مجید انصاری

پس از تأکید مجید انصاری بر اهمیت "قانون" در گفتمان امام راحل؛ یک تحلیلگر مسائل سیاسی از وی پرسیده است: مطابق این نظر مهم امام، مسببان و حامیان فتنه۸۸ چه نمره ای از شرف و ارزش انسانی می گیرند؟

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سکوت مجید انصاری در مقابل یک سؤال سیاسی

دستاوردها و درس‌های اربعین ۱۴۰۱/ آنچه عبدالله نوری از دستگیری تاجزاده نمی‌داند

مجید انصاری، فعال اصلاح‌طلب و از مقامات دولت روحانی اخیراً در بخشی از یک مصاحبه با سایت جماران پیرامون نگاه امام خمینی(ره) به مسئله "قانون" گفته است:‌ در نظام فکری و فلسفی و بینشی و الهی امام خمینی در موضوع خداشناسی و جهان‌شناسی و انسان‌شناسی، قانون جایگاه برجسته و ویژه‌ای دارد... امام قانون را ابزار و وسیله‌ای برای رسیدن به این مقصد متعالی می‌دانند و چون زندگی انسان به عنوان یک موجود اجتماعی زندگی جمعی است و به اصطلاح انسان، مدنی بالطبع است، قانون وسیله‌ای برای برقراری نظم اجتماعی، گسترش عدالت و ابزاری برای پرورش و تزکیه و تهذیب و تعالی انسان تلقی می‌شود.

او می‌افزاید: امام در جمله‌ای که در صحیفه امام، جلد ۱۴ صفحه ۴۱۴ آمده تعریفی از قانون را ارائه می‌دهند به این مضمون که: «قانون توجه به تمام جامعه کرده است. قانون برای تهذیب همه ملت است و برای آرامش خاطر همه‌ ملت است و برای مصالح همه ملت است، باید محترم شمرده بشود.»

انصاری تصریح می‌کند: امام می‌فرمایند: حکومت اسلامی حکومت قانون است، نه خودسری و نه حکومت اشخاص بر مردم و ولایت فقیه در حقیقت ولایت فقه و قانون است. این جمله از امام در جاهای مختلف آمده است: «شرف و ارزش انسان‌ها در تبعیت از قانون است» .[۱]

*در اقتفای این اظهارات؛ مهدی فضائلی، فعال اصولگرا و از چهره‌های رسانه‌ای کشورمان در یک توییت نکته جالبی را مطرح کرده است که از حیث لزوم ترویج "تحلیل‌های صحیح نخبگانی" خوانش آن ضروری به نظر می‌رسد.

فضائلی در اشاره به اظهارات انصاری می‌نویسد:

"جماران/مجید انصاری: «قانون‌گرایی» مبنای اندیشه امام خمینی است. وی به هفته نامه «حریم امام» گفت: این جمله از امام در جاهای مختلف آمده است: «شرف و ارزش انسان‌ها در تبعیت از قانون است. " پ. ن:مطابق این نظر مهم امام، مسببان و حامیان فتنه۸۸ چه نمره ای از شرف و ارزش انسانی می گیرند؟ "

طبعا اگر آقای انصاری احترامی برای تفکر و مسئولیت‌پذیری قائل است باید پاسخ این سؤال نخبگانی آقای فضائلی را بدهد.

چه اینکه مجید انصاری در سال ۸۸ از حامیان ستادی خاتمی و میرحسین موسوی بوده است.

صحبت‌های انصاری درباره تأکید بر قانون در گفتمان امام و خط امام همچنین رسواکننده کسانی در هسته سخت اصلاحات است که در انتخابات‌های ۹۸ و ۱۴۰۰ دست به رفتار شریرانه "تحریم انتخابات" زدند و برای این کار بیانیه هم صادر کردند!

***

آنچه عبدالله نوری از دستگیری تاجزاده نمی‌داند

دستاوردها و درس‌های اربعین ۱۴۰۱/ آنچه عبدالله نوری از دستگیری تاجزاده نمی‌داند

عبدالله نوری، کنشگر اصلاح‌طلب طی اظهاراتی در دیدار با خانواده مصطفی تاجزاده (که اخیرا بنا بر اتهاماتی بازداشت شده و پرونده اش در دستگاه قضایی درحال رسیدگی است) گفته است: در شعارهای معترضان به شاه و نظام پهلوی، موضوعات اقتصادی و معیشتی کمتر مطرح بود چنانکه شاخص‌های رشد و توسعه‌ی اقتصادی، افزایشی بود. اصل مشکل رژیم گذشته، استبداد و خودکامگی شاه و نبود آزادی‌های سیاسی و عدم آزادی بیان و نقد بود. سرکوب فعالان سیاسی و منتقدان شاه توسط ساواک مورد اعتراض مردم بود. نبودن رسانه‌های آزاد و مستقل که بتوانند شاه را به عنوان نفر اول، ساواک را به عنوان عامل سرکوب و عملکرد حکومت را آزاد و شفاف به نقد بکشند، مورد اعتراض مردم بود".

او می‌افزاید: من به سهم خود بار دیگر از مردم ایران به دلیل مشکلات اقتصادی و ناکارآمدی و شرایط سخت اجتماعی و فرهنگی که مردم در آن گرفتار هستند، عذرخواهی می‌کنم؛ چرا که قرار نبود نتیجه‌ی انقلاب سال ۱۳۵۷ با گذشت ۴۳ سال، مشکلات ریز و درشتی باشد که اکنون کشور و جامعه گرفتار آن شده‌اند.

نوری تصریح می‌کند: با دستگیری تاجزاده‌ها کدام یک از مشکلات کشور حل می شود؟ فقر و تنگدستی؟ ناامنی هایی که هر روز گسترده تر می‌شود؟ مشکلات محیط زیست و بحران کم آبی؟ چالش ها و بحران های بین المللی؟ نا هنجاری‌های تکان‌دهنده و معضلات کوچک و بزرگ که کشور با آن مواجه است، کدام یک بر طرف می‌شود؟

به گزارش جماران، وی همچنین گفته است: پیشنهاد ما همچون همیشه به حاکمیت این بوده و هست که به حبس‌های سیاسی و عقیدتی و حصر بسیار طولانی عزیزان و بزرگواران جناب آقای میرحسین موسوی، سرکار خانم رهنورد و جناب آقای کروبی و به حبس آقای تاج زاده و دیگرانی که به علت بیان عقیده و یا انتقاد از حاکمیت در زندان هستند پایان دهد و با تنش‌زدایی در سیاست داخلی و خارجی، کشور را سریعتر در بستر توسعه و سازندگی و رفع مشکلات فراوان مردم قرار دهد.[۲]

*عمده چپ‌های ستادی که حالا جملگی در کبر سنی قرار گرفته‌اند و تجربه برخورد با حزب ندا نشان داد که جوان‌ها را نیز برنمی‌تابند؛ نه تنها حاضر به پذیرش هیچ حقیقتی نیستند بلکه قصد کتمان حقیقت را نیز دارند!

اظهارات عبدالله نوری نشان می‌دهد که او نه تنها متوجه پیشرفت‌های بزرگ انقلاب اسلامی در وجوه مختلف اقتصادی، امنیتی، ژئوپولتیکی و... نیست بلکه متوجه وقایع جاری حکومت‌ها و سیر طبیعی دنیا هم نیست.

یعنی او نمی‌داند که بروز فساد و فقر و سایر مشکلات در تمام حکومت‌های تمام اعصار تاریخ یک امر همیشگی است و حکومتی موفق است که با این رویه‌ها موافق نباشد و در جهت کاهش آنها گام بردارد.

اکنون این آقای نوری، این حکومت شاه که دربارش تا گلو در فساد غوطه‌ور بودند و از آن حمایت می‌کردند و این نظام جمهوری اسلامی که از صدر تا ذیل به مبارزه با فساد برخاسته است، ساده‌زیستی را ترویج می‌کند و در جهت حل مشکلات مردم گام برمی‌دارد.

بدیهیست که مشکل امثال نوری نفهمیدن همین بدیهیات فلسفی است و آقایان به جای اینکه در طول تمام سال‌های رفته از عمرهای طولانی‌شان سری در مطالعه و تدقیق و تفکر و تحلیل داشته باشند اما همانند یک ورزشکار حرفه‌ای روز به روز بر عمق نفهمیدن خود افزوده‌اند.

ضمنا اگر هنوز کورسویی از حقیقت‌بینی در آقای نوری وجود داشته باشد او باید از عذرخواهی خود عذرخواهی کند و به مردم بگوید که هم‌اکنون میزان فقر مطلق در ایران از کشور انگلستان هم کمتر است.

و ایضا تصریح کند که این هنر حکومتی و اقتصادی انقلاب اسلامی است که در چند ماه آینده شاهد یک اروپای سرد و ایران گرم خواهیم بود.

ایرانی که زیر بار هیچ مشکلی کمر خم نکرد و نشان داده است که در صورت رأی خوب مردم، توانایی فائق آمدن بر هر مشکلی را دارد.

در مسئله دستگیری تاجزاده هم البته آقای نوری باید بداند که مقابله با ترویج دشمنی؛ یک رکن مهم در حکومت شیعی است.

و کیست که نداند تاجزاده بعنوان یک تحریم‌گر انتخابات، فتنه‌جوی سال ۸۸، شبهه‌پراکن بی‌منطق علیه نظام، سیاه‌نمای مطلق و کسی که می‌گفت خیلی از حرف‌های ما و براندازان یکیست؛ حتما باید در جایی از این مسیر با فرمان ایست مواجه می‌شد.

در بحث اشاره نوری به شعارهای انقلاب از قبیل آزادی بیان و اعتراض به نبود آزادی‌های سیاسی هم لازم به اشاره است که آن رجلی حق یادکرد این شعارهای عقلانی را دارد که جریان متبوعش دستی در تحریم انتخابات نداشته باشد.

***

 

دستاوردها و درس‌های اربعین ۱۴۰۱

دستاوردها و درس‌های اربعین ۱۴۰۱/ آنچه عبدالله نوری از دستگیری تاجزاده نمی‌داند اخبار و حواشی مربوط به پیاده‌روی اربعین امسال برای ایرانی‌ها حاوی دستاوردها و درس‌هایی شد.

دستاوردها و درس‌هایی که اگر دقیق‌تر به آنها نگاه کنیم، می‌توانند چراغ راهی برای آینده باشند و نقش ایران در "رژه ۲۰ میلیون نفری شیعیان" در رخداد سالانه اربعین را شکوه بیشتری ببخشند.

 

*اربعین ۱۴۰۱ از حیث توجهات دولت بعنوان نهاد متولی زائران با رخدادهای تازه‌ای همراه بود.

اعطای وام به زوار، تسهیل در اعطای گذرنامه و مدارک مورد نیاز برای سفر، تسهیل از حیث درمان کرونا، اطلاع‌رسانی تشویقی برای سفر و فراهم آوردن ارتباطات آسانتر اینترنتی از طریق پلتفرم‌های ایرانی.

این دستاوردها و تصمیمات خوب را می‌توان در سال‌های آینده با ظرفیت‌ها و ابداعات بیشتری همراه ساخت.

اما از درس‌های اربعین ۱۴۰۱ نیز نباید غافل شد.

به نظر می‌رسد جای برخی پیوست‌ها و تدابیر لازم خالی بود.

تصمیماتی مثل تسهیل در اعطای مدارک سفر خارجی و یا اعطای وام حتما بایستی با پیوست همراه باشد زیرا این پیوست عقلانی است که موجب می‌شود شاهد سیلاب جمعیتی و یا از کنترل خارج نشدن جمعیت زائر نباشیم.

همانطور که انتظار بود تصمیماتی مثل نظارت کارا و دقیق‌تری بر نرخ بلیط‌ها بعنوان پیوست تشویق سفر صورت گیرد تا شاهد گرانی نباشیم.

و تدبیر...

طبعا می‌شد این پیش‌بینی را داشت که با توجه به خروج از دوران کرونا و نیز برخی تسهیلات و تشویق‌ها؛ جمعیت کلانی از ایران قصد زیارت کنند. فلذا روا بود که برای این جمعیت زیاد و البته قابل پیش‌بینی؛ تمهیدات لازم در ۲ سوی مرز در نظر گرفته شود.

تهمیداتی برای اسکان زائرین، مسئله گرما، مسئله ترافیک، تراکم جاده در کیلومترهای منتهی به مرز و... در این سوی مرز.

و تعامل مؤثر و امتحان شده با طرف عراقی، ارسال امکانات خاصه در بخش حمل و نقل به کشور عراق، تخمین ظرفیت کشور میزبان برای پذیرش زائر، اعزام نیروی خدماتی به عراق و... در آنسوی مرز.

این درس‌های اربعین ۱۴۰۱ است که در کنار دستاوردهای آن باید دیده شود و پلی باشد برای رسیدن به آنچه که شیعیان و امثال شهید حاج‌قاسم به آن افتخار می‌کنند. "رژه ۲۰ میلیونی شیعیان"...

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1566352

2_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1566551

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 6
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    15 14
    واقعاً اصلاح طلبان در جمع خود به شدت از قحطال عالم در رنجند و همین سبب می شود به سخنان نسنجیده و ناپخته اشخاصی چون عبداللّه نوری بها دهند! کسی که گفته بود حال که فلسطینیان با صهیونی ها مذاکره می کنند، ما هم باید با اسرائیل از در مذاکره وارد شویم!!!
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      5 1
      نوری تصریح می‌کند: با دستگیری تاجزاده‌ها کدام یک از مشکلات کشور حل می شود؟ ]] با دستگیری او یکی از پمپ های شرارت خاموش می شود. البته پمپ اصلی شرارت همچنان فعال است. بیخود که بهش "خاله زنک اعظم" نمیگن.
  • IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    12 8
    اصلاح طلبان،سرمایه های صهیونیستی هستند و جاده صاف کن شيطان بزرگ .
    • IR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      5 4
      تشویش اذهان عمومی عبداله نوری = چرا پیگیری نشد
    • IR ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 3
      ببند
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    9 3
    نویسنده چقدر ملوس تشریف دارن طوری از درس های اربعین صحبت می کنن انگار که یک مشکل کوچولو پیش پای سیل جمعیت زائرین ایجاد شده است . این اربعین یک آبروریزی بزرگ برای مسئولین ما بود و دستاویز مناسبی برای دشمنان ایجاد کرد
    • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      0 0
      ابروریزی وفاجعه که بیسابقه بود ونشان دادمسئولین به هیچ وجه به فکرمردم نیستند وحالا حالاها این شرمندگی وابروریزی مدیران مربوط پاک نمیشه
  • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 3
    عبدالله نوری درست میگه
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 1
      عبدالله نوری سالهاست که مزخرف میگه.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      2 1
      عبدالله نوری سالهاست که مزخرف میگه.
  • سعید IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    4 4
    عنصر فتنه گر موسوم به عبدالله نوری باید همان سال۷۸ محاکمه میشد!اقدامات سازماندهی شده جهت براندازی حکومت مردمی با همکاری با سرویسهای جاسوسی،مسئله کوچکی نیست که ق،ق تا امروز مورد غفلت قرار داده است.
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    6 2
    دولتی که با اربعین هم غافلگیر شه، نوبره، حداقل دولتهای احمدی نژاد و روحانی هر عیب و ایرادی که داشتن این فضاحت رو بار نیاوردن که مردم توی جاده مهران گدایی آب کنن و بعد از مرز توی آشغال ها بخوابن و دولت نتونه حتی قیمت هواپیما، تعداد اتوبوسهای مورد نیاز برای جابه جایی زائران و پارکینگ کافی برای خودروهای شخصی رو فراهم کنه
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 1
      آلبانی جون تکلیف خودت رو روشن کن. قبلا می گفتین مردم ایران همه بیدین شدن و فقط دنبال عیاشی و خوشگذرونی هستن و با خدا و پیغمبر کاری ندارن و اصلا به آخرت فکر هم نمی کنن (وفق اصل کافر همه را به کیش خود پندارد). حالا شما عیاشان ماتریالیست یهویی نگران میلیون ها زوار امام حسین شدین؟؟!! شما بی دین ها مشغول کار خودتون باشین. ما دیندارها بلدیم گلیم خودمون رو از آب دربیاریم. احتیاجی به دلسوزی شماها نیست. (وقتی مردی و رفتی اون طرف از پشیمونی دو دستی تو سر خودت میزنی. اما دیگه امکان برگشت و جبران نیست)
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 1
      عجب،نکنه تعداد.یت های عراق و کمبود وسیله حمل و نقل اون طرف مرز هم تقصیر ایرانه؟!!!
  • IR ۱۱:۳۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    3 2
    یک جمله در جواب عبداله نوری کافیست. ""کارخانه رشت الکتریک!"" آیا ملک طلق همسر شما و همسر کرباسچی بود؟
  • كريم IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    7 3
    نمره افسادطلبهاي خائن نه فقط در فتنه 88 بلكه در تمام تاريخ موجوديتشان و تا ابد زير صفر و نوكري براي دشمنان كشورشان است.
  • IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    بروز فقر در تمام حکومت های تمام اعصار طبیعیه؟؟؟؟؟؟؟؟ کشورهایی که تورم صفر دارن یا در حد یکی دودرصد اینا طبیعی نیستن؟؟؟؟
  • علی افصحی IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    چرا مشرق با امثال نوری مغازله می‌کند؟ آیا مشرق نمی داند چه فضاحتی نوری و زنش در کارخانه رشت الکتریک به همراه زن کرباسچی به وحود آورده و بیش از دو هزار کارگر را از زندگی ساقط و کارخانه را به ویرانه تبدیل کردند! زن نوری و زن کرباسچی در رشت الکتریک چه غلطی می کردند؟چرا این کارخانه مهم به زنان نوری و کرباسچی واگذار شده؟نوری باید از این کثافت کاری ها از مردم عذر خواهی کند. تداوم انقلاب اسلامی ربطی به اختلاسگران و رانت خواران ندارد.
  • IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    1 0
    دولتی که اینقدر مشغول کارهای میدانی است وقت نمیکند برای کارهای مملکت برنامه ریزی داشته باشد . کاش مسئولین رده بالای مملکت در دفتر کار خود بنشینند . وبه قول دکتر خوش چهره یک مقدار از نظر کمی کمتر کار کنند تا وقت برای تصمیمات عقلانی داشته باشند.
    • IR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
      1 0
      دولت اداره کشوررابا چیزهای دیگه اشتباه گرفته
  • سیدمهدی IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    دست آورد این اربعین برای ملت و دولت این بود که من به رئیسی رای داده بودم
  • IR ۱۹:۰۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 1
    این نوری ملعون هم نفهم است هم مغرض
  • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    من نمیدانم چرا براندازان ضد انقلاب که در سالهای ۷۸ و ۸۸ و برهه های دیگر هر ضربه ی اقتصادی و اجتماعی که توانستند به مردم زده اند حالا تا یکی از رفقای تندرویشان را گرفته اند بابت وضع وخیم اقتصادی و اجتماعی عذرخواهی میکنند؟ نوش دارو بعد از مرگ سهراب چه فایده مگر با یک عذرخواهی ساده تمام حیف و میلها و خیانتهای منجر به از دست رفتن جان هموطنان جبران میشود؟ و چرا الآن که وضع اقتصادی و اجتماعی بعد از یکسال آرام آرام دارد رو به بهبودی میرود مردم را ناامید میکنید و فضا را تاریک میکنید انگار دنیا به پایان رسیده؟ نه آقایان دنیا به آخر نرسیده مادرتان مرده و مردم دیگر به شما رای ندادند و رفیقتان هم زندان است فقط همین مقداری افسرده و سرخورده شده اید .شاید هم عصبانی.قل موتوا بغیضکم.
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۰
    0 0
    مزدورهای اسراییل و آمریکا در ایران زیاد هستند
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۱
    0 0
    دشمن بیرونی و مزدورهای داخلیش مترصد یک مشکل هستند که به پایه های باورهای مردم حمله کنند/ در لقمه ی اینها میشه شک نکرد؟؟؟
  • IR ۰۰:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    آقای نوری آیا فقر مورد اشاره شما جز محصول نگاه وعملکرد دولت های مورد حمایت باند شماست؟هاشمی وروحانی کشور را به خاک سیاه نشاندند
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۲
    0 0
    اینها میوه اصلاحاتند و آدم را باد میوه خاک انداز می اندازد
  • اشنا IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    اصلاح طلبان را خداونددر آیات ۱۱،۱۲،۱۳سوره مبارکه بقره بخوبی معرفی کرده(واذا قیل لهم لا تفسدوا فی الارض قالوا انما نحن مصلحون
  • اشنا IR ۲۱:۳۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۰۴
    0 0
    اینا طبق قول قرآن مفسدینی هستند که خود را با سیاستهای شیطانی مصلح نشان میدهند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس