معضل‌ تقابل‌ و دوگانگي‌ دين‌ و فلسفه‌ از آغاز شكل‌گيري‌ رسمي‌ و مدون‌فلسفه‌ مطرح‌ بوده‌ است‌ و اين‌ البته‌ امري‌ كاملاً طبيعي‌ است‌، چراكه‌ فيلسوفان‌داعيه‌ فهم‌ حقايق‌ عالم‌ را با اتكاي‌ بر انديشه‌ خود بنياد و بي‌ارتباط‌ با تعاليم‌وحي‌ داشته‌اند و هيچ‌ نيازي‌ به‌ منبعي‌ معرفتي‌ خارج‌ از قوه‌ ادراكي‌ بشري‌نمي‌ديدند.

 مشرق--- به‌ دليل‌ اين‌ تقابل‌ و تعارض‌ بين‌ دين‌ و فلسفه‌، متديناني‌ كه‌ گرايش‌ به‌ فلسفه‌پيدا مي‌كردند و يا فيلسوفاني‌ كه‌ در محيط‌ ديني‌، سعي‌ در نشر وترويج‌ فلسفه‌داشته‌اند، از جمله‌ تلاش‌هايشان‌ آشتي‌ دادن‌ بين‌ اين‌ دو بوده‌ است‌ كه‌ البته‌ اغلب‌با تأويل‌ متون‌ ديني‌ در جهت‌ انطباق‌ با آموزه‌هاي‌ فلسفي‌ صورت‌ مي‌گرفته‌است‌.
مورخان‌ فلسفه‌ از فيلسوفان‌ و عالماني‌ يهودي‌ چون‌ هرميپوس‌ (200 ق‌.م‌) وواريستوبولس‌ (150 ق‌.م‌) نام‌ مي‌برند كه‌ كوشيدند تا دين‌ يهود را باانديشه‌هاي‌ فلسفي‌ يونان‌ وفق‌ دهند. سپس‌ فيلون‌ (متولد 25 ق‌.م‌) آمد و راه‌جديدي‌ گشود. او گفت‌: «حقيقت‌، بالتمام‌ در تورات‌ است‌، ولي‌ افلاطونيان‌ نيز به‌حقيقت‌ رسيده‌اند.» فيلون‌ وفق‌ دادن‌ ميان‌ وحي‌ و فلسفه‌ افلاطوني‌ را به‌ عهده‌گرفت‌ و معتقد شد كه‌ اين‌ كار امكان‌ دارد، به‌ شرط‌ آن‌كه‌ بدانيم‌، چگونه‌ نص‌تورات‌ را در پرتو فلسفه‌ تأويل‌ كنيم‌! فيلون‌نظر سفر تكوين‌ تورات‌ را كه‌ مي‌گويد، عالم‌ از عدم‌ آفريده‌ شده‌، انكار مي‌كند وآن‌ را بدين‌ گونه‌ تأويل‌ مي‌كند كه‌ عالم‌ از حيث‌ ماده‌ قديم‌ است‌، و از حيث‌ شكل‌حادث‌، ولي‌ حدوث‌ آن‌ قبل‌ از زمان‌ بوده‌ است‌، زيرا زمان‌ نتيجه حركت‌ عالم‌است‌.(1)
در بين‌ برخي‌ از عالمان‌ مسيحي‌ نيز تلاش‌ براي‌ پيوند و تطابق‌ فلسفه‌ يونان‌ باآموزه‌ها و عقايد مسيحيت‌ وجود داشته‌ است‌. از جمله‌ مشهورترين‌ اين‌ عالمان‌،كلْمنس‌ (150ـ213م‌) و اُريگنس‌ (185-254م‌) بودند. كلمنس‌ اسكندراني‌،فيلسوفي‌ افلاطوني‌ بود كه‌ در اثر خود با نام‌«جنگ‌» تلاش‌ نمود تا نشان‌ دهد كه‌صورت‌ كلي‌ تعاليم‌ مسيحي‌ با نظريات‌ فلسفه‌ افلاطوني‌ مطابقت‌ دارد. كلمنس‌ واريگنس‌ هر دو از بنيان‌گذاران‌ كلام‌ فلسفي‌ در مسيحيت‌ بودند.(2)
از كندي‌ به‌ عنوان‌ نخستين‌ فيلسوف‌ مسلمان‌ نام‌ برده‌ مي‌شود كه‌ در عين‌حال‌، اولين‌ كسي‌ بود كه‌ در عالم‌ اسلامي‌ براي‌ آشتي‌ دادن‌ بين‌ دين‌ و فلسفه‌ تلاش‌نمود و راه‌ را براي‌ فيلسوفان‌ مسلمان‌ بعدي‌، فارابي‌، ابن‌ سينا و ابن‌ رشد همواركرد. كندي‌ در اين‌ زمينه‌ دو نظريه‌ دارد؛ در نظريه‌ نخست‌، وي‌ دين‌ را تا مرتبه‌فلسفه‌ پايين‌ مي‌آورد اما در نظريه‌ دوم‌، دين‌ را علمي‌ الهي‌ و بالاتر از فلسفه‌مي‌داند كه‌ به‌ قوه‌ وحي‌ و پيامبري‌ شناخته‌ مي‌شود، اما با اين‌ با وجود، مي‌توان‌با تفسير فلسفي‌ دين‌، دين‌ را با فلسفه‌ سازگار نمود.(3)
پس‌ از كندي‌، فارابي‌ و ابن‌ سينا نيز در جهت‌ آشتي‌ دادن‌ دين‌ با فلسفه‌ وتطبيق‌ اين‌ دو با يكديگر تلاش‌ نمودند، اگرچه‌ ابن‌ سينا در مورد مسأله‌ معادجسماني‌ صريحاً اعتراف‌ به‌ عجز در آشتي‌ دادن‌ اين‌ دو نمود، چرا كه‌ مباني‌ فلسفه‌تنها با معاد روحاني‌ سازگار بود و معاد جسماني‌ را بر نمي‌تابيد.(4)
ملاصدرا نيز در زمينه آشتي‌ دادن‌ و اثبات‌ عدم‌ تعارض‌ بين‌ دين‌ و فلسفه‌،بيش‌ از فلاسفه‌ پيشين‌ تلاش‌ كرده‌ است‌، چرا كه‌ او در صدد بوده‌ است‌،فلسفه‌اي‌ بسازد مركب‌ و ملتقط‌ از فلسفه ارسطو، فلسفه‌ افلاطون‌، تعاليم‌حكماي‌ نو افلاطوني‌ به‌ويژه‌ افلوطين‌، نظريات‌ عرفاني‌ ابن‌ عربي‌ و آموزه‌هاي‌قرآني‌ و تعاليم‌ نبوي صلي الله عليه و آله و ائمه‌ معصومين عليهم السلام . (5)
اكنون‌ سؤال‌ اين‌ است‌ كه‌ آيا فيلسوفان‌ در جهت‌ آشتي‌ دادن‌ بين‌ فلسفه‌ ودين‌ توفيق‌ يافتند و به‌ نزاع‌ بين‌ متدينان‌ و متشرعان‌ با فيلسوفان‌ خاتمه‌ دادند؟اولين‌ نكته‌ اين‌ است‌ كه‌ نفس‌ چنين‌ تلاش‌ مستمري‌، خود بيانگر دوگانگي‌ بين‌دين‌ و فلسفه‌ است‌ و اين‌كه‌ اين‌ دو، خاستگاهي‌ متفاوت‌ دارند.
ديگر آن‌كه‌، تلاش‌ براي‌ آشتي‌ دين‌ با فلسفه‌، عموما‌ با قرباني‌ كردن‌ دين‌ وتأويل‌ و تحريف‌ آموزه‌هاي‌ ديني‌ به‌ نفع‌ مباني‌ و آموزه‌هاي‌ فلسفي‌ بوده‌ است‌.
ديگر آن‌كه‌ به‌ اعتراف‌ برخي‌ از فلاسفه‌، چنين‌ تلاشي‌ ثمره‌اي‌ نداشته‌ و بلكه‌موجب‌ تحيّر و سرگرداني‌ بيشتر شده‌ است‌. مرحوم علامه‌طباطبايي‌ در جلد پنجم‌ تفسير الميزان‌ بياني‌ صريح‌ و روشن‌ در اين‌باره‌ دارد. وي‌ پس‌ از اشاره‌ به‌ سه‌ نحله‌اي‌ كه‌ پس‌ از وفات‌ رسول‌ گرامي‌اسلام‌ صلي الله عليه و آله براي‌ كشف‌ و فهم‌ حقايق‌ به‌ وجود آمد: 1ـ اهل‌ نقل‌ (قرآن‌ و حديث‌)2ـ اهل‌ عقل‌ (فلسفه‌) 3ـ اهل‌ تصفيه‌ نفس‌ (عرفان‌)(6) ، مي‌نويسد:
«چكيده‌ آن‌كه‌، اين‌ سه‌ راه‌ و سه‌ طريق‌ براي‌ جستجوي‌ حقايق‌ و كشف‌آن‌ها ايجاد شد... هر يك‌ از اين‌ سه‌ راه‌ را طايفه‌اي‌ از مسلمين‌ پيموده‌اند و ميان‌اين‌ سه‌ طايفه‌ [اهل‌ قرآن‌ و حديث‌، فلاسفه‌ و عرفا]... همواره‌ كشمكش‌ و حمله‌ ودرگيري‌ بوده‌ است‌ و جمع‌ كردن‌ ميان‌ اين‌ سه‌ طايفه‌ مانند زواياي‌ مثلث‌ است‌ كه‌اگر بر يكي‌ از آن‌ها بيفزايي‌، به‌ ناچار از دو زاويه ديگر كاسته‌اي‌. در تفسيرقرآن‌ نيز اختلاف‌ فاحشي‌ ميان‌ مفسران‌، بر پايه‌ اختلاف‌ مشرب‌ علمي‌ آنان‌وجود دارد، به‌ اين‌ معني‌ كه‌ در غالب‌ موارد، نظر علمي‌ (فلسفي‌ يا عرفاني‌) برقرآن‌ تحميل‌ شده‌ است‌ و نه‌ عكس‌ آن‌؛ مگر در جاهايي‌ شاذ و اندك‌. و تودانستي‌ كه‌ قرآن‌، هرچه‌ از طريق‌ معرفت‌، حق‌ و درست‌ است‌، تصديق‌ مي‌كند. وحاشا از ساحت‌ قرآن‌كه‌ باطن‌ آن‌ حق‌ باشد و ظاهر آن‌ موافق‌ باطن‌ نباشد. وحاشا كه‌ حقي‌ ـ ظاهر يا باطن‌ ـ وجود داشته‌ باشد و برهان‌ حق‌ و صحيح‌ آن‌ رارد و نقض‌ كند. براي‌ همين‌ است‌ كه‌ جمعي‌ از علما، با استفاده‌ از سرمايه علمي‌خويش‌، با همه اختلاف‌ مشرب‌، در صدد بر آمدند تا ميان‌ ظواهر و بيانات‌ ديني‌و مطالب‌ عرفاني‌ توافق‌ برقرار كنند، مانند ابن‌ عربي‌ و عبدالرزاق‌ كاشاني‌ و ابن‌فهد و شهيد ثاني(7) و فيض‌ كاشاني‌. جمعي‌ ديگر خواستند ميان‌ فلسفه‌ و عرفان‌توافق‌ برقرار سازند، مانند: ابونصر فارابي‌ و شيخ‌ سهروردي‌ صاحب‌ حكمت‌اشراق‌ و شيخ‌ صائن‌الدين‌ محمد تركه‌. و گروهي‌ خواستند ميان‌ ظواهر و بيانات‌ديني‌ و فلسفه‌ جمع‌ كنند، مانند قاضي‌ سعيد (قمي‌) و برخي‌ ديگر، و ديگراني‌خواستند ميان‌ همه اين‌ مشرب‌ها [دين‌، فلسفه‌ و عرفان‌] توافق‌ پديد آورند،مانند ابن‌سينا در تفاسيري‌ كه‌ نوشته‌ است‌ و ديگر كتاب‌هايش‌، و مانندصدرالمتألهين‌ شيرازي‌ در كتاب‌ها و رساله‌هاي‌ خود، و عده‌اي‌ از كساني‌ كه‌ پس‌از ملاصدرا آمده‌اند... و با وجود همه‌ اين‌ تلاش‌ها، اختلاف‌ ريشه‌دار (ميان‌ اين‌سه‌ مشرب‌ و سه‌ مكتب‌) همچنان‌ باقي‌ است‌.
اين‌ كوشش‌هاي‌ بسيار دربارهريشه‌كن‌ كردن‌ اختلاف‌ نتيجه‌اي‌ نداشته‌ است‌ جز محكم‌تر شدن‌ ريشه‌هاي‌اختلاف‌ و كار خاموش‌ كردن‌ آتش‌ اختلاف‌ ثمري‌ نداده‌ است‌، جز هر چه‌ بيشترشعله‌ور ساختن‌ آن‌ آتش‌، به‌طوري‌ كه‌ «ألفيت‌ كل‌ تميمة لاتنفع‌» چنان‌ مي‌يابي‌ كه‌ديگر هيچ‌ دوايي‌ براي‌ اين‌ درد سودمند نيست‌ و تو مي‌نگري‌ كه‌ اهل‌ هر فني‌ ازاين‌ فنون‌، مخالف‌ خود را به‌ جهالت‌ يا زندقه‌ يا سست‌ رأيي‌ متهم‌ مي‌دارد وتوده‌هاي‌ مردم‌ هم‌ از همه آنان‌ دوري‌ مي‌جويند.»(8)
اكنون‌ با اين‌ اعتراف‌ صريح‌ از جانب‌ فلسفه‌دان‌ برجسته‌اي‌ چون‌ علامه‌طباطبايي‌ بايد اذعان‌ نمود كه‌ راز اين‌ عدم‌ توفيق‌، خاستگاه‌هاي‌ متفاوت‌ و عدم‌سنخيت‌ مباني‌ و آموزه‌هاي‌ فلسفه‌ و عرفان‌ مصطلح‌ با آموزه‌هاي‌ قرآن‌ و عترت‌است‌ و آنچه‌ نيز به‌ عنوان‌ تطبيق‌ بين‌ دين‌ و فلسفه‌ و نيز عرفان‌ صورت‌ گرفته‌است‌،عموما‌ تأويل‌ و تحريف‌ آموزه‌هاي‌ ديني‌ و تحميل‌آراي‌ فلسفي‌ و عرفاني‌ بر قرآن‌ و حديث‌ بوده‌ است‌.

  *مهدی نصیری
-------------------------------------------------
1 - تاريخ‌ فلسفه‌ در جهان‌ اسلامي/‌83-82
2 - همان/‌173
3 - تاريخ‌ فلسفه‌ در اسلام1/‌ 601
 4- ماجراي‌ فكر فلسفي‌ در جهان‌ اسلام3/‌ 44
5 - تاريخ‌ فلسفه‌ در اسلام1/‌ 479
6 - براساس‌ آنچه‌ تاكنون‌ گفته‌ايم‌، در مي‌يابيم‌ كه‌ تفكيك‌ بين‌ اهل‌ نقل‌ و اهل‌ عقل‌ و آن‌ دو را قسيم‌هم‌ قرار دادن‌ و نيز عقل‌ را مساوي‌ با فلسفه‌ دانستن‌، مبتني‌ بر نگرش‌ فلسفي‌ است‌ و نه‌ حقيقت‌.
7 - ابن‌ فهد و شهيد ثاني‌ را نمي‌توان‌ در زمره عرفا و صوفیه  قرار داد.
 8- الميزان 5/282
 

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • محسن فاضلی ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    تعجبم از آقای نصيری است که روزی در دهه 60 وجهه ی همتش درگيری با جامعه مدرسين حوزه علميه قم و همکاری با جريان چپ(مهندس موسوی و بهزاد نبوی و ...) بود و امروز در جايگاهی ارتجاعی و متحجرانه قرار گرفته است! خدا کند...
  • حسین ۲۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    متاسفانه آقای نصیری بدون تخصص کافی در زمینه فلسفه اظهار نظر می‌کنند و این آفت‌زاست. بهتر است از سخنان افرادی چون آیت ا... طباطبائی و شاگردان ایشان همچون دکتر دینانی استفاده نمائید.
  • ۲۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۷
    0 0
    نظر بهتر از این نبود بدی !!!
  • محمد ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    بسم الله الرحمن الرحیم. یک بار دیگر مطلبی را که قبلا نوشته بودم می گویم شاید جواب منطقی بگیرم: 1- اگر یک غارنشین بی خبر از اهل بیت برهان نظم را ارائه کند می پذیرید یا نه؟ اگر آری پس باید گفت عقل می تواند لااقل در مواردی در مورد خدا و اعتقادات حرف بزند و دلیلی نیست که این را محدود به فقط برهان نظم کنید. 2- برهان امکان و وجوب را که ابن سینا ابداع کرده است علامه حلی و خواجه طوسی و همه متکلمین پذیرفته اند و مستند هم نکرده اند به روایت بلکه آن را جکم عقل دانسته اند. پس عقل می تواند گاهی در مورد خداوند برهان اقامه کند و فلاسفه حرف درست هم دارند. و نیز نتیجه می گیریم متکلمین نیز گاهی فلاسفه را تایید کرده اند . برادر جان باید حرفها را دید و نقد کرد.یعنی کاری که تا حالا شما اصلا انجام نداده ای و برهان را با ادعا رد کرده ای نه با برهان. روایات را ما هم قبول داریم امااینها پاسخ کسی نیست که می گوید حرف من عقلانی است. باید وجه خطا و مغالطه او را نشان بدهید. جناب آقای نصیری عزیز. اینکه بگوییم قاعده را بر موارد استثنایی بنا نمی کنند جایش اینجا نیست تا بگویید برها نظم استثنایی است. ایا برهان وجوب و امکان هم استثنایی است؟ اگر آری بگویید دلیل استثنا کدام روایت است؟ اگر نه پس قاعده شما که می گویید" اظهار نظر بدون اینکه اهل بیت گفته باشند ممنوع" نقض می شود .لطفا در پاسخ کلی گویی نکنید و مستدلا رد کنید. والسلام.
  • برهانی ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    قرار است هر کس حرفی دارد خودش وارد شود و بزند و استدلال کند نه اینکه چپ و راست از بزرگان مایه گذاشته شود . آقای نصیری هم می تواند مرتب بگوید: علامه حلی در تذکره الفقهاء کتب فلاسفه را ضلال و خواندن فلسفه را فقط برای نقض کردن آن جایز و جهاد با فلاسفه را که منکر ضروری دین هستند واجب می داند. بابا ضروری دین می دانی یعنی چی؟؟؟ یعنی 14معصوم بنشینند جلویت بگویند عالم حادث زمانی است و در مقابل فلاسفه بگویند نه مقصود امامان حدوث ذاتی است که همان قدم عالم است!!!! آقای نصیری جز استدلال متین و مودبانه چی کار می کند؟ شما هم مودبانه و برهانی وارد شوید و از حربه تجهیل و پیچیده سازی که شگرد فلاسفه و عرفاست بپرهیزید. مولوی پیر عرفاست که عزا برای امام حسین علیه السلام را به تمسخر می گیرد. ابن عربی در راس شامخینی است که فرعون شقی و هم سلولی غاصبان فدک در جهنم را طاهر و مطهر می داند.
  • ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۸
    0 0
    برادر متخصص! اصلا متن رو خوندی؟ نصف مقاله نقل قول از علامه طباطباییه برادر! اینه نحوه نقد شما! حتی حاضر نیستید بشنوید! دم خروستان زد بیرون!
  • منتظر ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۰/۰۹/۰۹
    0 0
    بسیار سپاسگزاریم از استاد مهدی نصیری که شجاعت وجسارت به خرج دادند و به افشای حقایقی پرداختند که سالیان دراز موجب انحراف شیعه از دایره اصلی معرفت شده است . امام زمان علیه السلام پشتیبان شما باشد ان شالله
  • حسینی ۰۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    0 0
    آقا جون من تا حالا تو این مدت هر چی دیدم بی منطقی اهل فلسفه بوده شاید كسانی باشن كه بتونن جواب نصیری رو بدن اما تا حالا این كارش پیدا نشده حسین جانی كه مدعی بی تخصص بودن نصیری شدی من طرفدار نصیری و یا فلسفه نیستم می خوام بی طرفانه نگاه كنم اما نكته جالبی كه دیدم اینه كه آقای نصیری در بسیاری از موارد نقل قول های بزرگان فلسفه رو تو متن گذاشته و در نهایت بدون اینكه اعلام كنه، قضاوت رو به عهده خواننده گذاشته اما كسانی كه كامنت علیه نصیری گذاشتن و گاهی كودكانه اقدام به توهین كردن در واقع به علامه حسن زاده طباطبایی ابن سینا و ابن عربی و این ها توهین كردن چون تمام حیثیتشون این افرادن و مایه ای از خودشون ندارن نصیری حرفای اینا رو گذاشته در برخی موارد حتی موضع نگرفته اما به قبای آقایون فلسفه بر خورده و بهش سنگ زدن به جای استدلالی كه ادعای فلسفه هست آقا جون دقت كن ببین كه تو در این متن به حرف های استادان فلسفه تعریض كردی چون خود نصیری كه چیزی نگفته فقط گفته ببینین این بزرگان چی گفتن و حتی بعضا نگفته كه نظرش اشتباه این بزرگانه شما هم دیكتاتور نباشید اجازه بدید مخالف فلسفه و عرفان مصطلح هم حرفشو بزنه شما چرا از نقل صحبت های بزرگان فلسفه بهتون بر می خوره مگه نمی تونین ازش دفاع كنین
  • حسینی ۰۲:۲۹ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    0 0
    كار طرفدارای فلسفه چنان به خشك مغزی و جزم اندیشی رسیده كه وقتی توان دفاع ندارن فقط از یه كلمه استفاده می كنن و طرفشون رو به تحجر و الفاظ توهین آمیز دیگه متهم می كنن؛ آخه شما چقدر جزم اندیشید، طرف داره ازتون سوال می كنه جوابش رو بدید اگه سواد ندارید خوب حرف نزنید و خودتونو رسواتر نكنید روش اهل فلسفه ایران در دفاع در برابر نصیری شده توهین و اتهام به جای پاسخ دادن از نظر من امثال شما ها تو این مدت فلسفه رو تحقیر كردید با رفتاراتون در برابر نصیری
  • ۰۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۰۹/۱۱
    0 0
    چه اجباری وجود دارد هر استدلالی را كه می كنیم آن را فلسفه بدانید چرا می خواهید محتویات دینی را به قالب فلسفه بچپانید مگر مجبورید؟ حتما باید پای ارسطو در میان باشد كه اسلام فهمیده شود یعنی اگر ارسطو نبود نستجیربالله اسلام عقیم مانده بود؟ نعوذ بالله كار ائمه بی نتیجه بود پس ارسطو از معصومین نباید پایین تر باشد نعوذ بالله كه شما حاضر نیستید بدون چسباندن استدلال به ارسطو افلاطون و ابن عربی راه های دیگری را هم بپذیرید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس