امروزه رسانه های خبری شکل دهنده ی آراء و نظرات مردم و حتی مسئولان و نخبگان سیاسی یک کشور و یکی از ارکان قدرت نرم است. چنانکه همواره از روبرت مرداک به عنوان یکی از تأثیر گذار ترین افراد در عرصه ی سیاست گذاری و جریان سازی جهانی یاد می شود.

مشرق -- تکنیک های عملیات روانی در حوزه ی رسانه و خبر، قالب های ارائه ی هدفمند اطلاعات است که با هدف گیری ضمیر ناخودآگاه، ذهن مخاطب را به مسیر دلخواه سردمداران یک رسانه سوق می دهد.
متن حاضر که توسط پژوهشگر حوزه جنگ نرم،
احمد قدیری (emailghadiri@gmail.com) نگاشته شده، اولین شماره از مجموعه 9 گانه در این خصوص است که به نظر خوانندگان مشرق می رسد.

***

مباحث جنگ نرم در دو حوزه ی ذهنی (مهندسی پندار) و عینی (مهندسی رفتار) و در سه سطح استراتژی (هدف)، تاکتیک (راه) و تکنیک (روش) قابل بررسی است.

توضیح آنکه کارکرد رسانه و خبر این است که ابتدا با تأثیر گذاری بر ذهن افراد و انگاره سازی، تفکر را شکل داده و در حوادثی که قابلیت به فعلیت رساندن آن و تبدیل ذهنیت (نظر) به عینیت (عمل) را دارد _از جمله در انتخابات ها به عنوان نمونه ی بارز این ظرفیت_ رفتار را سازماندهی می کند. (1)



[جنگ نرم مبتنی بر "کاشت، داشت، برداشت" است. در این روش ابتدا بذر شبهه در ذهن مخاطب کاشته و پرورانده می شود و پس از آن به بهره برداری می رسد. این تصویر نمونه ای از پروسه ی القای تقلب در انتخابات است.] (2)

چنانچه 198 فرمول کنش خشونت پرهیز جین شارپ (3) معطوف به این حوزه است و جالب آنکه هم اکنون در حوزه ی جنگ نرم، تمام کتب، جزوات و سخنرانی ها اگر معطوف به صَرف فعل بصیرت و امور کلی و غیر کاربردی نباشد، تنها ناظر به رویکرد عینی است و در رویکرد ذهنی بیشتر به مسائلی چون سینما پرداخته می شود تا مبحث رسانه و خبر.

در این خصوص همانطور که می دانیم هر چند سینما نقشی اساسی در مقوله ی جنگ نرم دارد اما کارکرد آن _به دلایلی چون پروسه ی طولانی ساخت و عدم پرداخت مستقیم به مسائل روز_ تنها معطوف به زیر ساخت های فکری است و در پروژه ی براندازی نرم، به دلیل عدم توان ایجاد کنش واکنش های سریع، کاربرد ندارد.

از این رو در این نوشتار 85 تکنیک عملیات روانیِ مورد استفاده در حوزه ی رسانه و خبر ارائه و تشریح شده که نام گذاری آن با رعایت اصل تبادر صورت گرفته است؛ به نحوی که با سنجش چیستی یک تکنیک، بدون التزام به استعمال اسامی انتخابی اندیشمندان غربی، آنچه بیش از همه مخاطب را از یک کلمه به مفهوم آن می رساند، انتخاب گشته و از این رو است که از استفاده از عباراتی چون "سیب زمینی داغ" (4)  پرهیز شده و این به جز مواردی است که اساساً از دید متخصصین داخلی و خارجی این حوزه مغفول مانده که نگارنده بر اساس واقعیت های موجود، آن تعداد را نیز _که اکثریت قریب به اتفاق تکنیک های ارائه شده را در بر می گیرد_  احصاء و مدون نموده است.

با این توضیح آنچه محتوای این مطلب _که مجموعاً در 9 شماره منتشر خواهد شد_ را تشکیل داده، برآیند همان موضوعی است که در دنیا از آن با عنوان پروپاگاندا  نام برده می شود که در این مجموعه علاوه بر بیان ترفند های خبری، 15 راهکار عینی و عملی مقابله و مصونیت در برابر آن نیز ذکر شده تا مطلب، فراتر از بحث های تئوری، ابزاری برای استفاده و به کار گیری اصول را توسط مخاطب فراهم آورده باشد.

در پایان، این مهم تذکر داده می شود که تمام تکنیک های مذکور الزاماً مصداق "فریب" یا "دروغ" نیست. چرا که به جز معدود مواردی که فریب یا دروغ در کُنه آن است، سایر موارد در واقع قالب های ارائه ی هدفمندِ اطلاعات است که برای تأثیر گذاری بر ذهن مخاطب و جهت دهی به او استفاده می شود و با توجه به محتوا و نسبت آن با واقعیت، می تواند مصداق فریب و دروغ باشد یا خیر.

نمایه‌ی مبحث

* رسانه و خبر: اهمیت رسانه، انواع رسانه، تبار شناسی رسانه ها، خبر و تحلیل خبر.

* ترفند ها و تکنيک ها: عنوان گذاری برای عناصر خبری، واژه های همسنخ، انتخاب عکس، انتخاب تیتر، صوت و صحنه ی گزارش، آهنگ و ضرب آهنگ گزارش، شبه خبر، پیام خبر، همنشینی، مفروض انگاری، سوالات القایی، تعدی، همسو نمایی، تعمیم، تسری، منحصر کردن مفهوم در مصداق، تخصیص و تخریب، تقدیس مفهوم و تخریب مصداق، مطابقت اصول با مثال، اختفاء و گرا، رد مدعا با رد دلیل، اثبات مدعا با اثبات دلیل، رد کل با نقض جزء، دفاع بد برای تخریب، حمله ی بد برای تطهیر، قلب دعوا، عبارات و علامات وصفي، حلقه ي مفقوده، ابهام عددي، ارجاع محال، درخواست محال، واگذاري نتيجه به مخاطب، علت جعلی، سانسور و بايکوت، مفهوم مخالف، جمله ی مجهول، عطش و آب، استفاده از خبر سوخته، کارکرد ثانوي، توهین و تحقیر و تمسخر، بار عاطفی، متضاد نمایی، چینش تصاویر و عبارات، حصر ثنوی، تله گذاری، مصادره، نیات و منویات، پاسخ با پرسش، ابهام، ایهام، مخاطب سازی، برچسب زنی، برند سازی، خود اعترافی، یک گام به عقب دو گام به جلو، فرار به جلو، استتار، تکرار، تواتر، خبر از خبر، حرکت از حاشیه ی تاریک، خبر شویی، تلفیق اعتبار، بیان از زبان ثالث، چالش مثبت، نقل قول، پاسخ از جانب مقابل، لفظ و لحن کلام، تقطیع و برجسته سازی کلام، تحریف برای تکذیب، ظرف آماری، آمار اینترنتی، نظرسنجی با پاسخ های محدود، قیاس مع الفارق، تفارق مع الشَبه، وسط گیری، بی طرف نمایی، کسب اعتماد با تأکید بر مسلمات، اصل و استثناء در روایت، تخریب با تمسک به هزینه ی فرصت، تمرکز بر وجه مثبت یا منفی واقعه، مقصر نمایی، حرکت از پله ی دوم، دروغ بزرگ، دروغ اساسی، دروغ گفته ها و دروغ ناگفته ها.

* راهکارهاي مقابله: شناخت هویت منبع، توجه به سابقه ی یک منبع، شناخت ترفند ها و تکنیک های عملیات روانی، سندیت شناسی، مطابقت سند با مستند، عدم اکتفاء به تیتر اخبار، رجوع به منابع مقابل، توجه به پیامد های مثبت و منفی اقدامات جایگزین در بررسی تحلیل ها، بررسی موردي، اصل برائت و مسئله ي بار اثبات، زدودن شبهات با يقينيات، مطابقت پاسخ با موضوع، توجه به ملزومات خبر، تفکیک خبر به اقرار و ادعا، توجه به منفعت واقعه.

شرح مبحث

* اهمیت رسانه: امروزه رسانه های خبری شکل دهنده ی آراء و نظرات مردم و حتی مسئولان و نخبگان سیاسی یک کشور و یکی از ارکان قدرت نرم است. چنانکه همواره از روبرت مرداک (5) به عنوان یکی از تأثیر گذار ترین افراد در عرصه ی سیاست گذاری و جریان سازی جهانی یاد می شود. (6) از این رو است که شبکه ی الجزیره ی قطر در کنار منابع سرشار نفت و گاز این کشور، در پیشبرد اهداف راهبردی امیر قطر نقش آفرینی می کند. همچنین است که افراد، احزاب، بنگاه های اقتصادی و کشور ها با ایجاد و یا خرید رسانه های گروهی درصدد پیشبرد مقاصد خود از طریق تأثیرگذاری بر افکار عمومی جامعه ی هدف می باشند که موارد ذیل به عنوان مشتی از خروار، گواهی بر این ادعا است:

دولت ایران (العالم - Press tv - Hispan tv)، دولت چین (CCTV) ، دولت روسیه (RT)، دولت آمریکا (VOA - رادیو فردا)، دولت فرانسه (AFP - france 24)، دولت انگلیس (BBC)، دولت عربستان (العربیه)، جنرال موتور (NBC ، (NBC و مایکروسافت (MSNBC)، تایم وارنر (CNN - نشریه ی TIME)، والت دیزنی (abc news)، سلمان بن عبد العزیز (روزنامه ی الشرق الاوسط).

لازم به ذکر است رسانه های خبری به منزله ی چاقویی دو لبه، با توجه به محتوا و رویکرد آن، می تواند نقش عمده ای در فریب و یا آگاهی بخشی جامعه داشته باشد. چنانچه نقش بی بدیل روزنامه ی کیهان در رصد و پیش بینی حرکت مهره های سیاه انتخابات 88 و مقابله با جنگ تمام عیار رسانه ای دشمن، مثال زدنی است.



* انواع رسانه: در تقسیم بندی رسانه های خبری، مَقسَم های مختلف و به تبع آن شاخه های گوناگونی وجود دارد که عبارت است از: فراگیری (محلی، ملی، منطقه ای و بین المللی)، اعتبار (سفید، خاکستری، سیاه) و وسیله ی ارتباطی (مطبوعات، سایت ها، رادیو و تلویزیون).

لازم به ذکر است برد خبری یک رسانه الزاماً محدود به گستره ی توزیع و تعداد زبان آن نیست، چه بسا رسانه هایی که تنها در یک محدوده ی جغرافیایی خاص منتشر می شوند اما بردی جهانی دارند چنانچه روزنامه ی واشینگتن پست تنها در پایتخت آمریکا به چاپ می رسد اما محتویات آن مورد توجه تمام کشور ها است.

* تبار شناسی رسانه ها: لزوم شناخت سابقه و سمت و سوی رسانه ها و اینکه یک رسانه به چه فرد، حزب، جناح و ایدئولوژی نزدیک یا وابسته است. در این رویکرد لازم است تا مخاطب با احتیاط و تأمل بیشتری با اخبار "مثبت" رسانه های "همسو با موضوع" و نیز اخبار "منفی" رسانه های "مخالفِ موضوع"، مواجه گردد. از آن طرف نیز نقد های رسانه های "همسو با موضوع" و تعاریف رسانه های جریان مخالف نیز قابل اعتنا تر است؛ هم چنان که "الفضل ما شهدت به الاعداء" (فضل آن است که دشمن بر آن گواهی دهد) در محکمه ی عقل مورد تأیید می باشد.

لازم به ذکر است که نباید الزاماً "نقد" جریان موافق و "تعریف" جریان مخالف را در حُکم اقراری "علیه" خود و یا "لَه" دیگری دانست؛ چرا که آنچه مورد تأیید عقل و شرع است "اقرار العاقل علی نفسهِ جائز" (اعتراف عاقل علیه خودش، مسموع است) می باشد که در موارد مذکور، شمول "نفسه" مورد تردید است؛ چنانچه تمرکز رسانه های مخالف دولت بر اظهارات "اصولگرایان منتقد دولت" در حقیقت تجاهل نسبت به دایره ی شمول آن است.

* خبر و تحلیل خبر: در توضیح ماهیت خبر و تحلیل، و معرفی عناصر خبر و نقش آن در تحلیل های عیان و نهان باید گفت که "خبر" در یک کلام عبارت است از "انعکاس رویداد" و ماهیت اصلی این رویداد در عناصر پنج گانه ی خبری (چه؟ - چه کسی؟ - کِی؟ - کجا؟ - چگونه؟) همان "چه؟" است که می تواند حاوی دیگر عناصر و اطلاعات خبری باشد یا خیر. در حالی که "تحلیل" پرداخت به "چرایی و علت" و یا "نتیجه و پیامد" یک رویداد است. بنابراین، تحلیل همواره مبتنی بر خبر بوده و بدون آن، فاقد اعتبار و غیر قابل تصور است.

در مواردی که در تحلیل، بی پرده از علّیت دو مقوله و یا ارتباط دو واقعه سخن بگوییم، در عرصه ی "تحلیل عیان" گام نهاده ایم؛ اما اگر بدون بیان "چراییِ" وقوع یک رویداد، تنها با عنوان گذاریِ عبارات مد نظر برای عناصر خبری، مفهومِ مورد نظر را جاری سازیم، به عرصه ی "تحلیل نهان" با رویکرد "القائی" ورود کرده ایم.



[در تحلیل نهان و القای مطلب، کافی است عبارت مد نظر در عناصر خبری قرار گیرد]






[در این تحلیل به صورت صریح و عریان، اجرای قانون خدمات کشوری "فریب انتخاباتی" ذکر شده]

لازم به ذکر است اولین خبر یا تحلیل، تأثیر گذار ترینِ آن است و لوح سفید ذهن را رنگ می بخشد. چنانچه تلاش و هزینه ی خبرگزاری ها برای تأسیس و گسترش دفاتر خود در سراسر جهان و پیش دستی در اعزام خبرنگار و ارسال اخبار، تماماً با این رویکرد (مخابره ی اولین خبر و به تبع آن ارائه ی تحلیل مد نظر) صورت می گیرد.


***

1- انتخابات ریاست جمهوری و پارلمانی صربستان در سال 2000، انتخابات پارلمانی گرجستان در سال 2003، انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در سال 2004، انتخابات دو مرحله ای پارلمان قرقیزستان در سال 2005، انتخابات ریاست جمهوری بلاروس در سال 2006 و انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال 2009 (1388) تماماً محمل های براندازی نرم (انقلاب مخملین) در کشور های هدف بوده است.

2- نمایی از روند سم پاشی و تردید افکنی روزنامه ی اعتماد ملی از 7 ماه قبل از انتخابات 88 تا به خیابان کشاندن بخشی از مردم پایتخت: شبهه در رأی اعتماد محصولی، مجلس و دولت معطل نیم نمره +  تشکیل کمیته ی مشترک کروبی موسوی + نامه ی مشترک کروبی و موسوی به جنتی + هشدار درباره ی ورود بسیج در انتخابات + هر ایرانی ماهانه 70 هزار تومان + هشدار کروبی درباره ی توزیع پول در انتخابات + فردا شب همه بیداریم + وزارت کشور کروبی را پنجم اعلام کرد + حماسه ی خش و خاشاک.

3- جین شارپ (Gene Sharp) متولد 1928، مؤسس و مدیر بنیاد مطالعاتی "آلبرت انیشتین" و نظریه پرداز آمریکایی حوزه ی براندازی نرم در سه سطح استراتژی، تاکتیک و تکنیک است. از شارپ تألیفات بسیاری در خصوص مبارزات خشونت پرهیز به چاپ رسیده که یکی از معروف ترین های آن "از دیکتاتوری تا دموکراسی" می باشد. وی در این کتابچه، دستورالعمل های عملیات براندازی را احصاء و در قالب 198 تکنیک ارائه نموده که مواردی از آن به شرح زیر است: سخنرانی های عمومی، استفاده از شعار ها، کاریکاتور ها و نماد ها، اعطای جایزه های غیر واقعی و ظاهری، استفاده از پرچم ها و رنگ های نمادین، اجرای نماز و دعا، ایجاد صدا های نمادین، تمسخر و اهانت به شخصیت ها، راهپیمایی و تظاهرات مذهبی، انجام مراسم سوگواری سیاسی، تشییع جنازه های غیر واقعی و ظاهری، تلاش برای زندانی شدن و ... .

4- عبارت  Hot potatoناظر به ترفندی است که در آن تقصیر همه چیز از جمله داغی سیب زمینی به یک فرد نسبت داده می شود (مغالطات - علی اصغر خندان) که در اینجا نگارنده از واژه ی جایگزینِ "مقصر نمایی" استفاده کرده است.

5- روبرت مرداک (Rupert Murdoch) یهودی زاده ی مادری، متولد 1931، آمریکایی استرالیایی تبار و مالک "شرکت اخبار" (News Corporation) است که به واسطه ی متعلقات این هولدینگ بزرگ رسانه ای، تمام یا بخشی از سهام بیش از 300 شرکت انتشاراتی، شبکه های ماهواره ای، تلویزیونی و رادیویی، شرکت های فیلم سازی، مجلات، روزنامه ها و ... را تحت تملک دارد که از معروف ترین رسانه های خبری آن می توان به این موارد اشاره کرد: شبکه های تلویزیونی فاکس نیوز و اسکای نیوز، روزنامه های وال استریت ژورنال، نیویورک پست، سان، تایمز و ... .

6- مرداک تاکنون 3 مرتبه از سوی نشریه ی آمریکایی تایم در لیست 100 شخصیت تأثیر گذاری جهانی قرار گرفته است و نشریه ی فوربس نیز از وی به عنوان 26 مین فرد قدرتمند در جهان یاد کرده.

ادامه دارد...

منابع (ناظر به بخش اقتباسی)

مغالطات - علی اصغر خندان - بوستان کتاب
دیپلماسی عمومی آمریکا در قبال ایران - فؤاد ایزدی - دانشگاه امام صادق (ع)
روان شناسی و تبلیغات - محمد کاویانی - دانشگاه باقر العلوم (ع)
از دیکتاتوری تا دموکراسی - جین شارپ - نسخه ی اینترنتی
قدرت نرم و عدم خشونت - جین شارپ - دانشگاه امام صادق (ع)
جنگ نرم ویژه ی جنگ رسانه ای - ابرار معاصر
عملیات روانی - بهرام رضایی - شهید صیاد شیرازی
بایسته های حقوق اساسی - سید ابوالفضل قاضی - میزان
جرایم علیه امنیت و آسایش عمومی - حسین میر محمد صادقی – میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 16
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • سید هاشمی ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    کاملا موافقم درست مثل شما که با سانسور نظرات من در مورد ادثه قم که دیروزهمونجا بودم باعث مبهم شدن قضیه می شوید مشرق ما رو نا امید نکن اگه شما جواب ما رو سانسور کنید پس کی میخواد واقعیت رو بگه لطفا این جواب منو به آقای شریعتمداری هم برسونید من به ایشون دسترسی ندارم با تشکر: بسم الله الرحمن الرحیم ضمن عرض سلام خدمت استاد بزرگوار جناب آقای حسین شریعتمداری که به حق ازبهترین دیدبانان صحنه مبارزات نظام اسلامی با جبهه کفرو طاغوت و انحراف می باشند، اما در مورد نکات تحلیلی جنابعالی در مورد حادثه تلخ روز بیست و دوم بهمن در حرم مطهر حضرت معصومه (س) در یادداشت (کوک کدام ساز) که قطعا بر مبنای اطلاعات واخباری است که به شما رسیده ، چون بنده حقیر در آن مکان مقدس حضور داشتم نکاتی را از حرکت مردم استنباط کردم که کاملا نقطه مقابل تحلیلهای جنابعالی می باشد .اگرچه آن حرکت و اختلال در شان نظام اسلامی نبود و باعث ناراحتی و اندوه همه دلسوزان انقلاب و اسلام خصوصا مقام معظم رهبری و همچنین علمای شهر قم شد ، اما از آنجا که در بین همه مطالب وتحلیلهای روزنامه ها و سایتها، مطالب روزنامه کیهان و خصوصا تحلیلهای جنابعالی بسیار مهم و مورد توجه و استفاده بسیاری از مردم و مسئولین می باشد لازم دیدم این مطالب را به سمع نظر شما برسانم به امید اینکه همچون همیشه راهنماییهای عمارگونه شما روشن کننده راه ما نسل انقلاب باشد. 1- فرموده ا ید:( گروهی اندک و کم شمار) شاید این مطلب به اقتضای فنون روزنامه نگاری و خبرنگاری باشد یا منظورتان اجیر شدگان جریان انحرافی که در خیابان پرسه می زدند و تعداشان حداکثر به سی نفر هم نمیرسید اما آقای شریعتمداری جریان انحرافی به هیچ وجه در حد و اندازه ای نیست که در حضور امت حزب الله بخواهد مجلس یکی از سران قوای نظام اسلامی را به هم بزند آن هم در شهر بصیرت و انقلاب، قم مقدس و امت حزب الله آنها را در نطفه خفه خواهند کرد.اما داستان شبستان حرم و ناتمام ماندن سخنرانی ریاست مجلس و نماینده مردم قم ، در واقع خروش و اعتراض هزاران نفری همین مردم انقلابی بود که همیشه در صحنه های انقلاب حاضرند و هزینه می دهند. 2- واما این اعتراض به هیچ وجه به بهانه مخالفت با مواضع رییس مجلس در ادای وظایف و یا حمایت از رییس جمهور نبود بلکه خود رییس جمهور هم مخاطب این شعارها بود و چه بسا اگر ایشان یا رییس تشخیص مصلحت سخنران قم بودند وضع بدترهم می شد و همچنین مخاطب دیگر این اعتراض و شعارها سایر مسئولین و نخبگانی بودند که متاسفانه نشان داده اند همیشه از مردم عقب تر هستند و در شرایط حساس کنونی سرگرم بازیهای بچه گانه سیاسی و غافل از مردم و آرمانهای نظام و رهبری. در واقع جان کلام و اعتراض مردم به بداخلاقی و سرپیچی سران قوا و ریاست تشخیص مصلحت از سخنان و توصیه های رهبری بودکه خود مقام معظم رهبری هم بارها از آنها گلایه و انتقاد کرده اند و به فرموده خودشان فعلا صبر کرده اند و در وقت مناسب در مورد بداخلاقی مسئولین با مردم سخن خواهند گفت ولی صبر ما مردم مثل صبر رهبر نیست و زود جوش می آوریم. 3- فرموده اید تلاش برای اختلال بوده خیر تلاش برای سر عقل آوردن و خارج کردن مسئولان و خواص بی بصیرت از توهم بود. هشدار و اتمام حجتی از طرف مردم که مواظب خطوط قرمزباشند و مردم نمی گذارند نسبت به مطالبات رهبری سهل انگاری شود. و نشانه آن هم اینکه مردم با رفتن آقای لاریجانی و آمدن آیت الله سعیدی در جایگاه همه منظم و یکصدا دعای سلامتی آقا امام زمان عج را زمزمه و همه منظم و باشکوه سخنان ایشان را گوش می دادند و در جای مناسب همان مردم با فریاد تکبیرو ابراز احساسات از سخنان منطقی ایشان حمایت می کردند . سخنانی در مورد لزوم وحدت و حمایت و بیعت با رهبری که ریاست مجلس و ریاست جمهوری و دیگر سران هم همین حرفها را زده و در نامه نگاری به رهبری بیان کرده اند امام مردم نشان دادند که ما مرد عمل میخواهیم نه مرد سخنان زیبا و نامه های فدایت شوم به رهبری که متاسفانه رویه سران قوا اینطور شده لذا یقینا میگویم هرکدام از سران قوه که بودند قطعا واکنش مردم همین بود و جالب اینکه حتی بعد از رفتن آقای لاریجانی تعدادی از محافظان و فعالان جایگاه نیزبین مردم آ مده و همین شعارهای مردم در حمایت از رهبری و حفظ وحدت و لزوم بصیرت را سر دادند. 4- اما در مورد قسمت دوم مطالب شما: اولا اگر بد اخلاقی و تندروی هست انعکاس افراط گرایی و بد اخلاقی مسئولینی است که مخاطب اصلی سخنان رهبری هستند و به فرموده ایشان با احساسات مردم بازی می کنند و اختلاف را میان مردم می کشند و دل مردم و رهبر از کارهای بچه گانه آنها خون است. ثانیا به هزاران نفر از اقشار مختلف مردم متدین قم از علما و روحانیون گرفته تا دانشجو دانش آموز و پیر و جوان تهمت هماهنگی با آن سوی آب داده اید. بهتر است ضمن تماشای فیلم این حادثه به بازخوانی مواضع رهبر معظم انقلاب در مورد بصیرت مردم قم بپردازید فراموش نکنید در مورد مردم قم صحبت میکنید نه مردم شمال شهر .... و ثالثا: سخن رهبر فرزانه انقلاب خودش جواب شما را داده زیرا معظم له کسانی را که احساسات مردم را جهت ایجاد اختلاف بکار گرفته خائن شمرده حا ل چطور مسئولان و خواص بی بصیرت که مایه و سرمنشاء اصلی این حوادثند و در واقع اگر خیانتی است از طرف آنهاست فراموش شده ، و مردم همیشه در صحنه ای که صبورانه بار گرانیها و تحریمها و سختیها را تحمل می کنند و پایه های اصلی این انقلابند و همیشه حماسه های انقلاب را رقم می زنند اما بی خیالی و توهم مسئولان و تمرد آنها از منویات رهبری را می بینند و خشمگین می شوند ضد انقلاب شده اند؟َ!!! راستی مگر جز شعار بصیرت و وحدت و حمایت از رهبری این مردم چیز دیگری گفتند؟ حتی اسم لاریجانی یا دیگری را نیاوردند و شعارهایشان شامل همه سران قوا و مسئولان می شد همانها که رهبر مظلوم مانیزاز دست آنها شاکی است اما فعلا مصلحت ندیده سخن بگوید و فرموده اند در موقعیت مناسب با مردم درد دل می کنند. خلاصه اینکه همه حرف هزاران نفر از اقشار مختلفی که به صورت خودجوش شعار می دادند خلاصه در سه چیز بود:حمایت قاطع از رهبری تا پای جان، محکومیت خیانت خواص بی بصیرت و مسئولین بد اخلاق به کشورو ابراز برائت از آنان، هشدار به باندهای فتنه و انحراف و قدر طلب و همسو با استکبار که فکر اختلال در نظام اسلامی خصوصا در انتخابات آتی را از سر بیرون کنند واینکه مردم در مطالبات رهبری با احدی تعارف ندارند حتی اگر منتخبین آنها باشند. در واقع مردم هشدار دادند که می فهمند و تشخیص می دهند و هر لحظه مسئولان را رصد می کنند تا ببینند حال فعلی این افراد چیست و زاویه آنها با مطالبات رهبر و انقلاب و آرمانها چقدر است و این اوج بصیرت و شکوفایی ارزشهای انقلابی در مردم بود که متاسفانه تحلیل شما درست دقیقا بر عکس آن است و مطمئنا اگر شخصا در حرم مطهر حضور داشتید الان چیز دیگری نوشته بودید و تحلیل دیگری داشتید . 5- در مطلب سوم فرموده ایدکه کند ذهن ترین مردم اشتباه دیروز را مرتکب نمی شوند و موجب سوء استفاده دشمنان نمی گردند. بله مردم همه می دانستند دشمن سوء استفاده می کند و می دانستند زیر ذره بین دشمن خبیث هستند اما آقای شریعتمداری مردم هم آستانه تحملی دارند، مردم هم نقطه جوشی دارند. بله مردم هرنوع تحریم و دشمنی و سختی و از سوی دیگر کم کاری مسئولین را تحمل می کنند حتی موقع رای دادن می دانند اکثر آنها سرو ته یک کرباسند و فقط مرد شعار و فراموشکار نسبت به مردم ، اما به خاطر اسلام و رهبر و پاسداشت خون شهدا در انتخابات و دیگر صحنه ها همیشه با شکوه و عظمت حاضرند از جمله راهپیمایی امسال. اما مردم یک خط قرمزی هم دارند یک نقطه ناموسی و حیثیتی هم دارند و آن مورد نایب امام زمانشان مقام معظم رهبری است و مردم امروز دارند حس میکنند و لمس می کنند و می بینند که چطور مسئولینی که با قطره قطره خون شهدا و مجاهدتهای مردم و امام و رهبری به این پستها و مقامات و صندلیهای ریاست رسیده اند، چطور نمک ناشناسی کرده و فرامین رهبری را بر زمین می گذارند از مبارزه با فساد گرفته تا مباحث اقتصادی و فرهنگی و امروز هم فقط یک مطالبه دارند رعایت ظاهری حال مردم و علنی نکردن اختلافها، این مردم حق ندارند جوش بیاورندو اتش بگیرند؟!! اگر در آن لحظات در حرم مطهر بودید اشکهای و گریه ها و خشم شعار دهندگان را می دیدید که چطور به شعار دادن و حرمت شکنی علاقه نداشتند اما آن را تنها راه سرعقل آوردن و اتمام حجت با مسئولان دیدند.کاش بودید و قطرات اشک و لرزش سینه ها و خشم خودجوش هزاران نفر از مردم را می دیدید که همه فریاد می زدند خونی که در رگ ماست هدیه به رهبر ماست و اگر در آن صحنه بودید می فهمیدید که اینجا هیچ تناقض و نکته مبهمی در کار نبود و مردم به جایی رسیده اند که فعلا مجبورند دشمنان بیرونی را فراموش کنند و مواظب خائنان و غضنفران و مسئولین سهل انگار و بد اخلاق داخلی باشند تا خدای نکرده قضیه سقیفه و جمل و صفین و نهروان دوباره تکرار نشود واین اقایان ما را به ترکستان نبرند. لذا حادثه حرم محکومیت تمام کج رویها و شعارها و تصمیمات انحرافی مسئولان بود از شعارهای انتخابات آزاد گرفته تا سازشکاری با آمریکا و مچ گیریهای باند و قبیله ای و ..... 6- در مطلب چهارم فرموده اید باید مسئولان قضیه و حوادث روز بیست و دوم بهمن را پیگیری کنند اتفاقا این نکته بسیار مهمی است البته شما این حادثه را به اخلال گریهای منافقان در طول انقلاب پیوند زده اید که واقعا اشتباه است. البته من حوادث بیرون شبستان به دست اجیر شدگان جریان انحرافی را نمی گویم که کاملا هماهنگ بود و باید برخورد شود اما حوادث شبستان که از نظر من و بسیاری از حاضران کاملا انقلابی بود و خودجوش واقعا جای تحلیل و مطالعه و پیگیری دارد. از نظر من در ادامه حماسه نه دی بود منتهی یک قدم به جلوتر!! نشان داد مردم حتی نمی گذارند مسئولین به مرحله خواص خائن قبلی برسند همان ابتدای کار جلوی آنها را میگیرند حتی اگر با رای انها رییس جمهور یا نماینده مجلس و... هم شده باشند. 7- اما در مورد نکات 5 و 6و مورد پیامک یکشنبه انتقام این نوع پیامکها واقعا ناشی از عقده ها و حقارتها و توهم نویسنده یا نویسندگان آن دارد انروز روز انتقام نبود روز اشک و آه بود روز غصه غم بود روز گریه و اشک و من اینها را در شبستان دیدم آقای شریعتمداری اشکهای برگونه پیر وجوان و میانسال و نوجوان را دیدم از جنس همان غصه ای که امام در مورد حاصل عمرش دچارش شد و آرزوی مرگ کرد. مردم با خون دل شعار دادند و اعتراض کردند و همانطور که امام مجبور شد با غصه و آه و تلخی، حاصل عمر خود را عزل کند مردم قم نیز با غصه و آه نماینده خود را به نوعی استیضاح و عزل کردند تا جاییکه حتی حاظر نبودند صدای او را بشنوند و مطمئن باشد اگر رییس جمهور یا رییس تشخیص مصلحت یا بعض خواص دیگر بودند وضع به مراتب بدتر می شد و غیر قابل کنترل در واقع آقای لاریجانی بار سران دیگر را به دوش کشیدند. و اما این پیام دهندگان متوهم اگر جرات دارند با لیدر منحرفشان به قم بیایند تا بفهمند مردم شهر خون و قیام و بصیرت چطور در مقابل انحراف آنها قیام خواهند کرد.راستی آقای شریعتمداری من یک سوال دارم شما تحلیلش کن! چرا رییس جمهور بعد از جریان خانه نشینی سفر دور سومش به قم را لغو کرد و تا به حال در این دو سال سفر مردمی نداشته و فقط چند سفر کوتاه و غیر عمومی برای افتتتاح چند پروژه بوده آن هم بدون حضور مردم؟؟!! مطمئن باشید مردم قم الان دوسال است منتظرند رییس جمهور منتخبشان به قم بیاید و با او نیز اتمام حجت کنند ولی ظاهرا جریان منحرف می داند که اگر طبق برنامه سفر دور سوم ریاست جمهوری به قم انجام می شد مردم در همان دیدار عمومی تکلیف رییس جمهور و جریان انحرافی و لیدر آن را برای همیشه یکسره می کردند. 8- اما در مورد سوء استفاده دشمنان؛ حساب دشمنی معاندان خارجی کاملا معلوم است آنها حتی از سخنرانیها و بیانات مقام معظم رهبری هم می گردند و یک سوژه برای مانور دادن و جو سازی و غوغا سالاری پیدا می کنند نمی شود که مردم ساکت باشند و سخن نگویند و امر به معروف نکنند که دشمن سوء استفاده می کند. البته ما به طور قاطع پرتاب کفش و مهر و ... را محکوم کرده و آنرا به حساب ملت شریف و هزاران نفری که به مسئولان اعتراض داشتند نمی گذاریم ازنمونه این زیاده روی عده قلیل و انگشت نما در احساسات، در مجامع دیگر هم زیاد داریم که متاسفانه خطای یک یا چند نفر به پای هزاران نفر نوشته می شود مثلا در فوتبال چند تماشاگرنما با پرتاب یک یا چند شیء ممکن است جمع صد هزار نفری را زیر سوال ببرند. آقای شریعتمداری اگر در مجلس چند نفر دو دو میکنند یا در یک شنبه سیاه بعد از قهر رییس جمهور تعدادی نمایندگان مثل اینکه فتح الفتوح کرده اند به دور جایگاه رییس مجلس حلقه زده و کف می زنند و شعار می دهند و خوشحالی می کنند در حالیکه مردم از جهالت خواص و مسئولانشان و به حال مظلومیت رهبر شان خون گریه می کنند و از آن طرف یک عده معلوم الحال هم از کارهای خلاف شان و کودکانه رییس جمهور ذوق زده شده و جریانات اختلافی را آب و تاب می دهند ویا آن استقبال کذایی در فرودگاه را انجام می دهند؛ آیا می شود از مردم دلسوخته انتظار داشت از کنترل خارج نشوند؟!! همانطور که فرموده اید حقیقتا حزب الله گروه گرا و قبیله گرا نیست و با هیچ کس عقد اخوت نبسته است حتی با مسئولینی که بپای آنها هزینه های هنگفتی را متحمل شده تا آنها به منصب ریاست برسند لذا جریان حرم هم نفی یک حزب یا گروه و اثبات دیگری نبود بلکه بطور کلی ادامه همان هشدارهای صریح مقام معظم رهبری به مسئولین احساسات مردم را در جهت اختلاف بکار گیرد قطعا به کشور خیانت کرده است لذا احساسات و خشم مردم در شبستان امام از آن خشمها و احساسات پاک و مقدس و الهی بود از طرف مردمی که همیشه شاهد مظلومیت امامان معصوم و رهبرانشان از یک سو و خیانت و توطئه بزرگان و خواص و اقازادرگان از سوی دیگر بو ده اند. البته شاید طبق فرموده مقام معظم رهبری که در جریان تسخیر سفارت انگلیس فرمودند:خشم مقدسی بود اما اینجا جایش نبود و باید کنترل می شد ولی به هر حال به فرموده امیر المومنین(ع) در خطبه متقین: (تلک شقشقه هدرت تم قرت ) این شعله ای از آتش دل بود که زبانه کشید و فرو نشست و در آخر امیدواریم که همه مسئولان بد اخلاق و حاشیه ساز پیام انقلابی مردم قم را فهمیده باشندو نگذارند کار بجایی برسد که رهبر فرزانه مان وعده فرمودند صحبتهای ناگفته را خواهند گفت زیرا در آن صورت این آقایان در هر مقام و موقعیت و در راس هر قوه ای که باشند به دست مردم انقلابی و حزب الله به اسفل سافلین خواهند پیوست.
  • ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    مقاله بسیار خوبی است اما اگر بشود این مباحث را بصورت نمودار درست شود و در قالب پاورپنت شود هم فهم مخاطب و هم برای تدریس مناسبتر خواهد بود
  • حسین ۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    لعنت به خدا نشناسان فتنه گر
  • ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    آفرین همچین گزارشهایی خیلی ضروریه به انتقادات و توهین های احزاب شیطان توجه نکنید .
  • ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    مشرق! دستت درست. مثل همیشه عالی بود
  • سعید ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    واقعا فکر کردی آدم بیکاری مثل خودت پیدا میشه که بشینه این توماری رو که نوشتی بخونه؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    خیلی خوب لطفا بقیش رو هم سریعتر بگذارید
  • ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    مطالب ارزنده ای بود ولی جناب، امام خامنه ای به ما یک کلید دادند و ما همیشه در تصمیمات و اعمالمون از اون استفاده می کنیم: کاری نکنیم که پازل دشمن کامل شود حال سوال اینجاست این واکنش مردم پازل دشمن را کامل تر کرد یا نه ؟ من فکر میکنم بازتاب این عمل معترضین در رسانه های دشمن کاملا پاسخگوی سوال ماست ...
  • ناشناس ۲۰:۰۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    خب همین کارا رو خودتون هم میکنید ولی در راستای اهداف خودتون! رسانه ذاتا همینه دیگه. هر کی در راستای عقاید خودش خبر نشر میکنه. مثل شما که نظرهای منو پخش نمیکنید!
  • ۲۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    تو هم با این سوادت! 1) "اگر بشود این مباحث را بصورت نمودار درست شود" =))))) بدون شرحه واقعاً 2) پاورپنت نه پاورپوینت powerpoint 3) هم فهم مخاطب و هم برای تدریس مناسبتر خواهد بود (عزیزم "هم برای فهم مخاطب و..." یه خط نوشتی دو خطش غلط بود بابا! مشرق ببین طرفدارات کیان! صرفاً جهت اطلاع :)
  • ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    مشرق جان شما دیگه چرا یک مقاله خوب که زدید یک نظری را در اولین کامنت تایید کرید که اصلا به مطلب ربطی نداشت و آنقدر بلند بالا بود که اگر یک نفر اون را بخونه کل مبحث شما را فراموش میکنه و کسی دیگه حوصله نظر دادن نداره بهتر کامنت آقا یا خانوم سید هاشمی را جای دیگری مطرح کنید
  • ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۳
    0 0
    تشکر از مشرق
  • ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    تحلیل خیلی خوبی بود با خیلی از حرفهای شما موافقم وخوشحالم تو کشوری زندگی میکنم که مردمش به همه ی جریانات اشراف دارند وسطح آگاهی و علمیشون بالاست ولی من برخلاف شما این حرکت رو هماهنگ و سازماندهی شده می بینم درسته شاید خیلی از افراد بدون هماهنگی و فقط از سر انجام تکلیف و به خاطر بی اخلاقی بعضی از مسئولین اعتراض کردن اما این رو هم باید قبول کنید اگر عده ای که سازماندهی شده صحبت های رئیس مجلس رو به هم زدند نبودند عده ای نا آگاه همراهیشون نمی کردن این یک حرکت سازماندهی شده برای برانگیختن احساسات مردم بود جای دیگه ای از حرفاتون گفتید ((راستی مگر جز شعار بصیرت و وحدت و حمایت از رهبری این مردم چیز دیگری گفتند؟ حتی اسم لاریجانی یا دیگری را نیاوردند و شعارهایشان شامل همه سران قوا و مسئولان می شد))ولی شعار *زنده باد بهاری* که این عده می گفتند گفته های شما رو نقض می کنه چون هممون می دونیم این شعار انتخاباتیه یک جریانه خاصه ونشون می ده عده ای هماهنگ وطرف داره یک جریان خاص با برنامه از قبل طراحی شده سخنرانی رئیس مجلس رو بهم ریختن و هدفشون اختشاش در مملکت و زیر سوال بردن حرکت عظیم مردم در روز 22 بهمن بود عده ای هم ندونسته با این گروه همراهی کردن
  • shahab ۰۰:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    1- اصل مقاله جالب بود وقابل استفاده ومنتظر شماره های بعدی. 2- نسبت به مطالب بعدی. توجه عزیزان را به نکته ای جلب می کنم: وآن اینکه در هر واقعه ای باید سنجیده عمل کرد وحتی الامکان همه جوانب را در نظر گرفت خصوصآً شرائط خاص کشور وبالاخص افعی های بین المللی ورسانه های یک کلاغ چهل کلاغ کن صهیونیستی . که همیشه دنبال سوژه ای برای کوبیدن انقلاب ودر راس آن رهبری معظم آن است .... پس بیشر دقت کنید یا اولوا الابصار.
  • غلام ۱۹:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۴
    0 0
    با سلام مشرق جان لطفأ پاراگراف مربوط به همسر شهید باکری را اصلاح فرمایید خانم امیرانی همسر شهید بزرگوار و ولایتمدار حمید باکری است وقتی اسم کوچک شهید بزرگوار نوشته نمیشود همه ایشان را به شهید والامقام وشیعه راستین اهلبیت (ع) وفدایی ولایت مهدی باکری نسبت میدهند و این موجب آزار همسر محترمه وولایتمدار شهید مهدی باکری میشود ایشان خانم محترمه و به راستی عملکردشان در شان شهدای اسلام و نظام مقدس جمهوری اسلامی میباشد و اتنشار چنین مطالب قطعا شهید مهدی باکری را نیز آزار میدهد . مگر نه اینست که خداوند متعال در قران فرموده * مرده مپندارید انهایی که در راه خدا شهید شده اند بلکه آنها زنده اند و نزد خدای متعال روزی میخورند *
  • حسین ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۲۶
    0 0
    جامع و کامل

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس