فیاض زاهد

مردم خاطره تلخ گرانفروشی شهرداری اصلاح‌طلبان و نیز خاطره مدیریت جهادی قالیباف را مقایسه کرده‌اند و به اصولگرایان رأی داده‌اند. "فیاض زاهد" اما این واقعیت ساختاری را نمی‌پسندد!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. ۷:۳۰ هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

مردم کارآمدی قالیباف را می‌خواهند یا گرانفروشی اصلاح‌طلبان را؟!

مردم کارآمدی قالیباف را می‌خواهند یا گرانفروشی اصلاح‌طلبان را؟/ سوغات مقامات دولت اعتدال برای رئیسی

فیاض زاهد، از کنشگران اصلاح‌طلب در بخشی از یک مصاحبه با شماره پنجشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز پیرامون جریان اصولگرایی گفته است:

"آنچه امروز از اصولگرایی باقیمانده یک جریان تندرواست که طرفدار یکسان‌سازی همه امور است. این جریان یک نظام به‌سامان اتوریته محور را نمایندگی می‌کند که اگر بتوانند بر همه ساحت‌های جامعه ایران دست یابد ما را وارد دوران سختی خواهند کرد. این یک تفسیر عمومی است که امروز جریان اصولگرایی در آن قرار دارد."[1]

*این قبیل منولوگ‌ها در وادی سیاست موجب تصلب است و راه را بر اصلاح و گفت‌وگوی سیاسی می‌بندد.

براستی آیا جریان اصلاحات نباید در گویندگان و تریبون‌های خود دقتی بیش از این اعمال کند تا چنین سخنان غلط و متصلبانه‌ای به ذهن جامعه شلیک نشود؟!

البته نیک می‌دانیم که این انتظار زیادی است از جریانی که رسما و صراحتا دست به تحریم انتخابات می‌زند... زیرا جریانی که اعاظم و معاریف آن عمدتا "چپ تحریمی" هستند؛ طبعا به دنبال تربیت کادر و اصلاح روش‌های ناصحیح برخی منصوبان خود نیست.

درباره حاق اظهارات زاهد نیز باید دانست که اصولگرایان در این سطح نازل از عقلانیت قرار ندارند که مثلا پس از دست یافتن به همه امورات کشور؛ بلافاصله واکسن کرونا را به FATF ربط بدهند و یا روابط 3 قوه را هم در گروه تعاملات جهانی بدانند.

و اظهارات فوق هم تصورات من‌عندی آقای فیاض است نه "تفسیر عمومی از جریان اصولگرایی"!

چه اینکه اگر تفسیر عمومی بدین منوال بود؛ مردم از پس مجلس دهم و دولت اعتدال و شورای شهر پنجم؛ به اصولگرایان رأی نمی‌دادند...

از باب ارائه مقیاس برای دانستن صحت اظهارات زاهد خوب است به این فکت سیاسی اشاره کنیم که شهرداری تهران در دوران شورای شهر اصلاح‌طلبان به جرم گرانفروشی به مردم از سوی سازمان تعزیرات جریمه شد![2]

اینکه آقای زاهد چطور توانسته‌اند از پس این کارنامه به شدت تاریک به اصولگرایان حمله کنند؛ البته از هنرهای رجال هسته سخت اصلاحات است.

***

گرانی بیقاعده در بازار ایران و یک مطالبه عقلانی

دومین مرجع تقلید هم خواستار تثبیت قیمت‌ها شد

مردم کارآمدی قالیباف را می‌خواهند یا گرانفروشی اصلاح‌طلبان را؟/ سوغات مقامات دولت اعتدال برای رئیسی

آیت‌ا... نوری همدانی، از مراجع عظام تقلید، در جریان دیدار اخیر خود با محسن رضایی، معاون اقتصادی رئیس جمهور خواستار نظارت دقیق و مستمر بر بازار شد و تأکید کرد:

"باید با برنامه‌ای دقیق نرخ کالاها کنترل شود و با نظارت مستمر و تلاش شما مردم شاهد ارزانی و بهبود وضعیت معیشتی باشند."

به گزارش رسا، وی مبارزه با فقر، بی‌عدالتی و بالا بردن سطح آگاهی مردم را یکی از اصلی‌ترین برنامه های نظام مقدس اسلامی بیان کرد و افزود: مسئولان و دست اندرکاران نظام باید برای ریشه کردن نمودن این معضلات، تمام تلاش و سعی خود را به کار برده و آرمان های انقلاب را در جامعه پیاده نمایند.[3]

*پیش از این، آیت‌ا... مکارم شیرازی هم در دیدار با وزیر صمت، قیمت‌گذاری کالاها را ضروری دانسته و گفته بود: برخی از کسبه، اجناس را به هر قیمتی که خواستند، می‌فروشند که باید نسبت به سامان دادن قیمت اجناس، اقدام عملی صورت گیرد.[4]

دقت شود که این مطالبه مراجع عظام تقلید یک مطالبه عقلانی و منطبق با علم روز اقتصاد است.

چه اینکه در اقتصاد امروز جهان نیز هیچ حکومتی با "گرانی بیقاعده" و قیمت‌گذاری‌های دلبخواه موافقت نمی‌کند و بلکه با آن برخورد می‌کند.

چند ماه قبل بود که رسانه‌ها گزارش دادند سازمان رقابت کشور هلند، شرکت سامسونگ را به جرم گرانفروشی و قیمت‌گذاری بیقاعده در این کشور به میزان 47 میلیون دلار جریمه کرده است.[5]

رفتاری کارا و تأثیرگذار که در کشور خودمان و در برخورد با گرانفروش‌ها شاهد آن نیستیم![6]

گرانی فعلی در بازار ایران یک "گرانی بیقاعده" است که از هیچ قاعده دلاری، بازاری، تحریمی و تورمی پیروی نمی‌کند و راه علاج آنهم جز نظارت کارای دولت بر بازار و قیمت‌ها نیست.

***

سوغات مقامات دولت اعتدال برای رئیسی

مردم کارآمدی قالیباف را می‌خواهند یا گرانفروشی اصلاح‌طلبان را؟/ سوغات مقامات دولت اعتدال برای رئیسیمجید انصاری، فعال چپ و از مقامات دولت اعتدال به تازگی در اظهاراتی که سایت اعتمادآنلاین آنها را منتشر کرد، گفته است:

"مثلا در موضوع برجام شاهد این بودیم که آقای ظریف هنوز از هواپیما پیاده نشده بود عده ای به مخالفت از آن تجمع کرده بودند اما همان ها موافق برجام هستند. البته هر لحظه که توافق انجام شود خوب است و به نظر بنده بی جهت تا به امروز طول کشیده است."[7]

*از نظر آقای انصاری؛ امضای توافق یا همان برجام بی‌جهت طول کشیده است! گزاره‌ای که بوی تشویق به "توافق به هر قیمتی" و نامهم بودن مصالح ایران و مردم و حکومت از آن به مشام می‌رسد.

سمت جالب ماجرا هم البته آنجاست که انصاری گویا از یاد برده است که امضای شتابزده توافق در دوران دولت آقای روحانی چه‌ها که بر سر ایران نیاورد و چه تحقیرها که شامل ایران و ایرانی نکرد...

از تحریم ایران در صبح روز امضای توافق تا نمایش حضور سران یکی از ندارترین و مقروض‌ترین کشورهای اروپایی یعنی یونان در تهران و تا کرنش برخی مقامات مذاکره‌کننده ایرانی در مقابل "امضای کری" و حضور جاسوس در تیم مذاکره‌کننده!

این چیزی بود که از بابت توافق به هر قیمتی توسط رجال و دولت مورد تأیید آقای انصاری در دامن ایران و ایرانی قرار گرفت و اکنون نیز شاهدیم که مجید انصاری تکرار همین نسخه را برای ایرانیان رواداری می‌کند.

همچنین است که باید دانست برجام نشان داده است که بود و نبودش برای ایرانیان بی‌توفیر بوده و بلکه وجودش حاوی مضارّ بیشتری است.

تأمل در این واقعیت بایستی مد نظر همه باشد...

***

1_ https://www.armanmeli.ir/fa/main/detail/342177

2_ https://www.tasnimnews.com/fa/news/1399/02/15/2256683

3_ rasanews.ir/00318m

4_ mshrgh.ir/1414399

5_ http://fna.ir/47jtc

6_ mshrgh.ir/1417685

7_ https://www.etemadonline.com/fa/tiny/news-574223

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۰۹:۰۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    11 18
    - آقای قالیباف یک عملگرای توانمند است -
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
      2 0
      مصداق بیاربایدخوداظهاری شفافیت داشته باشد
  • IR ۰۹:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 7
    ای آمریکایی های ظالم تحریمچی (و نوچه های مرتجع منطقه و نفوذیهای مافیایی داخل ایران)، شما هر غلطی توانستید کردید، جنایتهای شما در ترور و اذیت مردم ایران (اخیرا به شکل تروریسم اقتصادی و تحریم حداکثری) هم کردید و نتوانستید جلوی فناوری هسته ای نظام ج.ا. بگیریدف خیلی به مردم عادی ایران ظلم کرده اید، تنها دلیلی که نظام ج.ا. ایران سلاح هسته ای نساخته یک چیز است: خودش نمیخواهد بسازد، وگرنه شما امریکاییها و نوچه هایتان تمام زورتان زدید. تنها و تنها دلیل نساختن بمب اتمی، نخواستن خود نظام ج.ا است. اینکه چرا متاسفانه برخی کاری در داخل ایران کردند و چنین بهانه ظلم تحریم دادن (و ظلمهای در پی اش مانند تورم و گرانی بالا، مافیا و فسادهای سنگین اقتصادی و غیره) به شما امریکایی ها یک چیز دیگر است.
  • IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 0
    کدام کارامدی ؟؟؟!!!!! منظور از کارامدی چیست؟
  • IR ۰۹:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    1 0
    قالیباف.الآن که رئیس مجلسه انتظار دارم تموم شهرها و استان ها رو ببره سمت تراکم فروشی تا فقط تهران ما نباشه که تراکم فروشی داشته باشه
  • وحید IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 0
    تثبیت قیمت پراید 200 میلیون خونه متری 10 تا ؟ میلیونه تثبیت قیمت در گرانفروشی؟
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 0
    دوران رکود گذشت
  • محمدایوب IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 2
    حرفهای اصلاح طلبان درست شده مانند باد است رها کنید بگذارید راحت باشند واما انصاری چرا همه شما در پستو ورسانه هایتان حرف مفت میزنید چرا در مقابل اهل فن رودررو حرف نمی زنید تو که لباس پیامبر پوشیدی چرا در پیاده روی اربعین به سمت سیدالکریم نیامدی میان مردم یا بقیه اخوندهای اصلاح طلب. فقط مردم آنها که در کنسرت ها حضور دارند هستند
  • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    3 0
    مردم؟ کدام مردم؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 3
    سوغات اصلاح طلبان برای دولت جدید نقدینگی و تحریم و رکود بوده
  • US ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 2
    توانمندی ایشان در عمل به وعده طرح آرای شفاف نمایندگان ثابت شد
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 2
    #مجلس انقلابی
  • IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    4 0
    بابا جان دست از این دولت گذشته بردارید وضعف بعضا حل مشگلات را به انها ربط ندهید اسیاب به نوبت خواهدبود
  • سعید IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 0
    کارآمدی ؟؟
  • IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    3 0
    مردم به اصولگرایان رای دادند؟
  • SE ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    5 1
    مرگ برجام آرزوی قلبی عاشقان ایران است
  • IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    2 4
    تنها راه موفقیت ما، مقاومت در برابر شیطان بزرگ حیله‌گر و عدم توافق است. هرگونه توافقی با دشمن غدار، قطعاً به ضرر ما تمام می‌شود؛ آمریکا هرگز تمام تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد و با توافق یا بدون توافق، هر روز بر تحریم‌ها خواهد افزود. باید سلطه‌ی دلار را بشکنیم و تحریم‌ها را خنثی و بی‌اثر کنیم، از پیمان عدم اشاعه خارج شویم و به نظارت‌های پادمانی و فراپادمانی جاسوسان آژانس خاتمه دهیم.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۷
    0 0
    گزینه اول
  • IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۸
    0 0
    اگه به مردم باشه
  • شهرام IR ۱۷:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
    0 0
    در هر کشوری قدرت+ثروت های موازی هم پیش بیاید و نیز منافع مجزا از هم را در کشور دنبال کنند نتیجه هر تحریمی در گفتگو با کشورهای قدرتمند منتج به شکست یا در صورت توافق منتج به خفت است و بهره ای برای مردم پایین دست نخواهد داشت

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس