کد خبر 62704
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۲۰

اندونزی کشوری است مرکب از حدود 3000 جزیره کوچک و بزرگ که در مجمع الجزایر مالایا بین هند و چین و استرالیا قرار گرفته است. پایتخت آن "جاکارتا" است. مساحت این کشور 1919000 کیلومتر مربع است و با بیش از 234 میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و پرجمعیت‏ترین کشور اسلامی است.

به گزارش گروه خواندی های مشرق، اندونزی کشوری است مرکب از حدود 3000 جزیره کوچک و بزرگ که در مجمع الجزایر مالایا بین هند و چین و استرالیا قرار گرفته است. پایتخت آن "جاکارتا" است. مساحت این کشور 1919000 کیلومتر مربع است و با بیش از 234 میلیون نفر جمعیت، چهارمین کشور پرجمعیت دنیا و پرجمعیت‏ترین کشور اسلامی است.
این کشور تا 1942 میلادی اندونزی متعلق به هلند بود و از 1942 تا 1945 میلادی به اشغال ژاپن درآمد و سرانجام در سال 1949 مستق شد.

 
استقبال

ماه مبارک رمضان، برای مردم اندونزی ماه جشن و شادی است. شادماني‌هاي شبانه، تفريحات، بازي‌هاي مختلف و غذاهای متنوع، همه جزئي از فرهنگ مردم اندونزي در این ماه عزیز است.

استهلال

پس از رؤیت هلال ماه رمضان در اندونزی، تعدادی از افراد تا صبح در مسجد می‏مانند و طبل می زنند و به این نحو آغاز ماه مبارک را به دیگران اعلام کی‏کنند.

تغذيه

از معروف‏ترین غذاهای رمضانی اندونزی "ابهم" است که نوعی شیرینی شبیه کیک است. از خوردنی‏های مطلوب آنها می‏توان به غذاهاي دريايي، برنج و سبزیجات نیز اشاره کرد. کباب مرغ هم برای افطار در بازار رمضان رونق دارد.

پس از غروب آفتاب، باشگاه‏ها و مكان‌هاي سرگرمي باز مي‌شود،  كافه‌ها و رستوران‌ها از انبوه مشتريان سرازير شده و رستوران چيني‌ها نيز تا که زمان افطار بسته هستند به پذیرایی مردم مشغول می‏شوند.

جشنواره غذاها

امسال شهرداري کل جاکارتا، به منظور تکريم اين ماه مبارک جشنواره غذاهاي مخصوص اين ماه را در ميدان بانتنگ برپا کرده است.در اين جشنواره بيش از 200 غرفه از هنگام سحر تا زمان افطار به ارائه و نمايش بيش از 44 نوع غذاي محلي امخصوص ماه مبارک رمضان می‏پردازند.

افطار در مساجد

از دیگر آداب مسلمانان اندونزیایی، رفتن به مسجد قبل از نماز مغرب و خوردن افطار دسته‏جمعی است. آنها سپس به خواندن نماز مشغول می‏شوند.

شب نزول قرآن

یک شب و روز در اندونزی، به عنوان "شب نزول قرآن" و "روز نزول قرآن" شناخته می‏شود. اندونزیایی‏ها به این روز بسیار ارج می‏نهند و آن را گرامی می‏دارند. مراسم ویژه‏ای هم به این مناسبت در قصر ریاست جمهوری اندونزی برگزار می‏گردد.

رسانه‏ها

مراسم احیاء، عبادت و آداب شب و روز نزول قرآن از رادیو و تلویزیون این کشور پخش می‏شود. اما رسانه‏ها در ایام دیگر مورد شکایت علما و متدینین هستند. آنها از دولت اندونزی می‏خواهند که در ایام ماه مبارک رمضان نظارت ویژه‏ای به تلویزیون و رسانه‏ها داشته باشد تا شؤونات این ماه رعایت گردد.

مراکز فساد ؛ مشکل مردم

کشورهای جنوب شرق آسیا به عنوان یکی از نقاط هدف توریست‏های ثروتمندی است که ـ غیر از گردشگری ـ با اهداف خاصی به این کشورها سفر می‏کنند. این مسأله به مشکلی برای مردم متدین این کشورها تبدیل شده است.

در واکنش به این امر، دفتر شورای علمای اندونزی از سازمان‏ها، نهادهای مسؤول و مدیریت اجرایی جزایر باتام، تانجونگ ، کاریمون، بینتان، لینگا، ناتونا و آنامباس خواست تا این مراکز تفریحی را به طور کامل در طول ماه مبارک رمضان تعطیل کنند. در این حال، تنها منطقه "باتام" با تعطیلی کامل موافقت نکرده و این مراکز را تنها به مدت چهار روز (روز اول ماه، روز نزول قرآن و دو روز به مناسبت عید فطر) تعطیل می‌کند. این امر به دلیل علت ترس از کاهش درآمد کارکنان بخش گردشگری است! مقامات این منطقه استدلال کرده‌اند که باید کارگرانی را که درآمد آنها به این مراکز بستگی دارد نیز درنظر بگیریم!!

در قسمت غربي شهر جاكارتا هزار و يك كلوپ شبانه وجود دارد كه به احترام ماه رمضان تا زمان افطار بسته مي‌مانند. رستوران‌ها هم در طي ماه مبارك رمضان از عرضه مشربات الكلي خودداري مي‌كنند.

شب قدر

مسلمانان اندونزی 10 شب آخر ماه را به شب زنده داری و عبادت می گذرانند و معتقدند یکی از این شب‏ها شب قدر است.

مراسم ایرانیان

ايرانيان مقيم اندونزي نیز همچون ديگر هموطنان خود در جنوب شرقي آسيا رمضان را گرامی می‏دارند. آنان در ليالي قدر، با برپايي آيين‌هاي ويژه‌اي در سوگ اولين امام شيعيان می‏نشینند و آيين احياء شب‏های احیاء هم با حضور ده‏ها تن از ايرانيان مقيم و خانواده‌هاي آنها در محل اقامتگاه سفير ايران در جاكارتا برگزار می‏شود.

عید فطر

پایان‏بخش جشن رمضان مسلمانان اندونزی، عید فطر است. در این روز مردمی که یک ماه را با روزه‏داری سر کرده‏اند لباس‏های نو و رنگارنگ خود را می‏پوشند و مراسم وذهبی خاص این روز را به جای می‏آورند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس