خوان کارلوس در تهران عاشق می‌شود!

خوان کارلوس گاریدو در خیابان‌های تهران روزهایی را به یاد می‌آورد که برای اولین بار به عنوان سرمربی ویارئال بی در کانون توجهات قرار گرفت.

به گزارش مشرق، حالا تقریبا ۲۰ سال از آن روزها می‌گذرد؛ زمانی که ویارئال بی در دسته سوم فوتبال اسپانیا با لقب مینی زیردریایی تحت رهبری گاریدو شرایط مثبتی پیدا کرد و علاوه بر نمایش فنی عالی، پرورش چند بازیکن جوان باعث شد تا این مربی در سطح اسپانیا شهرتی به هم بزند و حتی او را به سمت هدایت تیم اصلی ویارئال برساند؛ باشگاهی که با گاریدو به مقام هفتم و چهارم لالیگا، نیمه نهایی لیگ اروپا و یک چهارم نهایی کوپا کوپا دل ری رسید.

بازیکنان مشهوری مثل سانتی کاسورلا، جوزپه روسی، بورخا والرو، برونو سوریانو و نیلمار، بهترین سطح حرفه‌ای خود را زیر نظر گاریدو به نمایش گذاشته‌اند. اتفاقی که شاید برای چند بازیکن پرسپولیس مثل امید عالیشاه، سروش رفیعی، وحید امیری، مسعود ریگی و... رخ بدهد.

البته گاریدو مثل همه مربیان در نهایت بن‌بست‌های بسیاری را تجربه کرده و حتی در ویارئال رؤیایی ابتدای دهه گذشته نیز در نهایت پس از شکست خانگی تحقیرآمیز در کوپا دل ری مقابل میراندس دسته سومی کار خود را از دست داد. او اما در ایران یک چهره تازه‌وارد و کنجاوری‌برانگیز است که به مرور تبدیل به مربی موردعلاقه و مورداعتماد هواداران پرسپولیس می‌شود. پس از پیروزی مقابل فولاد در رقابت‌های باشگاهی و نمایش خوب مقابل عربستان مقابل الاهلی و فوج ستارگان میلیون دلاری و بین‌المللی‌اش، پرسپولیسی‌ها احساس می‌کنند مرد نیمکت خود را یافته‌اند.

هفته پیش و پیش از سفر عربستان، گاریدو را در حد فاصل نوشیدن یک فنجان قهوه و گذراندن ساعتی از بعدازظهر یک روز تعطیل در تهران ملاقات کردیم. او که بیش از یک ماه است در تهران سکنی دارد، تازه کوچه پس کوچه‌های محلات شمالی پایتخت ایران را کشف می‌کند. گاریدو می‌گوید: «وقتی پیشنهاد پرسپولیس به دستم رسید با خانواده‌ام مشورت کردم و دو پسرم را در جریان گذاشتم. یکی از پسرها لپ‌تاپش را روشن کرد و اسم تهران را جست‌وجو کرد و بلافاصله به من گفت پدر، تهران شهر فوق‌العاده‌ای است و عاشقش می‌شوی!»

گاریدو تا حدی در کافه‌های تهران گشته و از کیفیت قهوه‌ها و خوراکی‌ها شگفت زده شده است: «تهران مدرن و زیباست. پسرم درست می‌گفت. البته این شبیه تصویری نیست که رسانه‌ها از ایران نشان می‌دهند.»

او در شهرهای بزرگی دوران مربیگری خود را طی کرده است؛ از قاهره (پایتخت مصر) و ریاض (پایتخت عربستان) تا دبی و کازابلانکا (پایتخت مراکش) و الجزیره (پایتخت الجزایر).

وقتی از گاریدو درباره تفاوت کار در پرسپولیس با تیم‌های بزرگ عربی که او در آنها مشغول به کار بوده (الاهلی، الاتفاق، راجا کازابلانکا، العین، الوداد، اسماعیلیه و الساحلی) سؤال می‌کنیم، او جوابی می‌دهد که برای ما تعجب‌برانگیز است‌. گاریدو می‌گوید: «چیزی که در ایران بیشتر از هر چیز من را تحت تأثیر قرار داده، سازماندهی شماست. باشگاه پرسپولیس سازماندهی بسیار خوبی دارد. همه چیز منظم و سر جای خودش است. وقتی به زمین تمرینی می‌روم همه بازیکنان آماده هستند، همه چیز چیده شده و فقط باید سوت شروع را بزنم. بعد هم که تمرین به پایان می‌رسد، دفترم تمیز شده، غذای موردنیاز آماده سرو است و... . اینجا همیشه به جیم دسترسی دارم و فکر می‌کنم هیچ کمبودی برای انجام کارهایم وجود نداشته باشد.»

سوال بعدی ما از او درباره تفاوت سطح بازیکنان ایرانی با بازیکنان مراکشی، مصری یا اماراتی است. گاریدو می‌گوید: «بازیکنان مراکشی سطح واقعا بالایی دارند و می‌توانند بگویم از ایرانی‌ها تکنیکی‌تر و شاید هم قوی‌تر هستند، اما مهم‌ترین نکته درباره بازیکنان ایرانی شوق و علاقه‌مندی آنها به یادگیری و همچنین تلاش‌شان برای پیشرفت است. من این را در تک تک اعضای تیمم مشاهده کرده‌ام و در جمع بازیکنان پرسپولیس کسی را ندارم که بشود به او لقب تنبل را دارد، اما از این دست بازیکنان و حتی اعضای کادر و تدارکات را در باشگاه‌های عربی بسیار دیده‌ام.»

خوان کارلوس که پیش از حضور در پرسپولیس کمتر بیش از یک فصل در باشگاهی دوام آورده، آمده است که زمان زیادی را در تهران سپری کند. این مربی ۵۵ ساله درباره استایل بازی و چیزهایی که درباره علاقه‌اش به به گردش درآوردن سریع توپ و ارسال به جناحین برای گلزنی است، می‌گوید: «من از گذشته دوست داشتم تیمم رو به جلو بازی کند و فکر می‌کنم با مجموعه بازیکنانی که در پرسپولیس داریم، بتوانیم موفق بشویم. البته من می‌دانم که وارد رختکن یک تیم برنده شده‌ام و این کار را سخت‌تر می‌کند.»

گاریدو در دوران فوتبالش به این موضوع مشهور است که دوست دارد با تعداد محدودی بازیکن به عنوان بازیکنان اصلی کار کند و انعطاف چندانی در ترکیب ندارد و این موضوع چندان به نفع بازیکنان جوان نخواهد بود. با این حال او در پاسخ به سوال ما می‌گوید: «نه، اینطور نیست. ما همین حالا چند بازیکن جوان داریم که آنها دارند پله پله پیشرفت می‌کنند و عالی هستند. این جوان‌ها حتما به مرور زمان در ترکیب حضور خواهند داشت و فوتبال ایران با مهارت‌شان آشنا خواهد شد، اما یادتان باشد پرسپولیس بازیکنان باکیفیت زیادی دارد؛ امید عالیشاه، وحید امیری، میلاد محمدی و اوستون اورونوف من را تحت تأثیر کیفیت خودشان قرار داده‌اند. بنابراین بازی کردن در ترکیب یازده نفره پرسپولیس به هیچ وجه کار ساده‌ای نیست. بازیکنان جوان باید درک کنند که بازی در بهترین تیم ایران ساده نیست. من در بازی اول یعقوب (براجعه) را به بازی آوردم و او در یک صحنه اشتباه کرد و من عصبانی شدم. این چیز مهمی نیست، کسی که به پرسپولیس می‌آید باید با فشار زندگی کند.»

از گاریدو درباره تجریه‌اش از کار با ستاره‌هایی مثل عمر عبدالرحمن، مرد سال سابق آسیا، می‌پرسیم او می‌گوید: «عموری خوب بود اما عالیشاه از او خیلی بهتر است!»

گاریدو همیشه به این مشهور بوده که کمی هم مغرور است، اما اگر کمی به او نزدیک‌تر بشوید، اثری از غرور در وجودش حس نمی‌کنید. او در پرسپولیس قلمروی خود را گسترش داده و با سختگیری و جدیت میخ خود را در تیم کوبیده است. فضای موجود در تیم و بازیکنان هم آرام آرام با روش‌های او خو گرفته و با وجود شروع نه چندان مطلوب فصل، اعتقاد دارند که اوضاع به سودشان تغییر خواهد کرد. نمایش خوب مقابل الاهلی، اولین نشانه‌ای بود که پرسپولیس گاریدو یک مدعی جدی برای قهرمانی لیگ و پیشروی در لیگ نخبگان آسیاست؛ تیمی شبیه به ویارئال خطرناک و باشکوه خوان کارلوس وقتی که خیلی جوان‌تر اما کم‌تجربه‌تر و پرسروصداتر بود.

منبع: ورزش سه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 17
  • غیر قابل انتشار: 0
  • فرزاد پرسپولیسی IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    23 4
    زنده باد گاریدو
    • فقط پروین و پرسپولیس IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      6 1
      بله مربی خوبی است فقط در این مسئله مانده ام که چرا بازیکنی مثل عالیشاه در نیمه دوم بازی به میدان میاد ولی سروش رفیعی از اول در ترکیب قرار داره و پارتی رفیعی کیه . مسعود ریگی هم بجز بازی در برابر الاهلی همیشه افتضاح بازی کرده البته در بازی با الاهلی واقعا عالی کار کرد و اگر به همین صورتی که مقابل الاهلی بازی کرد و رو به جلو بود و اینقدر مثل بازی های داخلی پاس رو به عقب نده می‌تونه در آخر لیگ بعنوان بهترین بازیکن شناخته بشه . ضمناً بازیکنانی مثل یاسین سلمانی و پورعلی گنجی که مصدومیت شون تمام شده چرا استفاده نمیشن . علیپور و آل کثیر در این چند بازی واقعا افتضاح بودن و کاش گاریدو در بازی با الاهلی ژوآئو را از نیمه دوم به زمین می‌فرستاد نه دقایق آخر بازی . ضمناً کمک مربی های تیم باید نسبت به تعویض بازیکنی که در زمین بد بازی می‌کنه به سرمربی پیشنهاد بدن چون شاید گاریدو دیر متوجه تعویض کردن باشه
  • خ IR ۱۰:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    13 3
    امیدواریم تا آخر همین نظرو داشته باشید
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    10 2
    درودبر شما
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    5 3
    امیدواریم همیشه همین نظرو داشته باشی. تو ادم عاقلی هستی که به حرف بقیه گوش ندادی و خودت به این نتیجه رسیدی
    • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      3 1
      الان به خاطر اینکه این حرفو زده دولت و حکومت 5تا بازی اینده رو براش درمیارن
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    14 13
    با دقت ندیده هنوز ... به خصوص وضع اینترنت و حقوق کارگران و ...
    • ایرانی IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      10 3
      فکر کردی کسی که به کشور دیگه ای میره به مشکلات و گرفتاری های مردم اون کشور فکر می‌کنه که گاریدو به این چیزهایی که گفتی دقت کنه ؟!! تو هم باشی وقتی یه پول زیادی در ماه بهت بدن و خونه و ماشین و تمام امکانات رفاهی برات فراهم باشه اون جا برات عالی به حساب میاد حتی اگر آفریقا باشه .وقتی میری شمال بگردی آیا فکر مشکلات شمالی ها میافتی یا نه میری عشق و حال می‌کنی و برمی‌گردی و میگی عجب جای خوبیه شمال .مسئولین مملکت بفکر مشکلات نیستند اونوقت تو در چه فکری هستی ؟!!!!!
    • IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      7 2
      گاریدو نقاط مثبت رو دیده شما نقاط منفی رو. پیشنهاد می کنم شما نکات مثبت و منفی رو با هم ببینی تا در قضاوت بیراهه نری. گاریدو اینجا مهمونه قرار نیست با ذره بین بیفته دنبال زشتی ها بگرده و اونارو رسانه ای کنه ما خودمون به اندازه کافی در رسانه ای کردن مشکلاتمون شبانه روز در حال تلاش هستیم دیگه توقع نداشته باش اونم مثل ما رفتار کنه
    • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      9 2
      لازمه یک سری بری آنور آب، صبح تا نیمه های شب دو شیفت تو رستوران‌ها و هتل‌ها کار کنی تا قدر ایران رو بفهمی.
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    4 2
    درود بر شما
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    7 4
    چقدر حالم خوب شد با دیدن این مصاحبه روزم ساخته شد اصلا
    • IR ۱۸:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
      1 1
      تو چقدر بدبختی.یارو پول میگیره که همین حرفا رو بزنه رفته تو عربستان به سعودیا با حقارت باخته و برگشته با همین حرف میخواد خرمون کنه.چند وقت دیگه که رفت حرفهاش 180درجه عوض میشن این خط این نشون
  • علی IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 0
    خداوکیلی تو ایران و تو تیم پرسپولیس همه چی سر جای خودش هست؟ چرا فقط مینویسین ؟اونم افکار خودتون از دهن یک بیگانه
  • اوف IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 0
    واقعاً به معنای واقعی تیم حکومتی و یه فوج رسانه تصویری و مجازی میلی پشتش ببین باختن و چجوری با تیترها حاشیه را بر میدارن حالا اگه هر تیم دیگه میترکوندنش و میگفتن به بازی خوب امتیاز نمی‌دن و بشینید بشمارید تعداد موقعیت گلها را
  • محمد قُلی IR ۱۲:۳۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 0
    با سلام عده کثیری از اقصی نقاط جهان وقتی مهمانند تعریف وتمجید زیاد میکنند وقتی رفتند دریغ از یک یاد بعضی مثل زبل خان واسع اینکه راحت باشند
  • ممقلی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    واسع اینکه در دل ما جا باز کنه وقتی رفت مثل استرا ماچونی هنوز بعد دو سال پیگیر شکایته وقتی اومد چقدر تعریف وتمجید میکرد کاش میشه خوب شناختشان
  • IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 0
    همه اولش همینو میگن 🤣🤣🤣
  • IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    6 1
    خفه بابا وضع کارگر جماعت چه ربطی به این بابا داره نیست تو اروپا همه چی گل و بلبل چشمهای کورت رو باز کن ببین کارگر جماعت تو اروپا هر روز تو خیابونه توالت نشین کمپ اشرف.
  • FI ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 2
    ورزش استعماری بریتانیا
  • H IR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 1
    گاریدو تیمی بهتر از برانکو درست می کند...
  • سیقه ای الهلال IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    2 0
    تیم حکومت همه چیزش برنامه داره از رییس‌جمهور تا وزیر پیگیرشون هستن حتی تا ترکیه و امارات هم رفتن براشون مملکت رو ول کردن به خاطر لنگ معلومه برات خوبه لنگی
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    3 0
    حتما شمال تهران رو ملاک کل ایران قرار داده
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 1
    خدا را شكر اگر خلاف ميگفت كارش تمام بود اون روي سكه را نشانش ميداديم
  • TR ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 2
    شیطان را ملت ایران بهتر احساس میکنند ای چاپلوس
  • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    1 0
    داشتم از حرفاش لذت میبردم تا اونجایی که گفت اینجا خیلی سازماندهی شده هست و هر چیزی جای خودش قرار دارد !!!!!!!!!!!!
  • IR ۱۷:۴۶ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۸
    0 0
    امیدوارم در پایان فصل هم همینطور مصاحبه کند ،!! چون در ایران خیلی چیزها در امروز و فردا فرق میکند
  • مهردادقادری IR ۰۲:۴۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    به ایشان بفرماییدیککم به صداقت رسانه هاتان شک کنیددرهمه موارد
  • A IR ۰۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    عجب آدمیه این گاری دووو این همه تعریف مردی از کیفیت بسیار خوب ورزشگاهها وزمین چمن بسیار عالیه استادیومها نگفتی چرااا ؟
  • IR ۰۶:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    یارو امده تو بهترین نقطه تهران که بودجه بیشتر نقاط ایران رو دارن خرج اونجا میکنند که رنگ و رویی داشته باشه، چون پایتخته و تو چشمه این هم همه چی در اختیارش داره کیف خودش رو میکنه،به دلاریا یورو هم دسمزد میگیره، انتظار دارید بگه بده، خب باید هم به به چه چه بکنه، کجا از اینجا بهتر، همین کیروش هم هشت سال تو این مملکت واسه خودش پادشایی نکرد خروجیش چی بود بعد از ایران هرجا رفت چند ماه بیرونش کردن
  • اسماعیل IR ۰۶:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    امان از شما
  • IR ۰۷:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    مردم دنیا صداوسیمای جمهوری اسلامی رامیبینند نه مردم وسرزمین ایران را،چیزی که سیمای جمهوری اسلامی به نمایش می‌گذارد هیچ شباهتی با ایران و اکثریت مردمش ندارد!
  • عباس شهمرادی IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۶/۲۹
    0 0
    اون پولی که تومیگیری معلوم کشور بدی نیست ده نفرهم کنار دستت هستند از همچی برات فراهم میکنن ولی مردمان اینجا نون پیدانمیکنن بخورن همون رسانه ها دروغ هم نگفتن شما ظاهرقضیه میبینی اون ادمهایی میبینی که همه مثل خودت پولدار وتو رفا هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس