به گزارش مشرق، کانال «نگاه دیگر» در تلگرام نوشت:

غلغله در اسرائیل؛ برگ برنده مخالفان!

یازده اسرائیلی در ۲۴ ساعت گذشته در کرانه باختری و نوار غزه کشته شده‌اند. چهار نفر از آن‌ها نظامی و در کرانه باختری بودند که اکنون متعاقب حمله گسترده ارتش اسرائیل شاهد افزایش عملیات فلسطینی‌هاست.

۷ نفر دیگر در غزه کشته شده‌اند که ۶ نفر آن‌ها از گروگان‌های اسرائیلی بوده‌اند. بازگرداندن اجساد آن‌ها موجی از خشم و انتقاد را در جامعه اسرائیلی علیه شخص نتانیاهو به راه انداخته است. آنچه مخالفان نتانیاهو و جریان راست افراطی را به شدت عصبانی کرده است این که به نوشته روزنامه عبری زبان یدیعوت احرونوت سه نفر از شش نفر قرار بود بر اساس متن پیشنهادی مصر، قطر و آمریکا در ژوئیه گذشته در مرحله نخست آزاد شوند، اما به علت مخالفت نخست وزیر اسرائیل این توافق امضا نشد.

اپوزیسیون اسرائیل برای اعتراضات خیابانی گسترده در ساعات آینده در اعتراض به خودداری نتانیاهو از توافق، فراخوان داده و اتحادیه سندیکاهای کارگری «هستدروت» نیز تحت فشار است که نافرمانی مدنی و اعتصاب سراسری را اعلام کند. رئیس این اتحادیه خواستار نشست اضطراری برای بررسی این مساله شده است.

همچنین اختلافات میان دستگاه‌های امنیتی و وزیر دفاع اسرائیل با نتانیاهو و راستگرایان افراطی به شدت بالا گرفته و امروز گالانت طی بیانیه‌ای به تصمیم دیروز کابینه برای ادامه اشغال نوار مرزی میان مصر و غزه (فیلادلفیا) اعتراض کرده و خواستار لغو فوری آن با هدف امضای سریع توافق مبادله اسرا شده است.

حالا باید دید اعتراضات امشب علیه نتاتیاهو و شرکای راست افراطی او در چه سطح و گستره‌ای است و این که آیا اتحادیه کارگران اعتصاب سراسری را اعلام می‌کند؟ چنین تصمیمی و فلج کردن اقتصاد می‌تواند فشارها بر نتانیاهو را وارد مرحله‌ جدیدی کند که تحمل این وضعیت را برای او بسیار دشوار خواهد کرد. این تصمیم هستدروت می‌تواند برگ برنده مخالفان نتانیاهو باشد.

بازگشت مرده و نه زنده گروگان‌های اسرائیلی دو وجه و پیامد دارد؛ نخست این که اهرم فشار حماس را برای امتیازگیری در مبادله اسرا تضعیف می‌کند.
در حال حاضر بیش از یکصد گروگان دیگر در غزه وجود دارد و دقیقا مشخص نیست که چه تعداد از آن‌ها زنده هستند.
اکنون فشار اپوزیسیون، معترضان و بخشی از دولت و در راس آن وزیر دفاع تلاش برای امضای هر چه سریع‌تر توافق با حماس برای جلوگیری از کشته شدن هر چه بیشتر این اسراست که تاکنون تعداد زیادی از آن‌ها در حملات اسرائیل کشته شده‌اند.

البته به گفته منابع اسرائیلی شش نفری که اجساد آن‌ها دیروز پیدا شده است، هدف تیراندازی قرار گرفته‌اند. بنا به اعلام این منابع، نگهبانان با توجه به نزدیک شدن نیروهای ارتش اسرائیل به منطقه و برای جلوگیری از دستیابی نتانیاهو به پیروزی بزرگی با زنده پیدا شدن آن‌ها اقدام به تیراندازی کرده و آن‌ها را به قتل رسانده‌اند. در این خصوص حماس هنوز بیانیه‌ای صادر نکرده، اما یکی از رهبرانش دولت اسرائیل را مسئول کشته شدن این افراد عنوان کرده است.

ناگفته نماند که قبلا سخنگوی شاخه نظامی حماس گفته بود که حتی اگر ۵ تا ۱۰ اسیر اسرائیلی هم زنده بماند، همان بهایی را مطالبه خواهند کرد که در مقابل همه آن‌ها مطالبه می‌کردند. این گفته ابو عبیده می‌تواند به این معنا باشد که امکان دارد حماس برای خالی نماندن دستانش تعداد معدودی از اسرای مهم (افسران عالی رتبه) اسرائیلی را به اماکن خاصی منتقل کرده باشد که دسترسی اسرائیل به آن‌ها سخت‌تر باشد.

اما در عین حال که کشته شدن هر چه بیشتر اسرای اسرائیلی می‌تواند قدرت چانه‌زنی حماس در مذاکرات را کم‌تر کند، در آن سو نیز با توجه به این که اساسا نتانیاهو تا به امروز با هر نوع توافقی مخالفت می‌کند، به گفته برخی تحلیل‌گران اسرائیلی تداوم جنگ تنها به کشته شدن بیشتر گروگان‌ها می‌انجامد و کمکی به تحقق اهداف دیگر جنگ نمی‌کند.

دولت اسرائیل در این ۱۱ ماه هر آنچه می‌خواسته علیه نوار غزه به کار گرفته و در کنار این نسل کشی بی‌سابقه، این منطقه را به ویرانه‌ای تبدیل کرده است؛ اما با این حال نه اشغال کامل نوار غزه میسر بوده و نه حماس نابود شده است و نه ساکنان این منطقه به خارج از آن کوچ کرده‌اند. بعید است که اگر یک سال دیگر هم از این جنگ بگذرد، اهداف پیشگفته اسرائیل جز کشتار بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه غزه برآورده شود.

این جنگ ویرانگر به هر حال روزی به اتمام خواهد رسید، اما اگر در آن روز همچنان اهداف سیاسی و امنیتی اسرائیل با وجود اعمال این حجم سنگین و افسار گسیخته قدرت تخریب محقق نشده باشد و همه گروگان‌ها هم جز همان تعداد بسیار اندکی کشته شده باشند، دردسر و پیامد پایان جنگ به این نحو برای نتانیاهو و اسرائیل به مراتب بیشتر خواهد بود و بعید است که تحت الشعاع بهای بی‌سابقه و سنگینی که غزه پرداخته است و تبدیل شدن آن به تلی از آوار قرار گیرد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس