ای کاش به همان اندازه که از دوره کودکی از اشعار نصیحت گونه پروین استفاده کردیم، قناعت می کردیم و او را نماد زن مسلمان ایرانی معرفی نمی کردیم.

مشرق--از زماني که جرمي بنتام انگليسي در دهه هاي پاياني قرن هجدهم پايه گذار يک مکتب اخلاقي که در آن تنها چيزي اخلاقي است که "سود ومنفعت من" در آن باشد؛ بيش از دو قرن مي گذرد اما همچنان جامعه روشنفکري در نقاط مختلف جهان خصوصا جهان سوم به آن اعتقاد دارند و بر اساس آن عمل مي کنند.
جالب اينجاست که بنتام حقوقدان بود و اين نظريه او در نظريات حقوقي اش رسوخ کرد. غير از بنتام نام ديگري نيز در نظريه اخلاق منفعت محور مطرح است؛ جيمز ميل ديگر بنيان گذار اين مکتب؛ پدر همان جان استوارت ميل معروف است که همواره به عنوان يکي از اعاظم نظريه پردازان ليبراليسم از او ياد مي کنند. شايد بتوان رابطه ليبراليسم با اين ديدگاه اخلاقي را که محور اخلاق را منفعت تعريف مي کند به خوبي تشخيص داد.
در ايران خودمان نيز اين مساله مسبوق به سابقه است. روشنفکري وطني دوره رضا خان نمونه تمام عيار رشد اين تفکر و تخلق به اخلاق بنتامي است. روشنفکري که ليبراليسم را به عنوان يکي از مقدس ترين ارکان تفکر سياسي مي داند براي حفظ حيات خود و از آن مهم تر پيشبرد منويات قطب غالب که البته قبله نيز هست؛ ليبراليسم را نيز قرباني مي کند و خود به سرباز جان فداي يکي از خشن ترين و مخوف ترين استبدادهاي تاريخ سياسي ايران تبديل مي شود.
نمونه ديگر اين مثال را بايد در يک امر مقدس ديگر منورالفکري ديد؛ تساهل، تسامح و گفت و گو؛اين ها واژه هايي است که روشنفکران همواره در مقابل قدرت هاي بزرگ تر از خود براي حفظ حاشيه امن و داشتن آزادي عمل استفاده کرده اند، اما درست در زماني که قدرت را در دست مي گيرند مخالفان از دايره اعمال اين ارزش ها به خارج رانده مي شوند. زماني که قرار مي شود تا تجدد طلبي فرهنگ، سنن، ارزشها و حتي دين مردم را با عنوان "کشف حجاب شخم"بزند، ديگر تساهل،تسامح،دموکراسي، حق اعتراض، تظاهرات آرام و ... کنار گذاشته مي شوند و مرد، زن، پير،جوان و کودک در صحن مسجد گوهرشاد به مسلسل بسته مي شوند و بعد هم مجروحان حادثه در کنار جنازه ها زنده به گور مي شوند و در آن سو روشنفکران عصر رضاخان که خيلي هايشان در دستگاه دموکراتيک رضاخاني منصب و مقام هم دارند براي کشف حجاب کف مي زنند و شاعرانشان که برخي هايشان اسطوره شعرهاي اخلاقي هم هستند در مدح تجدد و کشف حجاب و رضاخان شعر مي گويند که؛
«چشم و دل ر ا پـــرده مي‌بايست، امـا از عفاف
چــــــادر پـــــــوسيــــــده، بنياد مسلماني نبود
خسروا، دست تـــواناي تو آسان کــرد کــــــــار
ور نه در اين کـــــار سخت، اميــــــد آساني نبود
شه نمي‌شد گر در اين گمگشته کشتي ناخداي
ســـــاحلي پيـــدا از اين درياي طوفاني نبــــــود...»

اما درباره کشتار گوهرشاد؟ منافع چيز ديگري اقتضا مي کند و بنابراين اخلاق به سوي ديگر مي چرخد. دم خروس اخلاق بنتامي از قباي زربفت منورالفکري بارها و بارها بيرون زده است؛ فرياد جلال در "در خدمت و خيانت روشنفکران" از همين ماجرا در مي آيد که چرا روشنفکران دربرابر کشتار 15 خرداد دچار بيماري خفقان شده اند.
 
 
 

همه این مقدمات را گفتیم تا به شاعر این شعر درخشان برسیم، شاعری که این روزها به نام او جشنواره سینمایی برگزار می کنند و معاونت سینمایی ارشاد نیز در حمایت از او بیانیه ی ستایش آمیز منتشر می کند. روی سخن ما با رئیس دستگاه سینمایی کشور است.
جناب آقای شمقدری، نمی دانم هنوز از سبک این شعر متوجه امر شده اید یا نه، باید بگویم این شعر مربوط به همان خانم شاعره ای است که شما او را این چنین معرفی کردید: "پروین اعتصامی نماد زن مسلمان ایرانی است که در تنگنای روزگار خویش و در عصر هجمه دین‌زدایی هیچگاه روی از معنویت و باورهای انسانی و اسلامی برنتافت و چون دیگران تن به لباس تفکر غربی نپوشاند."
 
پروین اعتصامی، همانقدر به اخلاق اسلامی علاقمند است که برای او اخلاق با حمایت از یکی از خونخوارترین حکام تاریخ ایران قابل جمع است، البته او شاعر است و شاعران گاهی مجیزی نیز می گویند، نباید بر او چندان سخت گرفت، نصایح اخلاقی خوبی هم دارد که می شود شنید و به کودکان یاد داد، اما اگر قرار است کسی را به عنوان الگوی زن مسلمان به جامعه معرفی کنید، باید دقیق و حساب شده اظهار نظر بفرمایید.
با این همه جای ترحم است که آشنایان به ادبیات سر تکان می دهند و جماعت روشنفکر در خلوت و جلوت لبخند تمسخر می زنند و وقتی شما مداح رضاخان را بانوی عارفه و حکیمه می خوانید.
ای کاش به همان اندازه که از دوره کودکی از اشعار نصیحت گونه پروین استفاده کردیم، قناعت می کردیم و  او را نماد زن مسلمان ایرانی معرفی نمی کردیم.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 61
  • در انتظار بررسی: 5
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    11 3
    چشم و دل ر ا پـــرده مي‌بايست، امـا از عفاف شما همین مصرع را تحلیل کن و بعد نگاهی به جامعه ات بینداز . به گزارش همین مشرق و مشاهده چشم غیرمسلح بدحجابی در خیابانهای تهران چهره شهر را عوض کرده. طرز حجاب گرفتن ها نشان می دهد از سر اجبار و زور و گشت ارشاد شال و روسری روی سر می اندازند.... چرا ؟ چون حجاب را در درون چشم و دل خود ارج ننهاده اند .حالا یک بار دیگر به شعر پروین نگاه کن/
  • ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    7 2
    مزخرف ترین متنی که تا به حال درباره مکتب اصالت فایده جرمی بنتام خوانده ام همین دو بند اول نوشته شماست. یک دانشجوی فلسفه
  • ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    2 4
    متاسفانه برخی فکر میکنند برنامه ریزی کشورهای غربی برای تخریب کشورها و باورهای اسلامی توهم توطئه است.لطفا خاطرات "همفر"انگلیسی(خالق وهابیت)را منتشر کنید تا همه متوجه شوند که که غرب چه بلاهایی بر سر اسلام آورده است.
  • من ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 1
    قابل توجه کسایی که خانم تو عکس رو نمی شناسند این خانوم تو عکس خانوم پروین اعتصامی هستند.
  • یاور ۰۹:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    8 2
    دو نکته 1)در مورد اینکه جشنواره سینمایی را به عنوان یک شاعره گذاشته اند خود نشاندهنده این است که در حکومت اسلامی نمی توان با الگوهای ذهنی امثال شما ، زنی را به عنوان الگوی اسلامی و ایرانی پیدا کرد.گشتند و یه زنی رو پیدا کردند که ذهنهای سادیستیک تان نتونه به اون گیر بده که البته با این عکسی که شما گذاشتید .مثل اینکه نه، نمی شه باید اسم این جشنواره رو گذاشت جشنواره بدون اسم . 2)یک سوال شما چه کسی را به عنوان یک الگو ونام برای این جشنواره می توانید معرفی کنید ؟ حمیده خبر آبادی؟ جمیله شیخی ؟ثریا قاسمی ؟ لیلا حاتمی ؟ هدیه تهرانی ؟ نه هیچ کدام از اینها باب میل شما نیست متاسفانه شما هنوز هم تکلیف تان با خودتان مشخص نیست. می دونم منتشر نمی کنید. فقط به گوش نویسنده اش برسونید.به چه قیمت این نوشته رو نوشتی؟ صفای دل همه ی اونهایی که عاشق ایران اسلامی هستند . یاعلی
  • ا قاي نصيري ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    2 1
    باسلام شما كه اصل ودليل گفتن شعر راشايد ندانيد چرا هميشه فكر مي كنيد حق داريم هرچه دلمان خواست به هركه تهمت بزنيم واقعا شماجاي اين خانم شاعر بوديدچگونه شعر ميگفتيد
  • باربد ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    5 1
    مشرق جان خیلی احساسی قضاوت کردی،خوبه کمی دقیقتر تاریخ ادبیات ایران رو بخونی ،من نمیگم پروین نماد یک زن مسلمان ایرانیه اما این رو هم نمیگم که اونبت دیکتاتور زمان خودش همکاری میکرد،مدارک خیلی زیادی وجود داره که خانم پروین از رضاخان متنفر بود و حتی در شعرهاش هم به اون اشاره کرده و حتی میدونی که در اصل پروین به مرض حصبه از دنیا نرفته و بلکه رضا خان به دلیل نپذیرفتن معلمی ولیعهد اجازه حضور دکتر بر بالین این شاعره گرانقدر رو نداده و به همین علت مداوا نشد و از دنیا رفت، باید اون دنیا جواب بدیم،وای بر شما
  • امیر ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    3 1
    پروین رو رضا خان کشت مشرق جان
  • شادی ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    6 0
    پروین درسته محجبه نبود ولی انسان خوبی بود بهتره مشرق کمی مستندتر کار کنه
  • ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    3 1
    مشرق کم حرف بزنا متحجر خشک مذهب اه اه اه بی تربیت
  • ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 1
    گور مرده را نشکافید
  • مرتضی ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    2 5
    من نمیدونستم پروین اعتصامی چنین موجودی بوده! خوب شد اگاهمون کردین.... اقا دستت درست.(فقط لطفا به این کتابهای درسی که اینهمه از پروین تعریف کرده هم یه سوزن بزنید! ممنون)
  • ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    7 1
    اي کاش مرحوم پروين اعتصامي زنده بود و جواب شمارامي داد کسي که با وضع مالي خوب پدرش درآن زمان گوشه خلوت رابرگزيد وبينوايان راازيادنبرد يامثل عده اي به سفرهاي اروپايي آنچناني نرفت تا 100سالگي زنده بمانند ويامي توانستند شعرهايي دروصف رژيم پهلوي بسرايند تا خودشان را به دربارنزديک کنند خطاي ايشان همين چندبيت بود ولي امروزه شاهد هستيم مردم ومسئولان روزانه چندبارجلدعوض مي کنند . روحش شادروانش پاک
    • ترازو IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۳
      0 0
      خطا؟! بفرما بالا
  • محسن ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 0
    دو حالت داره : یا آقای شمقدری با تاریخ ادبیات ایران ، شعر و زندگینامه ی شعرا آشنایی کافی ندارن یا این که به قول دوستان ، خواستن تالیف قلوب ایجاد کنن که بابا همه سر یه سفره ایم : اخلاق و اخلاق گرایی! اما حرف اینه که یه "شاعر ،" نمی تونه من بی اخلاق رو بااخلاق کنه مگر این که علاوه بر شعرگفتن ، چیزهای دیگه ای هم در چنته داشته باشه . بله خوبه حرف های خوبش رو به بچه ها یاد داد ولی این که خانوم پروین رو نماد زن مسلمان ایرانی به دنیا معرفی کنیم فیه تامل ! نمی دونم چرا ماها فکر می کنیم یکی که شعر خوب میگه ، خودش هم فاخره ! نخیر ، فقط شعرش فاخرست وبس . اگه خوب شعر گفتن فضیلتی بود عطار ، نمی گفت : "سه حاجت خواهم از درگاه تو من / که هستم سخت حاجت خواه تو من / ... دگر کز شاعرانم نشمری تو / به چشم شاعرانم ننگری تو "
  • مخالف ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    3 2
    بس کنید دیگه این مچ گیری هاتون رو!!!! اخلاق اسلامی توی جامعه متاسفانه به صفر رسیده!!! دروغ و ریا و آبروی دیگری رو ریختن و کم فروشی و ............. به خودتون بیاید،لطفا "رسانه" باشید!
  • ۱۱:۴۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 0
    عارفه و حكيمه؟؟!!!!!! نماد زن مسلمان ايراني؟؟!!!! واقعا كه تعظيم در برابر جريان انحرافي آدمي را به كجاها نمي كشاند!!!
  • ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    5 1
    یه پیشنهاد این نگارنده عزیز با جد و آبادش جمع بشن سعی کنند در حد یکی از اشعار خانم اعتصامی شعر بگن ببینیم میتونند یا نه من نمیدونم تو کله اینا چی میگذره تو این مملکت که ما هوش کار فرهنگی نداریم فرهنگ ابتذال و مستهجن بیداد می کنه فرهنگی که آثار بزرگانی مثل همین خانم تبلیغ میکنه بهتره یا هالیوود ؟!!!!
  • رضا ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 1
    متاسفانه وزارت ارشاد و مخصوصا معاونت سینمایی با جهل بی پایانشان راهی بهتر از ارشاد اصلاحات نرفتند.
  • abolfazl ۱۳:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    4 0
    تبریک می گم موضوع کم اوردید گیر دادین به پروین اعتصامی؟ راستی فردوسی هم زیاد از حد باستان گرا بوده و باید بر علیهش بنویسین. جمع کنین کاسه کوزتون رو راست میگه بیکاری برا ادم توهم میاره برای شما هم توه اورده
  • جواد 58 ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 1
    شما آقايان نكته پرداز مچ گير ،با اين استدلالات چپ و چول خودتون كم مانده بود پرونده سيد جمال را هم به جرم فراماسون بودن ببنديد و يا كاري كه سابقا در حق قيصر امين پور كرديد...يكي دو سال هم هست كه ريشه مشكلات كشور را در وجود امير كبير و دارالفنون مي بينيد...خدا سايه رهبر معظم و بصير ما را كم نكند كه با دفاعش از سيد جمال و قيصر از ترور شخصيتي آنها جلوگيري كرد.شما هم برويد پرونده هارا زير و رو كنيد و چيزكي درباره پروين اعتصامي پيدا كنيد يا به عرق خوردن جلال آل احمد اشاره كنيد و سهل انگاري دكتر شريعتي نسبت به نماز را افشا (!)كنيد و كاري كنيد كه فقط خودتان بمانيد و حاج منصور ارضي و سعيد حداديان و دو سه تا شاعر هيئتي و همين ! بد قبيله اي هستين شما...بد !
  • هدي ۱۵:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    2 1
    چيه نكنه پروين هم مفصد في الارض و اسرائيلي بوده و با جرج سورس ملاقاتي داشته اينو هم بنويسيد بهتر ميشه خرابش كرد.
  • یک استاد ادبیات ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    2 0
    تند رفته اید.همین مانده که پروین را هم از جرگه مسلمانی خارج کنید.به خدا این حرفها نه از سر دین خواهی است و نه مسلمانی بلکه در بهترین احتمال خبر از یک کج سلیقگی وحشتناک می دهد.شگفتا از مسلمانی شما که مسلمانی این شاعر اخلاق مدار را هم برنمی تابد! عزیز من! پروین را باید در کل دید و نه تنها به استناد چند بیت و یک موضعگیری! این را هم بدانید که بسیاری از کسانی که در آن روزگار از کشف حجاب سخن گفتند منظورشان بی حجابی نبود بلکه تنها برداشتن روبند و نقاب از چهره را تایید می کردند و دلیلشان هم این بود که این امر در شرع واجب نیست. حساب تندروهای مخالف حجاب را نباید با کسانی که مخاgف روبنده و نقاب , یا حتی چادر بودند یکی دانست. در ابیاتی هم که شما به آن استناد کرده اید سخن از مخالفت با چادر است نه اصل حجاب!
  • ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    0 1
    هیهات. کجایید بابا. ما که رفتیم جایی که مردمانش حداقل مفروض به حکم مسلمانی نیستند. سالها قبل از فتنه ی 88، فتنه ی فرهنگی را بسیار قوی و کشنده دیدیم و دیدم که نه ملت و نه دولت بخاری از ایشان بلند نمی شود. دیدیم که به معروف حکم نمی شود و از منکر نهی نمی شود و در آن شرایط مرگ شیرین تر از زندگی بود اما مرگمان به دست خودمان نبود و نیست و یزیدی مشخص هم نبود که جلویش خونمان ریخته شود بلکه جمع کثیری از مردم یزیدی شده بودند و حق وباطل مخلوط. اتفاقات 88 بخشی از عذابی بود برای ملتی که چنان وقایعی در آن روی می داد و می دهد و ساکت بودند و غیرت مسلمانیشان نجنبید. دوران خفقان دوم خرداد هی خودمان را می خوردیم که چرا دستگاههای امنیتی فقط نگران حاکمیت سیاسی اند و حاکمیت فرهنگی را بی خیال اند. متاسفانه هنوز که هنوز هست وقایع 88 را اتفاقی سیاسی می دانند حال آن که اصل و فرعش فرهنگی بود و هنوز هم، همان به شدت هرچه تمام در جریان است و منتظر فرصتی دیگر برای بروز. هنوز باید بسیار شلاقِ آزمون بر پیکر این ملت بخورد تا خبیث از طیب جدا شود.
  • ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    1 0
    خاک بر سرمون شد. حالا چی میشه؟؟
  • شاکی ۲۲:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۴
    4 0
    میدونم نظرم پخش نمیکنین اما میگم که شما اینقدر سطحی نگر هستین که به معنی ظاهری 1 قطعه شعر استناد میکنی اگر اینطور پس حافظ هم مشروب خوار
  • هدي ۰۹:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    1 0
    كامنت ديروز منو روي سايت نذاشتيد چون بر خلاف ميل باطنيتان بود شما كه شهامت نداريد چرا نظر مي خواهيد؟
  • امین ۱۰:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 1
    بخصوص با جمله آخر کاملا موافقم برخی آقایان فکر می کنند هر آدم مشهوری شایسته بزرگداشت است!!!
  • محمود ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    3 0
    با سلام و احترام به شما درباره این مطلب باید بگویم ادعای حمایت پروین اعتصامی از رضا خان و کشف حجاب او صحیح نیست . همچنین وی هیچگاه مجیز گوی رضا خان نبوده است . به شهادت تاریخ وی حتی دعوت رضا خان برای حضور در کاخ سلطنتی و دریافت نشان از دست رضا خان را نیز نپذیرفته و حتی مرگ وی در اثر بیماری ساده ای که قابل علاج هم بوده را قصور عمدی و نوعی توطئه علیه وی می دانند . ازاین رو باید ضمن احترام به مقام این بانوی عظیم الشان زبان و ادب فارسی ازاین گونه اظهارات و مطالب بی سند و مدرک خودداری کرد .
  • sm ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    دستتون درد نکنه واقعا افرین خدایی خودتون هم فهمیدین چی میگین بخدا فکر میکنم ناشدا عرق سر میکشین ولی اینم بدک نبود خیلی با حالین
  • ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    داستان سرائی های تاریخی به کنار، شعر منسوب به او در این سایت را چه می گویید؟
  • ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    کجایی ؟؟ چی میگی؟؟؟
  • ۱۷:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    1 0
    سلام. نمیدانم این بنده خدا که کل دیوان پروین را گشته تا بتواند چند بیتی از یک شعرش را پیراهن عثمان کند تا او را موافق با کشتار مسجد گوهرشاد معرفی کند از کجای اشعار پروین دریافته که او مجیزگوی رضاخان بوده! الهم اشف کل مریض! البته حقیر هیچ ارادتی به آقای شمقدری و اعوان انصار ارشاد را ندارم.
  • ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    بله خب از حجاب خود ایشان در عکس ها مشخص است که فقط روبنده را کنار گذاشته اند و از آن جالب تر اشاره مستقیمشان به چادر پوسیده است! استاد ادبیات کمی انصاف داشته باشید/ پروین شاعر خوبی است/ همین
  • ۱۸:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    نه هدی خانم/ هیچ کدوم نبوده،یه خانم ساده دلی بوده مثل شما که البته حکیمه و عارفه نبوده
  • ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    به نظرم نویسنده اصلا نمی خواسته درباره این مکتب حرف بزنه فقط اشاره ای ژورنالیستی داشته/ همین
  • ۱۸:۳۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    1 0
    استاد! نه و نیم رو ده می دید؟؟؟؟؟
  • ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    شعر تا شعر داریم آی کیو. هر شعری رو نمی شه با یه آرایه ادبی به نثر دراورد.
  • ۱۸:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    البته محض بیشتر شدن سواد جناب کم سوادتون عرض می کنم : "مفسد" هست نه "مفصد". این جماعت مخمل گوش عجیب بی سوادن!!
  • ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    محض اطلاع جناب کم سوادتون : "روحش شادروانش پاک" از لحاظ دستوری نه تنها در فارسی که در زبان غریب و بیگانه بورکینافاسویی هم غلط و خنده دار می باشد!!
  • ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    جالب اینجاس که از ترجمه مصرع بعدی فرار کردی!
  • ۱۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    این نظر کاملا عوامانه است که اخلاق رو منفعت طلب معرفی می کنید... لطفا برای اثبات خودتون حداقل بنیاد فکری دیگران را خراب نکنید. والله مهدی بیاد اول شما رو گردن میزنه.. حقانیت اسلام رو با بعضی کارا وارونه کردید..
  • ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    کتاب مستر همفر ساختگی است
  • ۲۰:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    1 0
    اشتباه فهمیدی پروین مخالف رضاخان بود این شعرش هم در مذمت ریا وظاهرسازی است بیسواد به کلاه پهلوی گیر داد "در سر عقل می باید بی کلاهی عار نیست"
  • احمد ۲۱:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    2 0
    شما لطف کنید معیار خودتان را برای پوشش زنان آن هم در مملکتی که هفت هزار سال تاریخ مدون دارد را بیان کنید. منظورم این است که چه پوششی از نظر دست اندر کاران سایت شما مناسب زن ایرانی است. روسری و مانتو؟ چادر به سبک برخی زنان ایرانی که روی لب می گیرند؟ جادر به سبک زنان عربستانی و یمنی؟ پوشش زنان در رژیم غیر مذهبی ترکیه و سوریه؟ بالاخره باید یک نوع پوششی از طرف حاکمیت تعیین و کلیه افراد اناث آن را رعایت کنند. به هر کس و به هر شخص و با هر نوع پوششی که نمی توان برچسب بی حجابی زد و مملکت را از بیخ و بن نزد فرهیختگانش در درجه اول و نزد هر بیگانه ضد ایرانی در مرحله دوم خوار و ذلیل نمود
  • ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    0 0
    من بر عکس اینو شنیدم اون با شوهرش که یه نظامی بوده به خاطر اینکه از پروین می خواسته بی حجاب در مهمانیها از مردان پزیرایی کنه مشکل داشته در ضمن شعر معروفش در مورد به نیل افکندن موسی در کودکی توسط مادرشو بخونید
  • علی ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    2 0
    این نظریات در مورد پروین صحیح نیست... بی انصافی است... و نا آگاهی...
  • جلبك ۲۳:۳۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۵
    2 1
    تف به اين قلم هاي مسموم.
  • بصیر ۰۰:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    فکر کنم خودت هم سرت جایی خورده!!!
  • حمید ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    منظورتون مفسد بود!!!
  • حمید ۰۰:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    شما بفرما به جامعه بفهمون!
  • باربد ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 0
    مشرق فکر میکنم یک عذرخواهی بدهکاری
  • محمد ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 1
    با سلام. من کاری به پروین ندارم، از انجا که قوانین اسلام برای تمام افردا در تمام زمانهاست پس بهتری الگو حضرت زهرا(س) میباشند و الگوی ایرانی معنی نمیگیره که بخواهیم کسی رو به عنوان الگو معرفی کنیم.
  • محمد ۱۱:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 2
    با سلام از انجا که قوانین اسلام قومیت نمیشناسد پس اگر بخواهیم الگو معرفی کنیم باید از کاملترین انها که حضرت زهرا(س) میباشند صحبت کنیم نه خانم اعتصامی و نه شخصی دیگر.
  • هادی ۱۴:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۶
    0 3
    یا فاطمه الزهرا وقتی پروین نماد زن مسلمان شد پس رسم مسلمانی زن چه شد
  • ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۷
    0 0
    نویسنده بی نام ونشان =انسان بی هویت .
  • zahra ۱۶:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    1 0
    ما تنها کسانی را الگوی کامل برای زندگیمون قرار میدیم که اسلام گفته باشه. یک شعر زیبا گفتن معیار کامل بودن و یک بیت شاید ب ظاهر مخالف با عقاید ما معیارتماما رد کردن کسی نیییییست. چیو میخاین ثابت کنید در مورد دیگران؟ و فکر کردین چیو ثابت میکنن بعدها در مورد ما دیگران؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • ناشناس ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    تو هم عجیب فضولی
  • ناشناس ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۴/۰۵/۱۵
    0 0
    بابا با سواد
  • طاغوت شیعی IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۲۰
    1 0
    درود بر پروین اعتصامی بانوی بزرگوار ایرانی نمونه یک بانوی ایرانی واقعی
  • علی IR ۰۴:۰۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۱۴
    0 0
    ای مگس عرصه گیتی نه جولانگه توست...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس