عمامه‌گذاری طلاب در میلاد امام حسین(ع)

مسئله هجرت برای حفظ دین و پیشرفت جامعه فقط مختص به روحانیون نیست و بلکه استادان دانشگاه، پزشکان و برخی دیگر از "مراجع اجتماعی" هم وظایفی در این زمینه بر عهده دارند.

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

محسن هاشمی هم تحریمی شد!

محسن هاشمی هم تحریمی شد!/ ضرورت‌های "هجرت" روحانیون، استادان و پزشکان

محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر سابق تهران، اخیراً طی یادداشتی پیرامون انتخابات‌های 98 و 1400 از مفهومی به نام "چالش بین منتخب مطلوب و انتخابات پرشور" حرف می‌زند و می‌نویسد: در سال 1400 به نوعی از این چالش عبور شد و در انتخاباتی کمتر رقابتی و با کمترین نصاب شور و شرکت‌کننده در تاریخ انقلاب، کاندیدای مطلوب بالاخره انتخاب شد. اتفاقی که منتظر است موجب یک جهش کارآمدی و حل مشکلات اقتصادی و مدیریتی کشور شود که البته تاکنون وعده‌ها تنها به گوش‌های جامعه رسیده و چشم‌ها همچنان در انتظار تحقق آن است.

به گزارش جماران، هاشمی می‌افزاید:

"اکنون این پرسش مطرح است که آیا انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 که در مقیاس کوچک‌تری در انتخابات مجلس یازدهم هم در سال 1398 تجربه شده بود، یک انتخاب راهبردی، درازمدت و پایدار از سوی نظام است یا آنکه موضوعی تاکتیکی و اتفاقی بود که کاملا احزاب سیاسی دور خورده و نتوانسته نقش خود را ایفا کنند و متاسفانه به توصیه رهبرمعظم انقلاب در مورد جبران جفای انجام شده در تایید صلاحیت‌ها عمل نشد. اگر این انتخاب، راهبردی و درازمدت باشد باید در انتخابات مجلس آینده 1402 و ریاست‌جمهوری1404  نیز در انتظار پیروزی کاندیدای مطلوب در رقابتی آرام و درون‌جناحی با کاندیداهای مطلوب بود و البته عملا تکرار این موضوع، جامعه را نسبت به صندوق رای بی‌میل و بی‌تفاوت می‌کند و تنها اقلیتی که از سرتکلیف و نه برای تعیین سرنوشت خود رای می‌دهند، در صندوق‌ها حاضر شده و به کاندیدای اصلح توصیه‌شده رای خواهند داد. اما اگر بنای نظام بر عمل به دیدگاه راهبردی رهبر انقلاب، مبنی بر مشارکت حداکثری و انتخابات پرشور و مردمسالاری دینی باشد، طبیعتا نباید انتخابات قابل پیش‌بینی باشد و باید تنوع واقعی رای‌ها را در انتخابات مشاهده کرد، در این صورت نقش احزاب و گروه‌های سیاسی در ایجاد رقابت واقعی تعیین‌کننده خواهد بود."[1]

*محسن هاشمی به جای اینکه روایتگر رفتار شریرانه اصلاح‌طلبان در تحریم انتخابات‌های 98 و 1400 باشد اما انگار تبدیل به رفوگر این رفتار شده است.

جالب آنکه شخص محسن هاشمی و رجال حزب متبوع او (کارگزاران)‌ از منتقدان تحریم انتخابات بودند و حتی در نقد آن صراحتا نیز صحبت کردند و مطلب نوشتند.

این محسن هاشمی بود که زمانی در نقد تحریم انتخابات مجلس یازدهم در سال 98 از سوی اصلاح‌طلبان نوشته بود: اشکالات عملکرد اصلاح‌طلبان در قدرت موجب رویگردانی مردم از صندوق‌های رأی می‌شود.

او همچنین تصریح می‌کرد: "در مجموع می‌توان گفت که تصمیم اصلاح‌طلبان برای عدم مشارکت در انتخابات -98- نوعی رفتار سیاسی با هدف آبروداری بوده است تا با عدم مشارکت، فقدان عملگرایی و نتیجه‌گیری را در دولت، مجلس و مدیریت شهری پوشش بدهند...این جریان (اصلاحات) علاوه بر فرصت‌سوزی در دولت اصلاحات، قدر فرصت گرانبهای دیگری را نیز برای خدمت آنطور که انتظار می‌رفت، ندانست."[2]

دقیقا اکنون چه شده که آقای هاشمی حرف‌های همان تحریم‌گران که خود زمانی منتقد آنها بود را بر زبان می‌راند؟

آیا کشتیبان را سیاستی دیگر آمده؟!

آیا محسن هاشمی فراموش کرده است که تحریم انتخابات و زمزمه کردن در گوش کسانی از مردم برای رأی ندادن؛ می‌تواند میزانی از مشارکت در انتخابات را بکاهد و این مسئله هیچ ربطی هم به حاکمیت کشور ندارد؟!

همچنین ستاد اصلاحات تا اینجای کار، تصمیم خود را برای تحریم انتخابات سال آینده نیز گرفته است و لذا بهتر است رجال حزب کارگزاران از هم‌اکنون تصمیم خود را برای آینده بگیرند؟ که قصد همراهی با نمایش مضحک تحریم را دارند یا می‌خواهند رفتار معقول خود در انتخابات‌های قبلی مبنی بر نقد تحریم‌گران و تأکید بر حضور در انتخابات را تکرار کنند؟

زیرا همرنگ جماعت شدن به هر قیمتی؛ شیوه عقلانی سیاست‌ورزی نیست...

***

مردم باید از خدمات "مراجع اجتماعی" بهره‌مند باشند

ضرورت‌های "هجرت" روحانیون، استادان و پزشکان

محسن هاشمی هم تحریمی شد!/ ضرورت‌های "هجرت" روحانیون، استادان و پزشکان

آیت‌الله مصطفی اشرفی شاهرودی،‌ از استادان حوزه علمیه مشهد در دیدار با حجت الاسلام سیدعلی میرمطلبی نماینده مدیر حوزه های علمیه؛ اصل کار حوزه را تهذیب و تربیت (در جامعه) دانسته و گفته است: باید در دروس و مدارس، تربیت را اصل قرار بدهند و از ابتدا و در ایام تحصیل برای طلاب انگیزه‌سازی و هدف از طلبگی برای آنان تبیین شود و بدانند که درس خواندن مقدمه تبلیغ و ترویج دین است.

به گزارش شفقنا، وی بر هجرت طلاب و روحانیون تاکید کرد و افزود: ترویج دین فقط درس خواندن و متمرکز شدن در یکجا نیست...باید به مقتضای سنت و سیره پیامبر(ص)، امامان معصوم(ع) و علمای سلف عمل و برای ترویج دین به روستاها و شهرها و مناطق مورد نیاز هجرت کرد تا دین مردم حفظ شود.

آیت‌ا... اشرفی شاهرودی همچنین با تأکید بر اینکه هجرت باید با زمینه‌سازی‌های درست انجام شود، تصریح کرد: وقتی در روستاها و شهرها مردم و نسل جوان در معرض انحراف قرار دارند، حوزه باید کاری بکند و هجرت روحانیون الزام آور شود.[3]

*مسئله هجرت و الزام آن برای طلاب هرگز نباید دستکم گرفته شود. چه اینکه دین مردم، ترویج اسلام و اعتبار انقلاب اسلامی ایران در گرو همین هجرت‌ها و مجاهدت‌هاست.

در این راستا البته خوانش تجربیات هجرت و بیان کارنامه‌های هجرت برای مردم، مسئولان و خاصّه طلاب عزیز حوزه نیز از ضروریات است.

ذکر این نکته نیز ضروریست که مسئله هجرت برای حفظ دین و پیشرفت جامعه البته می‌تواند فقط مختص به روحانیون نباشد و بلکه استادان دانشگاه، پزشکان و برخی دیگر از "مراجع اجتماعی" هم وظایفی در این زمینه بر عهده دارند.

بحث فلسفی، قانون‌گذاری و تبیین در مسئله "هجرت مراجع اجتماعی به میان مردم"، از ضروریات زمانه ما و ایضا از ضروریات حکمرانی مطلوب است.

***

1_ https://www.jamaran.news/fa/tiny/news-1567033

2_ mshrgh.ir/1052469

3_ https://fa.shafaqna.com/?p=1444712

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 30
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • كريم IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    14 5
    فرزند والا مقامِ حضرت آية الله العظمي حاج شيخ علي اكبر هاشمي رفسنجاني بهرماني نوقي، انگار شما تبدیل به رفوگر رفتار هاي افسادطلبان شده اي.
    • IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      10 2
      ثقه الاسلام اکبر رفسنجانی توی : کاخ مرد و تمام شد . ولی خاندانش ول کن مردم نیستند .
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 0
      منهم موافقم کریم.
  • MD ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    5 5
    انتخاب ۱۴۰۰ شاید ظاهر پرشور و هیجان نبود، ولی یکی از خالص ترین انتخابات بود، چون تقریبا اکثر رای دهندگان از متدینن و انقلابیونی بودند که همیشه پای کار نظام هستند، چه انتخابات پرشور باشد، چه نباشد این گروه تا آخرالزمان پای کار هستند حتی در آخرالزمان در کنار امامشان نیز پای کار خواهند بود. چپ و راست و دشمن داخلی و خارجی، صهیونیست و وهابیت از همین گروه میترسند که همیشه در صحنه حضور دارند، وگرنه بقیه افراد با دو سه موج اینستاگرامی سریع پیرو انحرافات سیاسی میشوند.
    • سلام IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 2
      سلام چقدر جدی انشاالله هر چیزی که دوست داری بشود
    • IR ۲۰:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 1
      خداحافظ جان شما فعلا برو رو قر کمرت کار کن تا دفعه بعد بتونی بهتر قر بدی و ملت را بدبخت در بکنی و بعدا بیای نمک فوران کنی، اوکی حله...
  • IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    8 3
    یه اشغالی مثل تو واون خواهر عفریتت اگه تو ترکیه یا عربستانی بودین الان سر ودست جدا تو یه گورستونی یا بیابونی افتاده بودین با اون همه که باباتو خودت و وخواهر عفریتت خون به دل مردم کردین
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    4 3
    به هر حال انتخابات طبق قانون اساسی نباید مهند سی شود
    • محمدایوب IR ۱۲:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      2 3
      چندی پیش بود یکی از سیاستمداران گفت هاشمی انتخابات را مهندسی میکرد وانکس که میخواست رای بیاورد را از صندوق بیرون می آورد حالا بچه اش آمده حرف مفت میزند بابا یکی به اینها بفهمونه بابا مرد شماها هم دیگه چیزی نیستید
    • IR ۲۰:۱۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      ۱۱:۰۹ عارضم خدمت منافقت که خود اصلاح‌طلبان ایکبیری اعتراف کردند سال ۷۶ اکبر محروم رفته پیش رهبری و گفته هر کس را میخواهید بگویید تا اون از صندوق دربیارم و امام خامنه ای فرمودند من به اعتماد مردم خیانت نمیکنم و کار شاه دست نشانده را تکرار نمیکنم
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 3
    دولت و مجلس و دستاوردهای سیاسی و فرهنگی و اقتصادی فراوان، نوش جان تان!!
    • IR ۱۳:۳۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      1 3
      سلام سانسورچی.
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      0 0
      شما برو دستاوردهای غرب پیشرفته و متمدن و همه چی تمام را ببین که با یک عطسه در ۱۰۰۰ کیلومتر آنطرف‌تر چنان کرونا گرفته که با برق گود بای میکنن و مشغول جمع کردن هیزم از جنگل مثل اجدادشان هستند و چند وقت دیگه خودشون را با برگ درخت خواهند پوشاند....
  • سید فروزان CH ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    7 5
    اف بر هاشمی و فرزندانش لعنت بر خاتمی و یارانش لعنت بر حسنک و دوستانش
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      5 0
      همه سروته یه کرباسن ولی هاشمی را خوب اومدی که مسئول و بانی تمام مصیبت های کشور را اون بر مردم تحمیل کرد و هنوز مردم ایران دارن تاوان پس میدن
    • IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
      4 0
      اف چیه ؟ ...ف و .... بر روحش و تمام همپالکی های دزد و رانت خوارش .
    • حاجی ازجوبشور قم IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      1 1
      اف بر خودت خجالت بکش
    • IR ۰۱:۵۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
      0 0
      امثال تو
  • محمدایوب IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    3 1
    شرف وحیا متاعی است که اصلاح طلبان حرام خوار دزد اصلا ندارند
  • مرصاد IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    2 0
    محسن هاشمی هم ؛ به تحریم کنندگان انتخابات پیوست " !!
  • !! IR ۱۵:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 1
    اکثر گرفتاریهای انقلاب ؛ از این خاندان است !!
  • محمد IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    6 1
    من تیتر خبر رو خوندیم یک لحظه فکر کردم آمریکا محسن هاشمی رو تحریم کرده،اخه اتفاقا آمریکا حامی چنین ادمیای،تو ایرانه این جماعت هیچ وقت تحریم نمیشن.
  • IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۲
    1 0
    اف بر اکبر الی یوم القیامه . این خاندان دزد و کثیف دست بردار نیستند و هنوز خودشان را مالک کشور می دانند .
  • امیر GB ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    2 0
    تا موقعی که خانواده رفسنجانی هم از توبره و هم از آخور میخوردند , هیچ حرفی نبود ولی از موقعی که دستشان از بیت المال بریده شد همگی به قولی اپوزسیون شدند .
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۳
    1 0
    کی خفه میشن. افساد طلبان قدرت طلب
  • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    0 0
    اینقدردانش اموز ومعلم ایرانی واینقدر دیپلمات واینقدر گروه فرهنگی داریم ایا تاثیر گذار بوده
  • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۴
    1 0
    اکبر هاشمی رفسنجانی در نهایت اشرافی گری در : استخر - سونا - جکوزی مرد و تمام شد . اما خاندان دست از سر مردم بر نمی دارند .
    • IR ۱۹:۲۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      1 0
      اکبر در اقامتگاه دائمی اش : کاخ مرد .
    • IR ۲۰:۱۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۹
      1 0
      خدا لعنتش بکند و عذابش را هر روز بیشتر
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۰۶/۳۱
      1 0
      رفسنجانی گور که خاندان دزدش هنوز طلبکار مردم هستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس