پزشکیان

رئیس جمهور در سخنرانی خود در اجلاسیه بریکس پلاس گفت: تحریم‌های یک‌جانبه هنجارهای بین‌المللی را به چالش کشیده است

به گزارش مشرق، مسعود پزشکیان امروز پنجشنبه _ سوم آبان ماه_ در اجلاس بریکس پلاس در شهر کازان روسیه حضور پیدا کرد. از دقایقی پیش سخنرانی رئیس جمهور در این نشست آغاز شد.

پزشکیان در ابتدای سخنان خود گفت: تحریم‌های یک‌جانبه، برخلاف موازین بین‌المللی و حقوق بشری، بسیاری از روندهای توسعه را با چالش مواجه کرده و مانع حرکت پایدار به سوی جهانی امن و اخلاق‌محور شده است.

وی افزود: بریکس و بریکس‌پلاس باید سازوکاری شفاف، منصفانه و بدون تبعیض برای تجارت چندجانبه، با تمرکز ویژه بر جهان جنوب و کشورهای کمتر توسعه‌یافته طراحی و اجرا کنند.

وی در ادامه تصریح کرد: تحریم‌های غیرقانونی، آثار ویران‌کننده‌ای بر روابط بین‌المللی داشته و مانع دسترسی کشورها به منابع مالی خود می‌شود، همچنین تأثیر منفی بر تلاش‌های بین‌المللی برای مقابله با تغییرات اقلیمی، گرمایش زمین و ارائه کمک‌های بشردوستانه دارد.

رئیس جمهور در ادامه خاطرنشان کرد: کشورهای بریکس با بهره‌مندی از اقتصادی پویا و ظرفیت‌های ارزشمند می‌توانند از طریق همکاری‌های مشترک و تقویت پیوندهای اقتصادی، منافع فراگیری را به ارمغان آورند.

وی افزود: استفاده از پول‌های ملی، پلتفرم‌های جدید بانکی، ارزهای دیجیتال و تقویت بانک توسعه، می‌تواند به ساخت جهانی بهتر برای همه کمک کند.

پزشکیان با بیان اینکه دنیای بهتر جایی است که در آن خبری از تحریم، جنگ، تجاوز، کشورگشایی و نسل‌کشی نباشد و چندجانبه‌گرایی جایگزین یک‌جانبه‌گرایی شود،اظهار کرد: در چنین جهانی، برابری به جای تبعیض، شفافیت به جای فریب، و گفت‌وگو به جای جنگ حکم‌فرما خواهد بود.

وی افزود: جهان در سال گذشته با حوادث بسیاری روبرو بوده و مؤلفه‌های صلح و امنیت، به‌ویژه در غرب آسیا، با تهدیدات جدی مواجه شده است.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: رژیم صهیونیستی با نادیده گرفتن موازین بین‌المللی و عبور از خطوط قرمز، موجی جدید از خشونت و وحشت ایجاد کرده و برگ دیگری به تاریخ جنایت‌های خود افزوده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس