حدود 74درصد واحدهای تولید شیر این کشور زیر 100 رأس گاو دارند و درآمد سالیانه حاصل از فروش لبینیات در ایالات متحده چیزی حدود 140 میلیارد دلار برآورد می‌شود و سهم صنعت لبنیات از کل کشاورزی 17.74 درصد محاسبه می‌شود.

گروه اقتصادي مشرق- آشنایی با شرح خدمات و عملکرد متولیان بازرگانی کشاورزی در کشورهای پیشرو به این سؤال پاسخ می‌دهد که نقش دولت و وزارت جهاد کشاورزی در رونق تولید داخل چیست؟ یکی از مهم‌ترین موانع توسعه کشاورزی ایران، ناهماهنگی بین بخش‌های بازرگانی کشاورزی با بخش تولید است.

به همین جهت در سلسله گزارش هایی به بررسی تجارب موفق مدیریت دولتی در حوزه بازرگانی کشاورزی پرداختیم که طی دو گزارش منتشر شد.

در ادامه این گزارش ها به بررسی اقدامات وزارت کشاورزی آمریکا در بخش بازاررسانی فرآورده‌های لبنی می‌پردازيم:

سرانه مصرف شیر امریکا 4.3 برابر ایران؛ میزان تولید 9 برابر

شیر به جهت ارزش غذایی بالا و سهم اصلی در تأمین کلسیم بدن، یکی از محصولات مهم و راهبردی کشاورزی محسوب می‌شود. سرانه مصرف شیر در امریکا 4.3 برابر ایران و چیزی حدود 257 کیلوگرم است.

در سال 2009 اعلام شد صنعت لبنیات ایالات متحده 74 میلیون تن شیر تولید می‌کند که چیزی بیش از 9 برابر تولید ایران است. این حجم تولید توسط 51 هزار واحد تولیدی در ایالات متحده صورت گرفته که بیش از 97 درصد آن‌ها مزارع خانوادگی (family-owned farms) است. 

علی‌رغم تصور عمومی از مزارع امریکا، حدود 74درصد واحدهای تولید شیر این کشور زیر 100 رأس گاو دارند؛ اما 26 درصد مابقی، 85 درصد حجم تولید شیر را پوشش می‌دهد. درآمد سالیانه حاصل از فروش لبینیات در ایالات متحده چیزی حدود 140 میلیارد دلار برآورد می‌شود.

با توجه به تولید ناخالص کشاورزی امریکا که 789 میلیارد دلار گفته می‌شود، سهم صنعت لبنیات از کل کشاورزی 17.74 درصد محاسبه می‌شود. این صنعت بیش از 900 هزار نفر را مشغول به کار کرده است. 

مسائل پیش‌روی بازار شیر

شیر از جهاتی با دیگر محصولات کشاورزی تفاوت‌های اساسی دارد. شیر حجم تولید روزانه بالایی داشته به‌طوری‌که گاوها باید متوسط روزی دو بار شیردوشی شوند و به خاطر ماهیت زیستی خاص آن، امکان ذخیره‌سازی طولانی‌مدت را ندارد. از طرف دیگر یکی از مشکلات مرسوم در بازار شیر، عدم همخوانی پیک بازار مصرف با پیک تولید است.

به‌طور مثال در اواخر فصل بهار که تولید دامداران به دلایل فنی افزایش می‌یابد، با تعطیلی مدارس مصرف کاهش چشمگیری پیدا می‌کند. 

تحت این شرایط قیمت شیر افت پیداکرده و دامداران ضرر می‌کنند. اما شرایط در اوایل پاییز برعکس می‌شود. به دلیل افت تولید شیر در دامداری‌ها و افزایش نیاز مصرف به دلیل بازگشایی مدارس، قیمت افزایش چشمگیری پیدا می‌کند.

ساماندهی بازار شیر به کمک دستورالعمل‌های بازاریابی دولتی

در اوایل قرن بیستم در آمریکا نوسانات شدید بازار لبنیات و عدم توازن قدرت چانه‌زنی فروشنده و خریدار و ایجاد شدن تبانی‌هایی بر ضد دامداران، دولت فدرال آمریکا را بر آن داشت تا طرحی را برای سامان به آن اجرایی نماید.

ازاین‌رو دستورالعمل‌های بازاریابی شیر دولتی (Federal Milk Marketing Orders) تصویب و اجرایی گردید که اصلاحات آن تا دهه‌های پیش نیز ادامه داشته است.

هدف اولیه این برنامه فراهم آوردن چارچوبی برای نظم‌بخشی به فرآیند خریدوفروش برای صنایع فرآوری و دامداران بود. با ارتقای ثبات بازار این دستورالعمل‌ها (Orders) به کمک تأمین نیازهای جاری و پیش‌بینی‌شده مصرف‌کننده‌های شیر آمد. لازم به ذکر است 70 درصد شیر مصرفی صنایع لبنی ایالات‌متحده از طریق این نظام بازرگانی تأمین می‌شود.

وزارت کشاورزی امریکا چگونه مشکل بازار شیر را حل کرد؟
تعیین قیمت کف بر اساس نوع محصول نهایی 

این دستورالعمل‌ها مقررات تنظیمی است که توسط وزارت کشاورزی آمریکا وضع‌شده که الزاماتی را برای اولین خریدارهای شیر، از تولیدکنندگان یک منطقه جغرافیایی مشخص ایجاد می‌کند. 

مهم‌ترین الزامی که صنایع تبدیلی دارند نیز همین قیمت تعیین‌شده بر اساس کاربرد نهایی شیر خام است به‌طوری‌که آن‌ها موظف هستند کف قیمت مورد تأیید تولیدکنندگان را رعایت نمایند. دولت با بهره‌گیری از بازرسان متخصص بر نحوه بکارگیری شیر خام در صنعت لبنی مربوطه نظارت می‌کند. 

دستورالعمل های قیمت‌های تعیین شده پیشنهادی نیز تنها زمانی اجرایی می‌شود که حداقل دوسوم تولیدکنندگان یک ناحیه این آن را بپذیرند و تائید کنند.

تائید نهایی آن‌هم به‌صورت رأی‌گیری عمومی صورت می‌گیرد به‌طوری‌که هر تولیدکننده‌ای صرف‌نظر از اینکه واحد تولیدی او چه ابعادی داشته باشد، دارای یک رأی در آن می باشد.

وزارت کشاورزی امریکا چگونه مشکل بازار شیر را حل کرد؟


سطوح قیمت بر اساس محصول نهایی تولیدی

قیمت طبقه‌بندی‌شده (Classified Pricing) اصطلاحی است که برای توصیف این نظام قیمت‌گذاری استفاده می‌شود که بر اساس نوع محصول تبدیلی نهایی تعیین می‌گردد. بر اساس این دستورات شیر خام تولیدشده توسط دامداری‌ها به چهار کلاس مصرفی تقسیم می‌شود. 

وزارت کشاورزی امریکا چگونه مشکل بازار شیر را حل کرد؟

به دلیل فسادپذیری بالای دسته‌بندی اول (شیر مایع نوشیدنی) این دسته بالاترین قیمت را به خود اختصاص می‌دهد. کلاس‌های 2 ، 3 و 4 نیز قیمت‌های بعدی را به خود اختصاص می‌دهند. هرچند که شرایط بازار نیز می‌تواند تعیین‌کننده سلسله‌مراتب قیمتی کلاس‌های شیر باشند.

همان‌طور که اشاره شد اهداف این طرح نظم‌بخشی و چهار چوب‌دهی به بازار لبنیات است. ازاین‌جهت که با تعیین کف قیمت و الزام قانونی خریداران صنایع تبدیلی به پرداخت آن، دامداران ضرر نخواهند دید و خریداران صنایع تبدیلی نیز از بابت یکسان بودن قیمت‌های خرید در تمام منطقه آسوده‌خاطر خواهند بود.

نظام پرداختی‌های نیز در این برنامه به 10 دستورالعمل تقسیم می‌شود. این 10 دستورالعمل در 10 ایالت آمریکا اعمال می‌شود که 4 دستورالعمل بر اساس میزان دو جزء خامه شیر (Skim) و سرشیر (Butterfat) و 6 دستور باقیمانده از چند عامل برای تعیین پرداختی به تولیدکنندگان استفاده می‌کند که شامل میزان پروتئین، سرشیر و دیگر ترکیبات موجود در شیر است.

آژانس بازاریابی کشاورزی (AMS) برای اینکه اطمینان یابند که شیرها در صنایع مربوط به کلاس تعیین‌شده به کار می‌رود، از بازرسان استفاده می‌کنند.

وزارت کشاورزی امریکا چگونه مشکل بازار شیر را حل کرد؟

شفافیت اطلاعات با هم‌افزایی ارگان‌های دولتی امریکا

سازمان بازاریابی کشاورزی آمریکا زیرمجموعه وزارت کشاورزی این کشور، با کمک گرفتن سازمان‌های آماری مانند آژانس اطلاعات آماری کشاورزی (NASS) و آژانس خدمات مزرعه (FSA) هرماه قیمت کف را با توجه به شرایط بازار ازجمله قیمت سوخت، حمل‌ونقل، میزان مصرف، قیمت نهاده‌ها و سایر موارد تعیین می‌نماید.

این سازمان با فراهم نمودن امکان رقابت و تولید باکیفیت و یکنواخت و کنترل نوسانات شدید قیمت و تسهیل گری روابط بین تولیدکنندگان نقش مهمی در کنترل بازار لبنیات ایفا می‌کند.

کارشناسان معتقدند با اعطای وظایف و برخي اختیارات تجارت به وزارت جهاد کشاورزی، بستر رونق تولید و حمایت از مصرف کنندگان فراهم شده‌ است؛ بنابراین ضروری است این وزارتخانه از ابزارهای جدید توسعه کشاورزی استفاده کرده و فرصت به وجود آمده را غنیمت بشمارند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • وحیدی ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    چیمون به اقتصاد امریکا رفته که انتظار داریم بازرگانی کشاورزی بره؟!
  • وحیدی ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    چیمون به اقتصاد امریکا رفته که انتظار داریم بازرگانی کشاورزی بره؟!
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    به نظرم این راه حل خوبیه که بخوایم با ایجاد یسری استاندارد برای قیمت گذاری ایجاد رقابت بین صنایع کنیم
  • ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    به نظرم این راه حل خوبیه که بخوایم با ایجاد یسری استاندارد برای قیمت گذاری ایجاد رقابت بین صنایع کنیم
  • سعیدی ۱۹:۳۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    یکی به داد دامدارهای خودمون برسه؛ یکی بشینه پا درد دل اونها
  • ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    فقط با استاندارد و قیمت فضای رقابتی ایجاد نمیشه؛ باید نگاه صادراتی داشت
  • mohsen ۲۲:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۰
    0 0
    الان چند سالیه که چه در دولت قبلی و چه در این دولت وامهای خوب و مناسبی جهت ایجاد دامداری اعطا میشود ولی به دو دلیل نتیجه مطلوب حاصل نمیشود: اول اینکه به خاطر عدم نظارت دقیق در موارد زیادی این وامها به احداث دامداری منتج نمیشود. و دوم اینکه در صورت احداث دامداری به علت عدم وجود حمایتها و مشاوره های ثانویه در نهایت با ایجاد بدهی های سنگین دامداری تعطیل میشود.
  • گاودار از اطراف کاشان ۰۱:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    واقعا در کشور به تولیدکننده بها نمی دهند. انقدر که به واردکننده و بانکدار و شغلهای خدماتی و یا مشاغل کاذب ارج و قرب میدهند. تولید کننده واقعا مظلومه بخصوص کشاورزها و گاودارها تمام سود گاوداریها به شرکت های خرید شیر و کارخانه دار میرسه، دو قرون یارانه ای که به گاودار بابت تفاوت قیمت شیر پارسال دادند، صد تا مالیات بهش بستند. فقط هم مال دو سه ماه رو پرداخت کردند. بخاطر همین بسیاری از گاوداریها ورشکست شدند در سالهای اخیر و تغییر شغل دادند کی میشه یاد بگیریم، اقتصادمونو خودمون بچرخونیم. بجای اینکه از گاودار حمایت کنند از کارخانه دارهای مفت خوری حمایت میکنند که روغن پالم و شیرخشک و فلان وارد میکنند. تاسف. تاسف تاسف
  • ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    مشرق جون ممنون کارتان عالیه جای چنین گزارشاتی در رسانه های ما خالیه! دانشگاههای بی خاصیت ما باید تحقیق جامع درباره طرحهای خودکفایی کشاورزی در جهان انجام دهند! خدا قوت به مشرق جان
  • حکیمی ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    فرق یک کشور توسعه یافته با یک کشور در حال توسعه تو این چیزهاست دیگه
  • سلیمی ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۱
    0 0
    کو گوش شنوا!؟ دامدار داره التماس میکنه قانون اجرا بشه و هفته‌ای یک بار تجمع می‌گذاره ولی هیچ کشی کار با تولیدکننده نداره؛
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    قانون باید ضمانت اجرا داشته باشه بیا من همین الان 2000 تا قانون واست بنویسم
  • ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    ایناهم از یجا شروع کردن دیگه
  • ۱۱:۱۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    مطمئنی شما اخوی ؟؟؟ تولید کننده های کشاورزی از مالیات معافن
  • ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    دامدار ها باید متحد بشن و تشکیل یک اتحادیه رو بدن
  • در جواب ناشناس 19:39 ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    استفاده از این ضوابط در بازار با ضمانت اجرایی مناسب میتونه به ایجاد یک فضای صادراتی هم کمک کند
  • ۱۱:۲۷ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    الان کلی از مراکز دولتی و غیر دولتی و دانشگاه و .. هستند که دارن کالای بی کیفیت و یا حتی خارجی می خرند باید اینا رو سر خط کنیم برن از دامداری های داخل خرید کنند
  • ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۴/۰۴/۱۳
    0 0
    به نظرم باید بتونیم تو چند تا استان این طرحو به صورت پایلوت اجرا کنیم ولی مسئله اینجاست که نه مثل اینا بانک اطلاعاتی داریم و نه اتحادیه های درست حسابی
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    فرمودید که الزام قانونی برای خریداران صنایع تبدیلی وجود داره که از قیمت کف بالاتر بخرند. این مساله طبعا وقتی مطرح میشه که قیمت کف به گونه ای تعریف شده باشه که صنایع تبدیلی براشون به صرفه باشه. از طرفی هم هزینه های دامدار رو پوشش بده. در رابطه با ایران فکر کنم این قضیه مشکل باشه در ضمن آیا قیمت کف برای تمام شیرهای تولیدی در امریکا اجرا میشه؟ حتا اونهایی که در این برنامه شرکت نمیکنند هم براشون صادقه؟ سوم در خصوص نظارت نوشته اید که دولت با استفاده از بازرسان از کیفیت موجود اطمینان حاصل میکند. خب مشکل اینه که چه جوری به بازرس اطمینان داره؟ چه جوری از داشتن منفعت بازرسان در صنایع لبنی و به تبع گزارشات غلط جلوگیری میکنه؟
  • ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    0 0
    فرمودید که الزام قانونی برای خریداران صنایع تبدیلی وجود داره که از قیمت کف بالاتر بخرند. این مساله طبعا وقتی مطرح میشه که قیمت کف به گونه ای تعریف شده باشه که صنایع تبدیلی براشون به صرفه باشه. از طرفی هم هزینه های دامدار رو پوشش بده. در رابطه با ایران فکر کنم این قضیه مشکل باشه در ضمن آیا قیمت کف برای تمام شیرهای تولیدی در امریکا اجرا میشه؟ حتا اونهایی که در این برنامه شرکت نمیکنند هم براشون صادقه؟ سوم در خصوص نظارت نوشته اید که دولت با استفاده از بازرسان از کیفیت موجود اطمینان حاصل میکند. خب مشکل اینه که چه جوری به بازرس اطمینان داره؟ چه جوری از داشتن منفعت بازرسان در صنایع لبنی و به تبع گزارشات غلط جلوگیری میکنه؟
  • ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۲
    1 0
    فرمودید که الزام قانونی برای خریداران صنایع تبدیلی وجود داره که از قیمت کف بالاتر بخرند. این مساله طبعا وقتی مطرح میشه که قیمت کف به گونه ای تعریف شده باشه که صنایع تبدیلی براشون به صرفه باشه. از طرفی هم هزینه های دامدار رو پوشش بده. در رابطه با ایران فکر کنم این قضیه مشکل باشه در ضمن آیا قیمت کف برای تمام شیرهای تولیدی در امریکا اجرا میشه؟ حتا اونهایی که در این برنامه شرکت نمیکنند هم براشون صادقه؟ سوم در خصوص نظارت نوشته اید که دولت با استفاده از بازرسان از کیفیت موجود اطمینان حاصل میکند. خب مشکل اینه که چه جوری به بازرس اطمینان داره؟ چه جوری از داشتن منفعت بازرسان در صنایع لبنی و به تبع گزارشات غلط جلوگیری میکنه؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس