غلامرضا انصاری، از فعالان اصلاح‌طلب در اظهاراتی قابل تأمل پیرامون "فایل صوتی ظریف" اینطور می‌گوید که ظریف و جریان حزبی او بازنده این رخداد نیستند بلکه بازنده اصلی "ایران" است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

اصرار اصلاح‌طلبان برای رهاندن ظریف به قیمت قربانی کردن ایران

بازنده فایل صوتی ظریف "ایران" بود!

غلامرضا انصاری، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با خبرگزاری ایلنا پیرامون فایل صوتی ظریف و انتقادات مطروحه در این فایل از عملکرد شهید سلیمانی گفته است: یک اصل پذیرفته شده در دنیا این است که نیروهای امنیتی و نظامی به بازی‌های سیاسی ورود پیدا نکنند؛ تاکیدی که امام راحل بر عدم ورود نظامی‌ها به عرصه سیاسی داشتند که متاسفانه در عمل شاهدیم اینگونه پیش نمی‌رود.

او همچنین با بیان اینکه طبیعی است که در این جا نه آقای ظریف بازنده است نه جریان حزبی که به دنبال ایشان است، گفت:‌ بازنده اصلی کشور است که در چنین شرایط حساسی که در میانه مذاکرات وین هستیم و در شرایطی که باید امنیت خودمان را حفظ کنیم، دچار چنین چالشی شویم! [۱]

*ما قضاوت درباره این اظهارات را بر عهده مخاطبان محترم وامی‌گذاریم...

پیش از این، حسین مرعشی، سخنگوی حزب کارگزاران نیز در اظهاراتی اینطور تأکید کرده بود که در جریان فایل صوتی افشا شده از ظریف، نظام مغبون و ظریف محبوب شده است! [۲]

فائزه هاشمی نیز اخیراً درباره این فایل صوتی گفته است: به‌نظرم این نوار با هر هدفی، زمان خوبی انتشار یافت و حداقل من مطمئن شدم که تصمیم انتخاباتی (تحریم انتخابات) هم درست است. [۳]

***

پایان یک عوامفریبی ۴۲ ساله با خروج از دموکراسی

فائزه هاشمی: صندوق رأی نماد اصلاحات نیست؛ رأی نمی‌دهم

خانم فائزه هاشمی، از فعالان اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره شنبه گذشته روزنامه آرمان ملی پیرامون انتخابات ۱۴۰۰ با تأکید بر اینکه قصد شرکت در انتخابات را ندارد؛ در توجیه این مسئله که شاید اصلاح‌طلبان با رأی ندادن، دولت را از دست بدهند، می‌گوید: با از دست دادن چنین دولتی که شاید نبودنش بهتر از بودنش باشد، ضرری نمی‌کنیم. اتفاقی رخ نمی‌دهد با این شرایط  رای ما سیاست‌های قبلی را تایید، آنها را در این مسیر غلط قدرتمندتر می‌کند. رأی ندادن شاید تلنگری باشد برای کسانی که شرایط را به اینجا رسانده‌اند.

او همچنین تصریح می‌کند:

"صندوق رأی که مثل خیلی چیزهای دیگرمان به یک ظاهر و رویه بدون محتوا تبدیل شده، اگر قرار است سوء‌مدیریت‌ها و مسیر خلاف توسعه را تقویت کند نمی‌تواند نماد اصلاحات باشد. تا کی می‌خواهیم عبارات زیبا را جایگزین واقعیات تلخ کنیم؟ تا کی می‌خواهیم رفتارهای کلیشه‌ای و نظریات و تئوری‌های حرف را به جای واقع‌گرایی به خورد یکدیگر بدهیم؟ در این شرایط و با این وضعیت که بخش‌هایی به سیم آخر زده‌اند و افکارعمومی برای آنها جایی ندارد، رای ما رایی نیست که به اصلاحات منجر شود. برخی می‌گویند باید رای بدهیم و نباید این مسیر انحرافی را با رأی دادن‌مان تقویت کنیم.   قبلا می‌گفتم از استقلال دچار بدفهمی هستیم ولی امروز می‌گویم آن هم وجود ندارد. آیا باید رای بدهیم تا آنچه وجود ندارد را حفظ کنیم؟ اتفاقا باید رای ندهیم که نشان بدهیم اعتراض داریم. باید برگردیم به اهداف انقلاب. رای ندادن را می‌گویند قهر و منفعل بودن است اما اتفاقا با یک تلاش خوب برخلاف جریانی که اعتقاد به اصلاحات ندارد، حرکت می‌کنیم. "[۴]

****

*اگرچه در قبل از ایام برگزاری انتخابات مجلس یازدهم که چپ‌ها قصد تحریم آنرا داشتند کسی چندان تحلیل‌های مربوط به "تحریم خاموش انتخابات" از جانب اصلاح‌طلبان را باور نمی‌کرد اما اکنون که قضایای مجلس یازدهم و کم کردن مشارکت مردم با تشویق اصلاح‌طلبان بر ما گذشته است؛ نباید اجازه تکرار این تجربه را در سپهر سیاسی کشور داد.

تجربه‌ای که گویا کسانی در ستاد هسته سخت اصلاحات تا این لحظه قصد تکرار آن در انتخابات ۱۴۰۰ را نیز دارند و صحبت‌های خانم فائزه هاشمی که نقش حنجره منفصل هسته سخت اصلاحات را ایفا می‌کند مؤید همین نکته است.

ضمن اینکه غیر از او افرادی مثل موسوی خوئینی‌ها نیز بر تحریم خاموش انتخابات ۱۴۰۰ (رأی ندادن در صورت نداشتن نامزد) تأکید کرده‌اند. [۵]

با ذکر این دقت که مواضع خانم هاشمی همواره در فرکانسی تندتر مطرح شده است.

در بحث اظهارات مسبوق به سابقه خانم هاشمی بیان این نکته ضروریست که مدنیت و نجابت سیاسی ایجاب می‌کند اعضای ستاد اصلاحات در مقابل این حرف‌ها موضع بگیرند و همانطور که مهندس محسن هاشمی با پذیرش تمام هزینه‌ها در مقابل این حرف‌های غلط موضع‌گیری کرده است؛ آنها هم انقیاد خود از قانون اساسی و نظام اسلامی را ثابت کنند و به این فرایند "خروج از دموکراسی" نه بگویند.

چه اینکه سکوت در این شرایط یقینا به مثابه رضا تلقی خواهد شد و "ساکتین فتنه تحریم خاموش انتخابات" بایستی تا همیشه داغ خیانت به مردم و نظام را بر پیشانی تحمل کنند.

اینکه یک جریان سیاسی در کشوری مقابل صندوق رأی بایستد و بگوید این صندوق نماد من نیست یکی از خیانت‌بارترین رخدادهای سیاسی در تاریخ سیاست جهان است که باید نسبت به آن با تأمل و عبرت‌های فراوان نگریست.

باید دانست که در فرض محال و پذیرش همه حرف‌های غلط خانم هاشمی اما نسبت ناموسی جریانات و احزاب سیاسی با صندوق رأی در هیچ کجای جهان یک نسبت قابل خدشه نیست و جریانی سیاسی که رأی را بر زمین بگذارد، در نهایت اسلحه را بلند می‌کند...

***

کتاب نظرات سیاسی آیت‌ا... بهجت منتشر می‌شود

روایت پناهیان از نظر آیت‌ا... بهجت درباره "میدان"

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، اخیرا طی سخنانی در یک برنامه تلویزیونی گفته است: ما اگر بخواهیم به ابعاد مسئلۀ سیاست در دین و معنویت بپردازیم واقعاً همه مشتاق خواهند شد که برای تقرّب به خدا بروند سراغ فعالیت سیاسی. فعالیت‌های دیگر آن‌قدر انسان را به خدا مقرّب نمی‌کند. کسی که دارد دعا می‌خواند باید این توجه را داشته باشد و الّا چه چیزی را دارد از خدا می‌خواهد؟ مثلاً شما اگر سرِ سجاده بگویی «خدایا من به سیاست و سرنوشت مسلمان‌ها کاری ندارم، فقط دست خودم را بگیر». خدا چندان دستگیرت نخواهد بود.

به گزارش رسا، او می‌افزاید: اصلاً بر اساس برخی از روایت‌ها، اولیای خدا یک‌چنین آدمی را مسلمان نمی‌دانند. می‌فرماید: «مَنْ أَصْبَحَ لَا یَهْتَمُّ بِأُمُورِ الْمُسْلِمِینَ فَلَیْسَ بِمُسْلِمٍ». آیت‌الله بهجت، آن عارف واصل، در ارتباط با دعا کردن برای وضع مسلمان‌ها جملات فوق‌العاده عجیبی دارند و تقریباً تهدید می‌کنند و می‌فرمایند: دعا کنید برای مردم و مظلومان منطقه و الّا همان بلاها را خوب است خدا سر شما بیاورد!؟

پناهیان تصریح می‌کند: این حرف‌های یک عارف واصل است.  آقازادۀ آیت‌الله بهجت، به بنده می‌فرمودند یک انفجار در بغداد رخ می‌داد تا یکی دو روز حال ایشان خراب بود. مدام راه می‌رفت می‌فرمود: همین‌جور دارند آدم می‌کشند. نگاه کن! همین‌جور دارند آدم می‌کشند… درحالی‌که معلوم نیست در آن انفجار بغداد، شیعیان کشته شدند یا سنی‌ها کشته شده‌اند. ایشان اصلاً ناامنی در جهان اسلام را نمی‌توانست تحمّل بکند! حتی وقتی که اسرائیل به غزّه حمله کرد، ایشان سر درس خارج، فرمودند هر کسی هر کمکی می‌تواند برای غزه انجام بدهد! جملات ایشان هست.  خُب شاید بپرسید: آقای عارف، شما چه‌کار به فلسطین داری؟ شما مشغول همین درس و بحث خودتان باشید! یا مثلاً یک سفارشی برای ذکر و استغفار، برای ما بگویید.

او ادامه می‌دهد:

"یک کتابی قرار است ان‌شاءالله از نظرات سیاسی آقای بهجت منتشر بشود. بنده خودم وقتی نظرات سیاسی ایشان را می‌خوانم تعجب می‌کنم که «خدایا! عرفان ما این است» ایشان گاهی با کمال احترام انتقاد می‌کنند از علمایی که برای تأیید مشروطیت، عجله کردند. البته بحث‌های خیلی دقیق و وسیعی دارند."[۶]

*انتشار کتاب نظرات سیاسی مرحوم آیت‌ا... بهجت یک کار دقیق و عقلانی است که می‌تواند به تعمیق سیاست‌ورزی شیعی و توجه دادن بیشتر مردم به این امر مهم تأثیرگذار باشد.

چه اینکه مرحوم آیت‌ا... بهجت نمادی از عرفان شیعی هستند که هم‌اینک خوانش نظرات سیاسی ایشان می‌تواند جذابیت‌های عقلانی زیادی داشته باشد.

لازم به تأکید است که صحبت‌های حجت‌الاسلام پناهیان در بیان اینکه سیاست‌ورزی می‌تواند موجب تقرّب بیشتر به درگاه الهی شود البته با این ضمیمه همراه است که این سیاست‌ورزی باید یک سیاست‌ورزی کاملا عقلانی و دینی و تماما برگرفته از "تحلیل صحیح" و مفهوم قرآنی "قول سدید" باشد.

سیاستی که به دور از مغیّبات، قابل اثبات بوسیله عقلانیت فلسفی و منجر به بهبود اوضاع مردم و جامعه در همه ابعاد باشد. این مفهوم غایی را می‌توان در تجسّد رأی خوب، درک کارنامه رجال سیاسی، تحلیل و پیش‌بینی درست، پذیرش مسئولیت و عزیمت جامعه سیاسی به سمت نخبگان یک کشور لمس کرد.

خوانش تاریخ صدر اسلام در این باب می‌تواند اهمیت لزوم سیاست‌ورزی عقلانی و درک ابعاد مختلف و البته مهم آن را بیش از پیش هویدا و بیان کند که چطور گاهی نیت خوب اما دور مانده از تحلیل درست می‌تواند منجر به فجایع سیاسی شود.

***

1_ https://www.ilna.news/fa/tiny/news-1070156

2_ mshrgh.ir/1209453

3_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/313049

4_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/print/313049

5_ mshrgh.ir/1121882

6_ rasanews.ir/002qk1

برچسب‌ها