او ندارد
  • RO ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۵/۳۱
    0 0
    قوچ آنی گفته ما از پزشکیان طلبکار نبستیم .این پزشکیان است که به ما بدهکار است‌
  • IR ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۰۱
    0 0
    قوچانی جان نباید طلبکار باشید و بخواهید دولت اصلاح طلب تشکیل بدهید بلکه باید چراغ خاموش به سمت خراب کردن و استحاله نظام حرکت کنید! نوش جان مردم که دنبال اصلاح کارشان با کمک غرب وحشی هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس