اعتراضات مقابل سفارت آمریکا در بغداد - نمایه

پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا طی گزارشی توضیح می‌دهد که چرا دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا، تصمیم گرفت در اولین ساعات سال ۲۰۲۰ میلادی دست به عملیات تروریستی علیه شهید سلیمانی و همرزمانش بزند.

سرویس جهان مشرق - کتاب‌خانه‌ی مجلس عوام بریتانیا، ۱۶ دی ۱۳۹۸، طی مقاله‌ای توجیهی با عنوان «عراق، نفوذ ایران و مرگ سلیمانی[۱]» به تبیین ترور سردار سلیمانی پرداخت. تلاش مقاله بر این است که ترور سردار سلیمانی را در پی وقایعی که از چند سال گذشته در عراق رخ داده، بازتفسیر کند. البته تنش‌های حکومت عراق پس از این اتفاق نیز از نظر نویسنده مغفول نمانده است. اما توجه اصلی او به سرنوشت حکومت‌های ایران و آمریکا و تنش‌ها میان این دو پس از ترور سردار سلیمانی است. لازم به توضیح است که کتاب‌خانه‌ی مجلس عوام[۲] ارائه‌دهنده‌ی برخی خدمات پژوهشی است که نمایندگان این مجلس برای انجام وظایف خود به آن نیازمند هستند. علاوه بر این خدمات پژوهشی، کتاب‌خانه مجلس عوام مقالات توجیهی‌ای منتشر می‌کند که به صورت عمومی در وب‌سایت پارلمان در دسترس است.

پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌دهد: چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟ +عکس و فیلم

کتاب‌خانه‌ی مجلس عوام بریتانیا، که علاوه بر موجودیت فیزیکی و نقش نگهداری از کتاب‌های مرجع، به صورت مجازی و اینترنتی نیز اقدام به انتشار گزارش می‌کند، مرجع و منبع اطلاعاتی نمایندگان مجلس پایین‌دستی در پارلمان انگلیس به شمار می‌رود. (+)

پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌دهد: چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟ +عکس و فیلم

جلد گزارش کتاب‌خانه‌ی مجلس عوام بریتانیا با عنوان «عراق، نفوذ ایران و مرگ سلیمانی». برای خواندن متن کامل گزارش (به انگلیسی) روی تصویر بالا یا این‌جا کلیک کنید. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد

«بن اسمیت[۳]» نویسنده‌ی این مقاله بحثش را با اشاره به اعتراضات گسترده‌ی مردمی عراق در سال ۲۰۱۹ میلادی آغاز می‌کند. این اعتراضات به طور کلی بالغ بر ۴۰۰ کشته بر جای گذاشت و در نتیجه‌ی آن نخست‌وزیر عراق، عادل عبدالمهدی، از مقام خود کناره گرفت. چرخش اوضاع بر خلاف میل آمریکا واشینگتن را برآن داشت که در دی‌ماه ۱۳۹۸ به بهانه‌ی پیشروی نیروهای داعش، به برخی از تأسیسات «کتائب حزب‌الله» در عراق و سوریه حمله کند. (جالب است که طبق نظر نویسنده، تهدید داعشی‌ها با حمله به کتائب حزب‌الله پاسخ داده شده است.) آمریکا این اقدام خود را علیه نیروهای شبه‌نظامی شیعه عنوان کرد که توسط ایران پشتیبانی می‌شوند.

مستند «جنگ سایه» درباره‌ی نقش شهید سلیمانی در پیروزی ایران در مبارزه با آمریکا بر سر کنترل خاورمیانه  [دانلود با حجم ~ ۲۰۰ مگابایت]

اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد +عکس و فیلم

پس از شهادت شهید سلیمانی، سردار «اسماعیل قاآنی» (پشت تریبون) به عنوان جانشین او در فرماندهی نیروی قدس سپاه پاسداران، به‌سرعت و با قدرت تمام شروع به کار کرد. (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› نقش شهید سلیمانی در وحدت ایران و عراق

با حمله‌ی آمریکا به تأسیسات کتائب حزب‌الله، مردم و برخی شبه‌نظامیان عراقی به ستوه آمدند و برخی از آن‌ها به سفارت آمریکا در عراق یورش بردند. دولت آمریکا ایران را عامل این هجمه دانست و تهران را تهدید به پاسخ‌گویی کرد. غافل از این‌که در ماه‌های گذشته سفارت‌خانه‌ی ایران در عراق نیز از آماج حملات برخی عناصر عراقی در امان نمانده بود. در این میان، حکومت عراق مداخلات آمریکا را نقض استقلال و حاکمیت خود خواند.

پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌دهد: چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟ +عکس و فیلم

تجمع معترضان خشمگین عراقی مقابل سفارت آمریکا در بغداد در واکنش به حملات این کشور به نیروهای بسیج مردمی عراق، موسوم به «حشدالشعبی»، در آخرین روز از سال ۲۰۱۹ (+)

اذعان پژوهشکده انگلیسی: راه سردار سلیمانی حتی بعد از ترورش ادامه دارد +عکس و فیلم

«ایران به خاطر هرگونه تلفات یا خسارت در هر کدام از ساختمان‌های ما به طور کامل مؤاخذه خواهد شد. هزینه‌ی «بسیار سنگینی» خواهند پرداخت! این یک هشدار نیست؛ یک تهدید است. سال نو مبارک!» توئیت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، درباره‌ی حمله به سفارت این کشور در بغداد و تهدید ایران، یک روز قبل از آغاز سال جدید میلادی (۲۰۲۰) (+)

 در چنین وضعیت نابسامانی دونالد ترامپ برای فائق آمدن بر معرکه‌ای که خود به راه انداخته بود، بامداد سیزدهم دی‌ماه ۱۳۹۸، سردار سلیمانی را ترور کرد. نویسنده‌ی این مقاله تصریح می‌کند: «کنگره‌ی آمریکا از این اقدام مطلع نبود[۴] و متحدین آمریکا، مثل اتحادیه‌ی اروپا، نیز از این اقدام ترامپ غافلگیر شدند.» پس از این اقدام خصمانه‌ی ترامپ، وزارت دفاع آمریکا بیانیه‌ای منتشر کرد و ترور سلیمانی را یک «اقدام دفاعی» خواند. در این بیانیه آمده است که سردار سلیمانی در حال طراحی برنامه‌هایی علیه سیاستمداران آمریکایی در عراق و در منطقه بود[۵]؛ ادعایی که دولت‌مردان آمریکایی هیچ‌گاه نتوانستند آن را اثبات کنند و همین مسئله باعث انتقاد شدید رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی از تصمیم ترامپ شد.

نظر «نبیل خوری» دیپلمات آمریکایی، درباره‌ی ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ و این‌که توجیه ادعایی «تهدید قریب‌الوقوع» برای ترور سردار سلیمانی، کاملاً دروغ بوده است (جزئیات بیش‌تر[دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

پس از ترور سلیمانی، واکنش‌ها و مواضع مختلفی نسبت به این اتفاق شکل گرفت. برخی از واکنش‌های مهم در این مقاله ذکر شده‌اند. آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر ایران، عاملان این ترور را جنایتکارانی نامید که با «انتقام سخت» مواجه خواهند شد. پارلمان عراق طرحی را برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تصویب کرد. همچنین هزاران نفر از شیعیان عراقی در تظاهرات علیه این ترور، شعار «مرگ بر آمریکا» سر دادند. در این خصوص، نویسنده به مقاله‌ی «دنیل بایمن» استاد دانشگاه جورج‌تاون آمریکا و عضو ارشد مرکز سیاست خاورمیانه در اندیشکده‌ی آمریکایی «مؤسسه‌ی بروکینگز»، اشاره می‌کند که اظهار داشته: «... ما باید با پذیرش محدودیت‌های خاصی درباره‌ی استفاده از خشونت در عراق پیش رویم[۶]

پژوهشکده مجلس عوام بریتانیا پاسخ می‌دهد: چرا آمریکا سردار سلیمانی را ترور کرد؟ +عکس و فیلم

مراسم تشییع شهدای مقاومت در شهر نجف در عراق. هزاران نفر در تشییع شهید سلیمانی و شهید المهندس، و سایر شهدای مقاومت، در شهرهای مختلف عراق و ایران شرکت کردند تا به جهان اثبات شود، اقدام آمریکا به ترور این شهدا صرفاً یک عملیات تروریستی و نامشروع بوده است. (+)

وزارت خارجه‌ی انگلیس در بیانیه‌ای از تمام طرف‌ها خواست از تنش بیش‌تر خودداری کنند. بوریس جانسون در این خصوص گفت: «ما بابت مرگ سلیمانی تأسف نمی‌خوریم.» کشورهای عضو اتحادیه‌ی اروپا که ایران را در توافق هسته‌ای همراهی کردند، در بیانیه‌ای ایران را به تعهد در چارچوب برجام فراخواندند و تمام طرف‌ها را به خویشتنداری دعوت کردند. در واقع، واکنش مسئولین اروپایی بیش‌تر محتاطانه و به سوی آمریکا بود، اما از سوی دیگر، می‌دانستند که این اقدام آمریکا نقض علنی قوانین بین‌المللی است.

گزارش اولیه‌ی سی‌ان‌ان از درون پایگاه هوایی «عین‌الاسد» (میزبان نیروهای آمریکایی در عراق) پس از حمله‌ی موشکی ایران در واکنش به شهادت حاج قاسم [دانلود]

گزارش دیگر سی‌ان‌ان درباره‌ی تجربه‌ی نیروهای آمریکایی از حمله‌ی موشکی ایران به پایگاه «عین‌الاسد» [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› شهید سلیمانی چگونه به یکی از «سه مرد خطرناک» برای آمریکا تبدیل شد؟

این مقاله همچنین به خطر داعش و نقش پررنگ سردار سلیمانی در دفع آن اشاره می‌کند. با وجود مرگ «ابوبکر البغدادی» سرکرده‌ی این گروه تروریستی، در آبان‌ماه ۱۳۹۸، خطر داعش در عراق رفع نشد. از این رو، نویسنده معتقد است فوت سلیمانی باعث تضعیف ائتلاف‌های ضدداعش در عراق می‌شود که به نفع هیچ‌یک از طرف‌ها نیست. در واقع، آمریکا با ترور سلیمانی از چندین جهت ضرر کرد. در نهایت، نویسنده درگذشت سلیمانی را نقطه‌ی عطفی در خصوص رابطه‌ی ایران و آمریکا می‌داند. طبق نظر یکی از تحلیلگران اندیشکده‌ی آمریکایی «بنیاد هریتیج»، این ترور حاکی از این است که اکنون آمریکا می‌خواهد به طور مستقیم به ایران ضربه بزند. بنابراین ترور علنی سردار سلیمانی حاکی از تصمیم آمریکا برای نشان دادن «دست چدنی» خود به دنیاست.

نفس‌نفس زدن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور وقت آمریکا، هنگام صدور بیانیه درباره‌ی حمله‌ی موشکی سپاه پاسداران ایران به پایگاه‌های آمریکایی در عراق در واکنش به شهادت حاج قاسم سلیمانی [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› «جک کین» نظامی آمریکایی و متهم پرونده ترور شهید سلیمانی کیست؟


[۱] Iraq, Iranian influence and the death of Soleimani Link

[۲] House of Commons Library Link

[۳] Ben Smith Link

[۴] The Soleimani Strike and War Powers Link

[۵] Statement by the Department of Defense Link

[۶] Killing Iran’s Qassem Soleimani changes the game in the Middle East Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 31
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    51 1
    به امید نابودی سریعتر امپراطوری دروغ آنگلوساکسونها
    • IR ۰۹:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      7 15
      داری چی میگی تمدن اریایی انگلوساکسون نابود بشه به روح کوروش برمیخوره خخخخ
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      4 8
      از برجام جدید چه خبر؟
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      0 0
      پاسخ اندیشکده زیبنده نظام نیست.
    • IR ۰۸:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      اینها فقط با غارت کشورهای دیگه دوام اوردن حالا داره بدبختی از سرتا پاشون میباره فقط بعدش قیافه پادوهاشون دیدنیه وقتی بی جیره و مواجب میمونن
  • IR ۰۸:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    17 5
    آرزوی شهید سلیمانی شهادت بود و آمریکا و ترامپ فقط وسیله ای برای اجابت دعای سردار و رسیدن به مقام والای شهادت بود. آنها فقط بازیچه بودند.
    • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      12 4
      با این حساب قاتلان شهید گناهی مرتکب نشدند!!! این چه تحلیلیه دوست عزیز؟
  • IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    28 1
    حمله به رشدی برای ایران فقط یک اهمیت داشت " حلقه حفاظت ترامپ هم شل خواهد شد"... پایانت خواهد رسید سگ زرد
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    6 9
    زدند و رفتند
    • FR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      18 4
      زدند اما ما هم زدیم و ادامه خواهد داشت. برای چی چند تا شبه آدم بی اصل و نسب به اسم ترامپ و پمپئو و بولتون و .... مدام درخواست حفاظت از دولت فعلی آمریکا میکنند؟
  • IR ۰۹:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    12 1
    به شما می گویم آقای ترامپ قمار باز
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    12 9
    علت ترور مهم نیست . سهولت ترور مهم است و اینکه جرات مقابله وجود ندارد
    • امیررضا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      8 8
      با حمله به عین الاسد هیمنه پوشالی آمریکا شکسته شد و پایانی شد بر دوران بزن در رویی آمریکاییها. بعد از جنگ جهانی دوم این اولین حمله به یک پایگاه آمریکایی بود. تازه پاسخ ایران تمام نشده....
    • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      5 3
      هيمنه پوشالى امريكا را شكستيم ؟! حرف نزن بابا حرف نزن ! وجود آدم هاى ساده لوحى مثل تو وجودشون در حكم سمه براى مملكت ، يعنى هر لجنى به خوردت دادند هورت هورت سر ميكشى ابله جان !
    • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      10 2
      امیررضا جان !با حمله به عین الاسد هیچ هیمنه ای شکسته نشد. می دانی چرا؟ چون هیچ نظامی آمریکایی کشته نشد. بعد از جنگ جهانی دوم این اولین حمله به یک پایگاه آمریکایی نبود.می دانی چرا؟ چون در جنگ ویتنام ،ارتش ویتنام نه تنها به پایگاه های آمریکا حمله کرد بلکه پوست ارتش آمریکا را هم کند! حتی ارتش درب و داغون صدام حسین هم در جنگ اول خلیج فارس عراق بارها به پایگاه نیروهای آمریکایی حمله کرد که فقط در یکی از این حملات (به ظهران عربستان) بیست و هشت نظامی آمریکایی نفله شدند. به اون دوستانت هم که این حرفها رو یادت دادند یه یاد آوری بکن که صدام چهل و دو موشک هم به اسراییل شلیک کرد. بد نیست شما هم لااقل یکی شلیک کنید تا کسی نگه فقط شعار دادن بلدید
    • IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      0 0
      تنها کشوری که جرات کرد به پایگاه های امریکا حمله کنه ایران بود روسیه و چین با این همه یال و کوپال حتی جرات نمی کنن در موردش حرف بزنن
  • IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    11 1
    دلیل آشوب عمدی 98 بود که دولت راه انداخت و بهانه داد که آمریکا فضا را مهیا دید همانند آشوب 88 برای تحریم ها
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    5 0
    تحلیل‌ها رو بذارید برای بعد کشتن ترامپ و پمپو.دست فولادی از نوع سخت‌کاری شده.
  • IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    12 0
    فقط انتقام بگیرید خواهشا
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    8 0
    ترامپ که داغت بمونه به دل زن وبچه هات خوک کثیف قمار باز مردک کفتار صفت
  • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 13
    کشتن ترامپ = حمله اتمی
    • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      12 0
      گرخیدی؟
    • IR ۰۰:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      کاخ سفیدخودش ترامپ رومیکشه
  • IR ۱۲:۳۷ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    9 1
    باید در گرماگرم روزهای اولیه شهادت سردار ودرحالیکه ما حمایت ۲۰ الی ۲۵ میلیون تشییع کننده را در سراسر کشور داشتیم ، در اقدامی شجاعانه و قاطع با موشکهای فراوان پایگاه شیطانی عین الاسد را زیر ورو می کردیم واز تروریستهای سنتکام تلفات اساسی میگرفتیم تا کمی از داغ شهادت سردار التیام یابد . والله بالله وتالله اگر چنین می کردیم دشمن جرات مقابله را نداشت وراه برای جسارتهای بعدی بسته می شد. متاسفانه همین ملاحظات و کوتاه آمدن ها دشمن را جسورتر کرد وآنها دریافتند که می شود مرد بزرگی مثل سردار سلیمانی را حذف کرد وبعد سینه سپر کرد که ما زدیم و آب هم از آب تکان نخورد. هزینه انتقام خون سردار روز به روز بیشتر می شود گرچه معتقدیم که خون آن عزیز نباید بدون پاسخ بماند.
    • محمد قزل IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
      4 6
      کور بودی ندیدی عین الاسد را با خاک یکسان کردن
    • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
      0 0
      به محمد قزل کور آن است که ادب ندارد .
  • عیسی IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    بالاخره یه روزتروریست بایدتموم بشه
  • IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    3 2
    اومدند انقلاب را صادر کنند دیدند هیچ جا به دلیل عملکردشون حاضر نیست واردش کنه اومدند به زور پول و اسلحه توی پاچه دیگران بکنند نه عزیزم این صدور انقلاب نیست این فتنه و کودتاست
  • رضا یارمحمدخواه IR ۱۷:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    1 1
    به نام خدا - تعارض منافع پدر کشور رو دراورده فکرشو نمیکردیم که تو انتقام و اینجور مسایل هم درگیر تعارض منافع بشیم ما به هیچ وجه نتونستیم انتقام اون شهید بزرگوار رو بگیریم ما حداقل باید از طریق مقاومت بخشی از رژیم صهیونیستیو نابود می کردیم متاسفانه همه چی فراموش شده بازم درگیر مذاکره با آمریکا و برجام شدیم اقتصادمونم که رو هواست تا زمانی که کشور از لیبرال ها نجات پیدا نکنه همین آش و کاسست رییسی شبانه روز جون بده باید این نابکارهارو از خودش و ممکلت دور کنه تا نتیجه درست بگیره
  • IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۶
    2 0
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم.
  • IR ۰۵:۴۴ - ۱۴۰۱/۰۵/۲۷
    0 0
    چه خبره تو امریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس